[تجهیزات دوار] - دیزل ژنراتور - diesel generator

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
دیزل ژنراتور (diesel generator) ترکیبی است از موتور دیزل (diesel engine) با ژنراتور الکتریکی (electrical generator) از نوع آلترناتور (alternator) برای تولید انرژی الکتریکی. مجموعه‌های دیزل ژنراتور در مکان‌های بدون اتصال به شبکه برق (power grid)، به عنوان منبع تغذیه برق اضطراری در صورت خرابی شبکه برق و همچنین برای کاربردهای پیچیده‌تر مانند تامین برق پیک، پشتیبانی شبکه و صادرات به شبکه برق استفاده می‌شوند. تعیین سایز دیزل ژنراتور برای جلوگیری از کم باری و یا کمبود توان مهم است.

مجموعه دیزل ژنراتور


ترکیب پکیج شده یک موتور دیزل، یک ژنراتور و انواع دستگاه‌های جانبی مانند پایه، سایبان، صدا خفه‌کن، سیستم‌های کنترل، بریکرهای مدار (circuit breakers)، هیترهای آب جکت و سیستم‌های استارت به عنوان مجموعه مولد (generating set) یا genset شناخته می‌شوند.

Diesel-Generator-Plant.jpg
اندازه مجموعه از 8 تا 30 کیلووات (همچنین به 8 تا 30 KVA تک فاز) برای خانه‌ها، فروشگاه‌های کوچک و دفاتر تا ژنراتورهای صنعتی بزرگ‌تر از 8 کیلووات (11 KVA) تا 2000 کیلووات (2500 KVA سه فاز) برای ادارات بزرگ، مجتمع‌ها و کارخانه‌ها متغیر است. یک مجموعه 2000 کیلوواتی با مخزن سوخت، سیستم کنترل، تجهیزات توزیع برق و سایر تجهیزات مورد نیاز به عنوان یک نیروگاه برق مستقل (standalone power station) و یا به عنوان پشتیبان آماده به کار برق شبکه، می‌تواند در یک کانتینر40 فوتی ISO جا گیرد. این دستگاه‌ها که به آن‌ها ماژول‌های توان نیز گفته می‌شود، مجموعه مولدهایی هستند که بر روی تریلی‌های بزرگ سه محوره با وزن 40 تن یا بیش‌تر قرار می‌گیرند. ترکیبی از این ماژول‌ها برای نیروگاه‌های کوچک استفاده می‌شود و ممکن است از 1 تا 20 یونیت در هر بخش توان استفاده شود و این بخش‌ها می‌توانند در ترکیب با هم صدها ماژول توان را شامل شوند. در این اندازه‌های بزرگ، ماژول‌های توان (موتور و ژنراتور) به صورت جداگانه بر روی تریلی به سایت آورده می‌شوند و به وسیله کابل‌های بزرگ و کابل‌های کنترلی به یکدیگر متصل و یک نیروگاه کامل سنکرون شده را تشکیل می‌دهند.

Diesel-Generator-Plant2.jpg

دیزل ژنراتورها که گاهی در اندازه‌هایی به کوچکی 200 کیلووات (250 KVA) هستند، به طور گسترده نه تنها برای برق اضطراری استفاده می‌شوند، بلکه بسیاری از آن‌ها دارای یک عملکرد ثانویه تزریق برق به شبکه در زمان اوج (peak periods) یا در زمان کمبود ژنراتورهای قدرت (power generators) بزرگ نیز می‌باشند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
سایز ژنراتور


مجموعه‌های مولد بر اساس بار الکتریکی (electrical load) که قرار است تامین کنند انتخاب می‌شوند. بارهای الکتریکی شامل مشخصات کلی کیلوولت، KVA و محتوای هارمونیک شامل جریان‌های استارت موتورها و بارهای غیر خطی می‌شوند. وظیفه مورد انتظار مانند توان اضطراری، توان اولیه یا پیوسته و نیز شرایط محیطی مانند ارتفاع، دما و مقررات تولید گازهای گلخانه‌ای باید در نظر گرفته شوند.

Diesel-Generator2.jpg
بسیاری از سازندگان ژنراتورهای بزرگ‌تر نرم‌افزاری ارایه می‌دهند که محاسبات سایزینگ پیچیده را به سادگی با وارد کردن شرایط سایت و ویژگی‌های بار الکتریکی انجام می‌دهد.



Diesel-Generator3.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نیروگاه‌های با کارکرد جزیره‌ای

یک یا چند دیزل ژنراتور که بدون اتصال به شبکه برق کار می‌کنند، به عنوان کارکرد جزیره‌ای (island mode) در نظر گرفته می‌شوند و دارای ویژگی‌های چند ژنراتور موازی هستند که مزایای استفاده از افزونگی (redundancy) و راندمان بهتر در بارهای جزیی را دارند. پلانت مجموعه ژنراتورها را خواسته‌های سیستم در یک زمان معین آنلاین و آفلاین می‌کند. یک نیروگاه جزیره‌ای که به عنوان منبع برق اصلی برای یک جامعه جداگانه در نظر گرفته می‌شود، اغلب حداقل دارای سه دیزل ژنراتور است که هر دو تا از آن‌ها دارای اندازه مناسب برای تامین بار مورد نیاز را خواهند داشت. استفاده از گروه‌های تا 20 دیزل ژنراتور برای این منظور غیر معمول نیست.

Diesel-Generator-Plant3.jpg

ژنراتورها را می‌توان به وسیله فرآیند سنکرون کردن، به یکدیگر اتصال الکتریکی کرد. سنکرون کردن شامل تطبیق ولتاژ، فرکانس و فاز قبل از اتصال ژنراتور به سیستم می‌باشد. شکست در سنکرون کردن قبل از اتصال می‌تواند باعث یک اتصال کوتاه با جریان بالا شود که ایجاد ساییدگی و پارگی در ژنراتور یا تابلو آن می‌کند. فرآیند سنکرون کردن را می‌توان به صورت خودکار توسط ماژول سنکرنایزر خودکار (auto-synchronizer) انجام داد. سنکرنایزر خودکار پارامترهای ولتاژ، فرکانس و فاز را از ژنراتور و باس بار (bus-bar) می‌خواند و سرعت را به وسیله گاورنر موتور (engine governor) و یا ماژول کنترل موتور (engine control module) یا ECM تنظیم می‌کند.

Diesel-Generator-Plant4.jpg

بار را می‌توان در چند ژنراتور موازی در حال کار به وسیله اشتراک بار (load sharing) تقسیم کرد. اشتراک بار را می‌توان با استفاده از کنترل سرعت دروپ (droop speed control) به دست آورد که توسط فرکانس ژنراتور کنترل می‌شود، در حالی که به طور مداوم سوخت موتور را کنترل می‌کند تا بار را به یا از منابع دیگر توان جابه‌جا کند. زمانی که سوخت تامین شده به سیستم احتراق دیزل ژنراتور افزایش می‌یابد، بار آن بیش‌تر خواهد شد در حالی که اگر عرضه سوخت کاهش یابد، بار آزاد می‌شود.

Diesel-Generator-Plant5.jpg
 

hamedsekhavat

عضو جدید
پمپ وکیوم الکتروموتور اینورتر سروموتور پمپ شناور موتور دیزل ژنراتور سافت استارتر موتور ویبره گیربکس
 
بالا