تحديد سازمان استاندارد به خودرو ساز ها

امین قیاسی 1986

عضو جدید
تهدید سازمان استاندارد
پژو 405، پژو روآ، پراید141 و صبا، ون كاروان و وانت پیكان استانداردهای 55 گانه را رعایت نمی‌كنند كه در صورت ادامه این روند، از ابتدای مهرماه از تولیدشان ممانعت خواهد شد.
این جمله‌ای است كه چندی پیش از سوی رئیس سازمان استاندارد مطرح شد و قرار بود، در صورت پاس نكردن استانداردهای یاد شده از ابتدای مهرماه از شماره‌گذاری انها جلوگیری شود.
در این زمینه شركت ایران خودرو موفق به پاس كردن استانداردهای 55 گانه در مورد پژو 405 و روآ شده است ولی وانت پیكان همچنان با استانداردهای قبلی تولید می‌شود.
موعد مقرر فرا رسید و با اتمام مهلت خودروسازان برای رعایت استانداردهای 55 گانه تا اول مهرماه، پراید صبا، پراید 141، وانت پیكان و وانت دوكابین مزدا موفق به گذراندن استانداردهای 55 گانه نشدند.




اما آیا به واقع وعده‌های این چنینی كه در آن یك خودروساز( به خصوص وقتی پای ایران خودرو و سایپا به میان می‌آید) مطرح است آیا استاندارد توانایی جلوگیری از تولید محصول را دارد؟
تجربه نشان داده كه تیغ وزارت صنایع و لابی خودروسازان همواره در خصوص قوانین و موضوعات تدوین شده از سوی سازمان استاندارد برنده‌تر بوده است. این در حالی است كه این امر با استقلالی كه سازمان استاندارد باید دارا باشد متناقض است؛ چرا كه اینجا دیگر بحث یك شركت مطرح نیست و این حقوق مردمی است كه از دست می‌رود.
چنین فضایی را به راحتی می‌توان از صحبت‌های مشاور رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران حس كرد به طوری كه وی احتمال مخالفت وزارت و صنایع و معادن با نظر موسسه استاندارد درباره جلوگیری از شماره‌گذاری خودروهای فاقد استانداردهای 51 گانه را رد نكرده و گفته ممكن است وزارت صنایع و معادن نظر موسسه استاندارد را وتو كند كه در این صورت باید دید موسسه چه تصمیمی خواهد گرفت!
باید منتظر ماند و دید كه از میان حق وتو یا تصمیم سازمان استاندارد، كدامیك برندگان بازی می‌شوند.



نويسنده : امين قياسي


 

safa_re5000

عضو جدید
کاربر ممتاز
بابا انتظار نمیخواد که!! از همون اول مشخص بود..!
تولید این خودروهای ایمن و استاندارد ادامه پیدا خواهد کرد حتی اگه هیچکدوم از استانداردهای 55گانه رو رعایت نکن..!

چرا؟! چون اینجا ایرانه! و تنها چیزیم که ارزش نداره جون مردمه!!
:mad:
 
بالا