تحقیق در عملیات

anoeil

کاربر فعال تالار مدیریت ,
کاربر ممتاز
حقیق در عملیات چیست ؟

از اواسط دهه پنجاه به بعد ، همراه با گسترش كاربرد تحقیق در عملیات در نتیجه جنگ جهانی دوم (كه در گامهای پیشین از آن گفته ایم) ، تعاریف متعددی از تحقیق در عملیات توسط انجمن های تخصصی تحقیق در عملیات و نویسندگان ارائه شده است اما هنوز تعریف واحدی از آن وجود ندارد . در اینجا به بیان برخی تعاریف موجود می پردازیم :

۱- تعریف انجمن تحقیق در عملیات بریتانیای كبیر (ویلكس ،۱۹۸۰)

تحقیق در عملیات عبارتست از كاربرد روشهای علمی در مسائل پیچیده پدید آمده برای هدایت و مدیریت سیستم های بزرگ شامل انسان ، ماشین ، مواد و پول ، در صنعت ، تجارت ، دولت و دفاع . رویكرد متمایز تحقیق در عملیات ، توسعه مدلی علمی از سیستم به همراه اندازه گیری عواملی مانند شانس و خطر برای پیشگویی و مقایسه پیامدهای تصمیمات ، استراتژیها یا كنترلهای جانشین می باشد . هدف ، كمك به مدیریت در تعیین سیاست ها و اقدامات به صورت علمی است .

۲- تعریف انجمن تحقیق در عملیات آمریكا (پولاك، راسكوپف و بارنت ،۱۹۹۴)

۲-۱- تحقیق در عملیات رویكردی علمی برای تصمیم گیری است .

۲-۲-تحقیق در عملیات عبارتست از تصمیم گیری علمی برای دستیابی به بهترین طراحی و عملیات سیستم ها ، معمولا در شرایطی كه تخصیص منابع محدود نیز مورد نیاز باشد .

۳- تعریف دالن باخ و جرج ،۱۹۷۸ از تحقیق در عملیات :

تحقیق در عملیات عبارتست از كاربرد سیستماتیك روشها ، تكنیكها و ابزار مقداری برای تحلیل مسائل عملیات سیستم ها .

۴- تعریف دالن باخ و جرج ،۱۹۷۸ از تحقیق در عملیات :

تحقیق در عملیات اساسا عبارتست از مجموعه ای از تكنیكها و ابزارهای ریاضی به همراه نگرشی سیستمی كه برای حل مسائل تصمیم عملی دارای ماهیت اقتصادی یا مهندسی بكار می رود .

۵- تعریف ثیراف و كك لمپ ،۱۹۷۵ از تحقیق در عملیات :

تحقیق در عملیات عبارتست از بكارگیری نگرش برنامه ریزی شده (روش علمی روز آمد شده) و تیمی چند تخصصی برای بیان ارتباطات عملكردی پیچیده ، در قالب مدلهای ریاضی با هدف ارائه مبنایی مقداری برای تصمیم گیری و كشف مسائل جدید برای تحلیل مقداری .

۶- تعریف حمدی طه ،۱۹۷۶ از تحقیق در عملیات:

این حوزه جدید تصمیم گیری با استفاده دانش علمی از طریق تلاش تیمی چند تخصصی برای تعیین بهترین نحوه بهره برداری از منابع محدود تعریف می شود .

۷- تعریف چرچمن ، اكاف و آرنوف ،۱۹۵۷ از تحقیق در عملیات :

تحقیق در عملیات در كلی ترین معنی عبارتست از كاربرد روشها ، تكنیكها و ابزار علمی در مسائل شامل عملیات سیستم ها ، به گونه ایكه عملیات چنین سیستمهایی در قالب جوابهای بهینه مسائل كنترل شوند .

۸- تعریف لاس و روزن وین ،۱۹۷۷ از تحقیق در عملیات :

تحقیق در عملیات می تواند بعنوان رویكردی علمی برای تصمیم گیری تعریف شود . رسالت تحقیق در عملیات پشتیبانی در حل مسائل واقعی در حوزه های كاربردی متنوع با استفاده از مدلسازی ریاضی و كامپیوتری می باشد .

۹- تعریف سوپر ، اوسبورن و زوزیگ ،۱۹۹۰ از تحقیق در عملیات :

تحقیق در عملیات ، نوع خاصی از پژوهش كاربردی است و در بیشتر موارد به عنوان ابزار مدیریت بكار گرفته می شود . تحقیق در عملیات به عنوان كاربرد روش علمی در حل مسائل مدیریت آغاز شد . تحقیق در عملیات با رویكردی مقداری به تحلیل مسائل مدیریت دارد .

۱۰- تعریف كی وود ،۱۹۷۱ از تحقیق در عملیات :

تحقیق در عملیات ، علمی تجربی و كاربردی است كه به مشاهده ، درك و پیشگویی رفتار سیستم های هدفمند متشكل از انسان و ماشین می پردازد .

۱۱- تعریف وارنر ،۱۹۹۶ از تحقیق در عملیات :

تحقیق در عملیات تلاش خود را مختص به درك رفتار سیستم های عملیاتی متشكل از طبیعت ، انسان و ماشینها می كند . ماشینها چیزهایی علاوه بر ساخته های بشری ، مانند قوانین ، عادات معمول ، رفتار بشری و ساختارها و رسوم اجتماعی را شامل می شوند . چنین سیستم هایی در تجارت ، مدیریت و دولت معمول هستند . نوع پژوهش در تحقیق در عملیات هم توسعه تئوریها (كه در تحقیق در عملیات مدل نامیده می شود) و هم كاربرد این دانش در بهبود عملیات سیستم ها را شامل می شود .

۱۲- تعریف ساعتی ،۱۹۸۸ از تحقیق در عملیات :

تحقیق در عملیات عبارت است از كمك به مدیران در تصمیم گیری از طریق ارائه اطلاعات عددی مورد نیاز به آنها بر اساس روش علمی تحلیل .

●هدف تحقیق در عملیات چیست ؟

۱- حل مسائل عملیاتی

۲- حل مسائل عملیات سیستمهای شامل انسان ، ماشین ، مواد ، انرژی ، اطلاعات و پول .

۳- حل مسائل تصمیم گیری
 
بالا