[تجهیزات عکاسی ] - بررسی دوربین کانن 60D

sakoora

عضو جدید
canon_60d_review_1.jpg

کانن 60D
بالاخره از سوی شرکت کانن معرفی شد. دوربینی که آخرین مدل از رده xxD کانن است و قرار است جایگزین دوربین محبوب 50D کانن شود. 50D هنگامی وارد بازار شد که مدل‌های خوبی از همین شرکت و شرکت‌های رقیب با همان قیمت در بازار موجود بودند. 500D کانن دوربین سطح متوسط این شرکت حسگری با همان مشخصات را دارا بود و امکانات آن بسیار مشابه 50D طراحی شده بود. از سوی دیگر در مدل‌های رقیب می‌توانستید دوربین D90 نیکون را نیز انتخاب کنید که به نوعی رقیب مستقیم 50D به شمار می‌رفت و البته اگر کسی به امکانات بیشتر احتیاج داشت، می‌توانست به سراغ 7D کانن نیز برود. دوربین فوق‌العاده‌ای که در بین تمامی دوربین‌های غیر فول‌فریم دارای بالاترین امکانات و بهترین قیمت بود. اما حالا 60D در زمانی وارد بازار می‌شود که می‌بایست مسیر خود را از دوربین‌های سری قبلی جدا کند. یا می‌بایست آن را در رده متوسط قرار داد، یا حرفه‌ای و دیگر نمی‌توان رده‌بندی متوسطی را در این میان برای آن انتخاب کرد. بیایید با هم ببینیم آیا 60D می‌تواند خود را به رده حرفه‌ای‌ها نزدیک کند، یا باید آن را یک دوربین متوسط در نظر بگیریم؟

file:///C:/Users/HP/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image002.jpg



یک نمایشگر متفاوت وقتی برای نخستین بار دوربین را می‌بینید یک تغییر ظاهری بسیار مهم در آن مشهود است. LCD
این دوربین با تمام دوربین‌های DSLR دیگر کانن متفاوت است. یک نمایشگر بسیار با کیفیت که رزولوشن آن برابر 1,040,000 پیکسل است. این نخستین دوربین کانن با رزولوشن حسگر بالای یک مگاپیکسل است. اما این همه مساله نیست. LCD این دوربین از نوع بازشو است. چیزی که پیش از این تنها روی دوربین D5000 نیکون دیده بودیم. با استفاده از این نمایشگر می‌توانید از هر زاویه‌ای عکاسی کنید و همچنین با چزخش LCD در تمامی جهات، مشکلی برای نشان دادن عکس به دیگران نخواهید داشت.


file:///C:/Users/HP/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image003.jpg



ضبط ویدئویی


این قابلیت 60D
بسیار چشمگیر است.از آنجا که در مدل‌های قبلی xxDها هیچیک دارای قابلیت فیلمبرداری نبودند، انتظار می‌رفت که 60D با فیلمبرداری استاندارد 1280 x 760 شروع به کار کند. اما در این دوربین با قابلیت فیلمبرداری Full HD (رزولوشن 1920 x 1080) روبرو هستیم که می‌تواند با سرعت‌های 24، 25 و 30 فریم در ثانیه ضبط شود. از آنجا که همانند مدل‌های قبلی، این دوربین نیز از لنز‌های سری EF-S پشتیبانی می‌کند، یعنی با دوربینی کراپ‌دار روبرو هستیم که داشتن قابلیت فیلمبرداری Full HD در آن واقعا قابل توجه است. اگر نیاز داردی با سرعت‌های بالاتری فیلمبرداری کنید، می‌توانید از ضبط ویدئویی Standard Definition استفاده کنید که با سرعت‌های 50 و 60 فریم در ثانیه نیز فیلم بگیرد.


file:///C:/Users/HP/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image004.jpg



خداحافظCF



بالاخره کانن قانع شد که کارت‌های حافظه SD
هم اکنون در اندازه‌ها و سرعت‌های بسیار خوبی تولید می‌شوند که دیگر نیازی به کارت‌های حجیم Compact Flash وجود ندارد. در 60D دیگر از کارت حافظه CF استفاده نمی‌شود و به جای آن می‌توانید انواع فرمت‌های SD، SDHC و SDXC را استفاده کنید. قطعا برای استفاده از رزولوشن 18 مگاپیکسل این دوربین به حجم‌ها و سرعت‌های بالا نیاز خواهید داشت. ضمنا فراموش نکنید که اگر می‌خواهید از قابلیت فیلمبرداری Full HD این دوربین یا درایو پر سرعت حدود 5.5 فریم در ثانیه آن استفاده کنید حتما باید یک کارت SD پرسرعت داشته باشید.


file:///C:/Users/HP/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image005.gif



وضعیت Canon Commander



به این جمله خوب دقت کنید: "فلاش بازشوی دوربین 60D
هماهنگی کاملی با فلاش‌های EOS Speedlites این شرکت دارد. به طوری که می‌توانید از آن به عنوان یک فرستنده از راه دور برای دو گروه مختلف از این فلاش‌ها استفاده کنید و دیگر نیازی به فرستنده‌های خارجی ندارید. این سیستم برای عکاسانی که از فلاش‌های اکسترنال استفاده می‌کنند بسیار اهمیت دارد". یعنی اینکه بالاخره در مدل‌های پایین دوربین‌های کانن، امکان کنترل و تحریک فلاش‌های این شرکت قرار گرفت. قابلیتی بسیار مهم که تا پیش از این در Commander Mode نیکون دیده می‌شد و در دوربین‌های کانن تنها مدل 7D این قابلیت را داشت. از قابلیت‌های جالبی که در این دوربین می‌توان به آن اشاره کرد، امکان ادیت فیلم‌های ضبط شده در داخل دوربین است. از آنجا که امکان حذف فیلم‌های اضافی (حتی بخش‌های مختلفی از یک فیلم)، در خالی کردن فضای حافظه بسیار مفید است،این قابلیت برای کسانی که از فیلمبرداری این دوربین استفاده می‌کنند، اهمیت فراوانی دارد. ضمنا در زمان انتقال به کامپیوتر نیز صرفه‌جویی می‌شود. همچنین در این دوربین یک وضعیت Movie Crop می‌بینید که به کاربر این امکان را می‌دهد در زمان فیلم‌برداری تا 7X بزرگنمایی دیجیتال داشته باشد. دقت داشته باشید که بزرگنمایی دیجیتال فیلمبرداری بر خلاف بزرگنمایی دیجیتال عکاسی، به صورت مصنوعی انجام نمی‌شود و بنابراین موجب افت کیفیت فیلم‌ها نمی‌شود. بلکه از آنجا که فیلم‌های دوربین‌های DSLR اصولا از تمام رزولوشن حسگر استفاده نمی‌کنند، در هنگام بزرگنمایی، دقیقا از همان تعداد پیکسل در مرکز دوربین استفاده می‌شود و کیفیت فیلم‌ها افت نمی‌کنند.


قابلیت‌های دیگر


از قابلیت‌های دوربین 60D
می‌توان به حسگر رزولوشن بالای 18MP آن اشاره کرد. پردازنده این دوربین از نوع پر سرعت DIGIC 4 Imaging Processor است. نمایش زنده، تعداد نقاط فوکوس خودکار 9 نقظه‌ای، قابلیت اختصاصی نورسنجی iFCL Metering System (Intelligent Focus, Color, Luminance) و سرعت عکاسی پی‌درپی 5.3 فریم در ثانیه از دیگر امکانات آن به شمار می‌رود. هر 9 نقطه فوکوس در این دوربین در f/5.6 از نوع Cross است و همانند دوربین 7D، نقطه مرکزی آن ترکیبی از یک نقطه Cross و یک نقطه چند ضلعی X شکل است که در دیافراگم‌های f/2.8 و بازتر می‌توانید از آن استفاده کنید.


مشخصات دوربین: رزولوشن و اندازه حسگر: 18 مگاپیکسل (22.3 mm x 14.9mm)
حساسیت دوربین: ISO 100 تا 12800 سرعت عکاسی پی‌درپی: 5.3fps Live View: دارد فیلمبرداری: Full HD Wireless Flash: دارد

مهدی عینی
 

Similar threads

بالا