[تجهیزات دوار] - پمپ‌های دینامیکی - dynamic pumps

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پمپ‌های دینامیکی (dynamic pumps) یا پمپ‌های سرعتی (velocity pumps) پمپ‌هایی هستند که به وسیله دادن سرعت به سیال، آن را منتقل می‌کنند. خصوصیت پمپ‌های دینامیکی این است که انرژی را به صورت پیوسته به سیال منتقل می‌کنند.


در پمپ‌های دینامیکی، فشار سیال به وسیله افزایش سرعت آن زیاد می‌شود. ابتدا به وسیله یک محرک مانند پره، یک سیال پر انرژی (همانند اجکتورها) و یا یک عامل دیگر سرعت سیال افزایش می‌یابد. پس از آن سرعت ایجاد شده در دیفیوزرهای مناسب به فشار تبدیل می‌شود. در مقابل پمپ‌های دینامیکی، پمپ‌های جابه‌جایی مثبت (positive displacement pumps) قرار دارند. در این پمپ‌ها به وسیله جابه‌جا کردن حجم مشخصی از سیال، فشار آن افزایش می‌یابد. به عنوان مثال در یک پمپ پیستونی (piston pump)، حجم مشخصی از سیال درون سیلندر محبوس می‌شود و با حرکت پیستون و فشرده شدن درون سیلندر، فشار آن زیاد می‌شود.


معمولا هدی (head) که پمپ‌های دینامیکی ایجاد می‌کنند نسبت به پمپ‌های جابه‌جایی (displacement pumps) کم‌تر است. بر خلاف پمپ‌های جابه‌جایی، با تغییر شرایط پمپاژ مانند تغییر ویسکوزیته و دانسیته سیال و تغییر هد مورد نیاز، جریان سیال تغییر می‌کند. ویژگی مثبت پمپ‌های دینامیکی این است که می‌توانند جریان‌های بالاتری تولید کنند و جریان تولید شده توسط آنها به شکل پیوسته می‌باشد.

Pump-Curve.jpg
تغییر هد و توان مصرفی یک پمپ دینامیکی با دبی سیال​
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پمپ‌های دینامیکی به سه دسته تقسیم می‌شوند؛


  • پمپ‌های سانتریفوژ (centrifugal pumps): پمپ‌های سانتریفوژ به سه دسته جریان شعاعی (radial flow)، جریان محوری (axial flow) و جریان مختلط (mixed flow) تقسیم می‌شوند.

Centrifugal-Pump.jpg
پمپ سانتریفوژ​

  • پمپ‌های محیطی (peripheral pumps) یا پمپ‌های توربینی (turbine pumps)


Peripheral-Pump.jpg
پمپ توربینی

  • پمپ‌های خاص (special pumps): شامل اجکتورها (ejectors)، پمپ‌های لیفت گازی (gas lift pumps)، پمپ‌های هیدرم (hydraulic ram pumps) و پمپ‌های معناطیسی (magnetic pumps) می‌شود


Gas-Lift.jpgپمپ لیفت گازی

Hydraulic-Ram-Pumps.jpgپمپ هیدرم


 
بالا