توربین ترکیبی یا توربین کامپاند (compound turbine) یک توربین بخار (steam turbine) با دو یا چند بدنه یا کیسینگ (casings) است، کیسینگ فشار بالا (high-pressure casing)، کیسینگ فشار پایین (low-pressure casing) و کیسینگ فشار میانی (Intermediate-pressure casing) که همراه با هم برای استخراج کار از یک منبع بخار عمل میکنند. بخار تا حدی در کیسینگ پر فشار منبسط و سپس به سمت کیسینگ کم فشار خارج میشود.
کامپیاند پشت سر هم و یا کامپاند متقاطع
آرایش روتور می تواند به صورت کامپاند پشت سر هم یا کامپاند تاندم (tandem-compound) که در آن دو محور به صورت سر به سر به هم متصل میشوند و یا کامپاند متقاطع (cross-compound) که در آن دو توربین محور جداگانه دارند، باشد. در مورد ترکیب متقابل، دو ژنراتور جداگانه مورد استفاده قرار میگیرند، با این وجود میتوان با استفاده از یک گیربکس از یک ژنراتور استفاده کرد.
مزایای توربینهای کامپاند
کامپیاند پشت سر هم و یا کامپاند متقاطع
آرایش روتور می تواند به صورت کامپاند پشت سر هم یا کامپاند تاندم (tandem-compound) که در آن دو محور به صورت سر به سر به هم متصل میشوند و یا کامپاند متقاطع (cross-compound) که در آن دو توربین محور جداگانه دارند، باشد. در مورد ترکیب متقابل، دو ژنراتور جداگانه مورد استفاده قرار میگیرند، با این وجود میتوان با استفاده از یک گیربکس از یک ژنراتور استفاده کرد.
مزایای توربینهای کامپاند
- کاهش در اندازه هر یک ازکیسینگها
- محدود کردن بالاترین فشار به یک کیسینگ کوچکتر قویتر و ساخته شده از مواد گران قیمتتر
- امکان تقسیم جریان در محفظههای کم فشار با هدف برابر کردن نیروی محوری در دو انتها