تحليل كاربرد تئوريهای نوین در تجارت ، فنون مذاكره و قراردادهاي بين المللي

GMFAR

عضو جدید
در چند سال اخیر تئوری های زیادی عنوان گردیده اند که هر کدام سعی در حل مشکلات سیستم های پیچیده امروزی داشته اند.
مثل :

- نظریه بازی ها
- الگوریتم کلونی مورچگان
- هوش محاسباتي
- معماري و تئوري شبكه‌هاي عصبي
- مجموعه‌ها و فازي و منطق فازي
- كنترل و مدل‌سازي فازي
- بهينه‌سازي فازي و گسترش آن
- محاسبات تكاملي و استراتژي‌هاي تكامل
- الگوريتم ژنتيك و برنامه‌نويسي ژنتيك
- سيستم‌هاي ژنتيك عصبي
- بهينه‌سازي هوش ازدحامي
- محاسبات نرم
- مدل‌سازی عملیات روانی در سطح اجتماعات انسانی
- و ...

به نظرم آمد که اگر روی کاربردی کردن دانش دوستان عزیزم در حوزه های مختلف کارکنیم، حتما به نتایج ارزشمند تری می رسیم و از طرفی به صورت غیر مستقیم راهکارهای حل مهجور بودن علم در صنایع کشورمان را بیشتر به دوستان معرفی خواهیم کرد.

به عنوان بحث اول تحليل كاربرد تئوريهای نوین در تجارت ، فنون مذاكره و قراردادهاي بين المللي با لحاظ کردن توجه بیشتر به نظریه بازی ها در نظر گرفته ام.

ولی قبل از اینکه بصورت تخصصی وارد این بحث بشویم، از همه شما خواهشمندم کمک کنید این طرح از ابتدا به صورت قاعده مند و برنامه ریزی شده پیش برود و اگر لازم به ایجاد تاپیک های جدید نیز داشتیم، در همین ابتدا مشخص کنیم.

از همه شما ممنونم.
 

GMFAR

عضو جدید
نظريه بازی‌ها (Game Theory)

نظريه بازی‌ها (Game Theory) به منظور تحليل وضعیت‌های رقابتي كه داراي منافع متقابل است گسترش يافته است.
وضعیت‌هایی كه در نظريه بازی‌ها بررسي می‌شود مشتمل بر دو يا چند نفر یا گروه با اهداف متفاوت است.
با فرض اینکه عمل هر یک بر نتيجه بازي تأثیر می‌گذارد ولي كاملاً آن را تعيين نمی‌کند. به علاوه فرض می‌شود كه هر گروه هدف‌های حريفان خود را می‌شناسد.
با فرض اينكه هر بازيكن (مذاكره كننده) می‌خواهد حداقل سود خود را به ماكزيمم برساند و يا هم ارز آن می‌خواهد ماكزيمم زيان مورد انتظار خود را حداقل نمايد....

رقابت بين شرکت‌های بزرگ، زد و خورد بين مدير و كارگر، جنگ برای بدست آوردن يك لايحه قانوني از طريق مجلس، قدرت قوه قضايي، مذاكره صلح و جنگ بين كشورها و .. همه نشانه و مثال‌هایی از بازي در واقعيت هستند.

با به کارگیری نظريه بازی‌ها یک مذاكره كننده گاهي وارد یک بازي با جمع صفر می‌شود كه هر یک از دو مذاكره كننده در ميز مذاكره احتمالاتي در مورد تعداد محدودي از استراتژی‌ها در نظر می‌گیرند كه ارزش مذاكره (ارزش سود) خود را به حداكثر برسانند، البته با توجه به اين مسئله كه رقيب او در حين مذاكره برترين استراتژي ممكن را انتخاب كرده باشد.

سود انتظاري یک مذاكره كننده در مذاكرات دو جانبه ( كه برابر است با زيان مذاكره كننده ديگر) برابر است با ارزش بازي، اگر هر دو شركت كننده احتمالات بهينه براي استراتژی‌های انتخابي خود در نظر گيرند.

كاربرد نظريه بازی‌ها وابسته به همكاري و غير رقابتي مستلزم آن است كه شركت كنندگان در مذاكرات با يكديگر به توافق برسند.
راه حل نهایی یک تقسيم معقول و عادلانه سود كل حاصل از همكاري مشترك دو مذاكره كننده را در بردارد.
در حالت مذاكره دوطرفه، یک طرف مذاكره در مقابل ديگري قرار می‌گیرد كه از طريق تسلط يكي از اين دو بر ديگري ، يا از طريق چانه زني و همكاري مذاكره صورت می‌گیرد.
یک مذاكره یک موقعيت رقابتي است كه در آن دو يا بيش از دو مذاكره كننده نفع خود را دنبال می‌کنند و هيچ مذاكره كننده اي نمی‌تواند به تنهايي نتيجه بازي را مشخص كند و در آن بازيكنان تصميمات استراتژيك می‌گیرند.
در اين تحقيق با ارتباط دادن مذاكرات با تئوري بازی‌ها، چگونگي حصول به توافقات در قراردادهاي بین‌المللی شرح داده شده و با بيان چگونگي تعيين و انتخاب استراتژی‌های بازيكنان (مذاكره كنندگان) معياري جهت تعيين سنجش توافقات به عمل آمده، بيان می‌شود.
همچنين مدل‌های جديد بین‌المللی در خصوص توافقات برد- برد، برد ـ باخت و ... با تشريح آن‌ها و ذكر نمونه‌هایی از اين دست تشريح می‌گردد.
تلاش ما بر این است که در ادامه با مدل كردن مذاكرات، معياري جهت نحوه توافقات در مذاكرات و چگونگي برخورد با نوع شخصيت مذاكره كننده، چگونگي گزينش استراتژي توسط وي، هدايت وي به گزينش استراتژي مورد نظر ما و ... با استفاده از مدل تئوري بازی‌ها بيان شود و راهکارهای عملی در انتها به دست آیند.

ضمناً تلاش خواهم کرد نمونه‌هایی واقعی که در جامعه بین‌الملل و کشور خودمان در جریان هستند، را معرفی کنم تا اطرافتان را بهتر ببینید...
البته مطمئنم شما همه خیلی باهوشتر از من روستایی هستید...
 

GMFAR

عضو جدید
قسمت اول: آشنایی با مفاهیم....

قسمت اول: آشنایی با مفاهیم....

در ابتدا عذرخواهی می‌کنم که به دلیل حجم کارهایم کمتر فرصت می‌کنم به جمع‌بندی اطلاعات مورد نیاز تاپیک برسم.

مفاهیم مورد نیاز برای بررسی مسئله::


تعریف بازیکن‌ها:
هر کسی یا واحدی که امکان اخذ تصمیم گیری دارد، یک بازیکن در نظر گرفته می‌شود.
طبیعتاً یک بازیکن می‌تواند یک فرد، گروهی از افراد یک سازمان، یک حزب، یک شرکت یا مجموعه ای از این‌ها باشد.

تعداد اعضای هر بازی!:
تعداد افراد بازی لزوماً با تعداد بازیکن‌ها برابر نیست. ( چرا..........؟؟؟؟؟)

در حقیقت اگر چند نفر یا گروه بازیکن‌ها در حالت خاصی با هم ائتلاف نمایند، در آن بازی به عنوان یک فرد در نظر گرفته می‌شوند.

وضعیت بازی:

بازی‌ها بر اساس ماهیت آنها ، امکان دسته بندی دارند. بر اساس اینکه در انتهای بازی چه اتفاقی می‌افتد می‌توان به حالت‌های ذیل اشاره نمود:
بازی مجموع صفر: حالت برابری مقادیر مثبت برای برندگان و مقادیر منفی برای بازندگان
بازی مجموع غیر صفر: حالت عدم برابری مقادیر مثبت برای برندگان و مقادیر منفی برای بازندگان

( می‌توانید مثالی از هر حالت بزنید؟ )
 
آخرین ویرایش:

GMFAR

عضو جدید
ادامه مبحث معرفی مفاهیم....

ادامه مبحث معرفی مفاهیم....

ماتریس بازی:
ماتریس بازی شکلی از نمایش عملکرد بازی و بازیکن‌هاست که در آن سطرها نشان دهنده استراتژی‌های بازیکن‌ها و ستون‌ها نشان‌دهنده استراتژی رقبا می‌باشد.

معمولاً عناصر این ماتریس به صورت متناظر بین عمل‌ها و عکس‌العمل‌ها ، جایگزین می‌شوند...


ارزش بازی:

ارزش بازی‌ها را معمولاً متناظر با هزینه کرد های بازیکن‌ها به صورت متوسط در نظر می‌گیرند با این فرض که همه بازیکنان ، بهترین استراتژی‌های خود را به میدان آورده‌اند.
( بحث خط عمر استراتژی‌های فریب و کاربرد آنها را در طول مطالبم توضیح خواهم داد. این مبحث معمولاً جایی عنوان نمی‌شود ، در حالی که به نظر خودم شخصاً شیرین‌ترین قسمت این تئوری هست.)

*************** *********************** ************************* *******************************
 

mahshid-engineer

عضو جدید
وضعیت بازی:

بازی‌ها بر اساس ماهیت آنها ، امکان دسته بندی دارند. بر اساس اینکه در انتهای بازی چه اتفاقی می‌افتد می‌توان به حالت‌های ذیل اشاره نمود:
بازی مجموع صفر: حالت برابری مقادیر مثبت برای برندگان و مقادیر منفی برای بازندگان
بازی مجموع غیر صفر: حالت عدم برابری مقادیر مثبت برای برندگان و مقادیر منفی برای بازندگان

(می‌توانید مثالی از هر حالت بزنید؟ (


حالت اول فکر میکنم طوری باشه که همه امکانات طرفین مزاکره یکسانه. مثلا سرمایه در دست در اجرای یک پروژه عمرانی

حالت دوم فکر میکنم طوری باشه که یه طرف ترازو سنگین تره یعنی یک طرف مزاکره تو همین مثالی که زدم یه سری امکانات بیشتر از طرف دیگه داره مثلا ابزار کار بهترو بیشتر.... (یه سری امتیازاتی داره که میچربه)


البته نمیدونم درسته یا نه گفتم که شما اقای دکتر درستو غلطشو برام توضیح بدید....یه دنیا ممنون
 

GMFAR

عضو جدید
یک مثال ساده

یک مثال ساده

حالت اول فکر میکنم طوری باشه که همه امکانات طرفین مزاکره یکسانه. مثلا سرمایه در دست در اجرای یک پروژه عمرانی

حالت دوم فکر میکنم طوری باشه که یه طرف ترازو سنگین تره یعنی یک طرف مزاکره تو همین مثالی که زدم یه سری امکانات بیشتر از طرف دیگه داره مثلا ابزار کار بهترو بیشتر.... (یه سری امتیازاتی داره که میچربه)


البته نمیدونم درسته یا نه گفتم که شما اقای دکتر درستو غلطشو برام توضیح بدید....یه دنیا ممنون

شاید این مثال کمکتان کند:

بریدن کیک یک بازی مجموع صفر می باشد، چرا که برداشتن یک تکه ی بزرگتر مقدار کیک قابل دسترس برای دیگران را کاهش می دهد.
در مقابل آن ، در بازی مجموع غیر صفر مثل سهام شما در بورس های بین المللی که به صورت ترکیب سرمایه - اعتبار تهیه شده اند ( مثل بورس آتی در ایران ) میزان مجموع سود و زیان صفر نمی باشد.

یک بازی مجموع-صفر ، یک بازی رقابتی محسوب می شود.
بازی های مجموع- صفر اغلب با نظریه ی ماکزیمم مینیمم حل می شوند که یه
برنامه ریزی خطی دوگانی یا تعادل نش مربوط می باشد.
 

mahshid-engineer

عضو جدید
شاید این مثال کمکتان کند:

بریدن کیک یک بازی مجموع صفر می باشد، چرا که برداشتن یک تکه ی بزرگتر مقدار کیک قابل دسترس برای دیگران را کاهش می دهد.
در مقابل آن ، در بازی مجموع غیر صفر مثل سهام شما در بورس های بین المللی که به صورت ترکیب سرمایه - اعتبار تهیه شده اند ( مثل بورس آتی در ایران ) میزان مجموع سود و زیان صفر نمی باشد.

یک بازی مجموع-صفر ، یک بازی رقابتی محسوب می شود.
بازی های مجموع- صفر اغلب با نظریه ی ماکزیمم مینیمم حل می شوند که یه
برنامه ریزی خطی دوگانی یا تعادل نش مربوط می باشد.

متوجه شدم تا حدودی ممنون
 

GMFAR

عضو جدید
مثال هایی از بازی ها

مثال هایی از بازی ها



نمونه های بازی در جامعه:
- "زندگی خانوادگی " در ایران نمونه ای از بازی دو سر برد با نقاط تعادل بسیار است.
- رفتار رانندگان خودروها بر سر چهار راههایی که دارای چراغ قرمز ثابت اند، نمونه ای از بازی های کارآمد و مجموع غیر صفر (مثبت) است .
- رفتار رانندگان بر سر چهار راههای فاقد چراغ قرمز، می تواند به شکل یک بازی مجموع صفر و ناکارآمد (منفی) ارزیابی شود.
- جنگ
سرد میان شوروی سابق و آمریکا نمونه ای از بازی دو سر باخت ( و ناکارآمد ) بود که پروتکل های خلع سلاح و کنترل تسلیحات هسته ای آن را به یک بازی دو سر برد ( و کارآمد ) تبدیل کرد. ( با کمی اغماض و ساده نگری کلی ...)
نبرد سرد میان شوروی و آمریکا نمونه ای از بازی دو سر باخت ( و ناکارآمد ) بود کهپروتکل های خلع سلاح و کنترل تسلیحات هسته ای آن را به یک بازی دو سر برد ( و کارآمد ) تبدیل کرد.

- انتخابات نیز نمونه یک بازی سیاسی است. تئوری بازی ها در عالم سیاست کاربرد بسیاری دارد.
این تئوری سیاستمداران، منافع سیاسی و توانایی های سیاسی را شناسایی می کند و غالباً مدلی برای تصمیم گیری بهینه استراتژیک پیشنهاد می کند.
( تحلیلی از رفتار کاندیداهای احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایران می تواند یک گزینه جذاب برای استفاده از تئوری بازی ها باشد... )
 
بالا