[تجهیزات فرایندی] - فلنج چیست - pipe flange

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
فلنج لوله (pipe flange) یک دیسک یا حلقه است که به لوله متصل می‌شود و هدف آن تامین ساپورت برای افزایش استحکام، مسدود کردن خط لوله و یا اتصال به قطعات دیگر است. فلنج‌های لوله معمولا با جوش‌کاری و یا پیچ به انتهای لوله متصل شده و به یکدیگر با پیچ و مهره متصل می‌شوند. یک واشر بین دو جفت فلنج قرار داده می‌شود تا آب‌بندی محکم‌تری ایجاد کند. فلنج‌های لوله می‌توانند با ابعاد ارایه شده توسط مشتری به صورت سفارشی و یا با توجه به مشخصات منتشر شده ساخته شوند. چندین سازمان و انجمن مشخصاتی منتشر کرده‌اند که شامل اطلاعات ابعادی و نیز مشخصات فشاری در دماهای مختلف می‌باشند.



فلنج‌های لغزشی


فلنج‌های لوله اسلیپ‌آن یا فلنج‌های لغزشی (slip-on flanges) در واقع بر روی لوله لغزش می‌کنند. این فلنج‌های لوله معمولا به صورتی ماشین‌کاری می‌شوند که قطر داخلی فلنج لوله کمی بزرگ‌تر از قطر خارجی لوله باشد. این به فلنج اجازه می‌دهد تا بر روی لوله لغزش کند اما همچنان به خوبی فیت شود. فلنج‌های لغزشی با یک جوش فیلتی (fillet weld) از بالا و پایین فلنج لغزشی به لوله متصل می‌شوند.

Slip-on.jpg
 

پیوست ها

  • Flange-Types.jpg
    Flange-Types.jpg
    29.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
فلنج‌های گردن جوشی


فلنج‌های لوله گردن جوشی (weld neck pipe flanges) به وسیله جوش‌کاری به گردن لوله متصل می‌شوند. این کار امکان انتقال تنش از فلنج گردن جوشی به لوله را فراهم می‌کند و همچنین باعث کاهش تمرکز تنش بالا در پایه هاب فلنج‌های گردن جوشی می‌شود. فلنج‌های لوله گردن جوشی اغلب برای کاربردهای فشار بالا استفاده می‌شوند. قطر داخلی یک فلنج لوله گردن جوشی به صورتی ماشین‌کاری می‌شود که با قطر داخلی لوله مطابقت داشته باشد.

Weld-Neck.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
فلنج‌های کور


فلنج‌های لوله کور (blind pipe flanges) فلنج‌های لوله‌ای هستند که برای آب‌بندی انتهای یک سیستم پایپینگ (piping) و یا مخزن تحت فشار (pressure vessel) برای جلوگیری از جریان استفاده می‌شوند. فلنج‌های کور معمولا برای تست جریان مایع یا گاز درون لوله و یا مخازن تحت فشار استفاده می‌شوند. همچنین فلنج کور اجازه دسترسی آسان به لوله در شرایطی که نیاز به انجام کاری در داخل خط باشد را فراهم می‌کند. فلنج‌های لوله کور اغلب برای کاربردهای فشار بالا استفاده می‌شوند.

Blind.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
فلنج‌های لپ جوینت


فلنج‌های لوله لپ جوینت (lap joint pipe flanges) بر روی لوله لغزش می‌کنند و اغلب برای اتصالات ته کوب (stub end) استفاده می‌شوند. لوله معمولا به انتهای stub جوش داده می‌شود و فلنج لوله لپ جوینت می‌تواند با آزادی حول انتهای stub چرخش کند. مزیت این کار این است که نگرانی از بابت تنظیم سوراخ‌های پیچ‌ها وجود نخواهد داشت. فلنج‌های لپ جوینت اغلب برای کاربردهایی که نیاز به باز و بسته کردن مکرر دارند، استفاده می‌شوند.

Lap-Joint.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
فلنج‌های رزوه‌ای


فلنج‌های لوله رزوه‌ای (threaded pipe flanges) مشابه فلنج‌های لغزشی هستند، به جز این که داخل سر فلنج رزوه‌ای دارای رزوه‌های مخروطی است. فلنج‌های رزوه‌ای به لوله‌های دارای رزوه خارجی متصل می‌شوند. مزیت این فلنج‌ها این است که می‌توانند بدون جوش متصل شوند. فلنج‌های رزوه‌ای اغلب برای قطرهای کوچک و فشارهای کم استفاده می‌شوند.
Threaded.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
فلنج‌های جوشی سوکتی


فلنج‌های لوله جوشی سوکتی (socket-weld pipe flanges) به طور معمول در اندازه‌های کوچک‌تر و برای لوله‌های فشار بالا استفاده می‌شوند. این فلنج‌ها با وارد کردن لوله به انتهای سوکتی و استفاده از جوش فیلتی به لوله متصل می‌شوند. این کار امکان ایجاد یک سوراخ صاف و جریان بهتر مایع و یا گاز در داخل لوله را فراهم می‌کند.

Socket-Weld.jpg

Flange-Types2.jpg
 
بالا