[تجهیزات فرایندی] - شیر ایزوله - isolation valve

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
شیر ایزوله یا ولو ایزولاسیون (isolation valve) نوعی ولو در سیستم‌های جابه‌جایی مایعات است که جریان فرآیندی را در یک نقطه متوقف می‌کند که این کار معمولا به منظور تعمیر و نگهداری و یا ایمنی می‌باشد.


شیرهای ایزولاسیون همچنین می‌توانند برای فراهم کردن منطق جریان و انتخاب یک مسیر در مقابل دیگری و یا برای اتصال یک دستگاه خارجی به یک سیستم به کار روند. یک ولو به دلیل وظیفه خود در سیستم به عنوان یک ولو ایزوله در نظر گرفته می‌شود نه به دلیل ساختمان خود ولو. بنابراین بسیاری از انواع مختلف شیر را می‌توان به عنوان ولو ایزولاسیون دسته‌بندی کرد.


برای سادگی درک مفهوم ولو ایزولاسیون می‌توان شیرهای پیسوار زیر سینک آشپزخانه و یا دستشویی خانه را در نظر گرفت. این شیرها معمولا باز گذاشته می‌شوند به طوری که کاربر بتواند جریان آب را با شیر آب در بالای سینک کنترل کند و نیازی به دسترسی به زیر سینک برای باز و بسته کردن جریان آب ندارد. اگر نیاز باشد که شیر آب تعویض شود، برای جلوگیری از جریان در زمانی که شیر آب برداشته می‌شود ولو ایزولاسیون را می‌بندند. در این سیستم ولو ایزولاسیون و شیر آب ممکن است از یک نوع شیر باشند. ولی با توجه به وظیفه خود، به عنوان شیر ایزوله و در مورد شیر آب به عنوان شیر کنترلی (control valve) دسته‌بندی می‌شوند.

 

پیوست ها

  • Isolation-Pressure-Relief.jpg
    Isolation-Pressure-Relief.jpg
    9.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا