تراز ‌بندی منابع - resource leveling

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تراز ‌بندی منابع (resource leveling) یک تکنیک مدیریت پروژه است که برای بررسی استفاده غیر متوازن از منابع که معمولا افراد یا تجهیزات هستند در طول زمان و برای حل مشکلات تخصیص بیش از حد یا تداخل‌ها به کار می‌رود.
زمانی که فعالیت‌های برنامه‌ریزی پروژه انجام می‌شود، مدیر سعی می‌کند هم‌زمان با آن وظایف خاصی را زمان‌بندی کند. زمانی که منابع بیش‌تری همانند ماشین‌ها یا افراد مورد نیاز باشند و یا یک فرد خاص برای انجام دو کار مورد درخواست باشد، نیاز است که کارها مجددا به صورت موازی یا حتی سری‌وار زمان‌بندی شوند تا این قیود مدیریت شود. تراز‌بندی برنامه‌ریزی پروژه فرآیندی است برای حل کردن این تداخل‌ها و همچنین می‌تواند برای متوازن کردن بار کاری منابع اولیه در طول پروژه به کار رود که این معمولا به قیمت یکی از قیود سه گانه سنتی شامل زمان، هزینه و اسکوپ خواهد بود.

resource_leveling_example.jpg

معمولا زمانی که از نرم‌افزارهای مخصوص پروژه استفاده می‌کنیم، تراز‌بندی به معنی حل تداخل‌ها یا تخصیص‌های بیش از حد (over allocations) در برنامه پروژه به وسیله استفاده از نرم‌افزار در محاسبه اتوماتیک تاخیر‌ها و وظایف به روز شده است. تراز‌بندی نرم‌افزاری در مدیریت پروژه نیازمند این است که وظایف را تا زمانی که منابع موجود باشند به تاخیر اندازیم. در محیط‌های پیچیده‌تر، منابع را می‌تواند در میان چند پروژه موازی تخصیص داد که نیازمند این است که فرآیند تخصیص منابع در سطح شرکت انجام شود.
در یک تعریف دیگر، تراز‌بندی می‌تواند منجر به عقب افتادن تاریخ اتمام پروژه شود در صورتی که وظایفی که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند در مسیر بحرانی (critical path) باشند.

Resource_Leveling_Profile.jpg
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
mo30ya درخواست مطلب:تسطیح منابع،تخصیص منابع مدیریت و کنترل پروژه 2

Similar threads

بالا