تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 94 مهندسی نفت

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
دروس مهندسی نفت

سوالات درس مهندسی مخزن 1 معمولا یک مجموعه سوالات روتین و معمول است که پاسخ گویی به آن ها راحت است.این رفتار در سالیان گذشته کنکور نفت به استثناء کنکور 93 دیده می شد. در سال 93 شاهد تغییراتی در سوالات این درس بودیم که سوالات محاسباتی این درس را بیشتر به سمت سوالات مفهومی و محاسباتی-مفهومی سوق داده است ولی در سال 94 سوالات این درس به رفتار سال های قبل بازگشت به همین دلیل پاسخ گویی به سوالات آزمون 94 راحت تر از آزمون 93 می باشد.از لحاظ تعداد هر دو آزمون94 و 93 شاهد 7 سوال مربوط به این درس بودیم.

سوالات درس حفاری 1 گروه اکتشاف کمی متفاوت از سال پیش ظاهر شده بود. مبحث کنترل چاه معمولا در حفاری 2 مطرح می شود اما شاهد 2 سوال از این مبحث در این پک بودیم.در ادامه 2 سوال محاسباتی مطرح شده بود و پاسخ دهی به آن ها راحت بود. اما سوالات مبانی حفاری کمی پیچیده تر شده بود به طوری که تنها حفظی نبوده و نیاز به کمی استدلال داشت. به نظر نمی رسید که وجود این سوالات با این سطح بالا برای دانشجویان گروه اکتشاف خیلی معقول باشد. حداقل در مقایسه با سال پیش که صرفا چندین کاربرد سیستم حفاری و تجهیزات مورد سوال قرار گرفته بود.یکی از دلایل سختی سوالات می تواند سختی سوالات گروه حفاری و اشتراک این سوالات با سوالات آن گروه باشد که البته معقول به نظر نمی رسد. در کل می توان گفت سوالات حفاری گروه اکتشاف نسبت به سال گذشته بسیار سخت تر شده است.

درس مهندسی بهره برداری از چندین زیربخش تشکیل شده است که هرکدام شانس زیادی برای مورد سوال واقع شدن دارند. از این زیربخش ها می توان به اسیدکاری، جداکننده ها، شکاف هیدرولیکی، تولید ماسه، آسیب سازند، IPR و TPR، فرازآوری مصنوعی، چوک، مشبک کاری و غیره اشاره داشت. از آنجایی که تعداد سوالات کنکور محدود است معمولا تمامی این زیربخش ها مورد سوال قرار نمی گیرند و این امر خود باعث گستردگی بیش از حد منابع این درس نسبت به سایر دروس و مشکلات عدید داوطلبان در مطالعه این درس می گردد. معمولا در طرح سوالات این درس سعی می شود تا از اکثریت این منابع سوالاتی آورده شود و خیلی سوالات به سمت جزئیات برده نشود.

در امسال سوالات درس بهره برداری با توجه به تعداد خود از تنوع کافی برخوردار بودند. به طوری که در بسیاری از مباحث شاهد سوال بودیم. تنوع در این پک حتی از پک گروه حفاری هم بیشتر بود! مباحث تمامی سوالات قابل پیش بینی بودند. سطح علمی سوالات غیر از 1 سوال معقول و قابل پاسخ گویی بود و می توان گفت سوالات امسال نسبت به سال گذشته آسان تر به نظر می آمد.


منبع
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهره برداری ـ گروه مخزن

بهره برداری ـ گروه مخزن


درس بهره‌برداری از چندین زیربخش تشکیل شده است که هرکدام شانس زیادی برای مورد سوال واقع شدن دارند. از این زیربخش‌ها می‌توان به اسیدکاری، جداکننده‌ها، شکاف هیدرولیکی، تولید ماسه، آسیب سازند، IPR و TPR، فرازآوری مصنوعی، چوک، مشبک‌کاری و غیره اشاره داشت. از آن‌جایی که تعداد سوالات کنکور محدود است معمولا تمامی این زیربخش‌ها مورد سوال قرار نمی‌گیرند و این امر خود باعث گستردگی بیش از حد منابع این درس نسبت به سایر دروس و مشکلات عدیده داوطلبان در مطالعه این درس می‌گردد. معمولا در طرح سوالات این درس سعی می‌شود تا از اکثریت این منابع سوالاتی آورده شود و سوالات به سمت جزئیات برده نشود.

سوالات بهره‌برداری گروه مهندسی مخزن معمولاً رویکرد حفظی ندارند و بیشتر به سمت تحلیل نمودار و مفهوم و حل سوال می‌روند. همچنین مباحثی چون شکاف هیدرولیکی یا تولید ماسه معمولاً در آزمون مخزن مورد سوال واقع نمی‌شوند چرا که از اهمیت مفهومی کمتری برخوردارند.

در آزمون 94 سوالات درس بهره‌برداری با توجه به تعداد خود از تنوع کافی برخوردار بودند. غیر از سوال «پدیده مخروطی شدن» که در چند سال اخیر سابقه نداشته است مباحث بقیه سوالات قابل پیش‌بینی بودند. وجود چند سوال از عملکرد لوله مغزی خود از نقاط قوت سوالات گروه مخزن به شمار می‌آمد. در کل سوالات امسال نسبت به سال گذشته ساده‌تر به نظر می‌آمد که یکی از عمده دلایل آن کمبود سوالات محاسباتي نسبت به سال گذشته می‌باشد.

همچنين بيش‌تر سوالات آزمون 94 از جزوات بهره‌برداري دكتر غضنفري و مقدسي طراحي شده بود.
 
آخرین ویرایش:

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
پتروفیزیک و چاه نگاری

پتروفیزیک و چاه نگاری


سوالات آزمون 94 (بهمن 93) سطح دشواري بالاتري نسبت به سوالات آزمون سال قبل داشتند. در درس پتروفیزيک و چاه‌نگاری 6 سوال محاسباتی طرح شده بود در صورتي که در سال 93 هيچ سوال محاسباتی از اين قسمت در آزمون نبود.

سوالات نسبت به سال قبل مفهومی‌تر شده بودند و داوطلب تنها با مطالعه‌ي دقيق و جزئي منابع و تسلط كامل به مطالب مي‌توانست به سوالات پاسخ دهد. 3 سوال همراه با شكل طرح شده بود که در سال گذشته سوال به اين صورت نداشتیم. سوالات دارای گزینه‌های بلند و طولانی بودند که مدیریت زمان در این مجموعه نقش تعیین‌کننده‌ای داشت.
بیشتر سوالات حول مبحث تخلخل مطرح شده بود و هر داوطلبي که تسلط بیشتری روی این مبحث داشت،‌ مي‌توانست به درصد بیشتری از سوالات پاسخ دهد.

سوالات آزمون 94 به مراتب دشوارتر از سوالات سال‌هاي گذشته بود.
 
آخرین ویرایش:

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
چاه آزمايی

چاه آزمايی


برخلاف سال 93 سوالات درس چاه آزمايی از تنوع همیشگی برخوردار نبود. آزمون برای مثال از مبحث تست ساق مته که چندین سال مورد سوال قرار می‌گرفت، حرفی به میان نیامده بود. در کنار این مطلب سوالات رویکردی نو به خود گرفته بودند به‌طوری‌که پاسخگویی به سوالات در اکثر مواقع با شک و تردید انجام می‌گرفت. دلیل این امر هم تغییرشکل و ساختار سوالات آزمون سراسري مخصوصاً آزمون مهندسی نفت در هر چند سال یکبار است.

سوالاتی که در این درس قابل مشاهده بود یا بسیار آسان و تکراری بودند یا بسیار دوپهلو و پرنکته، در واقع کمبود سوالات با درجه سختی متوسط در این درس کاملا حس مي‌شد. این امر انتخاب صحیح یا نادرست حتی یک تست را به موضوعی بسیار حساس برای داوطلبان تبدیل می‌کند. پراکندگی سوالات در ابتدای درس مناسب است اما در انتها شاهد جهت گیری نسبی طراحان سوال به مبحث «انواع سوالات چاه آزمايی» هستیم که کمی نامتعارف به نظر می‌رسد. (در زمانی‌که جای بسیاری از مباحث خالی است)

در کل، سطح سوالات درس چاه‌آزمايی نسبت به سال گذشته هم از نظر ماهیت سوالات و هم از نظر نحوه انتخاب و چینش سوالات کمی دشوارتر ارزیابی می‌گردد.
بيشتر سوالات 94 از كتاب مك كين و جزوه دكتر هلالي‌زاده طرح شده بود.
 
آخرین ویرایش:

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
حفاری 1

حفاری 1


در آزمون سال 94 (بهمن 93) سوالات درس حفاری 1 گروه مخزن کمی متفاوت‌تر از سال پیش طراحي شده بود. مبحث کنترل چاه معمولاً در حفاری 2 مطرح می‌شود اما شاهد 2 سوال از این مبحث در این قسمت بودیم. در ادامه سوالات محاسباتي کمتر شده بودند و پاسخدهی به آنان راحت‌تر شده بود.
در واقع پاسخدهی به دو سوال اول حداقل برای گروه مخزن بسیار ساده به نظر می‌رسد.
سه سوال بعدی از مفاهیم درس حفاری 1 بودند که رویکردی مشابه سال پیش و چه بسا ساده‌تر داشتند. در کل می‌توان گفت بدون درنظر گرفتن دو سوال کنترل چاه، سوالات نسبت به سال گذشته ساده‌تر شده بود.

بيشتر سوالات سال 94 نيز از جزوات حفاري 1 دكتر شهبازي، جمشيدي و نخعي طرح شده بود.
 
آخرین ویرایش:

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
حفاری 1 و 2، گل و سیمان

حفاری 1 و 2، گل و سیمان


در آزمون 94 (بهمن 93) سوالات درس حفاری 1 و 2 گل و سیمان گروه حفاری و بهره‌برداری کمی با سوالات سال قبل طراحي شده بود. تعداد سوالات محاسباتي کمتر شده بودند و پاسخدهی به آنان آسان‌تر شده بود. در عين حال تعداد سوالات مفهومی بیشتر شده بودند و از درجه سختی بالاتری برخوردار بودند.
در بخش حفاری 1 و2 شاهد سه تا چهار سوال با رویکرد تازه بودیم. این امر در گل و سیمان بیشتر به چشم می‌خورد. (همانند سال پیش) به نظر می‌آمد رویکرد سوالات حفاری 2 کاملا تغییر کرده است و سوالات حفاری 1 از رویکرد محاسباتي به سمت رویکرد حفظی پیش رفته‌اند. همانند سال گذشته شاهد چندین سوال غیراستاندارد و بسیار ریز از جزوات اساتید طراح هستیم که پاسخ‌دهی به آنان بسیار دشوار می‌باشد.
سوالات دو پهلو همانند سال گذشته تنها در دروس گل و سیمان دیده می‌شود همچنین پاسخدهي به سوالات محاسباتي درس گل حفاری خیلی زمان‌بر نبود در کل می‌توان گفت سوالات نسبت به سال گذشته دشوارتر بودند.

بيشتر سوالات سال 94 از جزوات حفاري دكتر شهبازي، جزوات حفاري 2 دكتر شادي‌زاده و هاشمي، جزوه گل و سيمان دكتر كساني طراحي شده بود.
 
آخرین ویرایش:

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواص سنگ مخزن

خواص سنگ مخزن


در آزمون 94 (بهمن 93) همانند سال گذشته سوالات درس خواص سنگ از تنوع مطلوبی برخوردار بود به طوری که از تمامی زیربخش‌های اصلی این درس حداقل یک سوال آورده شده بود. سوالات محاسباتی آن پیچیده نبودند و اکثراً با صرف زماني به به مدت 1 دقیقه قابل حل بودند. (غیر از یک سوال) سوالات مفهومی نیز در صورت تسلط کافی با درصد اطمینان خوبی قابلیت پاسخ‌دهی داشتند.
از میان سوالات تنها یک سوال از نکات ریز درسی طرح شده بود (به صورت حفظی) که این امر خود به سادگی سوالات این درس نسبت به سال پیش قوت می‌بخشید. در کل، سوالات درس خواص سنگ در آزمون 94 تقریبا محوریت خود را حفظ کرده بودند و نسبت به سال گذشته از میزان سوال با درصد سختی «متوسط» بیشتری تشکیل شده بودند. در صورتی که در سال گذشته شاهد چندین سوال غیراستاندارد حفظی بودیم.

با اینکه پراکندگی سوالات درس خواص سنگ در آزمون 94 در میان مباحث مختلف عیناً مانند سال پیش می‌باشد اما می‌توان گفت سختی سوالات خواص سنگ سال پیش کمی بیشتر از آزمون 94 بوده یا شاید هم سوالات آزمون 94 کمی استانداردتر از سال قبل بوده است!

همچنين بيشتر سوالات از جزوات چاه آزمايي دكتر شادي‌زاده و جمشيدي طراحي شده بود.
 
آخرین ویرایش:

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواص سیالات مخزن

خواص سیالات مخزن


آزمون سال 94 (بهمن 93) از سطح سوالات ساده‌تری نسبت به سوالات سال قبل در این درس برخوردار بود. علت این موضوع حضور سوالاتی بود که بیشتر به مفاهیم پایه‌ای اشاره داشت و کمتر سوالات ریز مطرح شده بود.
در سال 93 شاهد حضور یک سوال از مبحث «آب در مخزن» بودیم که این سوال کاملا دور از انتظار بود. هم‌چنین شاهد سوالاتي دو پهلو بودیم که پاسخ‌گویی به آن‌ها را دشوار می‌کرد. ولی در سال 94 دیگر شاهد این موضوع نبودیم و تقریباً تمام سوالات از دو مبحث مخازن گازی و نمودار و رفتار فازی سیال مخزن آورده شده بودند.

هم چنین در آزمون 94 برخی سوالات مشابه با سوالات سال‌های گذشته مشاهده می‌شد که این موضوع نیز به پاسخگویی راحت‌تر به سوالات این درس کمک می‌کرد.
 
آخرین ویرایش:

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
مكانيك سيالات دوفازی

مكانيك سيالات دوفازی


در سال 93 با به وجود آمدن یک سنت‌شکنی در سوالات درس دوفازی در رشته مهندسی نفت تغییرات غیر معمولی را نسبت به سال‌های قبل آن شاهد بودیم و این موضوع باعث کاهش درصد پاسخ‌گویی به سوالات این درس در آن سال شد.
ولی در سال 94 سوالات این درس به روند سال‌های گذشته خود بازگشت به طوري كه یک سری سوالات روتین و متداول از منبع معروف این درس یعنی کتاب سیالات دوفازی دکتر وطنی را شاهد بودیم.

به همین دلیل پاسخ‌گویی به سوالات این درس در آزمون 94 به راحتی امکان پذیر بود و دیگر سختی آزمون سال 93 در این سوالات دیده نمی‌شد.
 
آخرین ویرایش:

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
مكانيك سيالات دوفازی ـ گروه مخزن

مكانيك سيالات دوفازی ـ گروه مخزن


در سال 94 (بهمن 93) سوالات این درس به روند سال‌های گذشته خود بازگشت به طوري كه یک سری سوالات روتین و متداول از منبع معروف این درس یعنی کتاب سیالات دوفازی دکتر وطنی را شاهد بودیم.
به همین دلیل پاسخگویی به سوالات این درس در آزمون 94 به راحتی امکان‌پذیر بود و دیگر سختی آزمون سال 93 در این سوالات دیده نمی‌شد.

در سال 93 با به‌وجود آمدن یک سنت‌شکنی در سوالات درس دوفازی در رشته مهندسی نفت تغییرات غیر معمولی را نسبت به سال‌های قبل شاهد بودیم و این موضوع باعث کاهش درصد پاسخ‌گویی به سوالات این درس در آن سال شد.
 
آخرین ویرایش:

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
زمین شناسی تخصصی

زمین شناسی تخصصی


سوالات آزمون 94 (بهمن 93)‌سطح دشواري بالاتري نسبت به سوالات آزمون 93 داشتند. در درس زمين‌شناسي تحت‌الارضی سوالات مفهومی‌تر شده بودند و بیشتر سوالات مربوط به نقشه‌های زمین‌شناسی بودند. در سال 94 سوالات تصویری مطرح شده بودند که حل دوتا از آن‌ها دشوار بود.

در مبحث زمین‌شناسی ایران سوالات بیشتر در زمينه‌ي حوضه میادین نفتی بود که داوطلب باید براي پاسخگويي صحيح بیشتر مبحث میادین را مطالعه می‌کرد و سوالات دشوار بودند.
در مبحث سنگ شناسی جز دو سوال که بسيار دشوار بودند بقیه سوالات ساده بودند که دانشجو با تسلط کافی در اين زمينه به راحتي مي‌توانست به سوالات پاسخ دهد.

به طور كلي سوالات درس زمين‌شناسي تخصصي در آزمون 94 نسبت به سال 93 مفهومي‌تر بودند.
 
آخرین ویرایش:

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
مهندسی مخزن 1 ـ گرايش مخزن

مهندسی مخزن 1 ـ گرايش مخزن


سوالات درس مهندسی مخزن 1 معمولا شامل سوالات روتین و معمول است که پاسخگویی به آن ها راحت است. این شيوه طرح سوال در سالیان گذشته کنکور نفت به استثناء کنکور 93 دیده می‌شود. در سال 93 شاهد تغییراتی در سوالات این درس بودیم که سوالات محاسباتی این درس را بیشتر به سمت سوالات مفهومی و محاسباتی ـ مفهومی برده بود، پاسخ گویی به سوالات آزمون 94 (بهمن 93) راحت‌تر از آزمون 93 بود.

از لحاظ تعداد سوال در سال 94 شاهد 14 سوال و در سال 93 شاهد 15 سوال از مهندسی مخزن 1 در گرایش مخزن بودیم. سوالات مشابه بین سال 93 و 94 هم در این درس مشاهده می‌شود.

داوطلبان با مطالعه‌ي دقيق منابعي از قبيل كتاب طارق احمد و جزوات دكتر مسيحي و دكتر هلالي‌زاده مي‌توانستند به تمامي سوالات پاسخ دهند.
 
آخرین ویرایش:

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
مهندسی مخزن 2 ـ گرايش مخزن

مهندسی مخزن 2 ـ گرايش مخزن


سوالات درس مهندسی مخزن 2 معمولا یک سری سوالات مفهومی ـ حفظی هستند که روند مشخصی دارند و با توجه به منابع این درس در آزمون سراسری پاسخگویی به سوالات این درس ساده‌تر است. تعداد سوالات در آزمون 93و 94 (بهمن 93)، 5 سوال بوده است. سطح دشواری سوالات در سال 94 و 93 تقريباً یکسان بوده است ولی به نظر می‌رسد پاسخ‌گویی به سوالات آزمون 94 نیازمند وقت بیشتری نسبت به آزمون 93 بوده است.
در آزمون 93 سوالات بیشتر جنبه‌ي حفظي داشته و تسلط بر مطالب حفظی پاسخگویی به مطالب را راحت‌تر می‌کرد ولی در آزمون 94 نیازمند تحلیل سوال نیز بودیم.

بيشتر سوالات آزمون 94 از كتاب طارق احمد و جزوات دكتر مسيحي و دكتر هلالي‌زاده مطرح شده بود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهره برداری

بهره برداری


درس بهره برداری از چندین زیر بخش تشکیل شده است که هرکدام شانس زیادی برای مورد سوال واقع شدن دارند. از این زیربخش‌ها می‌توان به اسیدکاری، جداکننده‌ها، شکاف هیدرولیکی، تولید ماسه، آسیب سازند، IPR و TPR، فرازآوری مصنوعی، چوک، مشبک‌کاری و غیره اشاره داشت.

از آنجایی که تعداد سوالات کنکور محدود است معمولا تمامی این زیربخش‌ها مورد سوال قرار نمی‌گیرند و این امر خود باعث گستردگی بیش از حد منابع این درس نسبت به سایر دروس و مشکلات عدیده داوطلبان در مطالعه این درس می‌گردد. معمولا در طرح سوالات این درس سعی می‌شود تا از اکثریت این منابع سوالاتی آورده شود و خیلی سوالات به سمت جزئیات برده نشود. امری که حداقل در دو سال اخیر رعایت نشده است.

در امسال سوالات درس بهره‌برداری از تنوع کافی برخوردار نبود به طوری که اصلا از مباحث اسیدکاری، IPR (مستقیم)، چوک و خیلی مباحث مهم دیگر سوال آورده نشده بود و صرفاً از مباحث کم اهمیت‌تر مانند شکاف هیدرولیکی حرف به میان آمده بود. حتی شاهد بودیم در دو سوال روش‌های فرازآوری مصنوعی ریزبینی طراح به شدت غیراستاندارد بوده به طوری که عملا شانس پاسخدهي سوال را از داوطلبان سلب نموده است. سایر سوالات هم اگرچه آشناتر بودند اما حاوی نکات ریزی بودند که هر فردی قادر به پاسخگویی آنان نبود.

شاید بتوان درس بهره‌برداری را یکی از دشوارترين و غیراستاندارترین درس‌های کنکور نفت امسال نامید. با اینکه سال گذشته نیز شاهد سوالاتی ریز و مفهومی در درس بهره برداری بودیم اما به نظر می‌رسد سوالات امسال بسیار سخت‌تر از سوالات سال پیش می‌باشد. بيش‌تر سوالات نيز از جزوات بهره‌برداري دكتر غضنفري و مقدسي طرح شده بود.
 
آخرین ویرایش:

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
زمین شناسی ساختمانی

زمین شناسی ساختمانی


به طورکلی سطح سوالات درس زمین‌شناسی ساختمانی در آزمون سال 94 (بهمن 93) به مراتب ساده‌تر از سوالات سال قبل بود. در سال 93 توجه بسیاری به مفاهیم تنش و اثرات آن بر روی لایه‌های زمین شد که این موضوع سطح سختی این سوالات را بالا برد، ولی در سال 94 فقط در دو سوال كه یک سوال به صورت محاسباتی بود و یک سوال جنبه حفظی داشت به این موضوع پرداخته بود، در حالی که سوالات مربوط به این بخش در آزمون 93 همگی مفهومی بودند.
تنوع سوالات از بخش‌های مختلف زمین‌شناسی ساختمانی در آزمون سال 94 کمتر دیده می‌شود و وجود دو سوال از بحث وضعیت لایه‌های زمین و شیب آن‌ها باعث ساده‌تر بودن سوالات سال 94 شده است.

موضوع دیگری كه باید بدان اشاره کرد اين است كه در سوالات سال 94 تشابهی با سوالات سال‌های گذشته دیده می‌شود در حالی که در سال 93 شاهد این موضوع نبودیم.

همچنين بيشتر سوالات سال 94 از كتاب زمين‌شناسي ساختاري دكتر مدني طرح شده بود.
 
آخرین ویرایش:

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
زمین شناسی عمومی

زمین شناسی عمومی


در مقايسه آزمون سال‌هاي 94 و 93 مي‌توان گفت؛ هرکدام بیشتر سوالات خود را در یک دسته‌بندی از موضوعات زمین‌شناسی عمومی مطرح کرده‌اند. در سال 93 به موضوع سن و اتفاقاتی که به مرور زمان (عمق) برای لایه‌های زمین می‌افتد اشاره شده است در حالی که در آزمون 94 بیشتر به موضوع کانی‌ها و مواد سازنده‌ی آن‌ها اشاره شده است. سوال 52 در سال 94 مشابه سوال 57 در آزمون 93 بوده است. به طورکلی سطح سوالات زمین‌شناسی عمومی در سال 94 نسبت به سال 93 ساده‌تر بوده و داوطلبان با درک مفاهیم پایه در زمین‌شناسی عمومی مي‌توانستند به اکثر سوالات این آزمون پاسخ دهند.

در سال 93 سوالات مفهومی بیشتر عنوان شده‌اند و سوالات سال 94 بیشتر جنبه‌ی حفظی ساده دارند. همچنین در آزمون سال 94 سوالي از مبحث سن لایه‌های زمین مطرح نشده است.

بيشتر سوالات نيز از كتاب زمين‌شناسي عمومي دكتر اخروي مطرح شده بود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
زمین شناسی نفت

زمین شناسی نفت


به طورکلی سطح سوالات درس زمین‌شناسی نفت در آزمون 94 (بهمن 93) نزدیک به سطح سوالات سال قبل بود. در سال 93 تنوع مختلفی در سوالات دیده می‌شود و حضور سوالاتي که اشاره به سیال مخزن دارد سبب شد که سطح این سوالات ساده باشد. موضوعی که در ارتباط با آزمون 94 وجود دارد این است که سوالات علاوه بر تنوع در اکثر موارد به موارد کلی اشاره دارد که این باعث شده سطح این سوالات مناسب باشد.

در آزمون 94 و 93 حضور سوالاتی که تشابه فراوانی به سوالات سال‌های گذشته کنکور نفت داشتند دیده می‌شود.

بيشتر سوالات سال 94 از كتاب زمين‌شناسي نفت دكتر رضايي طرح شده بود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ژئوفیزیک و ژئوشیمی

ژئوفیزیک و ژئوشیمی


سوالات آزمون 94 (بهمن 93) داراي سطح دشواري بالاتري نسبت به سوالات آزمون سال قبل مي‌باشد. به طور کلي سوالات بخش ژئوفیزيک سال به سال دشوارتر شده و داوطلبان بدون مطالعه دقيق و جزء به جزء منابع معرفي شده مانند كتاب‌هاي جواهريان، رياحي و ... نمي‌توانند به سوالات اين درس پاسخ دهند. این روند طرح سوال در درس ژئوفيزيك از سال 92 شروع شده و سال به سال بر سختی آن افزوده شده است. در تعدادي از سوالات درس ژئوفیزیک از منابع متفرقه استفاده شده است.
اشکال و تصاویر به کار رفته در سوالات، از کتابهای لاتین استفاده شده است.

در درس ژئوشیمی سوالات به مراتب روتین‌تر و قابل پاسخگویی‌تر مي‌باشند و بیشتر سوالات به مبحث کروژن و مراحل بلوغ مربوط می‌شوند. تعداد سوالات مفهومی در سال 94 نسبت به سال 93 بیشتر شده است و تعداد سوالات حفظی به مراتب کمتر شده است.

همچنين گزينه‌هاي آزمون 94 نسبت به آزمون 93 طولاني‌تر شده و سوالات، دامنه گسترده‌تري از دانش مفهومي فرد را به چالش مي‌كشد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
مهندسی مخزن 1 ـ گرايش حفاري و بهره‌برداري

مهندسی مخزن 1 ـ گرايش حفاري و بهره‌برداري


سوالات درس مهندسی مخزن 1 معمولاً شامل سوالات روتین و معمول است که پاسخگویی به آن ها راحت است.
این شيوه طرح سوال در سالیان گذشته کنکور نفت به استثناء کنکور 93 دیده می‌شود. در سال 93 شاهد تغییراتی در سوالات این درس بودیم که سوالات محاسباتی این درس را بیشتر به سمت سوالات مفهومی و محاسباتی ـ مفهومی برده بود، پاسخ گویی به سوالات آزمون 94 (بهمن 93) راحت‌تر از آزمون 93 بود. از لحاظ تعداد سوال در سال 94 شاهد 14 سوال و در سال 93 شاهد 15 سوال از مهندسی مخزن 1 در گرایش مخزن بودیم. سوالات مشابه بین سال 93 و 94 هم در این درس مشاهده می‌شود.

داوطلبان با مطالعه‌ي دقيق منابعي از قبيل كتاب طارق احمد و جزوات دكتر مسيحي و دكتر هلالي‌زاده مي‌توانستند به تمامي سوالات پاسخ دهند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمودارگیری چاه

نمودارگیری چاه


به طورکلی با بررسی سوالات آزمون سال‌های 93 و 94 (بهمن 93) به این نتیجه می‌رسیم که سطح سوالات سال 94 به مراتب ساده‌تر از آزمون 93 است. در آزمون 93 شاهد حضور سوالاتي بودیم که نیاز به دانشی داشتند که فراتر از دانش موردنیاز در مهندسی نفت بود و این موضوع مشکل آفرین بود ولی در سال 94 شاهد این دست از سوالات نبودیم. هم‌چنین در سال 93 شاهد تنوع کمتری در سوالات این درس نسبت به سوالات سال 94 مي‌باشيم.
مثلا در سال 93 سه سوال از مبحث SP آورده شده ولی در سال 94 هيچ سوالي از اين مبحث طرح نشده است، در سال 93 هيچ سوالي از مبحث کالیپر نداشتیم در صورتی که در سال 94 شاهد طرح سوال از این بخش بودیم، همچنین

در سال 93 به طور مستقیم سوالی از مبحث مهم لاگ گاما نداشتیم ولی در سال 94 چنین سوالی مطرح شده است.
این موضوع باعث شده است كه پاسخ دادن به سوالات درس نمودارگیری در سال 94 راحت‌تر از پاسخ دادن به سوالات این درس در سال‌های 93 و 92 باشد. به طورکلی سطح سوالات این درس در آزمون 94 مناسب ارزیابی می‌شود.

همچنين بيشتر سوالات از كتاب رمضي و جزوات دكتر امين شهيدي و مهندس نادري طراحي شده بود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
زبان تخصصي

زبان تخصصي


سوالات زبان رشته مهندسي نفت در سال 94 مانند سال‌های گذشته از 30 سوال اعم از 15 سوال زبان عمومی و 15 سوال زبان تخصصی تشکیل شده بود. 10 سوال زبان عمومی مربوط به واژگان عمومی بود که همگی آن‌ها در کتاب"Barron`s 1100 Words You Need To Know" موجود مي‌باشد و با مطالعه دقيق آن‌ها مي‌توانست به تمامي سوالات پاسخ دهد. 5 سوال بعدی زبان عمومی مربوط به گرامر در قالب کلوز تست بود که سطح آن نسبت به سال پیش تفاوتی نداشته است. برای پاسخگويي صحيح به سوالات این قسمت باید غیر از دانش گرامر به دانش ترجمه متن نیز تسلط كافي داشت. سطح کلی این 15 سوال نسبت به سال پیش تغییری نداشته است.

سوالات تخصصی از 3 متن تقریبا مشابه سال پیش بوده است و سطح دشواری آزمون امسال نسبت به سال پیش تفاوت چندانی نداشته است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
رياضيات

رياضيات


سوالات سال 94 (بهمن 93) در رياضي در رشته نفت شامل 20 سوال از سه درس رياضي عمومي، معادلات ديفرانسيل و رياضيات مهندسي بوده است. مباحث و بودجه‌بندي سوالات رياضي 94 مهندسي نفت به شرح زير مي‌باشد:

از هر كدام از مباحث معادلات مرتبه 2، سري و انتگرال فوريه، نگاشت‌هاي مختلط، مشتق‌ يك متغيره، انتگرال خم، كاربرد مشتق جزئي و اعداد مختلط 1 سوال و از هر كدام از مباحث معادلات مرتبه يك، روش سري‌ها در حل معادله، معادلات با مشتقات جزئي، انتگرال‌گيري مختلط و منحني فضايي 2 سوال مطرح شده بود. مبحث تبديل لاپلاس با 3 سوال، بيشترين تعداد سوالات را به خود اختصاص داده بود.

تعداد سوالات دشوار در آزمون رياضي 94، 5 سوال متوسط 10 سوال و ساده 5 سوال ساده بوده است. به طور سوالات سال 94 نسبتاً دشوارتر از سال قبل بوده است و اكثر سوالات 94 از كتاب‌هاي مدرسان شريف مطرح شده بود. داوطلبان با مطالعه‌ي دقيق مباحث و منابع مي‌توانستند به اكثر سوالات 94 پاسخ دهند.
 
بالا