[تجهیزات فرایندی] - دی‌اریتور چیست - deaerator

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
دی‌اریتور یا هوازدا (deaerator) وسیله‌ای است که در بویلرهای تولید بخار برای خارج کردن اکسیژن و گازهای محلول دیگر از آب تغذیه (feedwater) به کار می‌رود. اکسیژن محلول در آب تغذیه بویلر باعث خوردگی شدید در سیستم‌های بخار می‌شود. این کار با چسبیدن اکسیژن به دیواره‌های لوله‌های فلزی و تجهیزات دیگر و تشکیل اکسید یا زنگ رخ می‌دهد. همچنین آب با دی اکسید کربن ترکیب می‌شود و تشکیل اسید کربنیک می‌دهد که باعث خوردگی بیش‌تر می‌گردد. بیش‌تر دی‌اریتورها می‌توانند اکسیژن را تا سطح زیر 7 ppb وزنی پایین آورند.


Deaerator-Plant.jpg

دو نوع اصلی هوازدا وجود دارند، نوع سینی (tray type deaerator) و نوع اسپری (spray type deaerator) وجود دارد:

  • هوازدای سینی دار (tray type deaerator) یا نوع آبشاری (cascade-type deaerator) شامل یک بخش هوازدای گنبدی شکل عمودی در بالای یک مخزن استوانه‌ای افقی است که به عنوان مخزن ذخیره آب تغذیه هوازدایی شده بویلر عمل می‌کند.
  • هوازدای نوع اسپری (spray type deaerator) تنها شامل ظرف استوانه‌ای افقی یا عمودی است که به عنوان هر دو قسمت هوازدا و مخزن ذخیره آب تغذیه بویلر عمل می‌کند .

Tray3.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
هوازدای سینی دار


یک هوازدای افقی از نوع سینی دار معمولی در شکل زیر نشان داده شده است که دارای یک بخش هوازدای گنبدی شکل عمودی نصب شده در بالای یک مخزن افقی ذخیره آب تغذیه بویلر می‌باشد. آب تغذیه بویلر از بالای سینی‌های سوراخ‌دار وارد بخش هوازدای عمودی شده و از میان سوراخ‌ها رو به پایین جریان می‌یابد. بخار کم فشار هوازدا از زیر سینی‌های سوراخ‌دار وارد می‌شود و از میان سوراخ‌ها رو به بالا جریان می‌یابد. برخی از طرح‌ها به جای سینی‌های سوراخ‌دار شده از انواع مختلفی از مواد پکینگ (packing materials) استفاده می‌کنند تا تماس و اختلاط بهتری بین بخار و آب تغذیه بویلر ایجاد شود.


Tray-Type-Shematic.jpg




بخار گاز محلول را از آب تغذیه بویلر جدا می‌کند و از طریق دریچه‌ای در بالای بخش گنبدی شکل خارج می‌شود. بعضی از طرح‌ها ممکن است برای بازیابی آب وارد شده در گازهای خروجی دارای یک کندانسور ونت (vent condenser) باشند. خط ونت معمولا دارای یک ولو است و فقط یک میزان کافی بخار مجاز به خروج می‌باشد. آب هوازدایی شده به پایین مخزن ذخیره افقی جریان می‌یابد و از آن‌جا به سیستم تولید بخار بویلر پمپ می‌شود.

Tray.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
هوازدای نوع اسپری


همان طور که در شکل زیر نشان داده شده است، دی‌اریتور نوع اسپری یک مخزن افقی دارای یک بخش پیش‌گرم (E) و یک بخش هوازدا (F) است. این دو بخش توسط یک بافل (C) از هم جدا می‌شوند. بخار کم فشار از طریق یک اسپارجر (sparger) از ته مخزن وارد می‌شود.


Spray-Type-Shematic.png



آب تغذیه بویلر به بخش (E) اسپری و در آن‌جا توسط بخاری که از اسپارجر بالا می‌آید پیش‌گرم می‌شود. هدف از نازل اسپری آب تغذیه (A) و بخش پیش گرم این است که آب تغذیه بویلر را تا دمای اشباع خود گرم کنیم تا خارج کردن گازهای محلول را در بخش هوازدا ساده کنیم.


Deaeration.jpg



سپس آب تغذیه پیش‌گرم شده به بخش هوازدا (F) جریان می‌یابد و در آن‌جا توسط بخاری که از سیستم اسپارجر بالا می‌آیند هوازدایی می‌شود. گازهای جدا شده از آب از طریق دریچه‌ای در بالای مخزن خارج می‌شوند. مجددا در برخی از طرح‌ها می‌توان از یک کندانسور ونت برای بازیافت آب موجود در گاز خروجی استفاده کرد. همچنین در این‌جا نیز خط تخلیه معمولا شامل یک شیر است و فقط بخار به اندازه کافی مجاز به خروج از مخزن می‌باشد.


آب هوازدایی شده به پایین مخزن ذخیره جریان می‌یابد و از آن‌جا به سیستم تولید بخار بویلر پمپ می‌شود.
 

"ALPHA"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی , صنایع غذایی
کاربر ممتاز
توو صنعت لبنی هم ی مورد دی اریاتور استفاده می شه ک بوهای نامطلوب رو از شیر می گیره!
منتها در اکثر موارد نمایشی هست و استفاده نمی شه! چون همون ها در مراحل دیگه ممکنه در اثر حرارت خارج بشن
دی اریاتور در صنعت لبنی برای شیر خام وورودی= بوگیر



 
بالا