تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 93 مهندسی معدن

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
با سلام
در این تاپیک تحلیلی که در سایت مدرسان شریف در مورد کنکور کارشناسی ارشد مهندسی معدن 93 موجود است، قرار داده میشود تا شما دوستان عزیز استفاده کنید.

اگر نظری در این زمینه دارید در همین تاپیک مطرح کنید.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
دروس تخصصی فرآوري مواد معدنی

دروس تخصصی فرآوري مواد معدنی

سؤالات دروس فرآوری مواد معدنی آزمون كارشناسي ارشد سال 93 (بهمن 92) در مجموع در سطح متوسط بوده و نسبت به سال 92 ساده‌تر بودند. بخش عمده سؤالات درس کانه‌آرایی در کنکور 93 (بهمن 92) همانند سال 92 مربوط به مباحث خردایش و طبقه بندی بودند. این بخش از سؤالات نسبت به سال 92 سؤالات ساده‌تر و آشناتری به نظر می‌رسیدند. در مباحث مربوط به جدایش ثقلی در هر دو سال 92 و 93 سه سؤال مطرح شده که سؤالات سال 93 (بهمن 92) دشوارتر بوده و برای پاسخگویی به آن‌ها نیاز به تأمل و توجه به مفاهیم وجود داشت. تک سؤال مطرح شده از مبحث جدایش مغناطیسی سوالی نسبتا ساده است. در کنکور سال 93 از مباحث مربوط به بازیابی و بازدهی جدایش 3 سؤال طرح شده است(سؤال 195، 197 و 202) که هر سه سؤال در قالب سؤالات درس فلوتاسیون مطرح شده‌اند که البته تقریباً در تمام روش‌های جدایش این سؤالات قابل تعمیم هستند. هر سه سؤال مطرح شده در مورد بازیابی و بازدهی، مفهومی بوده و نیازی به محاسبات وجود ندارد.
در آزمون هر دو سال 92 و 93 شش سؤال از درس فلوتاسیون مطرح شده است. سؤالات درس فلوتاسیون در کنکور سال 93 (بهمن 92) بیشتر بر فلوتاسیون کانی‌های سولفیدی تأكيد داشت، بر خلاف سال 92 که بیشتر به مبانی فلوتاسیون و نیز فلوتاسیون کوارتز پرداخته بود. در کل می‌توان گفت: سؤالات سال 93 نسبت به سال گذشته سؤالات ساده‌تر و ملموس‌تری بودند. در سال 92 دو سؤال ترکیبی نیز مربوط به روش‌های کانه‌آرایی وجود داشت که در سال 93 از این مبحث سوالی طرح نشده است.
در آزمون 93 (بهمن 92) در درس کانی‌شناسی توصیفی، طراحان سؤالات کنکور برای داوطلبان سؤالات ساده‌ای را در نظر گرفته و دیگر خبری از سؤالات مربوط به مبحث بلورشناسی در این بخش نبود. سؤالات این درس در سال 93 بسیار ساده و تیپیک بودند و مشابه آن‌ها در کنکورهای سال‌های گذشته (قبل از کنکور سال 92) دیده شده بود. تعداد سؤالات کانی‌شناسی نیز در سال 93، 10 سؤال بوده است که نسبت به سال قبل یک سؤال بیشتر شده است. موارد مورد پرسش در سؤالات کانی شناسی کنکور 93 شامل فرمول، سیستم تبلور، کاربرد، خواص فیزیکی و گروه کانی شناسی بوده است و برای پاسخگویی به این سؤالات نیاز به به خاطر سپردن تمام این خواص ضروری بوده است. البته با این وجود کانی‌های مورد سؤال کانی‌های معروف بوده و برای یک دانشجوی مهندسی معدن نام هیچ یک از آن‌ها ناشناخته نبود.
سؤالات شیمی فیزیک در کنکور سال 93 روند مشابه با سال 92 دارد با این تفاوت که سؤالات سال 93 اندکی ساده‌تر بودند. داوطلبانی که مسلط بر نیمی از کتاب شیمی فیزیک اتکینز (بخش ترمودینامیک) بوده‌اند پاسخگویی به سؤالات بخش شیمی فیزیک برای آن‌ها ساده بوده است.
به طور کلی می‌توان سؤالات فرآوری مواد معدنی کنکور سال 93 (بهمن 92) را ساده‌تر از سال گذشته ارزیابی نمود ضمن اینکه در این سال مباحث طرح شده در سؤالات مطابق با درجه اهمیت آن‌ها در رشته فرآوری مواد معدنی بوده است. همچنین از طرح سؤالات با محاسبات زیاد و وقت گیر پرهیز شده و اعداد به گونه‌ای داده شده‌اند که محاسبات به سادگی صورت گیرد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
دروس تخصصی اکتشاف معدن

دروس تخصصی اکتشاف معدن

در آزمون کارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) اکثر سؤالات حفظی بوده و کمتر سؤالات محاسباتی مطرح شده بود.
در سؤالات درس ژئوشیمی همچون سال‌های گذشته هاله‌های اولیه قسمت مهمی از سؤالات را به خود اختصاص داده و سؤال محاسباتی نداشت. همانند سال‌های قبل هاله‌های ثانویه و مباحث آماری نیز مورد پرسش قرار گرفته بودند.
درس ژئوفیزیک بر خلاف سال گذشته فقط 3 سؤال محاسباتی داشت و بحث گرانی مورد توجه قرار گرفته بود در حالی که در سال‌های گذشته مباحث مغناطیس سنجی اکثر سؤالات را به خود اختصاص داده بود.
سؤالات درس چاه‌پیمایی تقریباً مشابه سؤالات سال‌های گذشته بوده و تغییر چندانی نکرده بود.
سؤالات درس حفاری برخلاف سال‌های گذشته که 4 سؤال از آن مطرح شده بود امسال 3 سؤال حفظی داشت و محاسباتی نبود.
سؤالات درس ارزیابی ذخیره نیز با سال‌های گذشته تفاوتی نداشت و همگی محاسباتی بود.
سؤالات درس زمین شناسی اقتصادی در سطح سؤالات سال‌های گذشته بوده و تفاوت چندانی نداشت به جز اینکه دو سؤال از کانسارهای داخل کشور طرح شده بود.
به مانند سال‌های گذشته تعداد سؤالات درس اصول استخراج 4 سؤال بود که باز هم روش‌های استخراجی در این سؤالات از اهمیت بیشتری برخوردار بود.
در مجموع می‌توان دروس تخصصي اكتشاف در آزمون سال 93 (بهمن 92) را آسان‌تر و حفظی‌تر از آزمون سال 92 دانست.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
دروس تخصصی مشترک

دروس تخصصی مشترک

با وجود اینکه در آزمون كارشناسي ارشد سال 93 (بهمن 92)، سؤالات درس اقتصاد معدنی نیز به مجموعه دروس تخصصی مشترک اضافه شده است (بدون تغییر تعداد سؤالات این مجموعه) اما تعداد سؤالات مربوط به کانه‌آرایی در این بخش فقط یک سؤال کمتر شده است. سؤالات درس کانه آرایی در بخش تخصصی مشترک، سوالاتی روان و مطابق با روند سؤالات مورد انتظار از این بخش بودند با این تفاوت که از مبحث فلوتاسیون در سال 93 هیچ سوالی مطرح نشده است. تعداد سؤالات محاسباتی در این بخش همانند سال 92 دو سؤال است با این تفاوت که در سال 93 سؤالات مربوط به محاسبه بازیابی و محاسبه درصد جامد بودند و در سال 92 سؤالات به محاسبه سرعت سقوط و اندیس کار ارتباط داشتند. سؤال شماره 90 کنکور 93 کاملاً مشابه با سؤال 86 کنکور 91 است و تنها تفاوت آن‌ها در نحوه پرسش سؤال است. در سال 93 سؤالات اندکی مفهومی‌تر بوده و برای پاسخگویی به آن‌ها داوطلب به تأمل بیشتری نیاز دارد. به طور کلی سؤالات بخش کانه‌آرایی از دروس تخصصی مشترک در سال 93 نسبت به سال 92 اندکی دشوارتر بوده‌اند چرا که سؤالات وارد برخی مباحث جزئی‌تر شده‌اند که نیاز به مطالعه بسیار دقیق منابع دارد.
تعداد سؤالات مکانیک سنگ به طور غیر قابل انتظاری نسبت به سؤالات سال 92 کاهش یافته است. این در حالی است که سؤالات این درس در سطح متوسط بودند. در بخش مکانیک سنگ دروس تخصصی مشترک، فقط 2 سؤال محاسباتی طرح شده است که یکی مربوط به توده سنگ و دیگری مربوط به سنگ بکر است و این دو سؤال نیمی از سؤالات مکانیک سنگ را شامل می‌شوند در صورتی که در سال 92 چهار سؤال محاسباتی وجود داشت که باز هم نیمی از سؤالات را تشکیل می‌داد.
سؤالات درس اقتصاد معدنی برای نخستین بار است که وارد مجموعه سؤالات کنکور کارشناسی ارشد شده است. سؤالات این درس عمدتا از مباحث مربوط به عرضه و تقاضا تشکیل شده است. سطح سؤالات این بخش متوسط ارزیابی می‌شود.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
دروس اصلی زمین‌شناسی

دروس اصلی زمین‌شناسی

در آزمون سراسری کارشناسی ارشد سال 93 طراحان سعی در پوشش دادن بیشتر مباحث داشته‌اند. در سؤالات درس کانی‌شناسی برخلاف سال 92 که تمرکز بر روی کانی‌های غیرسیلیکاته و عمدتاً خواص فیزیکي و کاربرد آن‌ها بود، درآزمون كارشناسي ارشد سال 93 (بهمن 92) تمرکز روی کانی سیلیکاته بوده است. سؤالات این درس بیشتر شبیه به سؤالات کنکور سال 91 بوده است به طوریکه سؤال 82 در سال 93 مشابه سؤال 84 سال 91 می‌باشد.
در میان مباحث مربوط به سنگ شناسی سؤالات طرح شده در سال 93 (بهمن 92) سؤالاتی با سطح متوسط تا سخت هستند و البته در میان آن‌ها مشابهت‌هایی با سؤالات کنکور 92 مشاهده می‌شود.
غافلگیر کننده‌ترین بخش در میان سؤالات دروس اصلی زمین‌شناسی سؤالات مربوط به زمین شناسی ساختمانی هستند که روند آن‌ها از سال 92 تغييراتي داشته است. سؤال 80 و 81 بیشتر شبیه به سؤالات مکانیک سنگ بوده و به مسایل مربوط به تاثیرات تنش‌ها بر تغییر شکل زمین می‌پرداخت. به طور کلی سؤالات سال 93 (بهمن 92) زمین شناسی ساختمانی روندی را که در سال 92 شروع شد به طور مشخص‌تری پی گرفتند و در سؤالات کمتر به انواع چین خوردگی‌، انواع درزه، شناسایی لایه‌ها و محاسبه ضخامت و شیب ظاهری پرداخته شده است.
سؤالات درس زمین شناسی اقتصادی در سال 93 (بهمن 92) روند سال‌های اخیر کنکور را پی گرفته و سؤالاتی قابل انتظار و نسبتا ساده و بعضا تکراری در این درس در مقابل داوطلبان قرار گرفت. البته در سال (93) 1 سؤال در درس زمین شناسی اقتصادی بیشتر از سال 92 بوده است.
به طور کلی می‌توان گفت که سؤالات دروس اصلی زمین شناسی آزمون 93 (بهمن 92) در سطح متوسط بوده و داوطلبان مسلط بر مباحث می‌توانستند به سؤالات به راحتي پاسخ دهند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
حفر چاه و تونل

حفر چاه و تونل

در آزمون سال 92، هر 5 سؤال درس حفر چاه و تونل حفظی بوده است. در سال 92 به تعداد سؤالات، 2 سؤال از نوع محاسباتی اضافه شده است. پراکندگی سؤالات در سال 92 بیشتر از سال 93 می¬باشد. در کل سطح سؤالات خیلی بالا نیست و با استفاده از منابع در دسترس قابل پاسخ‌گويي می¬باشند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
استخراج روباز

استخراج روباز

اکثر سؤالات درس استخراج روباز مفهومی و محاسباتی است. در کل سطح سؤالات در 2 سال تفاوت عمده‌اي نداشته است. سبک سؤالات مشابه است و تعداد آنها مثل سال‌هاي گذشته 6 سؤال است.
بیشترین تمرکز در طرح سؤالات آزمون ورودي 93 دانشگاه سراسري امسال بر مباحث محاسبه عیار، عیار حد سر به سری و نسبت باطله برداری تعادلی بوده است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
چالزنی و آتشباری

چالزنی و آتشباری

در مقايسه سؤالات آزمون‌هاي 92 و 93 (بهمن 92) مي‌توان گفت هر دو سال داراي سطح دشواري یکسانی هستند و اما سؤالات آزمون 93 (بهمن 92) مباحث حفظي بیشتری را مورد پرسش قرار داده است، در آزمون 92، سؤالات مفهومی اكثريت سؤالات را به خود اختصاص داده بودند.
گزينه‌هاي آزمون 93 نسبت به 92 طولاني‌تر است.
تعداد سؤالات محاسباتي آزمون 92 و 93 برابر می باشند.
اما در مورد مباحث مورد سوال، در آزمون سال 93 جامعيت طرح تست از كليه مباحث، به صورت نسبی بيشتر از آزمون سال 92 مي‌باشد. اين در حالي است كه در آزمون 93 (بهمن 92) به مبحث انواع مواد منفجره به تفکیک نقش، توجه ويژه‌اي شده و در حالي كه در سال 92 به مباحث حفر چال و کلیات تئوری های انفجار توجه شده است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
حمل و نقل در معادن

حمل و نقل در معادن

در مقايسه با آزمون كارشناسي ارشد سراسري 92 و 93 مي‌توان گفت: تمام سؤالات سال 93 (بهمن 92) به صورت مسأله مطرح شده است و نیاز به محاسبه دارد در حالی که در سال 92 از 5 سؤال مطرح شده، 2 مورد حفظی می‌باشد. مسائل طرح شده در هر دو سال نیاز به محاسبه دقیق و وقت گیر دارد. در سال 92 توجه بیشتری به مبحث باربری با نوارنقاله شده است، در صورتی که در سال 93 مباحث بیشتر و گسترده‌تری مورد سؤال قرار گرفته شده است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نگهداری در معادن

نگهداری در معادن

در مقايسه سؤالات آزمون‌هاي سال 92 و 93 درس نگهداري در معادن مي‌توان گفت، سؤالات سال 92 تماماً به صورت حفظی مطرح شده است در حالی که در سال 93 دو مورد مسأله نیز ارائه شده است. در حالت کلی سؤالات در هر دو سال آسان بوده است. سؤالات سال 92 شامل مباحث سیستم های نگهداری قدرتی، سؤال مقایسه روش ها و نگهداری با راک بولت است در حالی که سؤالات سال 93 از مباحث نگهداری با بتن، نگهداری چوبی و نگهداری فولادی می باشد. مبحث مشترک در هر دو سال مربوط به فصل مکانیک سنگ کاربردی در نگهداری است، چنانچه در سال 92، یک سؤال و در سال 93، دو سؤال را در بر می گیرد. در مجموع سؤالات سال 93 نسبت به سال قبل (92) از درصد دشواري بالاتري برخوردار بودند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تهویه در معادن

تهویه در معادن

با توجه به بررسي سؤالات آزمون‌هاي سراسري سال 92 و 93 (بهمن 92) مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:
اکثر سؤالات تهویه را سؤالات محاسباتی در بر می گیرد، به طوری که در هر دو سال 92 و 93، 4 سؤال از 5 سؤال به صورت مسأله مطرح شده است. در هر 2 سال توجه به مبحث بادبزن بيشتر بوده و 2 سؤال از اين بخش مطرح شده است.
در حالت کلی نوع سؤالات درس تهویه معدن در سال های اخیر تفاوت چندانی نکرده است و یک چارچوب ثابت از مباحث را داشته است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
استخراج زیرزمینی

استخراج زیرزمینی

با توجه به مقايسه سؤالات آزمون سراسري 92 و 93 مشخص است كه تعداد سؤالات درس استخراج زيرزميني از 8 سؤال به 6 سؤال كاهش يافته است و در سال 92 سؤالات محاسباتی بیشتری داشته است (3 سؤال)، که در سال 93 به یک سؤال محاسباتی کاهش یافته است. سؤالات از تمام فصول درس استخراج زیرزمینی می باشد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مکانیک سنگ

مکانیک سنگ

تعداد سؤالات درس مکانیک سنگ در سال 92، 16 سؤال و در سال 93 (بهمن 92)، 12 سؤال بوده است. در مقايسه سؤالات آزمون كارشناسي ارشد سراسري سال 92 و 93 مي‌توان گفت: با توجه به اين كه تعداد سؤالات محاسباتی در سال 93 کاهش یافته است ولی سطح سؤالات هر 2 سال یکسان است. پراکندگی سؤالات در سال 93 بیشتر بوده است. در سال 92 بیشتر سؤالات مربوط به محاسبه تنش و کرنش از فصل اول و تنش القایی از فصل آخر می باشد و به عنوان مثال سؤال 230 از محبث طبقه‌بندي سنگ‌ها در آزمون 93 جزء سؤالات سخت بوده است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نگهداری در معادن

نگهداری در معادن

سؤالات سال 92 بیشتر از مبحث مکانیک سنگ کاربردی در نگهداری طراحی شده است، به طوریکه که 6 سؤال از 8 سؤال را در بر می گیرد. پراکندگی مباحث در سال 93 بیشتر است و اکثر مباحث درس نگهداری در معادن را شامل می شود. سؤالات سال 93 محاسباتی¬تر طرح شده است در حالي كه سؤالات سال 92 بيشتر مفهومی بودند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
حفرچاه و تونل

حفرچاه و تونل

تعداد و سطح سؤالات در بررسي سؤالات آزمون‌هاي 92 و 93 هر دو سال یکسان است. بیشترین مبحث طرح سؤال مربوط به زمین شناسی حفر و انتخاب روش حفاری است. مبحث انتخاب شکل مقطع تونل تقریباً هر سال تکرار می شود. سطح سؤالات به گونه ای است که با مطالعه جزوه حفر چاه و تونل دانشگاه تهران به راحتی قابل پاسخگویی می باشد. سؤالات این درس بیشتر جنبه حفظی دارد تا محاسباتی.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ژئوتکنیک

ژئوتکنیک

با توجه به بررسي سؤالات آزمون‌هاي 92 و 93 (بهمن 92) قابل توجه است كه رویکرد طرح سوال در سال 93 برای درس ژئوتکنیک سؤالات محاسباتی بوده است به طوریکه که تمام سؤالات نياز به حل محاسباتي داشته و به صورت مسأله مطرح شده بودند. در صورتی که در سال 92 نيمي از سؤالات به صورت مفهومی و حفظی طرح شده بود.
همچنین گستردگی مباحث در سال 93 بیشتر از سال های قبل بوده است و داوطلب می¬بایست تمام فصل¬های درس ژئوتکنیک را مطالعه کرده باشد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
چالزنی و آتشباری | دروس تخصصي مکانیک سنگ

چالزنی و آتشباری | دروس تخصصي مکانیک سنگ

در مورد مباحث مورد سؤال، در آزمون سال 92 جامعيت طرح تست از كليه مباحث، به طور واضح بيشتر از آزمون سال 93 (بهمن 92) مي‌باشد. در آزمون 93 تنها به مبحث محاسبات آتشباری در معادن روباز و کلیات تئوری‌های انفجار توجه شده است. قابل توجه است كه در آزمون سال 93 سؤال محاسباتی مطرح نشده است.
سؤالات آزمون 92 و 93 داراي سطح دشواري یکسانی هستند اما طراحان سؤال در آزمون 93 مباحث حفظي بیشتری را مورد توجه قرار داده‌اند.
گزينه‌هاي آزمون 93 نسبت به آزمون 92 طولاني‌تر است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ریاضی

ریاضی

در آزمون ارشد سال 93 (بهمن 92) رشته معدن، در درس رياضي شامل 9 سؤال رياضي عمومي و 4 سؤال معادلات ديفرانسيل بود كه از اين لحاظ كاملاً مشابه سال 92 بوده و تركيب سؤالات تغييري نكرده است.
از طرف ديگر با دقت بيشتر به محتواي سؤالات آزمون خواهيم ديد اين تشابه در محتوا نيز حفظ شده است. با نگاهي به سؤالات سال‌هاي قبل متوجه نوعي تكرار و تشابه در سؤالات خواهيم شد.
البته از نظر سطح دشواري؛ تست‌هاي رياضيات عمومي سال 93 (بهمن 92) سخت‌تر و مفهومي‌تر بودند و در مقابل تست‌هاي درس معادلات ديفرانسيل در سال 93 آسان‌تر از سال 92 طرح شده‌اند.
در جمع‌بندي نهايي سؤالات سال 93 شامل 70 درصد تست‌هاي معمولي و متوسط؛ 20 درصد تست‌هاي مفهومي و دقيق و 10 درصد تست‌هاي محاسباتي و وقت‌گير است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ژئوتکنیک

ژئوتکنیک

با توجه به بررسي سؤالات آزمون‌هاي 92 و 93 (بهمن 92) قابل توجه است كه رویکرد طرح سوال در سال 93 برای درس ژئوتکنیک سؤالات محاسباتی بوده است به طوریکه که تمام سؤالات نياز به حل محاسباتي داشته و به صورت مسأله مطرح شده بودند. در صورتی که در سال 92 نيمي از سؤالات به صورت مفهومی و حفظی طرح شده بود.
همچنین گستردگی مباحث در سال 93 بیشتر از سال های قبل بوده است و داوطلب می بایست تمام فصل های درس ژئوتکنیک را مطالعه کرده باشد.
 
بالا