تحصیل رشته معماری در دانشگاههای آلمان

DDDIQ

مدیر ارشد
اطلاعات کلی در مورد تحصیل معماری در المان برای دوستان زیادی که این سوالها را چندین بار از من پرسیده ا ند و برای
دوستانی که به این موضوع علاقه دارن.
برای اینکه سوالها وجوابها
تکرار نشود این اطلاعات را بصورت متن و تصویر در قسمت نوشته ها در صفحه دفتر »م ا ا پ« مینویسم تا امکان دیدن این اطلاعات هر زمان امکان پذیر باشد
باید گوشزد کنیم که به احتمال قوی تحصیل رشته معماری در المان و اتریش شباهتها زیادی خواهند داشت.

سیستم
در المان دو نوع دانشگاه برای تحصیل وجود دارد. ۱. دانشگاه علمی (اسم به المانی در پایین متن) ۲. دانشگاه عملی (اسم به المانی در پایین متن
باید گفته شود که بر اثر هماهنگی دانشگاه های اروپا اسم دانشگاه های عملی تغییر کرده است.
تحصیل در دانشگاه علمی چند ترم دراز مدت تر (تعداد ترمهای بیشتر بستگی به تلاش خود دانشجو دارد تفاوت بین ۲ تا ۴ ترم میباشد) و با کیفیت بالاتر و سختر میباشد. و رتبه بالاتری از دانشگاه عملی دارد.
در دانشگاهای عملی امکان گرفتن دکترا وجود ندارد (فقط به سختی و بصورت استثنا امکان پذیر هست) . گرفتن دکترا فقط در دانشگاهای علمی امکان پذیر هست. فارغ التحصیلان در دانشگاهای عملی به استثنا برای گرفتن دکترا قبول میشوند.


: هدف
به این خاطر هدف دراز مدت برای تحصیل در المان برای انتخاب سیستم دانشگاهی اهمیت بسزای دارد. ایا میخواهید بعد از کارشناسی ارشد دکترا بگیرید؟ ایا وزن کاری خود را در طراحی میبینید؟ یا اینکه بیشتر به کار عملی (مثلا: نظارت در ساختمان سازی) علاقه دارید.اگر علاقه به طراحی دارید یا به گرفتن دکترا بهتر هست در دانشگاه علمی معماری بخوانید. ( در المان دکترا در رشته معماری کم گرفته میشود ۵ تا۷ درصد دانشجویان فارق التحصیل کارشناسی ارشد درخواست دکترا میدهند. به نظر من دکترا در رشته معماری کمک چندانی به توانایی طراحی نخواهد داشت. نظر کلی من را در این مورد میتوانی در لینک پایین بخوانید ) . اینجا تحصیل دراز مدتر هست وسختر. اگر به کار عملی علاقه دارید بهتر هست در دانشگاه عملی تحصیل کنید.در این دانشگاهها مدت تحصیل کمی کوتاه تر و راحتر میباشد ولی ارزش مساوی با دانشگاه علمی را ندارد. ولی کلا سطح تدریس در مساوی هست.


دکترا؛
در المان به ندرت معماران دکترا میگیرند. وزن کاری در معماری در المان طراحی و کار عملی و اجراعی میباشد. دکترا در المان مزیت کاری در معماری ندارد. برای گرفتن دکترا شما باید یک اکسپوزه در مورد موضوع دکترا خود اماده کرده و به پروفسورهای انتخاب شده بفرستید تا برای دکترا «پروفسور پدر» پیدا کنید. یک «پروفسور پدر» باید با موضوع دکترای شما در تماس باشد و به بخش این پروفسور ارتباط داشته باشد. بعد از پیدا کردن «پروفسور پدر» میتوانید با کار دکترا خود را اغاز کنید. در معماری چون یک رشته صنعتی نیست به ندرت برای دکترا بورس داده میشود.
در رشته های صنعتی شرکتهای بزرگ برای پژوهشگران بورس اهدا میکنند.
البته این به موضوع دکترا بستگی دارد.


: زبان تحصیل
برای تحصیل در دانشگاهای المان تا مقطع کارشناسی ارشد لازم به تسلط کامل به زبان المانی هست. من دانشگاه معتبری را در سطح کارشناسی ارشد نمیشناسم که به زبان دیگر تدریس شود. برای تحصیل در دانشگاه در المان حدود یک سال به یادگیری زبان المانی در سطح دانشگاه احتیاج دارید.
در هر صورت شما باید برای پیشرفت تحصیلی زبان کشور میهمان را بیاموزید. چرا که ارتباط با دانشجویان المانی یکی از موارد پیشرفت در تحصیل خواهد بود.
دانشگاهای که به زبان اینگلیسی تدریس میشود
Dessau و wissmar
الزامی میباشد. DSH2 و یا Test-DaF. مدرک زبان برای گرفتن پذیرش.

.در مقطع دکترا زبان استفاده شده بستگی به پروفسور پدر شما دارد. که ایا او دکترا را به زبان اینگلیس بپزید یا نه.
باید بدانید که دکترا در رشته معماری بیشتر کار خود شما میباشد و فقط چند بار با پروفسور پدر خود در این مورد ملاقات و گفتگو خواهید داشت.


: دانشگاهای علمی سطح بالا
دانشگاههای علمی با سطح بالا عبارت هستند از:
München, Stuttgart, Berlin, Aachen, Darmstadt, Braunschweig...


: هزینه
ولی بعد از این تصمیمها ..سوال هزینه به میان میاید. در المان اصولا خرج خود دانشگاه زیاد نیست. تا چند سال پیش برای هر ترم کمتر از ۱۵۰ تا ۲۰۰ ایرو برای اسم نویسی لازم بود. ولی قواتین تغییر کرده است. و هر استان خودش این تصمیم را میگیرد و امکان دارد این خرج اسم نویسی برای هر ترم تا ۵۰۰ ایرو بالابرود(در حال حاضر فقط استان بایرن این هزینه تحصیلی را از دانشجویان خود درخواست میکند). برای غذا و محل زندگی و رفت امد و تلفن و بیمه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ ایرو باید در نظر بگیرید خرج خود تحصیل (مدل..کتاب..سفر) هم باید ۱۰۰ ایرو بگذارید.. در کل بین۸۰۰ تا ۱۰۰۰ ایرو در ماه احتیاج خواهید داشت.
الیته این هزینه به شهر محل زندگی و دانشگاه بستگی دارد و به خود شخص هم مربوط هست. این پایین ترین هزینه ای هست که مورد احتیاج خواهد بود.


: کار در حین تحصیل
اصولا اتباع خارجی که دانشجو هستن فقط در مدت تعطیلات دانشگاه اجازه کار دارند. این که شما در رشته معماری کار پیدا کنید مربوط به تسلط زبان المانی و کیفیت کاری شما در دانشگاه دارد.
بعد از اتمام تحصیل این مسله دو چندان سختر خواهد بود. چرا که المان یکی از بیشترین معماران را در اروپا نسبت به جمعیت خود را دارد. و نکته دیگر گرفتن اجازه کار میباشد که بخاطر تراکم معماران در المان دارای مشکلات زیادی خواهد بود.

مدت زمان تحصیل.
باید گفت که مدت زمان تحصیل تعریف شده در بیشتر دانشگاهها ۹ ترم میباشد ولی حتی دانشجویان با زبان مادری نمیتوانند در ۹ اموزش معماری را به پایان برسانند.
متوسط زمان برای تحصیل در رشته معماری ۱۲ تا ۱۳ ترم خواهید بود که برابر ۶ تا ۷ سال هست.
بعلاوه مدت زمان اموزش زبان که باید با یکسال به این مدت اضافه کرد.


واحدهای دانشگاهای ایران.
به احتمال زیاد تمام واحدهای تحصیلی در دانشگاههای ایران در المان پذیرفته نخواهد شد. در این مورد باید تقاضا کننده تحصیل مستقیم از دانشگاها پرسش کند.
× دانشگاه علمی Universität (اسم قبل از هماهنگی اروپا)
× دانشگاه عملی Fachhochschule (اسم قبل از هماهنگی اروپا)


اهمیت دکترای معماری در ایران و المان یک مقایسه:
http://www.facebook.com/notes/maap-mortazavi-architects-and-partners/معماران-برجسته-بدون-دکترا-/541388632542401




: دانشگاها.. علمی و عملی

Germany

:

لینکهای مفید :

http://www.studienkredit.de/studienkosten/uebersicht-studienkosten/
http://www.hochschulkompass.de/studium/studieren-in-deutschland-die-fachsuche.html?tx_szhrksearch_pi1%5Bsearch%5D=1&genios=&tx_szhrksearch_pi1%5Bfach%5D=architektur&tx_szhrksearch_pi1%5Bstudtyp%5D=3&x=55&y=5
http://www.ausländerstudium.de/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=44



http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=199085&d=1394045909

خرجها تحصیل به طور متوسط سرشماری در سال ۲۰۰۹ در رشته های هنری و معماری خرجهای جنبی در هر ترم بیشتر از رشتهای دیگر میباشد. به این خرجها باید در ماه برای رشته معماری ۱۰۰ایرو اضافه کرد. بعلاوه خرج اجاره در ساله ۲۰۱۲ بیشتر خواهد بود چون تعداد دانشجویان در المان افزایش پیدا کرده.


نویسنده : مهندس منوچهر سید مرتضوی
 

پیوست ها

  • 542628_554638244550773_163667484_n.jpg
    542628_554638244550773_163667484_n.jpg
    9.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 604104_554612404553357_684595263_n.jpg
    604104_554612404553357_684595263_n.jpg
    9.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
تحصیل و تحقیقات در آلمان

تحصیل و تحقیقات در آلمان

فهرست مطالب
تحصیل و تحقیقات در آلمان
مراکز آموزش عالی در آلمان
انواع مراکزآموزش عالی درآلمان
مقاطع تحصیلی در آلمان
رشته های تحصیلی در آلمان
یافتن رشته مناسب برای تحصیل
گرفتن دکترا در دانشگاه های آلمان
هزینه های تحصیل
ارگان های دانشگاهی
پذیرش
درخواست برای پذیرش
مدرک زبان
چگونگی درخواست پذیرش
زمان درخواست پذیرش
نام نویسی در دانشگاه

ویزای دانشجویی
درخواست ویزای دانشجویی در سفارت آلمان
مدارک لازم برای درخواست ویزای دانشجویی
پروسه ی ویزا
بورس های تحصیلی
بورس های تحصیلی موسسه تبادلات آکادمیک آلمان ) )DAAD
رشته های کارشناسی ارشد
دکتر ا
بورس کوتاه مدت برای فارغ التحصیلان دوره دکترا و اساتید دانشگاه
کلاس های تابستانی جهت فراگیری زبان آلمانی
دیگر مراکز ارائه دهنده بورس
زندگی دانشجویی
اقامت و اسکان دانشجویان
کار دانشجویی
سؤالاتی که اغلب پرسیده می شوند
 

پیوست ها

  • Studienbroschuere_DL.pdf
    2.1 مگایابت · بازدیدها: 0

setare.tanha

عضو جدید
با تشکر از توضیحات خوبتون. میخواستم بپرسم به نظر شما کدوم کشور اروپایی برای رشته معماری مناسب می باشد ؟ از لحاظ بازار کار و خرج کمتر در حین تحصیل؟
لطقا اگه لازمه در این نورد یک تایپیک جدید تشکیل بدین تا در این زمینه راهنمایی بشیم
 
بالا