تحليل جالب گزارش حسابرسي

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
شرکت صنعتی پارس مینو با کسب 5/15 میلیارد ریال سود خالص در نیمه نخست امسال موفق شد به ازای هر سهم مبلغ 223 ریال سود اختصاص دهد.طبق اطلاعیه سازمان بورس، شرکت صنعتی پارس مینو با ارائه صورت های مالی حسابرسی شده، اعلام کرد در دوره شش ماهه منتهی به 31 شهریور 87 مبلغ 297 میلیارد و 163 میلیون ریال فروش خالص داشت که پس از کسر بهای تمام شده دوره شش ماهه سود ناخالص شرکت به مبلغ 70 میلیارد و 457 میلیون ریال رسید.

همچنین این شرکت در این دوره مبلغ 769 میلیون و 53 هزار ریال، خالص سایر درآمدهای عملیاتی داشت که با اضافه شدن این رقم به سود ناخالص و کسر هزینه های اداری، عمومی و تشکیلاتی، سود عملیاتی این دوره مبلغ 47 میلیارد و 339 میلیون ریال اعلام شد. در همین حال از سود عملیاتی دوره یاد شده، هزینه های مالی و مالیاتی کسر شد و پس از اضافه شدن خالص سایر درآمدهای غیرعملیاتی، سود خالص «غپینو» در پایان شش ماهه اول امسال مبلغ 5/15 میلیارد ریال محاسبه شد.
به این ترتیب این شرکت توانست در پایان شش ماهه اول سال جاری به ازای هر سهم مبلغ 223 ریال سود کنار بگذارد.
این گزارش حاکی است به سود خالص دوره شش ماهه سود انباشته ابتدای دوره اضافه شد و پس از کسر تعدیلات سنواتی سود قابل تخصیص شرکت به مبلغ 235 میلیارد و
594 میلیون ریال رسید.
ضمن اینکه از این رقم سود سهم مصوب سال قبل و پاداش هیات مدیره کسر شد و در پایان مبلغ 121 میلیارد و 594 میلیون ریال به عنوان سود انباشته در حساب های شرکت منظور شد.
لازم به ذکر است موسسه حسابرسی ایران مشهود با ارائه گزارش حسابرسی خود اعلام کرد که به استثنای محدودیت در بندهای (3) تا (8) بررسی اجمالی این موسسه براساس استاندارد حسابرسی «بررسی اجمالی صورت های مالی» انجام شده است.
براساس این گزارش در بند سوم گزارش حسابرسی آورده شده است که سرفصل حساب های دریافتی و پیش پرداخت های گروه و شرکت اصلی جمعاً شامل مبلغ 18596 میلیون ریال (شرکت اصلی مبلغ 9779 میلیون ریال) مطالبات راکد انتقالی از سنوات قبلی است که از این بابت مبلغ 2652 میلیون ریال ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در حساب ها تامین شده است. علاوه بر این نتایج حاصل از مطابقت حساب های فی مابین گروه در شرکت اصلی با شرکت سهامی عام صنعتی مینو و شرکت قاسم ایران بیانگر خالص مغایرت نامساعدی به ترتیب به مبلغ 11166 میلیون ریال و
6436 میلیون ریال است. با توجه به مراتب فوق هر چند انجام تعدیلاتی در ارتباط با موارد فوق در صورت های مالی ضرورت دارد لیکن به دلیل فقدان مستندات مورد لزوم از جمله تجزیه سنی مطالبات و توافقات فی مابین شرکت های گروه تعیین آثار مالی ناشی از موارد فوق بر صورت های مالی برای این موسسه امکان پذیر نشده است.
همچنین در بند چهارم گزارش حسابرسی سرفصل موجودی مواد و کالا، دارایی های ثابت مشهود و سایر دارایی های گروه (شرکت های شوکوپارس، صنایع غذایی قدس رضوی و خدمات فنی و مهندسی مینو) اشاره شده که شامل مبلغ 17130 میلیون ریال موجودی لوازم و قطعات یدکی و فنی و مواد اولیه بسته بندی راکد و مبلغ 2800 میلیون ریال دارایی های در جریان تکمیل است که همچنان بدون تغییر از سنوات قبل منتقل شده است. هر چند مبلغ 7769 میلیون ریال از موجودی لوازم و قطعات فنی و یدکی مزبور در سرفصل سایر دارایی های غیرجاری طبقه بندی شده لیکن در حال حاضر به دلیل فقدان گزارشات کارشناسی
به روزآوری شده و مستندات لازم درخصوص ارزشیابی دارایی های مذکور، تعیین میزان قابل بازیافت و نحوه استفاده از آنها در فرآیند عملیات آتی گروه به عنوان بخشی از دارایی ها و آثار مالی احتمالی ناشی از آن برای این موسسه مشخص نشده است.
در بند (5) گزارش حسابرس آمده است اقدامات شرکت اصلی در خصوص تعیین تکلیف مبلغ
9069 میلیون ریال عوارض شهرداری مورد مطالبه و اقساط معوق و بدهی های حال شده به سیستم بانکی کشور شامل وام ارزی دریافتی از صندوق ذخیره ارزی تا تاریخ این گزارش به نتیجه نهایی منجر نشده است. از طرفی تعهدات شرکت صنایع غذایی قدس رضوی (شرکت فرعی) از بابت اصل و جرائم عوارض تجمیعی سنوات 1382 لغایت پایان سال 1386 مبلغ 3/10 میلیارد ریال است که به دلیل اعتراض شرکت فرعی مذکور در حساب ها انعکاس نیافته است. با توجه به مراتب فوق به دلیل فقدان مستندات و اطلاعات کافی تعیین بدهی قطعی گروه و آثار مالی ناشی از موارد یاد شده بالا در شرایط فعلی بر صورت های مالی شرکت اصلی و تلفیقی برای این موسسه مشخص نیست.
شایان ذکر است، بند (6) گزارش حاکی است مالیات عملکرد شرکت صنایع غذایی قدس رضوی (شرکت فرعی) براساس برگ های تشخیص و قطعی صادره مبلغ 9/4 میلیارد ریال بیش از مبالغ پرداختی یا ذخایر
تامین شده در حساب هاست. علاوه بر این ذخیره مالیات عملکرد دوره مورد گزارش گروه براساس سود ابرازی (پس از کسر درآمدهای با مالیات مقطوع) به مبلغ 4891 میلیون ریال در حساب ها منظور شده است. با توجه به موارد فوق و رویه حوزه مالیاتی در خصوص هزینه های غیرقابل قبول مالیاتی، کسری ذخیره مالیاتی جهت عملکرد سنوات مذکور محتمل است لیکن به دلیل عدم دسترسی به نتایج اعتراضات انجام شده و نیز عدم حسابرسی مالیاتی دوره مورد گزارش تعیین بدهی قطعی گروه و شرکت اصلی از این بابت برای این موسسه مشخص نیست.لازم به ذکر است سرفصل طلب از شرکت های گروه و سرمایه گذاری های بلندمدت شرکت اصلی که در بند (7) آمده به ترتیب شامل مبالغ 16 میلیارد ریال و 49 میلیارد ریال مطالبات و سرمایه گذاری در سهام شرکت صنایع غذایی قدس رضوی (شرکت فرعی) است. با توجه به کاهش سرمایه، زیان عملیاتی و شمولیت ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت شرکت یاد شده، قابلیت بازیافت دارایی های مذکور را با تردید مواجه ساخته است لیکن در شرایط فعلی به دلیل فقدان بررسی های کارشناسی لازم از سوی شرکت، تعیین آثار مالی ناشی از آن بر صورت های مالی برای این موسسه میسر نیست.
همچنین در دوره مورد گزارش شرکت در محاسبه بهای تمام شده محصولات تولیدی جهت تفکیک و طبقه بندی هزینه های ناشی از عدم استفاده بهینه از عوامل تولیدی (به رغم وجود ظرفیت بلااستفاده نسبت به ظرفیت های اسمی و بودجه شده) اقدامی نکرده است. تعیین آثار مالی ناشی از مورد فوق به دلیل فقدان اطلاعات لازم و کافی در شرایط فعلی برای این موسسه میسر نشده است.
 
بالا