[تجهیزات دوار] - پمپ‌های شار معناطیسی - magnetic flux pumps

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پمپ‌های شار معناطیسی (magnetic flux pumps) که به پمپ‌های الکترومعناطیسی (electromagnetic pumps) نیز معروف هستند، هیچ قطعه متحرکی ندارند.

مدل‌ها و ظرفیت‌های مختلفی از پمپ‌های الکترومعناطیسی وجود دارد که از اصول الکترومعناطیس استفاده می‌کنند. کارکرد پمپ‌های معناطیسی از قانون القای فارادی پیروی می‌کند: در صورتی که یک رسانای الکتریکی در میدان جریانی قرار بگیرد و دارای جریان الکتریسیته‌ای باشد که عمود بر میدان معناطیسی است، نیرویی به هادی جریان وارد می‌شود که جهت آن عمود بر میدان و جریان است.

پمپ‌های معناطیسی دارای کاربرد محدودی هستند زیرا سیالاتی که پمپ می‌شوند، معمولا رسانای مناسبی برای الکتریسیته نیستند، در حالی که رسانا بودن سیال، لازمه کارکرد پمپ‌های معناطیسی است.

Magnetic-Flux1.jpg

اگر بتوان از این پمپ‌ها استفاده کرد، دارای مزیت‌های متنوعی هستند:

  • به دلیل عدم وجود قطعه متحرک، نیاز به هیچ آب‌بندی (sealing) ندارند. در نتیجه امکان نشتی کم می‌شود؛ زیرا آب‌بندی‌ها منبع عمده نشتی هستند. همچنین این مزیت باعث کاهش نیاز به تعمیر و نگهداری می‌شود و امکان این را فراهم می‌کند که فلزات مذاب را حرکت دهد.
  • به دلیل این که دارای قطعه متحرک نیستند (بدون ژورنال، بدون بیرینگ، بدون پره و مانند آن)، لرزش و سایش در اثر اصطکاک و زمان خرابی کاهش و قابلیت اعتماد افزایش می‌یابد.
پمپی که در شکل زیر نشان داده شده است، همانند یک موتور الکتریکی مایع عمل می‌کند. سیالی که بین میله‌های مسی هادی جریان قرار دارد، همانند یک هادی جریان عمل می‌کند.

Magnetic-Flux2.jpg
 
بالا