تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 94 مهندسی شیمی

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام

در این تاپیک تحلیلی که در سایت مدرسان شریف در مورد کنکور کارشناسی ارشد مهندسی شیمی 94 موجود است، قرار داده میشود تا شما دوستان عزیز استفاده کنید.

اگر نظری در این زمینه دارید در همین تاپیک مطرح کنید.
:gol:
 
آخرین ویرایش:

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
انتقال جرم و عمليات واحد 1 و 2

انتقال جرم و عمليات واحد 1 و 2

اين درس از نظر تعداد سؤالات همانند سال قبل مطرح شد.
سؤالات با یک سؤال آسان شروع شد (96) و سؤال بعدی(97) یک سؤال تکراری بود با این تفاوت که فلاکس جرمی فرآورده(c ) برحسب جزء مولی واکنش دهنده خواسته شده بود.
سؤال 98 ، گرچه محاسبات پیچیده ای نداشت اما خواسته مسئله برای داوطلب جدید بود .
سؤال 99 یک سؤال از تئوری های انتقال جرم بود که در بسیاری از آزمون های آزمایشی تکرار شده بود
.سؤال 100 نیاز به محاسبات زیادی داشت.
سؤال 101 هم باید روابط اعداد بدون بعد را می‌دانستیم که یک سؤال حفظی محسوب می‌شود
و سؤال 102، یک سؤال ساده از فصل انتقال جرم بین فازها بود ،
اما سؤال 103، هم گرچه پیچیده است اما در آزمون‌های آزمایشی چند بار آورده شده بود.
سؤال 104 یک سؤال حفظی که کافی بود فقط مورد اول را بدانیم.
سؤال 105 یک سؤال تحلیلی بود که تقریباً سخت بود اما بازهم شبیه آن و توضیحات و تحلیل‌های مربوط به آن در آزمون 8 آورده شده بود.

سؤالات زیادی از فصل تقطیر آورده شده بود که از سال 93 آسان‌تر بود سؤال محاسباتی آن که بسیار راحت بود سؤالات مربوط به فصل استخراج یکی حفظی و دیگری تحلیلی بود و سؤال مربوط به فصل خشک کردن در آزمون‌ها آزمایشی آمده بودند و حالت تحلیلی داشتند. سؤال مربوط به فصل عملیات رطوبت زنی با فصل جذب گاز ترکیب شده بود. دو سؤال 107 و 110 سؤالات خاصی بودند که مربوط به سیستم خاص هستند و ربطی به دانسته‌های ما ندارند (آب و استیک اسید / آب و متانول ).
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
انتقال حرارت 1 و 2

انتقال حرارت 1 و 2

اگر بخواهيم اين درس را به صورت كاملاً مبحثي تحليل كنيم، داريم:
انتقال گرمای هدایتی:
سؤال 31 ساده بوده، اما سؤالات بعدی سخت‌تر می‌شوند. سؤال 44 متوسط و سؤال 43 سخت به شمار می‌روند. در مقایسه با سال 93 که 3 سؤال سخت در این مبحث طرح شده بود سطح سؤالات ساده‌تر به نظر می‌رسد.
انتقال حرارت جابجایی اجباری:
سؤال 32 متوسط و مشابه سال‌های قبل اما سؤال 39 سخت با محاسبات زیاد بود سؤال 42 نیز سؤال مفهومی جالبی به نظر می‌رسد. در مقایسه با سال 93 که 5 سؤال مشابه سال‌های قبل آورده شده بود شرایط سخت‌تری برای داوطلبان ایجاد شده است.
انتقال حرارت جابجایی طبیعی:
سؤال 33 یک سؤال ساده اما مفهومی دیگر بوده که نشان از اهمیت درک مطلب و فیزیک مسئله از دید طراحان دارد.
انتقال حرارت در پره‌ها:
دو سؤال 41 که سخت بوده و 45 که ساده به نظر می‌رسند نشان از دشوارتر شدن سؤالات این مبحث نسبت به سال قبل که تنها یک سؤال ساده در آن مطرح شده بود دارد.
انتقال حرارت هدایتی چند بعدی:
در سال قبل 1 سؤال متوسط مطرح شده بود و اکنون سؤال 44 همین شرایط را دارد.
انتقال حرارت ناپایا:
در سال قبل 1 سؤال ساده و امسال یک سؤال سخت. سؤال 40 محاسباتی بوده و نیازمند درک دقیق صورت سؤال است.
مبدل‌ها:
دو سؤال 36 و 37 که متوسط بوده و تغییری نسبت به سال قبل ندارد.
اعداد بدون بعد:
امسال از این مبحث سؤالی داده نشد، اما در سال قبل 1 سؤال ساده مطرح شده بود.
انتقال گرمای تشعشعی:
سؤال 38 ساده اما مفهومی بوده که مشابه سال قبل میباشد.
جوشش و میعان:
سؤالات 34 و 35 که از سطح بالایی برخوردارند و دانشجو باید با دانستن فرمول‌های مربوط به حل سؤال بپردازد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ترموديناميك

ترموديناميك

سطح سؤالات ترمودینامیک به جز سؤال آخر آن متوسط متمایل به آسان می‌باشد. پیوستگی مطالب مناسب می‌باشد هر چند از مباحثی مانند آزئوتروپ دو سؤال مطرح شده و ازتعادل فازی سؤالی مطرح نشده است . در حالیکه که این مطلب از مباحث مهم و تست خیز می‌باشد.
با تسلط نسبی بر این درس به راحتی می‌توان به کلیه‌ی سؤالات در زمان معین شده پاسخ داد.
در ضمن لازم به ذکر است که سؤالات كنكور تا حد بسياري مشابه سؤالات آزمون‌هاي مدرسان شريف بوده است.
حال اگر بخواهيم به صورت ريزتر در مورد كنكور امسال توضيح دهيم، اينگونه است كه از مباحث مقدمه‌اي بر ترموديناميك، اثرات حرارتي، توليد كار از گرما و در تعادل فازي سؤالي مطرح نشده است. بيشترين تعداد سؤالات مربوط به خواص حجمي سيالات خالص، قانون دوم ترموديناميك، تعادل بخار مايع، ترموديناميك محلول‌ها (تئوري) و خواص ترموديناميكي سيالات بوده است. مابقي مباحث مانند قانون اول، كاربرد ترموديناميك براي فرآيندهاي جاري، تبريد و ميعان، ترموديناميك محلول‌ها (كاربرد) و تعادل شيميايي ـ واكنش هر كدام به طور ميانگين 1 يا 2 سؤال را به خود اختصاص داده بودند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
رياضيات (كاربردي ـ عددي)

رياضيات (كاربردي ـ عددي)

سطح سؤالات متوسط رو به آسان می‌باشد، و برای پاسخ‌گویی صحیح به کل سؤالات باید به این درس تسلط داشت.
سؤالات به طور استاندارد بین فصول مختلف پخش شده است و بیشتر سؤالات را درس کاربرد ریاضیات و محاسبات عددی تشکیل می‌دهند. هر چند از مبحث دستگاه معادلات خطی سؤالی مطرح نشده است، ولی این موضوع از مباحث مهم می‌باشد، البته لازم به ذکر است که در این کنکور از دستگاه معادلات غيرخطی سؤال داده شده است.
هر چند از درس معادلات دیفرانسیل نسبت به بقیه‌ی دروس کمتر تست داده شده است، ولی بدون فهم این درس، فهم بقیه‌ی دروس مانند کاربرد ریاضیات، ریاضیات مهندسی یا حتی محاسبات عددی غیر ممکن است.
بيشترين بودجه‌بندي سؤالات از نظر تعداد مربوط به مباحث معادلات ديفرانسيل معمولي و فرمولاسيون مدل‌سازي بود، كه ا زهر كدام از اين مباحث 4 سؤال مطرح شده بود. بعد از اين مباحث روش تركيب متغيرها و جداسازي متغيرها با 3 سؤال در مرتبه بعدي قرار داشت. مابقي مباحث از قبيل توابع خاصي در رياضيات، معادلات غيرخطي،‌ ميان‌يابي و برازش، انتگرال‌گيري عددي، مشتق‌گيري عددي، حل عددي معادلات ديفرانسيل معمولي و حل عددي معادلات ديفرانسيل پاره‌اي تقريباً از هر كدام 1 يا 2 سؤال مطرح شده بود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
سینتیک و طراحی راکتورهای شیمیایی

سینتیک و طراحی راکتورهای شیمیایی

سؤالات کنکور 94 در درس طراحی راکتور در مجموع و در مقایسه با کنکور 93، ساده بود و نکته مبهم و یا محاسبات طولانی نداشت. تنها در سؤال 119(مطابق با دفترچه قرار داده شده در سایت مدرسان شریف) به نظر می رسد منظور طراح محترم نسبت تشکیل آني بوده و نه درصد تولید R در محصولات.
از فصل اول(مفاهیم پایه) و از فصل پنجم (راکتورهای جریان بازگشتی) سؤالی مطرح نشده بود. اکثر سؤالات (یازده سؤال) از فصل 3 و 6 یعنی طراحی راکتور ایده‌آل برای واکنش منفرد و واکنش‌های چندگانه آورده شده است. یک سؤال از فصل دو و از مبحث زمان پایان واکنش و یک سؤال از مبحث مقایسه حجم راکتورها برای واکنش منفرد و دو سؤال درباره تأثیر دما و فشار بر واکنش‌ها می‌باشد.
سؤال‌های فصل 3 در مورد زمان اقامت (دو سؤال)، تغییر شدت جریان خروجی و درصد تبدیل در راکتور مخلوط شونده می‌باشد. سؤال‌های فصل 6 در مورد مطالعه کمی و کیفی توزیع محصولات و یک سؤال درباره موازنه جرم واکنش سری در راکتور مخلوط شونده می‌باشد.
سختی سؤالات: 11 سؤال ساده و 4 سؤال متوسط
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
کنترل فرآیندها

کنترل فرآیندها

سؤالات کنکور 94 در درس کنترل فرآیندها مفهومی و دارای استاندارد می‌‌باشد. برای حل هر سؤال در این آزمون باید از اطلاعات مربوط به چند فصل به صورت ترکیبی استفاده شود. فصل ساده‌سازی نمودارهای جعبه‌ای و بررسی پایداری سیستم بیشترین نقش را در سؤالات این درس داشته‌اند، به طوری که برای حل بیش از 40 % سؤالات درس کنترل فرآیندها نیاز به ساده‌سازی نمودارهای جعبه‌ای در شروع عملیات پاسخ‌دهی وجود دارد، بنابراین یادگیری این فصل از اهمیت به سزایی برخوردار می‌باشد. از تمامی سرفصل‌های موجود در این درس برای طرح سؤال استفاده شده است و حداقل یک سؤال از هر سرفصل مطرح و برای برخی از فصول بیش از یک سؤال طرح شده است. به غیراز سؤالات 92 و 95 آزمون که ساده بوده است مابقی سؤالات در سطح متوسط و دشوار می‌باشد.
همچنین لازم به ذکر است، که تقریباً 70% سؤالات درس کنترل فرآیندها کنکور سراسری در آزمون‌های آزمایشی مدرسان شریف عیناً آورده شده بود و 20 % سؤالات مشابه کنکورهای سراسری سال‌های پیش می‌باشد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
مكانيك سیالات

مكانيك سیالات

در اين درس بودجه‌بندي سؤالات و سطح دشواري آن‌ها به صورت زير مي‌باشد:
جریان‌های داخلی تراکم‌ناپذیر و لزج:
سؤال 67 ساده اما محاسباتی بوده ولی سؤال 80 متوسط و سؤال 79 مفهومی است. نسبت به سال قبل که 4 سؤال متوسط متمایل به سخت از این مبحث طرح شده بود در کل می‌توان گفت سطح آزمون ساده‌تری را شاهد بودیم.
خواص سیال (قانون لزجت نیوتون و سیالات غیرنیوتونی):
این قسمت مشخصا بسیار مورد نظر طراحان محترم بوده چرا که 6 سؤال را در مجموع از مباحث این سر فصل طراحی کرده اند. سؤالات 66 و 75 سخت و مفهومی بوده و سؤالات 70 و 71 و 74 و 77 مشابه سال‌های قبل طرح شده‌اند. در سال گذشته نیز از این قسمت 4 سؤال سخت طرح شده بود.
استاتیک سیالات:
سؤال 72 و 78 ساده و مشابه تست‌های آزمون‌های سال‌های قبل می‌باشند و سؤالات کمتر و ساده‌تری از سال قبل طح شده است.
توربو ماشین‌ها:
سؤال 69 سخت و سؤال مفهومی 76 ساده بوده و نسبت به سال قبل که 1 سؤال متوسط طرح شده بود سؤالات به مرتب سخت‌تری آورده شده است.
دسته‌بندی و تحلیل جریان سیالات‌:
در سال قبل 7 سؤال که نسبتاً مشکل بودند طح شده بود، اما امسال تنها 2 سؤال 68 و 73 که نسبتاً دشوار بودند طرح شده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
زبان عمومی و تخصصی

زبان عمومی و تخصصی

بخش‌های Vocabulary و Cloze passage فقط نیازمند تسلط بر لغات عمومی و موارد کاربرد آن‌ها هستند که به آن‌ها اصطلاح زبان عمومی اطلاق می‌شود، در حالی که بخش‌های Reading comprehension و Fill the blank with suitable words علاوه بر مهارت‌های فوق نیازمند آشنایی با فرآیندها و تجهیزات و اصول مهندسی شیمی نیز هستند که به آن‌ها اصطلاحاً زبان تخصصی گفته می‌شود.
بخش Reading comprehension درصد زیادی از سؤالات را هر ساله به خود اختصاص می‌دهد، که نیازمند آشنایی داوطلبان با مباحث مهندسی شیمی است.
در جدول زیر موضوعات متون مطرح شده در بخش Reading comprehension جهت آشنایی داوطلبان با موضوعات ارائه می‌گردد.


1394
1393
1392
سال
مهندسی الکتروشیمی
ایمنی فرآیند
افت فشار در دستگاهها
Reading 1
پمپ ها
انرژی خورشیدی
فیلتراسیونReading 2
اواپراتورهاارزیابی اقتصادی فرآیند
تعادلReading 3

در سال 94 بر خلاف سال‌های 92و 93 بخش پر کردن جای خالی با گزینه مناسب حذف شده است و به تعداد سؤالات Reading افزوده شده است، در حالی که همچنان نیمی از سؤالات مربوط به زبان عمومی و نیمی دیگر مربوط به زبان تخصصی هستند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانلود فایل ضمیمه تحلیل آزمون ارشد سال ۹۴ رشته مهندسی شیمی

دانلود فایل ضمیمه تحلیل آزمون ارشد سال ۹۴ رشته مهندسی شیمی

دانلود فایل ضمیمه تحلیل آزمون ارشد سال ۹۴ رشته مهندسی شیمی
 

پیوست ها

  • Elder exam 94-evalauted.pdf
    350.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

پسر شاه پریان

عضو جدید
کاربر ممتاز
....

....

با تشکر از کاربر گرامی فاطمه یاس
بنظرمن که امسال نسبت به سالهای پیش سوالهای جدیدتر بیشتر داشت حالا هرچقدرم سوال جدید ساده باشه ولی بازم داوطلب مثل من حس میکنه سخت شده
یه نظر دیگه هم که دارم این هست که بهتره دانشجوها نظر بدن در مورد تحلیل کنکور.چون تحلیل داوطلبین من فکر میکنم نزدیکتر هست به واقعیت تا موسسات اموزشی.
موسسات اموزشی خودشون رو جای داوطلب که نمیذارن بعد از چند روز وقت گذاشتن روی مباحث میان این حرفا رو مطرح میکنن که مثلا کنکور اسون بوده و با سال قبل زیاد تفاوتی نداشته.
حقیقتا من خودم نمیدونم چه اتفاقی برام میوفته ولی نظرم این هست که خیلی سخت نبود هرچند نتیجه خودم زیاد موافق این قضیه نیست.
اما حس میکنم ریاضی و حرارت و ترمو2 سخت تر بودن
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحلیل کنکور ارشد 94 - توسط سایت ماهان

تحلیل کنکور ارشد 94 - توسط سایت ماهان

اطلاعات عمومی



تعداد دفترچه: 1
تعداد درس دفترچه: 7
تعداد سوال دفترچه: 150 مدت پاسخگویی دفترچه: 200 دقیقه


درس: انتقال حرارت
تعداد سوال: 15

رویکرد کنکور امسال :بیشتر سوالات تحلیلی بودند و چند سوال ترکیبی از فصول مختلف وجود داشت.

ردیف
سر فصل
تعداد تست آمده
در کنکور
سطح دشواری

آسان | متوسط | سخت
تغییرات منابع

بله | خیر

1
معادلات انتقال گرما
1
*



*
2
انتقال گرما هدایتی
2

*


*
3
سطوح گسترش یافته (پره)
2
*
*


*
4
انتقال گرما هدایتی چند بعدی
1

*


*
5
هدایت گرمایی ناپایا
1
*



*
6
انتقال گرمای جابجایی
2

*


*
7
جابجایی طبیعی
2

*


*
8
جوشش و معیان
2

*


*
9
مبدل‌های گرمایی
1

*


*
10
تشعشع
1
*



*




تحلیل دوم
تحلیل سوم
تعداد سوالات تکراری
تعداد سوالات غیر تکراری
تعداد سوالات استاندارد
تعداد سوالات غیراستاندارد
4
11
13
2

مقایسه آزمون امسال با سال گذشته :
آزمون امسال مشکل‌تر از سال گذشته بود.



درس: ترمودینامیک
تعداد سوال: 20

رویکرد کنکور امسال : سبک سوالات مانند سال گذشته بود؛ بیشتر سوالات حلی و فرمولی بودند.

ردیف
سر فصل
تعداد تست آمده
در کنکور

سطح دشواری

آسان | متوسط | سخت


تغییرات منابع

بله | خیر

1
خواص مواد خالص
2
*



*
2
کار و انرژی
3

*


*
3
قانون دوم ترمو
2
*



*
4
آنتروپی
2
*



*
5
بررسی رفتارP-V-T
1

*


*
6
خواص ترمو در روابط بین آنها
1
*



*
7
فوگاسیته
5

*
*

*
8
تعادل فازی
3
*
*


*
9
تعادل واکنش شیمیایی
1
*



*




تحلیل دوم
تحلیل سوم
تعداد سوالات تکراری
تعداد سوالات غیر تکراری
تعداد سوالات استاندارد
تعداد سوالات غیر استاندارد
9
11
18
2



مقایسه آزمون امسال با سال گذشته :
نسبت به سوالات پارسال، سوالات امسال کمی سخت‌تر بود.





درس: مکانیک سیالات
تعداد سوال: 15
رویکرد کنکور امسال: سوالات بیشتر فرمولی بودند و حل سوالات به نسبت آسان بودند.




ردیف
سر فصل
تعداد تست آمده در کنکور
سطح دشواری

آسان | متوسط | سخت
تغییرات منابع

بله | خیر
1
خواص سیالات
3
*



*
2
فشار و نیروی هیدراستاتیکی وارد بر سطوح
3
*
*


*
3
تجزیه و تحلیل جریان سیالات
2
*



*
4
جریان داخلی تراکم ناپذیر و لزج
2
*



*
5
جریان‌های آرام و درهم
1
*



*
6
جریان لایه مرزی
1

*


*
7
توبور ماشین ها
1
*



*
8
جریان تراکم ناپذیر
2
*



*




تحلیل دوم
تحلیل سوم
تعداد سوالات تکراری
تعداد سوالات غیر تکراری
تعداد سوالات استاندارد
تعداد سوالات غیر استاندارد
10
5
14
1



مقایسه آزمون امسال با سال گذشته : امسال آسان بود.





درس:کنترل فرآیند

تعداد سوال: 15
رویکرد کنکور امسال: تعداد سوالات تحلیلی کم و بیشتر سوالات حلی بودند




ردیف
سر فصل
تعداد تست آمده در کنکورسطح دشواری


آسان | متوسط | سخت
تغییرات منابع


بله | خیر
1
پایداری
2
*



*
2
تجزیه و تلیل پاسخ فرکانس سیستم ها
4
*
*


*
3
تحلیل و مدل سازی فرآیندهای خطی
4
*
*


*
4
سیستم‌های کنترلی و اجزا آن
5
*
*


*



تحلیل دوم
تحلیل سوم
تعداد سوالات تکراری
تعداد سوالات غیر تکراری
تعداد سوالات استاندارد
تعداد سوالات غیر استاندارد
7
8
14
1


مقایسه آزمون امسال با سال گذشته : سوالات امسال کمی سخت‌تر بود و درکل متوسط بود.


درس: جرم و عملیات واحد

تعداد سوال: 20


ردیف
سر فصلتعداد تست آمده در کنکورسطح دشواری


آسان | متوسط | سخت
تغییرات منابع


بله | خیر
1
مقدمه
1
*



*
2
نفوذ مولکولی
2
*



*
3
ضریب انتقال جرم
2
*



*
4
انتقال جرم بین فازها
2

*


*
5
جذب گازها
1
*



*
6
دستگاه مربوط به عملیات گاز مایع
1
*



*
7
تقطیر
6

*
*

*
8
تبخیر
1
*



*
9
استخراج مایع – مایع
2

*


*
10
عملیات مرطوب سازی
1

*


*
11
خشک کردن
2
*
*


*
12
استخراج از جامدات
1
*



*



تحلیل دوم
تحلیل سوم
تعداد سوالات تکراری
تعداد سوالات غیر تکراری
تعداد سوالات استاندارد
تعداد سوالات غیر استاندارد
6
14
18
2



درس: طراحی راکتورهای شیمیایی

تعداد سوال: 15 رویکرد کنکور امسال: سوالات امسال تقریباً مشابه سبک سوالات پارسال بود و بیشتر سوالات تکراری بودند .


ردیف
سر فصلتعداد تست آمده در کنکورسطح دشواری


آسان | متوسط | سخت
تغییرات منابع


بله | خیر
1
تفسیر نتایج راکتورهای ناپیوسته
5
*



*
2
طراحی راکتور برای واکنش منفرد
5
*



*
3
طراحی راکتور برای واکنش چندگانه
3
*



*
4
اثرات دما و فشار
2
*



*




تحلیل دوم
تحلیل سوم
تعداد سوالات تکراری
تعداد سوالات غیر تکراری
تعداد سوالات استاندارد
تعداد سوالات غیر استاندارد
11
4
14
1



مقایسه آزمون امسال با سال گذشته : سوالات از کنکور پارسال آسان‌تر بود.





درس: ریاضیات کاربردی و عددی
تعداد سوال: 20
رویکرد کنکور امسال: سوالات بخش فرمولاسیون و مدل‌سازی به نسبت سخت بود. نصف سوالات حلی بودند و نصف دیگر سوالات تحلیلی بودند.




ردیف
سر فصلتعداد تست آمده در کنکورسطح دشواری


آسان | متوسط | سخت
تغییرات منابع


بله | خیر


1
معادلات دیفرانسیل مرتبه اول و دوم
1
*



*
2
تبدیل لاپلاس
1
*



*
3
سری فوریه و تعامل و توابع متعامد
0
-



-
4
فرمولاسیون و مدلسازی درم ش
4

*
*

*
5
حل معادلات دیفرانسیل پاره ای
3

*


*
6
معادله غیر خطی
1
*



*
7
میان یابی
1

*


*
8
انتگرال گیری عددی
2
*
*


*
9
مشتق گیری عددی
2
*
*


*
10
حل عددی معادلات دیفرانسیل معمولی
2
*
*


*
11
ماتریس
1
*



*
12
حل دستگاه معادلات خطی
2
*
*


*




تحلیل دوم
تحلیل سوم
تعداد سوالات تکراری
تعداد سوالات غیر تکراری
تعداد سوالات استاندارد
تعداد سوالات غیر استاندارد
6
14
18
2




مقایسه آزمون امسال با سال گذشته : سوالات ریاضی امسال نسبت به پارسال کمی سخت‌تر بود.



منبع
 
آخرین ویرایش:
بالا