تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 93 مهندسی پلیمر

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
با سلام
در این تاپیک تحلیلی که در سایت مدرسان شریف در مورد کنکور کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر 93 موجود است، قرار داده میشود تا شما دوستان عزیز استفاده کنید.

اگر نظری در این زمینه دارید در همین تاپیک مطرح کنید.

:gol::gol::gol:
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پدیده های انتقال

پدیده های انتقال

در درس رئولوژی پلیمرها پراکندگی سؤالات از بخش های مختلف نسبت به سال 92 بیشتر شده است و تعداد سؤالات از مبحث معادلات پیوستگی و حرکت 2 مورد می‌باشد. به طور کلی سؤالات سال 93 سخت تر از سال 92 طرح شده است.
در درس انتقال حرارت از بخش های انتقال حرارت هدایتی و جابجایی تعداد سؤالات از 2 به 3 افزایش یافته است و در مقابل سؤالی از پره‌ها و جریان داخلی نیامده است. از درس انتقال حرارت در سال 92 و 93 در سطح برابری سؤال طرح شده است.
درس انتقال جرم در سال 93 به مراتب دشوارتر از سال 92 می‌باشد اما از نظر پراکندگی سؤالات تقریباً مثل هم هستند.
تعداد سؤالات صرفا حفظی و واقعا دشوار سال 93 به ترتیب سؤالات 2 و 4 اين درس می‌باشد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تکنولوژی پلیمرها

تکنولوژی پلیمرها

در درس الاستومر از فصل آشنایی با الاستومرها و الاستیسیته لاستیک 5 سؤال آمده که در مقایسه با سال 92 دو سؤال افزایش یافته است. بر خلاف سال 92 که از فصل اختلاط به طور مستقیم سؤالی طرح نشده بود، امسال 2 سؤال طرح شده است. از نکات قابل توجه می‌توان به کاهش چشمگیر سؤالات از فصل ولکانیزاسیون اشاره کرد. در سال 92 و 93 تعداد سؤالات این فصل به ترتیب 5 و 1 بوده است. درس الاستومر در سال 92 دشوارتر بود.
در درس مهندسی پلاستیک مثل سال‌های گذشته غالب سؤالات از فصل اکستروژن مطرح شده است که سهم این فصل در سؤالات سال 93 پنج سؤال و در سال 92 شش سؤال است. البته سؤالات سال 93 این فصل سخت‌تر شده است. فصل تزریق مانند سال 92 دو سؤال را به خود اختصاص داده است که یکی از آنها تقریباً مشابه سؤال سال 92 است. سؤالات سال 93 این فصل دشوارترند.
در درس کامپوزیت در سال 92 سؤالی از فصل آشنایی با کامپوزیت، الیاف و ماتریس طرح نشده بود اما در آزمون (93) 2 سؤال از این فصل می‌باشد. این دو سؤال در مبحث کامپوزیت هایی با الیاف پیوسته جبران شده و در آزمون سال 93 دو سؤال کمتر از آزمون سال 92 وجود دارد. تقریباً سؤالات شباهتی به سال 92 ندارند اما باید اذعان کرد سؤالات سال 92 سخت‌تر بودند.
به طور کلی آزمون سال 93 درس تکنولوژی پلیمرها از سال 92 آسان‌تر است. تعداد سؤالات حفظی نسبت به سال 92 از 1 به 3 تغییر کرده است و تعداد سؤالات واقعا سخت این درس 6 سؤال است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ریاضیات مهندسی

ریاضیات مهندسی

در درس ریاضیات مهندسی کنکور پلیمر سال 93 سؤالات نسبت به سال 92 از نظر مبحث پراکندگی بیشتری پیدا کرده اند.
بر خلاف روند چند سال اخیر که طراح نگاه ویژه‌ای به سؤال‌های حفظی داشت، هیچ سؤال حفظی مطرح نشده است. سؤالات و گزینه‌ها به طور محسوسی طولانی‌تر از سؤالات سال 92 هستند و وقت بیشتری برای حل آنها مورد نیاز است. سؤالات شکل دار نیز از سال 92 بیشتر هستند.
بر خلاف سال 92 که از فصل مدلسازی ریاضی و فرمولاسیون سؤالات زیادی مطرح شد، در این کنکور هیچ سوالی را از این فصل شاهد نیستیم. از فصل جبر خطی بر خلاف سال 92 هیچ سوالی طرح نشده اما از فصل معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی مثل سال 92 دو سؤال آمده است که مثل همیشه اهمیت این فصل مشخص می شود.
فقط در مبحث حل عددی معادلات دیفرانسیل سطح سؤالات نسبت به سال 92 آسان‌تر است و در بقیه مباحث مشترک، سؤالات سال 93 دشوارتر می باشند. به طور کل سؤالات این درس نسبت به سال 92 سخت‌تر شده است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
شیمی پلیمر و اصول مهندسی پلیمریزاسیون

شیمی پلیمر و اصول مهندسی پلیمریزاسیون

در درس شیمی پلیمر و اصول مهندسی پلیمریزاسیون کنکور كارشناسي ارشد 93 (بهمن 92) تعداد سؤالات حفظی و مفهومی ـ محاسباتی به ترتیب 8 و 12 می باشد.
تعداد سؤالات از مبحث پلیمریزاسیون مرحله‌ای تنها 2 سؤال بوده است که نسبت به کنکور 92 که 5 سؤال بود، کاهش یافته است و نکته قابل توجهی می باشد. از 8 سؤال حفظی این کنکور، حداقل 4 سؤال در کنکورهای سال‌های قبل آمده بوده و 2 سؤال محاسباتی نیز با تغییر اعداد سؤال‌های سال 92 مطرح شده است. این 6 سؤال اهمیت مطالعه تست‌های کنکورهای سال‌های قبل را می رساند.
تقریباً سؤالی در این درس وجود ندارد که با مطالعه کامل منابع اصلی قابل حل نبوده باشد و سؤال ها واقعا روتین بوده‌اند.
گزینه‌های سؤالات مفهومی ـ محاسباتی سال 92 به مراتب طولانی‌تر از 93 بودند که به طبع حتی فقط خواندن آنها وقت بیشتری را از دانشجو می گرفت.
با وجود اینکه پراکندگی سؤالات سال 92 و 93 (غیر از پلیمریزاسیون مرحله‌ای) و نیز تعداد سؤالات مفهومی و محاسباتی این دو سال تقریباً یکسان است، سؤالات سال 92 درجه سختی بیشتری داشته‌اند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
شیمی فیزیک پلیمرها و خواص فیزیکی و مکانیکی پلیمرها

شیمی فیزیک پلیمرها و خواص فیزیکی و مکانیکی پلیمرها

در آزمون كارشناسي ارشد سراسري 93 (بهمن 92) رشته پليمر مثل سال 92 اکثر سؤالات درس شیمی فیزیک پلیمرها روتین هستند و بر خلاف سال‌های 90 و 91 سؤالات پیچیده طرح نشده است. تنها 1 سؤال از 10 سؤال این درس محاسباتی است که از این لحاظ تقریباً مثل سال 92 می‌باشد. در سال 92 تنها یک سؤال از فصل وزن مولکولی و ابعاد زنجیر طرح شده بود که در آزمون 93 تعداد سؤالات به 3 افزایش یافته است. از فصل کشسانی لاستیکی نیز یک سؤال ساده طراحي شده است. حالت بلورین و دمای ذوب تعادلی هم مانند سال 92 دو سؤال را به خود اختصاص داده است. در آزمون سال 92 تعداد سؤالات این درس 12 سؤال از 20 سؤال بود که در آزمون 93 دوباره به 10 از 20 رسیده است.
به طور کل می‌توان گفت سؤالات سال 92 این درس دشوارتر بوده‌اند.
در درس خواص فیزیکی و مکانیکی پلیمرها پراکندگی سؤالات تقریباً مشابه سال 92 است و تفاوت چندانی را شاهد نیستیم. از بحث آزمون شاخص حداقل اکسیژن که در کنکور سال 89 سؤال طرح شده بود، امسال نیز یک سؤال آمده است. غیر از مبحث آزمون‌های مکانیکی و دماهای انتقال در پلیمرها که اين تک سؤال سال 93، سخت‌تر است، در بقیه مباحث سؤالات سال 92 و 93 تقریباً در یک سطح‌اند.
در مجموع تعداد سؤالات حفظی این دو درس 7 سؤال است.
می توان گفت آزمون‌های 92 و 93 در یک سطح بوده‌اند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کنترل فرآیندهای پلیمری و مکانیک سیالات

کنترل فرآیندهای پلیمری و مکانیک سیالات

آزمون سال 93 دومین کنکوری است که سؤالات درس های کنترل فرآیندهای پلیمری و مکانیک سیالات ادغام شده‌اند و در قالب 20 سؤال با هم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این اتفاق باعث می‌شود درس سیالات که پاشنه آشیلی برای بعضی از دانشجویان بود اثر منفی زیادی نداشته باشد و با تقویت درس کنترل فرآیند بر آن فائق آیند.
در درس کنترل فرآیند سال 93 بر خلاف سال 92 و چندین سال گذشته که سؤالات روتین بودند و قالب کلی آنها تقریباً مشخص و قابل حدس بود، سؤالات پیچیده و با سبک جدیدي مطرح شده است.
مثل سال 92 از فصل فضای حالت سوالی طرح نشده و به طور کلی در مباحث مشترک با سال 92، سؤالات سال 93 دشوارترند.
در درس مکانیک سیالات نیز فرم کلی سؤالات با تغییر روبروست و شبیه به سؤالات مکانیک سیالات رشته شیمی می‌باشد. به طور مثال از مبحث سیال پاورلا که اکثرا مورد توجه طراحان بود سؤالی طرح نشده است.
درست است که فرم سؤالات سیالات نسبت به سال 92 عوض شده اما به طور کلی سؤالات سال 92 سخت تر بوده‌اند.
در مجموع اگر بخواهیم دو درس را با سال 92 مقایسه کنیم سؤالات از لحاظ دشواري در یک سطح بوده‌اند.
 
بالا