مخزن دو جداره یا مخزن جکتدار (jacketed vessel)، مخزنی است که برای کنترل دمای محتویات آن از یک آستر گرمایشی یا سرمایشی دور تا دور مخزن استفاده میکنند که سیالات گرم یا سرد درون آن جریان دارند.
آستر یک فضای خالی در خارج مخزن دوجداره است که امکان تبادل یکنواخت حرارت بین سیال سیرکوله شده در آن و دیواره مخزن را فراهم میکند. انواع مختلفی از جکت وجود دارد که بر حسب نوع طراحی میتوان از آنها استفاده کرد.
جکتهای کانونشنال (conventional jackets): به صورتی است که در اطراف بخشی از مخزن دوجداره نصب میشود و ایجاد یک فضای توخالی بین دو دیواره میکند که از آن سیال گرمایشی یا سرمایشی عبور میکند. یک جکت کانونشنال ساده که قطعات داخلی ندارد معمولا برای انتقال حرارت بسیار ناکارا است زیرا سیال دارای جریان در آن دارای سرعت بسیار کمی است که باعث کم شدن شدید انتقال حرارت میشود. یک استثنا، سیالهای کندانس شونده همانند بخار هستند که در آنها ضریب انتقال حرارت به سرعت یا توربولانس بستگی ندارد ولی به جای آن به مساحت سطحی که بر روی آن سیال کندانس میشود و کارایی خارج کردن کندانس بستگی دارد. قطعات داخلی شامل بافلهایی است که جریان را به صورت مارپیچی در اطراف جکت هدایت میکنند و نازلهای همزنی که باعث افزایش توربولانس در نقاطی میشوند که سیال وارد جکت میشود.
جکتهای کویلی نصف-لوله (half-pipe coil jackets): لولهها از طول بریده میشوند و معمولا دارای زاویه برش 180 درجه (از وسط نصف شده) یا 120 درجه هستند که در اطراف مخزن دوجداره پیچیده شده و در محل خود جوش میشوند.
جکتهای دارای فرو رفتگی (dimple jackets): یک پوسته خارجی نازک به وسیله نقطه جوش (spot welds) دارای الگوی منظم به پوسته مخزن دوجداره متصل میشود. این فرو رفتگیها باعث ایجاد توربولانس در سیالی میشوند که از جکت میگذرد.
آستر یک فضای خالی در خارج مخزن دوجداره است که امکان تبادل یکنواخت حرارت بین سیال سیرکوله شده در آن و دیواره مخزن را فراهم میکند. انواع مختلفی از جکت وجود دارد که بر حسب نوع طراحی میتوان از آنها استفاده کرد.
جکتهای کانونشنال (conventional jackets): به صورتی است که در اطراف بخشی از مخزن دوجداره نصب میشود و ایجاد یک فضای توخالی بین دو دیواره میکند که از آن سیال گرمایشی یا سرمایشی عبور میکند. یک جکت کانونشنال ساده که قطعات داخلی ندارد معمولا برای انتقال حرارت بسیار ناکارا است زیرا سیال دارای جریان در آن دارای سرعت بسیار کمی است که باعث کم شدن شدید انتقال حرارت میشود. یک استثنا، سیالهای کندانس شونده همانند بخار هستند که در آنها ضریب انتقال حرارت به سرعت یا توربولانس بستگی ندارد ولی به جای آن به مساحت سطحی که بر روی آن سیال کندانس میشود و کارایی خارج کردن کندانس بستگی دارد. قطعات داخلی شامل بافلهایی است که جریان را به صورت مارپیچی در اطراف جکت هدایت میکنند و نازلهای همزنی که باعث افزایش توربولانس در نقاطی میشوند که سیال وارد جکت میشود.
جکتهای کویلی نصف-لوله (half-pipe coil jackets): لولهها از طول بریده میشوند و معمولا دارای زاویه برش 180 درجه (از وسط نصف شده) یا 120 درجه هستند که در اطراف مخزن دوجداره پیچیده شده و در محل خود جوش میشوند.
جکتهای دارای فرو رفتگی (dimple jackets): یک پوسته خارجی نازک به وسیله نقطه جوش (spot welds) دارای الگوی منظم به پوسته مخزن دوجداره متصل میشود. این فرو رفتگیها باعث ایجاد توربولانس در سیالی میشوند که از جکت میگذرد.