[تجهیزات دوار] - توربو ژنراتور - turbo generator

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
توربو ژنراتور (turbo generator) ترکیبی از یک توربین (turbine) است که برای تولید برق به یک ژنراتور الکتریکی (electric generator) متصل شده است. توربو ژنراتورهای بزرگ تولید برق، بیش‌تر برق جهان را تولید می‌کنند و همچنین در کشتی‌های بخاری توربو الکتریک (turbo-electric) استفاده می‌شوند.

توربو ژنراتورهای کوچک‌تر با توربین گاز (gas turbines) اغلب به عنوان یونیت توان کمکی (auxiliary power units) استفاده می‌شوند. برای بار پایه (base loads) معمولا دیزل ژنراتورها (diesel generators) ترجیح داده می‌شوند زیرا راندمان سوخت (fuel efficiency) بهتری دارند، اما از سوی دیگر دیزل ژنراتور دانسیته انرژی (power density) پایین‌تری دارند و از این رو نیازمند به فضای بیش‌تری هستند.

راندمان توربین‌های گازی بزرگ‌تر را می‌توان با استفاده از یک سیکل ترکیبی (combined cycle) که در آن گازهای داغ خروجی برای تولید بخار برای راندن یک توربو ژنراتور دیگر استفاده می‌شوند، افزایش داد.

توربوژنراتورها به صورت سنکرون با منبع تغذیه‌ای که به آن متصل می‌شوند حرکت می‌کنند که سرعت چرخش آن معمولا 1500rpm یا 3000rpm برای شبکه‌های برق 50 هرتز و در برخی کشورها با فرکانس برق 60 هرتز، برابر با 1800 یا 3600rpm می‌شود.

Turbogenerator2.jpg
معمولا توربوژنراتورها برای تولید برق به کار می‌روند و در نیروگاه‌ها به وسیله توربین‌های بخار یا توربین‌های گاز کار می‌کنند. ژنراتورهای با سرعت پایین‌تر، همانند ژنراتورهای برق‌آبی، معمولا توربوژنراتور خوانده نمی‌شوند.

توان نامی توربوژنراتورها از چند MVA تا حدود 2000MVA تغییر می‌کند، ولی بیش‌تر توان مصرفی ما از واحدهای با حدود 200 تا 600MVA تامین می‌شود. بزرگ‌ترین توربوژنراتورها در نیروگاه‌های هسته‌ای وجود دارند که با سرعت‌های 1500 یا 1800rpm کار می‌کنند.
 
بالا