تراشه‌های سری ARM Cortex-A50، با معماری ۶۴ بیتی

Joe_Bel

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
تراشه‌های سری ARM Cortex-A50، با معماری ۶۴ بیتی :surprised:




کمپانی ARM از تراشه‌های جدیدی سری Cortex-A50 رونمایی کرد. این خانواده از پردازنده‌های ARM معماری ۶۴ بیتی دارند و احتمالا در سال ۲۰۱۴ به تولید انبوه خواهند رسید. Cortex-A53 قدرت پردازشی تقریبا معادل با Cortex-A15 خواهد داشت ولی مصرف انرژی آن یک چهارم است. Cortex-A57 مصرف انرژی تقریبا معادل با Cortex-A15 دارد، در حالی که قدرت پردازشی آن به سه برابر می‌رسد.



هنوز استفاده از تراشه Cortex-A15 کمپانی ARM فراگیر نشده و تنها می‌توان در دستگاه‌های خیلی جدید مثل کروم‌‌بوک جدید سامسونگ و تبلت نکسوس ۱۰ گوگل آن را مشاهده نمود. اما رقابت برای قدرت بیشتر و بهینه بودن همچنان ادامه دارد. امروز ARM از هسته‌ پردازنده سری Cortex-A50 رونمایی کرد. این تراشه احتمالا در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های آینده و شاید حتی در اتاق‌های سرور استفاده شود.


خانواده جدید شامل دو طراحی متفاوت است: Cortex-A57 که به گفته ARM با همان میزان مصرف انرژی تا سه برابر گوشی‌های هوشمند قدرتمند امروزی می‌تواند قدرت و سرعت داشته باشد، و Cortex-A53 که قدرت همین تراشه‌های امروزی را دارد، در حالی که تنها یک‌چهارم آنها انرژی مصرف می‌کند.






خانواده جدید پردازنده‌های ARM فراتر از یک بهینه‌سازی معمولی هستند. سری جدید از معماری جدید ۶۴ بیتی ARMv8 بهره می‌برند.در واقع Cortex-A53 کوچک‌ترین پردازنده ۶۴ بیتی دنیا خواهد بود. البته سری Cortex-A50 با برنامه‌های ۳۲ بیتی ARM نیز ساازگاری دارند. همچنین درست مانند Cortex-A15 و Cortex-A7 که می‌توانستند در کنار هم استفاده شوند، A57 و A53 نیز می‌توانند در کنار یکدیگر و با پیکربندی big.LITTLE مورد استفاده قرار گیرند. سازوکار این پیکربندی بدین گونه است که پردازنده ضعیف‌تر A53 می‌تواند بیشتر کارها را انجام دهد و A57 تنها موقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به پردازش‌های سنگین باشد. بدین شکل می‌توان هم قدرت پردازشی بالایی داشت و هم مصرف انرژی را بهینه کرد.


ARM در واقع تراشه‌ها را نمی‌سازد، بلکه فقط آنها را طراحی می‌کند. به همین دلیل به این زودی‌ها شاهد حضور دستگاه‌هایی با پردازنده‌های مبتنی بر A53 و A57 نخواهیم بود. شرکایی چون AMD و سامسونگ باید مابقی تراشه را طراحی و تولید کنند و این ماجرا احتمالا به زمان نیاز دارد. از آنجا که بین زمان معرفی و تولید انبوه Cortex-A15 حدودا دو سال فاصله وجود داشت می‌توان تخمین زد که احتمالا تراشه‌های جدید نیز در سال ۲۰۱۴ آماده استفاده در دستگاه‌های مختلف باشند. دیروز AMD اعلام نمود که قصد دارد در این مدت بر مبنای هسته ۶۴ بیتی ARM تراشه‌های سرور نیز بسازد.


احتمالا کمپانی‌های دیگر مثل کوالکام و اپل اصلا از A57 و A53 استفاده نخواهند کرد، چرا که تصمیم گرفته‌اند تا کار طراحی پردازنده‌های مبتنی بر ARM برای A6X و A6 و Snapdragon را خودشان بر عهده بگیرند و مستقلا به تولید آنها بپردازند.
 
بالا