تحول در موتورها با ژنراتور دیسکی موجی

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
محققان دانشگاه ایالتی میشیگان برای تحقیق و توسعه بر روی ژنراتور دیسکی موجی (wave disk generator) که یک موتور جدید با راندمان به شدت بالا است، 2.5 میلیون دلار بودجه دریافت کرده‌اند.


ژنراتور‌های دیسکی موجی توان خود را از باتری، اکسیژن و بنزین می‌گیرند که دیسک را در داخل موتور می‌چرخانند و باعث ایجاد نیروی محرکه می‌شوند؛ هرچه نیروی چرخش بیش‌تر باشد، توان بیش‌تر خواهد بود. این مفهوم ساده‌ای است؛ اما نوآوری ژنراتور دیسکی موجی در اندازه، وزن و حذف نیاز به بسیاری از قطعات موجود در موتورهای درون‌سوز (internal combustion engines) سنتی نهفته است.

wave-disc-generator.jpg
دیسک موجی هیچ پیستون، میل لنگ و یا سیستم انتقال توانی ندارد و سیستم خنک‌کننده آن حذف شده است. اندازه کوچک و وزن سبک آن که 20 درصد سبک‌تر از موتورهای معمولی است، به این معنی است که موتور نیاز به سوخت کم‌تری برای تکان دادن خود خواهد داشت و به عبارتی خروجی بیش‌تری را با ورودی کم‌تر تولید خواهد کرد.


امکانات ژنراتور دیسکی موجی قطعا هیجان انگیز است اما هنوز در یک خودرو واقعی استفاده نشده است. این پروژه در جهت ساخت یک ژنراتور دیسکی موجی در داخل یک خودرو به اندازه 25 کیلو وات یا 34 اسب بخار حرکت می‌کند.

wave-disc-generator3.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
آزمایش با یک خودرو واقعی، در آینده ژنراتور دیسکی موجی حیاتی خواهد بود. اگر در ابتدا موفق شود، توسعه بیش‌تر موتور می‌تواند به تولید انبوه منجر شود اما در غیر این صورت، باید این پروژه را رها کرد.


هدف محققان برای ژنراتور دیسکی موجی این است که خودروهای بیش‌کارای هایبریدی (hybrid vehicles) را برای برآوردن نیازهای مصرف کننده برای بازه 750 کیلومتر رانندگی، قیمت پایین‌تر خودرو، بهبود عملکرد در بزرگراه و هزینه کاربرد بسیار کم وارد بازار کنند.

wave-disc-generator4.jpg

در صورتی که این موتور از تست موفق خارج شود، ژنراتور دیسکی موجی می‌تواند تا پنج برابر قوی‌تر از یک موتور درون‌سوز و بار سه و نیم قوی‌تر از یک موتور هایبریدی باشد. ژنراتور دیسکی موجی همچنین تولید گازهای گلخانه‌ای دی‌اکسید کربن را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

wave-disc-generator2.jpg
 
Similar threads
بالا