[تجهیزات دوار] - انواع پمپ‌های سانتریفوژ

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پمپ‌های سانتریفوژ (centrifugal pumps) را می‌توان با استفاده از معیارهای مختلفی مانند طرح، ساخت، کاربرد، سرویس، انطباق با استاندارد، صنعت و مانند آن به انواع مختلفی دسته‌بندی کرد. این ترتیب یک پمپ خاص می‌تواند به گروه‌های مختلف تعلق داشته باشد که این می‌تواند توصیفی از خود پمپ شود.


بر اساس شکل ایمپلر

پمپ‌های سانتریفوژ بر حسب نوع جریان به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ جریان شعاعی (radial flow)، جریان محوری (axial flow) و جریان مختلط (mixed flow).

پمپ‌های سانتریفوژ با جریان شعاعی: عمل‌كرد پمپ‌های شعاعی (radial flow) به این صورت است كه در آن سیال موازی محور (shaft) وارد ایمپلر (impeller) پمپ شده و عمود بر آن از ایمپلر خارج می‌گردد. پمپ‌های سانتریفوژ با جریان شعاعی معمولا برای ایجاد فشارهای بالا در دبی‌های كم به كار می‌روند. پمپ‌های با جریان شعاعی، پر کاربردترین نوع پمپ‌ها هستند.

Radial-Flow.JPG

Radial-Flow2.JPG

پمپ‌های سانتریفوژ با جریان محوری: در پمپ‌های سانتریفوژ با جریان محوری (axial flow)، سیال موازی محور (shaft) وارد پمپ می‌گردد و به طور موازی نسبت به محور از ایمپلر (impeller) خارج می‌گردد. در این پمپ بیش‌تر فشار مایع را نیروی پرتاب پره‌های پروانه (impeller vanes) تامین می‌کند. این پمپ برای تولید دبی‌های زیاد با ارتفاع کم (high mass flow rate and low heads) کاربرد دارد.


Axial-Flow2.JPG

Axial-Flow3.JPG

پمپ‌های نیمه سانتریفوژ: در پمپ‌های نیمه سانتریفوژ (semi-centrifugal pumps) یا پمپ‌های سانتریفوژ جریان مختلط (mixed flow)، سیال موازی محور وارد ایمپلر و به طور مایل نسبت به محور از ایمپلر خارج می‌گردد. این پمپ‌ها برای ایجاد فشارها و دبی‌های متوسط به كار می‌روند. این پمپ‌ها نسبت به پمپ‌های سانتریفوژ توانایی بیشتری در ارسال دبی‌های بالا دارند.

Mixed-Flow.JPG
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
بر اساس مکش ایمپلر

بر اساس مکش ایمپلر

بر اساس مکش ایمپلر


سینگل ساکشن (single suction pump): در پمپ با پروانه تک مکشی، پروانه دارای حفره مکشی را در یک سمت است که یک طرح ساده می‌باشد ولی پروانه تحت نیروی نامتعادل محوری ناشی از حرکت سیال از یک سمت قرار می‌گیرد.

دابل ساکشن (double suction pump): در پمپ با پروانه دابل ساکشن، پروانه دارای حفره مکش در هر دو طرف است که در آن NPSHR پایین‌تر از پروانه تک ساکشن می‌شود. این پمپ‌ها از نظر هیدرولیکی بالانس فرض می‌شوند اما اگر پایپینگ سمت مکش به خوبی انجام نشود، می‌توانند در معرض جریان نابرابر در دو طرف پروانه قرار گیرند.

Double-Suction.jpg

Double-Suction2.jpg

در پمپ‌های با بیش از یک ایمپلر، طرح ایمپلر اولین مرحله تعیین کننده سینگل ساکشن و یا دابل ساکشن بودن پمپ خواهد بود.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
بر اساس محل نازل

بر اساس محل نازل

بر اساس محل نازل


مکش از انتها/ تخلیه از بالا (end suction/top discharge): نازل مکش در انتها و هم مرکز با شافت قرار گرفته است؛ در حالی که نازل خروجی در بالای بدنه و عمود بر شافت واقع شده است. این نوع پمپ معمولا دارای NPSHR پایین‌تری است زیرا مایع به طور مستقیم به چشم پروانه (impeller eye) تزریق می‌شود.

End-Suction-Top-Discharge.jpg
نازل‌های بالا/ بالا (top/top nozzles): نازل‌های مکش و تخلیه در بالای محفظه صورت عمود بر محور واقع شده‌اند.

Top-Top-Nozzles.jpg

نازل‌های پهلو/پهلو (side/side nozzles): نازل‌های مکش و تخلیه نازل در دو طرف محفظه و عمود بر شافت واقع شده‌اند.

Side-Side-Nozzles.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
بر اساس جهت شافت

بر اساس جهت شافت

بر اساس جهت شافت

پمپ افقی (horizontal pump): شافت پمپ در صفحه افقی قرار گرفته است. پمپ افقی به دلیل سادگی سرویس و تعمیر و نگهداری بسیار رایج است.

پمپ عمودی (Vertical pump): شافت پمپ در صفحه عمودی قرار می‌گیرد. پمپ عمودی زمانی که فضا محدود است و یا زمانی که پمپاژ از یک چاله و یا چاه انجام می‌شود، برای افزایش NPSH مناسب است.

Vertical-Pumps.jpg
 
بالا