تراکتورسازی؛ بارسلونا و بلکبرن تبریز

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز






اتفاق خوبی که این روزها شاهد آن هستیم، شور و هیجانی است که طرفداران تیم تراکتور سازی تبریز نسبت به تیم شهر خودشان نشان میدهند. این وسط فقط فوتبال نیست که این میزان از علاقه را برانگیخته است.
مسائل قومی و زبانی باعث به وجود آمدن نوعی دوستی بین هواداران و باشگاه تراکتورسازی شده که به زعم من رخداد خوشایندی برای فوتبال ایران است.


در اواسط دهه ۸۰ اوباشیگری میان تماشاچی های انگلیسی به اوج خودش رسید. در هر بازی تعداد زیادی زخمی و حتی چند نفر کشته میشدند. به همین خاطر فدراسیون، قانون جدیدی وضع کرد که طبق آن افراد میتوانستند همراه خانواده هایشان و در ورزشگاه مسابقات را تماشا کنند.

اگرچه این میزان از خشونت بین تماشاچیهای ایرانی شایع نیست، اما موارد دیگری این دو گروه را از یکدیگر متمایز میکند. در بسیاری از کشورها، فوتبال قدمت دیرینه ای دارد. هر شهر کوچکی حتی با ۲۰هزار نفر جمعیت یک تیم فوتبال محلی دارد که بین اهالی آن شهر بسیار محبوب است. اگر تیمشان بازی داشته باشد، حتما برای حمایت و تشویق در استادیوم حاضر میشوند.

این تیمها معمولا باشگاههای قدیمی هستند. اما در ایران این طور نیست. دو تیم شاخص که در پایتخت هم حضور دارند؛ یعنی استقلال و پیروزی از سال ۱۳۲۵ به عنوان باشگاه کار خود را شروع کردند. در عین حال باشگاههای شهرهای مختلف هم فوتبال بازی میکردند اما فقط این دو تیم مورد توجه قرار گرفتند؛ طوری که مثلا در شهری مثل اهواز که یک تیم باشگاهی مثل استقلال اهواز را دارد، تعداد طرفداران استقلال تهران بیشتر است؛ یعنی رسانهها، عمدتا رادیو و تلویزیون و بعضا روزنامه ها از ابتدا بیشتر به تیمهای پایتخت میپرداخته و تیمهای شهرستانها کمتر دیده شدهاند.

اما اتفاق خوبی که این روزها شاهد آن هستیم، شور و هیجانی است که طرفداران تیم تراکتور سازی تبریز نسبت به تیم شهر خودشان نشان میدهند. این وسط فقط فوتبال نیست که این میزان از علاقه را برانگیخته است. مسائل قومی و زبانی باعث به وجود آمدن نوعی دوستی بین هواداران و باشگاه تراکتورسازی شده که به زعم من رخداد خوشایندی برای فوتبال ایران است.

از نمونه های مشابه تیم تراکتورسازی تبریز میتوان به بارسلونای اسپانیا اشاره کرد. این تیم نماینده شهر کاتالانیا در مسابقات حرفه ای فوتبال است. مردم کاتالانیا زبان اسپانیایی خاصی دارند و خودشان را کاتالان میدانند. مردم این شهر کوچک با جمعیت کمی که دارد در هیچ مسابقه ای تیم محبوبشان را تنها نمیگذارند و در استادیوم حاضر میشوند. تیم بلکبرن هم همینطور است. نکته دیگری که باید به آن دقت کرد، نسبت موجود میان جمعیت یک شهر و تعداد نفراتی است که به استادیوم میروند.


اگر در شهری مثل تهران با حدود ۱۵ میلیون نفر جمعیت، ۱۵۰ هزار نفر برای تشویق یک تیم به استادیوم بروند، اتفاق چندان بزرگی نیفتاده است اما وقتی در شهری مثل تبریز با جمعیت ۳-۲میلیونی، ۱۵۰هزار نفر در ورزشگاه دیده شوند،باید آفرین گفت


دکتر حمیدرضا صدر
 

hamecheedoon

عضو جدید
کاربر ممتاز
آورین آورین

سنین کیمی لرنن یاتماز تیراختور بایراقی . . . .
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تراکتور سازی واقعا افتخار فوتبال آسیا هست.
من امید چندانی به فدراسیون فوتبال کشور ندارم. ولی از کنفدراسیون آسیا انتظار دارم به این تیم خیلی توجه کنه.
واقعا مچن تیمی در آسای پیدا نمیشه از لحاظ هوادار

یاشاسین تیراختور
 

Anarchist

اخراجی موقت
کاربر ممتاز
تراکتور سازی واقعا افتخار فوتبال آسیا هست.
من امید چندانی به فدراسیون فوتبال کشور ندارم. ولی از کنفدراسیون آسیا انتظار دارم به این تیم خیلی توجه کنه.
واقعا مچن تیمی در آسای پیدا نمیشه از لحاظ هوادار

یاشاسین تیراختور
کجاش افتخاره هرچی فوشه فوتبالیستا تو ورزشگاه یادگار امام نوش جون میکنن
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]بیانیه ی رسمی باشگاه سپاهان : تماشاگران تبریزی پرچمدار عزت ، اخلاق و شور پاک ورزشی هستند[/h]

تو چی میگی ؟
هر چی باشن خیلی از اون یکی تیمها با شرف هستن
اگه بخوای واست ثابت میکنم
تو شهرهای دیگه از حسودیشون انواع اقسام فحش میدن تو اینجا گیر کردی
کجاش افتخاره هرچی فوشه فوتبالیستا تو ورزشگاه یادگار امام نوش جون میکنن

این عکس ماله 4-5 سال پیشه
همون موقع که تراکتور لیگ برتر نبود و هیشکی نمیتونست همه کاسه و کوزه ها رو سر هوادارای این تیم بشکنه..
صندلی های استادیوم آزادی رو میبینین؟!! در چه حالی هستن؟

فینال چام حذفی : سپاهان - پرسپولیس که 4-1 شد یادتون میاد؟
اینا همون صندلی ها هستن که تو اون بازی هوادارای پرسپولیس زدن و شکستن...
البته استقلالی ها هم خیلی با ادب نبودن
تا تقی به توقی میخورد صندلی ها وسط میدون بود..
و
اما
نکته اصلی این مطلب:
مسئولین ورزشگاه آزادی بعد این که دیدن آبروی فوتبال ایران در خطره، اومدن کلیه صندلی های این استادیوم را از جا کندن و یه سری صندلی های بسیار مقاوم رو جایگزین کردند..
طوری که مسئول وقت استادیوم آزادی آقای آذری اون موقع مصاحبه کرد و گفت: این دفعه یه سری صندلی نصب کردیم که هیچ رقم امکان کندنش نیست.
پس آقای کمیته انضباطی،
اگه تو تهران صندلی شکسته نمیشه دلیل بر با فرهنگ بودن هواداراش نیست!
دلیلش نشکن بودن صندلی های این ورزشگاهه
 
آخرین ویرایش:

Anarchist

اخراجی موقت
کاربر ممتاز
من نمیگم هوادارای پرسپولیس صندلی نمیشکنن؟
من میگم یه نگاهی بکن ببین از وقتی تراکتور اومد لیگ برتر ببین چقد طرفداراش حاشیه داشتن/
1-اون نظرسنجی معروف/فوش دادن به عادل فردوسی پور
2-درگیری با هوادارای ملوان/قضیه ی ستارخان و میرزاکوچک خان جنگلی
3-فوش دادن به کریم باقری که خودش تبریزیه
4-بازی آخرش بااستقلا اون برف بازی حسابی توورزشگاه
و....
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
من نمیگم هوادارای پرسپولیس صندلی نمیشکنن؟
من میگم یه نگاهی بکن ببین از وقتی تراکتور اومد لیگ برتر ببین چقد طرفداراش حاشیه داشتن/
1-اون نظرسنجی معروف/فوش دادن به عادل فردوسی پور
2-درگیری با هوادارای ملوان/قضیه ی ستارخان و میرزاکوچک خان جنگلی
3-فوش دادن به کریم باقری که خودش تبریزیه
4-بازی آخرش بااستقلا اون برف بازی حسابی توورزشگاه
و....
اشتباهت اینجاست که نمیگی چرا اینجور شد
خوب همین باقری یا دایی باره اول مگه بدست 100 هزار نفر تشویق نشدن ؟ یادت رفته یا خودتو به اون راه میزنی ؟ یادت رفت آزادی فحش ناموس دادین خطیبی خطاب به دایی و باقری گفت مگه ترک نیستسن بد بخت محروم شد
بعد اون اومدن تبریز به خاطر بی غیرتی اونجور شد
همین ملوان تو یادگار برنده بازی جام حذفی شد تشویقش کردیم رفتیم انزلی فحش ناموس خوردیم
تو چی میگی ؟
بازم بگم ؟
رفتیم رشت چاقو خوردیم اومدیم اینجا چیزی نگفتیم یادته فدراسیو 10 میلیون جایزه داد
استقلال و هم بگم دیگه خودتو به اون راه نزن
همین بازی
این همه طرفدا150 هزار نفر بعد باخت خانگی 3-1 میاد هم حریفو تشویق میکنه هم تیم خودیو
دیگه ؟
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیا در شان طرفداران تیم ترختور هست که آنان را تماشاگرنما خطاب کنند؟

آیا در شان طرفداران تیم ترختور هست که آنان را تماشاگرنما خطاب کنند؟

برای من بسیار قابل تامل است که چرا این روزها وقتی صحبت از تماشاگرنما می شود چه در بحث های فوتبالی صدا و سیما و چه در محافل ورزشی همه انگشت اتهام را به سمت طرفداران میلیونی ترختور نشانه می روند تا این مرواریدهای درخشان پرورش یافته در مکتب مردانگی را زیر سئوال ببرند .برای من بسیار جای سئوال است مگر در گذشته نچندان دور (فصل گذشته ) همین تماشاگران باغیرت و خونگرم آزربایجان نبودند که علاووه بر افزایش کمیت تماشاگر در استادیومها بر کیفیت لیگ برتر ایران تاثیر گذاشتند به طوریکه بنا به ادعای خودشان و تائید فیفا لیگ ایران همین امسال لیگ 23 دنیا لقب گرفت و در آسیا لیگ دوم بعد از جی لیگ ژاپن شد حال چه بر سر این تماشاگر ترختور آمد که به یکپاره هویت و اصالت آن را در استادیوم آزادی با اهانتهای قومیتی زیر سئوال می برند در حالیکه از شرمندگی آن اهانتها صدا و سیما برنامه خود را بدون صدا به اجرا در می آورد ولی در نهایت مظلومیتطرفداران ترختور آقایان مسئولین فوتبال بدون درنگ این تماشاگران پرشور و پر تعداد آزربایجان را با محرومیت در اول لیگ مواجه می سازند .آیا این است عدالت واقعی که در فوتبال ما جاری است؟
حال به خود برگردیم و راه چاره ای را پیدا کنیم که ما چه کردیم که در اولین مسابقه تیرهای اتهام تماشاگرنمائی به پیکره پاک این هواداران معصوم و بی ادعا اصابت کرده بطوریکه خون جاری شده از آن دستان پاک میلیونها طرفدار بی غل وغش را رنگین کرده و در نهایت از ابراز احساسات آنها به تیم محبوبشان در اولین و دومین بازی و شاید سومین بازی خانگی خودداری بعمل آورده و آنان را بامحرومیت مواجه ساخت . عزیزان بیائید با واقعیتها کنار بیائیم و با واقعیتها پیش برویم متاسفانه بود در روز مسابقه در آزادی که برخیها قبل از انجام مسابقه جو را بر علیه ترختور تنگتر کردند و متاسفانه به خاطر بازی که با احساسات پاک طرفداران ترختور صورت گرفت آنان را از کوره بدر کرده و برخی از دوستان دست به اقداماتی از قبیل پرتاب بطری به دلیل مخشوش شدن اعصابشان زدند و این همان خواسته و سیاست تماشاگرنماهای تیم پس پس بود که با سیاستی که بکار بردند در قبال آن در نهایت با ما اینگونه برخورد کردند و چون گزک به دست برخیاز مسئولین داده شد حال تماشاگران ما را به راحتی از تماشای بازیهای تیم محبوبمان ترختور محروم ساختند . پس به اعتقاد بنده بیائید دست در دست هم داده و به نوسازی فرهنگ هواداری در خطه آزربایجان بپردازیم و آن را سرلوحه کارهایمان قرار دهیم تا مجددا به همگان ثابت کنیم ما بهترینیم و شماهائی که دنبال بهانه تراشی هستید نمی توانید انگ تماشاگرنما را به طرفداران خونگرم و پرشور و پرتعداد و البته با فرهنگ آزربایجان و ترختور بزنید.

 

Anarchist

اخراجی موقت
کاربر ممتاز
کاره خوب که خوبه کاره بده که باید گفته شه شماهم بازی فصل قبل به علی کریمی فوشه ناموسی دادید شما به یه مجری تلویزون فوش دادید که چرا پرسپولیس پرطرفدارترین تیمه ایرانه خب معلومه پرسپولیس طرفداراش زیادن -به دایی فوش دادین کلا هرکی میاد تبریز ناراضیه
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
درد و دلی با دکتر صدر
سلام دکتر عزیز
بگذارید بی مقدمه شروع کنم . من یک طرفدار ( بخوانید عاشق ) تراکتورم ، عاشق آذربایجان ، دوستدار ایران.من تیمم را تا بی نهایت دوست دارم. این عشق را می توانید از حضورم درک کنید . از تشویق 90 دقیقه ایم (حتی زمانی که تیمم سربلند می بازد)
اما جرم من چیست؟چرا این همه در حق من تبعیض قائل می شوند ؟ چون طرفدار تراکتورم؟ چون به سوگلی های پایتخت که از هر نهادی حمایت می شوند باج نمی دهم؟ این که نمی خواهم و نمی توانم طرفدار هیچ تیمی به غیر از تراکتور باشم؟
جناب دکتر صدر در این لیگ به اصطلاح برتر ایران اگر یک نفر باشد که بتواند درد مرا درک کند آن نفر شمائید ، چون تحصیلکرده اید ، چون تنها مرد با دانش فوتبال ایرانید ، چون اروپا دیده اید و دیدتان بلند است نه مثل آنانی که کوته بین اند و کوته بین.
می خواهم تاریخ را یادآوری کنم هرچند خوب می دانم خودتان بهتر از من واقف به این مسائلید. زیاد هم به عقب برنمیگردم همین سال پیش یادتان هست آن عادل ناعادل!! چگونه خواست مارا کم جلوه دهد ، یادتان هستsms مان را بستند ؟!!! ولی بازهم ثابت کردیم که بیشماریم با حضور 120 هزارنفری...
جناب صدر یادتان هست پارسال هربارکه خواستند مسابقه ی sms طرفدار بگذارند یا استقلال بود یا پرسپولیس ؟؟ انگار نه انگار که هربازی تراکتور در یادگار به اندازه ی همین داربی مثلا حساس تهران جمعیت دارد آن هم فقط برای یک طرف گود ، برای تراکتور ...
آخرین سناریویشان هم که برنامه ی فوتبال برتر مخصوص دربی 69 ام بود آنجا که بازهم در مسابقه ی اسم ام اس طرفداران را شمارش کردند اما فقط و فقط طرفداران استقلال و پرسپولیس را.
اما هیچ وقت نخواستند نظرسنجی سایت فوتبال 3 را نشان دهند می دانید چرا؟؟؟ چون تراکتور با قدرت در جایگاه اول بود . نخواستند و نمی خواهند باور کنند که ما هم جزو همین آب و خاکیم که اگر روزی تراکتور در میادین آسیایی و جهانی طوفان به پا کند باز هم اولین نامی که به میان می آید همین نام ایران است نه تراکتور ، نه تبریز و نه آذربایجان. خیلی دوست دارم آن روز را ببینم. خیلی دوست دارم بدانم آن روز هم عادل خواهد گفت طرفداران تراکتور فقط 200 هزار نفرند؟!!!
دکتر عزیز نمی خواهم بیش از این از غصه هایم بگویم که اگر بگویم تمامی ندارد. این چند خط آخر را برایتان می نویسم به پاس همه ی حق گویی هایی که کردید. من هم یادم هست فصل پیش هرگاه سخن از هوادار به میان می آمد شما از ما می گفتید. از شور و شوقمان و از عشقمان به تراکتور. شما می گفتید و آن ها زجر می کشیدند هرچند به روی خود نمی آوردند . گفتید که مادر دنیا بی نظیریم خواستند در مقابلتان و مقابلمان کم نیاورند آمدند و نامه ی افغانی را خواندند و گفتند ما هم بین المللی هستیم ...!!! ما هم نمی خواستیم و نمی خواهیم از آن ها کم کنند و به ما بیفزایند چون ما ایمان داریم که بی شماریم ...
حرف آخر را بگویم به قول شهریارمان که به کوهش می گوید : " حیدربابا ایگیت امک ایتیرمز "
ما هم به شما میگوییم ما اهل آذربایجانیم از نوادگان ستارخان ها و شهریاران و باکری ها. ما حق و ناحق را می فهمیم . بدانید ، بدانید و مطمئن باشد اگر روزی گذرتان به آذربایجان و تبریز افتاد سرمه ی چشم از غبار کفشتان خواهیم کرد.اگر هم قسمت نشد بیایید آگاه باشید تا روزی که هستید نه در قلب من بلکه در قلب پاک تمام آذربایجانی ها جای دارید نه فقط به خاطر این که از ما تعریف و تمجید کردید . دلیل اصلی ا این است که همیشه حق را گفته اید و می گویید و خواهید گفت. ما به شما ایمان داریم چون می دانیم دیدتان بلندتر و وسیع تر است از تمامی آنانی که دوست ندارند ما باشیم.
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاره خوب که خوبه کاره بده که باید گفته شه شماهم بازی فصل قبل به علی کریمی فوشه ناموسی دادید شما به یه مجری تلویزون فوش دادید که چرا پرسپولیس پرطرفدارترین تیمه ایرانه خب معلومه پرسپولیس طرفداراش زیادن -به دایی فوش دادین کلا هرکی میاد تبریز ناراضیه
بازم میگه دایی
عزیز فارسی نوشتم ها
100 هزار دای رو تشویق کرد
ول کن تو خودتو زدی به اون راه
بیا اینارو بخون
تیرختور و مظلومیت واقعی

اگر این مسئله را باور ندارید به این مطالب با دقت بیشتری توجه کنید
تراژدی هائی که حداقل در طول این دو سال گذشته از طریق فدراسیون فوتبال طراحی شده بیانگر این مطلب است که هیچ علاقه ای از جانب فدراسیونی ها برای تقویت و به هدف رسیدن تیم تیرختور( رسیدن به باشگاههای آسیا ) و جود ندارد.چرا که اگر به ترتیب به مطالب در ج شده در ذیل توجه داشته باشید متوجه منظور بنده خواهید بود.

1- گام اول : تلاش بیش از حد تیم تیرختور برای رسیدن به لیگ برتر که در چند دوره به بهانه های مختلف فدراسیون از رسیدن تیم تیرختور در دوره های 7 و 8 لیگ برتر ممانعت بعمل امد . که تمامی شاهدان عینی دلیل این امر را بخوبی می دانند و هنوز هم که هنوز هست قوانین عجیب و غریب ان سالها برای لیگ یکی ها که شامل تیم تیرختور شد هنوز فراموش نشده است.

2- گام دوم : حضور تیرختور با تماشاگران پرشور و بیشمارش که زنگ خطری برای تیمهای سوگلی پایتخت بود فدراسیون فوتبال را برای ادامه مخالفتهایش با این تیم مردمی ترغیب می کرد. از جمله اعمال محرومیتهای مختلف برای سرمربی و بازیکنان و غیره

3- گام سوم : گماردن داوران بسیار ضعیف در بازیهای تیرختور و ممانعت از کسب نتایجی که حتی می توانست سال قبل تیرختور را به آسیا رسانده و شگفت ساز لیگ نهم شود.

4- گام چهارم: عدم حمایت مسئولین استانی و خود فدراسیون از تیم و عدم تقویت تیم و بردن تیم به حاشیه در اواسط فصل از طریق انتقال بازیکنان خوب و کلیدی تیم به دلیل ناتوانی باشگاه در پرداخت قرارداد بازیکنان و بردن سرمربی تیم به نفت ابادان و وارد کردن شوکهای منفی به تیم و طرفداران ان

5- گام پنجم: در حد فاصل زمانی بین فصل جاری و فصل گذشته درست در شرایطی که همه تیمها به فکر جذب بازیکن و بستن تیم خود بودند تیم تیرختور فقط در حاشیه بوده و ودر فکر واگذاری سهام و تعویض مدیر عامل و کوچ کردن بسیاری از بازیکن موثر و کلیدی تیم بود که نهایتا در این امر هم برخی از افراد به هدفشان رسیدند و از جذب بازیکنان خوب به تیم جلوگیری کردند.

6- گام ششم : در ست در بازی ابتدائی تیم در شرایطی که تیم تیرختور میهمان تیم قرمزپوشان پایتخت بود تماشاگران تیم پرسپولیس اهالی آزربایجان و تیم تیرختور و طرفدارانش را مورد لطف خود قرار دادند ولی مالاسف نتایج احکام قاضیان فدراسیون فوتبال درست برعکس از آب در آمد و این هوادران تیم تیرختور بود که نمک بر روی زخمشان پاشیده شد و با محرومیتهای بی منطق و غیر منصفانه کمیته انضباطی مواجه شده و این مسئله به تنهائی حداقل به تیم تیرختور ضرر 5 امتیازی بدلیل نبود تماشاگران زد.

گام هفتم : برنامه ریزیهای بسیار بی منطق و تبعیض قائل شدن بیش از حد فدراسیون در برگزاری بازیهای تیم تیرختور در روزهای غیر تعطیل و درست در ساعتهای اداری که نهایتا از استقبال هواداران تیم جلوگیری کرده و منجر به کاهش چشمگیر هواداران در استادیوم شده است که این مسئله می تواند ضربه ای مهلک بر پیکره فوتبال ایران وارد سازد.

گام هشتم : حال که همه تیمها در شرایط جذب بازیکن برای رفع نقاط ضعف در خطوط مختلف هستند تیرختور علاوه بر اینکه نتوانست متاسفانه بازیکنی را جذب کند بلکه تنها بازیکن متعصب و بومی خود رسول خطیبی را بنا به صلاحدید مدیر عامل فدراسیونی تیم تیرختور از تیم منتقل کرده و در حال حاضر حتی یک بازیکن خوب نیز نتوانستند به تیم جذب کنند.

حال سئوال من از شما هوادران عزیز این است به نظر شما آیا این مطالبی که درج شد و برای همه شما نیز واضح و مبرهن است دلایلی کافی برای اثبات مظلومیت تیرختور نیست؟
 

Anarchist

اخراجی موقت
کاربر ممتاز
من همه رو قبول دارم هوادارای تراکتور کارخوب زیاد کردن100هزارنفردایی رو تشویق کردن قبول هیچ بحثی نیست.
ولی ولی اونجاهایی که اشتباه کردن و فحاشی کردن هم باید قبول کنی من قبول دارم بازی با استقلا ترکی همه سوت هارو به نفع استقلال میزد ولی کار تراکتوریا هم زشت بود کلا اگه بری استادیوم که فک کنم میری هر بازی فوش میدن فبول داری؟
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
از توهین تا توهین


لیگ دهم با تمامی اتفاقات خوب و بد به پایان رسید. اما یکی از نکاتی که جلب توجه میکنه و از کنار آن نمیتوان به راحتی گذشت ، بحث توهین هواداران تیم های دیگر به هواداران تراکتور سازی است. توهینی که از اول لیگ تا به پایان آن ادامه داشت و کمتر شهری را میتوان سراغ داشت که هیچ گونه تعرضی به هواداران تراکتور نشده است.


سر آغاز توهین ها به بازی اول لیگ دهم بر می گردد. جایی که هواداران تیم پرسپولیس از هیچ توهینی به قومیت ترک ها و هواداران تراکتور ابایی نکردند. حالا این سوال این جاست که چه فرآیندی انجام پذیرفته بود تا هواداران این تیم پایتخت نشین این گونه لجام گسیخته به هواداران ترکتور بتازند؟ مگر در لیگ نهم در تبریز با حضور حماسه ای 110 هزار کوچک ترین توهینی با این تیم شده بود؟ جنبه جالب این جا است که اکثر توهین های هواداران این تیم به توهین های قومیتی بود به اهانت به خود تیم تراکتور ! حالا سوال مطرح میشود که ریشه این توهین ها کجاست؟ آیا مسائل ورزشی و فوتبالی باعث این توهین ها بوده است یا مسائل غیر ورزشی و فرهنگی؟ پس از این ماجرا فدراسیون ایران در اقدامی مضحکانه تیم مهمان را بیشتر از میزبان محروم نمود. حال آن که مسئولین فدراسیون فیلمی یا سندی در این رابطه منتشر نکردند. در حالی که فیلم ها و اسناد توهین تیم میزبان موجود بوده و است. توهین ها به همین جا ختم نمی شود و در بازی های دیگر هم تکرار می شود در بازی با شاهین بوشهر که هواداران تراکتورسازی فاصله زیادی را پیموده بودند تا از تیم خود حمایت کنند با بی ادبی برخی از عزیزان بوشهری پذیرایی شدند. در بازی با اف سی استیل هالیوود و هواداران این تیم 3 ساله که بیشتر به طرفداران علی کریمی و بازیکنان این تیم شبیه بودند ، اهانت هایی را به مردم آذربایجان ! کردند. نکته تامل برانگیز این بازی هم این جا بود که اکثریت فحاشی ها به مردم آذربایجان علی الخصوص تبریز بود که نه صرف تیم تراکتور سازی تبریز که این اهانت ها در ورای برد شیرین تیم تبریزی پنهان گشت و از سوی باشگاه باشگاه یا هواداران و یا ارگانی دیگر پیگیری نشد. سوال مبهم و بزرگ این است که چرا اکثرا فرهنگ مردم آذربایجان و تبریز مورد آماج حمله ها قرار می گیرد؟ این توهین ها سر درازی داشت و در هفته های 9 و 11 توسط طرفداران مس کرمان و فولاد خوزستان ادامه پیدا کرد. دلیل اهمیت ندادن هواداران تراکتور به این توهین ها گلوی پاره شده آن ها از ظلم و جور فدراسیون بود که هرچه بیشتر فریاد می زدند کمتر شنیده می شدند. این قضایا در هفته 13 تفاوت کرد. هواداران تیم سپاهان اصفهان نه تنها بی احترامی نسبت به هواداران تراکتور انجام ندادند بلکه احترام تیم مهمان را به خوبی به جای آوردند. در هفته های پایانی نیم فصل اول هم کم و بیش صدای اهانت ها به گوش می رسید و لیکن دیگر هواداران تیم تراکتور سازی گوششان به ان ها عادت کرده بود و ورزشگاه های تیم های میزبان را یکی پس از دیگری فتح می نمودند.


کار به دور برگشت لیگ رسید و این بار نوبت هواداران تراکتور بود که جواب اهانت ها را با حلم و بزرگواری بدهند و جواب توهین های هفته نخست مسابقات را با تشویق تیم خود و ظفرمندی مقابل این تیم را بعد از 17 سال بدهند. هفته 23 هفته تلخی برای تیم تراکتور سازی و هواداران این تیم بود. تیم تراکتور سازی که بعد از هفته ها بازی بدون باخت طعم تلخ باخت را چشید ولی تلخی این باخت بیشتر برای هواداران بود. چرا که با بدترین توهین ها ، اهانت ها ، فحاشی ها نسبت به بازیکنان و هویت خود شدند. این توهین ها ابعاد گسترده ای داشت از فرافکنی های سایت های هواداری تیم ملوان گرفته ، از فحاشی به بازیکنان ملی پوش تراکتور گرفته تا بنری که حاوی توهین قومیتی بود. حالا سوال این جاست که جواب تشویق های سیروس قایقران در تبریز این بود؟ جواب مهمان نوازی هواداران تراکتور از ملوانی ها که در مورد کمتر تیمی صورت گرفته بود این بود؟ جواب تشویق های تیم ملوان در تبریز به خاطر بازی جوانمردانه این بود؟ جواب تشویق این تیم در تبریز با وجود باخت تیم تبریزی و حذف از مسابقات جام حذفی این بود؟ آیا می شود با این کنترل مامورین نیروی انتظامی بنری به آن بزرگی را با خود به داخل ورزشگاه آورد؟ یکی از هفته های شیرین تیم تراکتور سازی در هفته 29 رقم خورد. جایی که تیم استقلال همه چیز را باخت. هم جوانمردی ، هم سکو ها و هم نتیجه بازی را تراکتورسازی از آن خود کرد تا یک بار دیگر بینی فوتبال دو قطبی را به خاک بمالد. بزرگترین توهینی که در این بازی صورت گرفت عدم پوشش تصویری هواداران تراکتورسازی بود و نشان از ناراحتی عوامل اجرایی داشت که برد شیرین تیم کارگردان برنامه را ایجاب کرد تا شکوه و عظمت هواداران تراکتور سازی را به تصویر بکشد.


هفته های پایانی لیگ برتر ملتهب برای هواداران به پیش رفت. جایی که در بازی صبای قم اشتباهات فاحش داوری و رفتار بازیکنان این تیم آن ها را به ستوه آورد. این همان جایی بود که طاقت هواداران این تیم به سر آمد و عوض یک فصل اهانت را از صندلی های ورزشگاه در آوردند و سخنان آقای عسگری این عصبانیت آن ها را شلعه ور کرد تا در بازی با سایپا جواب این توهین ها را کوبنده تر بدهند. هرچند دور از شخصیت این هواداران است که جواب توهین را با توهین بدهند ولی در بازی های آخر مجبور به این کار شدند. در هفته پایانی لیگ هم بنر توهینی که طرفداران تیم صنعت نفت آبادان با خود به ورزشگاه آورده بودند ، چشم های آذربایجانی ها را از گیرنده های نلویزیون آزار داد. توهینی که به مانند اکثر توهین های قبلی با هیچ عکس العملی از سوی مسئولین ذی ربط و فدراسیون فوتبال روبه رو نشد تا بیش از بیش به مظلومیت هواداران تراکتور و بی کفایتی فدراسیون فوتبال پی برد.


این لیگ هم با همه ابهامات خود به پایان رسید ولی چند سوال مهم ذهن هواداران تراکتورسازی را به خود مشغول کرده است. برنامه نودی که در بین عوام به عدالت مهشور است چقدر این توهین ها را پوشش خبری داد؟ آیا آقای عادل فردوسی پور روی این مسائل که فوتبال ما را به انحطاط و مسیر غیر فوتبالی می کشاند از خود واکنشی نشان داد؟ آیا ایشان اصلا حرفی از این توهین ها به میان اورد؟ این سوال ها به نوعی دیگر درباره تیم شهرستانی مطرح است. آیا با شروع لیگ یازدهم این توهین ها از سوی هواداران خاتمه می یابد؟ باشگاه ها که اسم فرهنگی - ورزشی را با خود یدک می کشند چه اقداماتی در بالا بردن فرهنگ هواداران و بازیکنان خود انجام داده اند؟ و در آخر علامت سوالی بزرگ مقابل فدراسیون فوتبال شکل میگیرد که آیا اقدامات لازم برای جلوگیری از توهین ها انجام شده است؟ و آیا باز توهین انجام پذیرد چه اقدامی انجام میدهند؟ آیا فقط محرومیت مختص تیم تراکتورسازی خواهد بود یا تمامی تیم های خاطی با محرومیت مواجه خواهند شد؟ و به عنوان آخرین سوال فدراسیون چه تمهیداتی را در نظر گرفته تا سطح فرهنگی فوتبال ما را افزایش دهد و چقدر به مسائل برهنگی و اجتماعی اهمیت می دهد و آسیب شناسی فصل قبل صورت گرفته است؟
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
من ژهمه رو قبول دارم هوادارای تراکتور کارخوب زیاد کردن100هزارنفردایی رو تشویق کردن قبول هیچ بحثی نیست.
ولی ولی اونجاهایی که اشتباه کردن و فحاشی کردن هم باید قبول کنی من قبول دارم بازی با استقلا ترکی همه سوت هارو به نفع استقلال میزد ولی کار تراکتوریا هم زشت بود کلا اگه بری استادیوم که فک کنم میری هر بازی فوش میدن فبول داری؟
بنر توهین آمیز هوادارن نفت آبادان

طرفداران مجروح تراکتور بازی با استقلال


تراکتور - داماش / خسارت به خودرو های هواداران

تراکتور - داماش / شکستن شیشه اتوبوس تیم
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
من همه رو قبول دارم هوادارای تراکتور کارخوب زیاد کردن100هزارنفردایی رو تشویق کردن قبول هیچ بحثی نیست.
ولی ولی اونجاهایی که اشتباه کردن و فحاشی کردن هم باید قبول کنی من قبول دارم بازی با استقلا ترکی همه سوت هارو به نفع استقلال میزد ولی کار تراکتوریا هم زشت بود کلا اگه بری استادیوم که فک کنم میری هر بازی فوش میدن فبول داری؟
آفرین تو اگه همین اول اینارو قبول میکردی بحثمون زودتر از اینا تموم میشد
حلا فکر کنم جواب کاملا معلومه
این همه خوبی کردیم ولی جز حق کشی یا فحش چیزه دیگه ندیدیم
 

Anarchist

اخراجی موقت
کاربر ممتاز
آفرین تو اگه همین اول اینارو قبول میکردی بحثمون زودتر از اینا تموم میشد
حلا فکر کنم جواب کاملا معلومه
این همه خوبی کردیم ولی جز حق کشی یا فحش چیزه دیگه ندیدیم
بازم که حرفه خودتو میزنی یعنی کلا تبریز اصلا فوش نمیدن کلا همه چی آرومه....
 
بالا