[تجهیزات انتقال حرارت] - مبدل حرارتی - heat exchanger

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مبدل حرارتی (heat exchanger) تجهیزی است که برای انتقال حرارت بهینه از یک محیط به محیط دیگر به کار می‌رود. مبدل‌های حرارتی حرارت را بین دو یا چند جریان سیال که درون دستگاه جریان دارند منتقل می‌کنند.

مبدل‌های حرارتی در صنایع زیادی همانند فرآیند، نیروگاه،تهویه مطبوع، تبرید، برودت، بازیافت حرارت و صنایع ساخت و تولید دارند. در صنایع نیروگاهی انواع زیادی ازبویلرهای فسیلی، بخار‌سازهای هسته‌ای، کندانسورهای بخاری، ری‌ژنراتورها و برج‌های خنک کن به کار می‌روند. در صنایع فرآیندی، مبدل‌های جریان دو فاز برای تبخیر، تقطیر، انجماد کریستال و به عنوان بسترهای سیال‌سان (fluidized beds)‌ با واکنش‌های کاتالیستی به کار می‌روند. سیستم‌های تهویه مطبوع و تبرید نیاز به کندانسور و اواپراتور دارند.


پیش‌رفت زیادی در کاربرد مبدل‌های حرارتی صورت گرفته است. یکی از قدم‌های اصلی در پیش‌رفت اولیه بویلرها، معرفی بویلرهای واتر تیوب (water-tube boilers) بود. تقاضا برای موتورهای قدرتمندتر نیاز به بویلرهایی که با فشار بیش‌تر کار کنند را بیش‌تر کرد و در نتیجه بویلرها بزرگ‌تر و بزرگ‌تر شدند. واحدهای بویلری که در نیروگاه‌های مدرن به کار می‌روند فشار بخار بالای 80 بار تولید و از کوره‌های دارای تیوب‌های آب، سوپرهیترها و قسمت‌های بازیافت حرارتی همانند اکونومایزرها و هیترهای هوا و کندانسورهای با کارایی بالا استفاده می‌کنند. تکامل بویلرهای مدرن و کندانسورهای کارامد‌تر برای صنعت نیروگاهی، یک مایل‌استون مهم در مهندسی بوده است.

در صنایع فرآیندی، مهندسان با طراحی تجهیزات تبخیر مایع درگیر هستند. در صنایع شیمیایی، وظیفه یک اواپراتور یا وپورایزر (vaporizer)، تبخیر یک مایع یا تغلیظ یک محلول به وسیله تبخیر بخشی از حلال است. وپورایزرها در فرآیند کریستال‌سازی نیز به کار می‌روند. حلال اغلب آب است ولی در بسیاری از شرایط، حلال با ارزش است و برای استفاده مجدد بازیافت می‌شود. وپورایزرها در فرآیندهای شیمیایی در اندازه‌های مختلفی موجود هستند.

برای پیش‌بینی کارایی یک مبدل حرارتی، لازم است که ابتدا آرایش جریان در مبدل‌های حرارتی را مشخص نماییم؛ سپس نرخ جریان در مسیرهای از پیش مشخص را تعیین کنیم و سوم مقاومت‌های در برابر انتقال حرارت از یک جریان به دیگری را در هر نقطه از حجم مبدل حرارتی محاسبه نماییم. مشخص کردن توزیع دما در هر جریان به وسیله محاسبات ریاضی انجام می‌شود.

زمانی که آرایش‌ها ساده باشند، همانند جریان متقابل (counter flow)، جریان موازی (parallel flow)، جریان متقاطع (cross flow)، جریان متقاطع-متقابل (cross-counter flow)، ومبدل حرارتی پوسته و لوله چند پاسه (multi-pass sheel and tube)، و زمانی که مقاومت در برابر انتقال حرارت در کل حجم یک‌نواخت باشد، اغلب می‌توان معادلات کارایی مربوطه را به صورت تحلیلی حل کرد. از طرف دیگر زمانی که آرایش جریان‌ها پیچیده باشند، همانند حالت عمومی یا زمانی که مقاومت انتقال حرارت از یک نقطه تا نقطه دیگر متفاوت باشد، معادلات مربوطه را باید به وسیله محاسبات عددی حل نمود. عددی که به عنوان مقاومت در مبدل‌های حرارتی واقعی در شرایط مختلف در نظر گرفته می‌شود مهم است که اغلب وابسته به دماهای محلی سیالات دارای انتقال حرارت است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
انواع مهم مبدل‌های حرارتی


انتخاب درست مبدل حرارتی نیازمند داشتن دانشی از انواع مبدل‌های حرارتی و نیز محیطی است که واحد باید در آن کار کند. معمولا در صنعت از چند نوع مختلف مبدل حرارتی برای یک فرآیند یا سیستم خاص استفاده می‌شود. به عنوان مثال برای خنک‌کاری روغن ممکن است از مبدل حرارتی پوسته و لوله و یا از مبدل حرارتی پلیتی استفاده کرد. با دانش کافی از انواع مبدل‌های حرارتی و محیط‌های کاری، می‌توان انتخاب مناسبی داشت و فرآیند را بهینه کرد. انواع مهم مبدل‌های حرارتی در زیر آمده‌اند:


مبدل حرارتی لوله‌ای (tube/pipe heat exchanger)

plain_tube_heat_exchanger.jpg


مبدل حرارتی لوله‌ای فین‌دار (finned tube heat exchanger)

Finned_Tube_heat_exchanger.jpg

مبدل حرارتی صفحه‌ای (plate heat exchanger)


plate_heat_exchanger.jpg
مبدل حرارتی دابل پایپ (double pipe heat exchanger)

Double_Pipe_Heat_Exchanger.jpg

مبدل حرارتی پوسته و لوله (shell and tube heat exchanger)


Shell_Tube_Heat_Exchanger.jpg


مبدل حرارتی صفحه‌ای اسپیرال (spiral plate heat exchanger)


مبدل حرارتی لاملا (lamella heat exchanger) یا رامن (Ramen heat exchanger)


lamella_heat_exchanger.jpg
مبدل حرارتی بازیاب (regenerative heat exchanger)

regenerative_heat_exchanger.jpg

مبدل حرارتی تماس مستقیم (direct contact heat exchanger)


direct_contact_heat_exchanger.jpg


کولر هوایی (air cooler) یا مبدل حرارتی هوا خنک (air cooled heat exchanger)


air_cooled_heat_exchanger.jpg
 
آخرین ویرایش:

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
برج خنک کن (cooling tower)



کندانسور (condenser)



اواپراتور (evaporator)



بویلر (boiler)

ری‌بویلر (reboiler)


خشک کن (dryer)



کوره (furnace)



کویل هوایی تهویه (air coil)



لوله‌ حرارتی (heat pipe)

انتخاب مبدل‌های حرارتی

به دلیل وجود متغیرهای مختلف، انتخاب مبدل‌های حرارتی بهینه بسیار مشکل است. محاسبات دستی امکان‌پذیر هستند ولی معمولا نیاز به زمان زیادی دارند. به همین دلیل مبدل‌های حرارتی اغلب به وسیله برنامه‌های کامپیوتری انتخاب می‌شوند که این کار می‌تواند به وسیله مهندس طراح و یا تامین‌کننده تجهیز انجام شود.
برای انتخاب یک مبدل حرارتی مناسب، طراحان سیستم یا تامین‌کنندگان تجهیزات در درجه اول محدودیت‌های طراحی هر نوع مبدل حرارتی را در نظر می‌گیرند. با این که هزینه معیار اصلی است، معیارهای انتخاب زیادی وجود دارند:

  • محدودیت‌های بالا و پایین فشاری
  • راندمان گرمایی
  • بازه‌های دمایی
  • ترکیب محصول (مایع/مایع، مایع ذره‌دار یا دارای جامد زیاد)
  • افت فشار در مبدل حرارتی
  • ظرفیت جریان سیال
  • قابلیت تمیز‌کاری
  • فرآیند ساخت و تولید
  • توانایی و سادگی توسعه آتی
  • انتخاب متریال همانند مس، آلومینیوم، کربن استیل، استنلس استیل، آلیاژ نیکل و تیتانیوم

همچنین در انتخاب مبدل حرارتی باید مسایل زیر را مد نظر قرار داد:

  • مبدل حرارتی باید مشخصات فرآیندی را برآورده کند و باید بتواند تا زمان خاموشی برنامه‌ریزی شده بعدی پلانت برای تعمیرات کار کند.
  • مبدل حرارتی باید در شرایط سرویس در محیط پلانت دوام بیاورد. همچنین باید در مقابل خوردگی ناشی از جریان‌های فرآیندی و محیط و در مقابل رسوب مقاوم باشد.
  • مبدل باید قابل نگهداری باشد که معمولا به معنی انتخاب آرایشی است که امکان تمیزکاری و جایگزینی قطعات آن مخصوصا آن‌هایی که در معرض خوردگی، فرسایش و یا لرزش هستند را فراهم کند. این مساله جانمایی مبدل و فضای مورد نیاز در اطراف آن را دیکته می‌کند.
  • مبدل حرارتی باید از نظر هزینه بهینه باشد. هزینه‌های نصب، بهره‌برداری و تعمیرات و زیان تولید در اثر خرابی مبدل باید محاسبه و مبدل باید دارای کم‌ترین هزینه ممکن باشد.
  • ممکن است محدودیت‌هایی بر روی قطر، طول، وزن و آرایش تیوب‌های مبدل به دلیل ملزومات سایت، قابلیت‌های لیفت و سرویس یا شرایط انبار وجود داشته باشد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
دسته‌بندی مبدل‌های حرارتی

دسته‌بندی مبدل‌های حرارتی

مبدل‌های حرارتی را می‌توان بر اساس معیارهای مختلفی دسته‌بندی کرد:

بر اساس پیوستگی جریان


ری‌کوپراتورها (recuperators): معمول‌ترین مبدل‌های حرارتی از نوع ری‌کوپراتور هستند. در ری‌کوپراتورها، جریان هر دو سیال به صورت هم‌زمان حضور دارند و انتقال حرارت به صورت پیوسته انجام می‌شود.
ری‌ژنراتورها (regenerators): در ری‌ژنراتورها، جریان دو سیال به صورت نوبتی انجام می‌شود. زمانی که سیال گرم از مبدل حرارتی عبور می‌کند، دمای دیواره مبدل بالا می‌رود و انتقال حرارت از سیال گرم به مبدل حرارتی انجام می‌شود. پس از آن جریان گرم قطع و جریان سرد وصل می‌شود. در این زمان انتقال حرارت از دیواره مبدل حرارتی به سیال سرد انجام می‌شود.​

بر اساس فرآیند انتقال

تماس مستقیم (direct contact): در مبدل‌های حرارتی تماس مستقیم، دو یا چند جریان سیال با یک‌دیگر تماس مستقیم پیدا می‌کنند. در این شرایط، انتقال حرارت همراه با انتقال جرم انجام می‌شود که می‌تواند به صورت تقطیر یا تبخیر باشد.

تماس غیر مستقیم (indirect contact): در مبدل‌های حرارتی تماس غیر مستقیم یا مبدل‌های حرارتی سطحی (surface heat exchangers) بین دو جریان سیال یک دیواره که معمولا از جنس فلز است قرار می‌گیرد.​

بر اساس سطح مشترک دو سیال

تیوب‌ها: یک سیال از درون لوله یا تیوب و سیال دیگر از خارج آن حرکت می‌کند و انتقال حرارت از دیواره لوله انجام می‌شود.
صفحه‌ها: صفحه‌ها (plates) می‌توانند به صورتی در کنار هم قرار بگیرند که مسیری برای جریان سیال ایجاد کنند.
سطوح گسترش یافته: برای افزایش سطح انتقال حرارت و در نتیجه افزایش میزان انتقال حرارت از سطوح گسترش یافته (extended surfaces)‌ یا فین‌ها (fins) استفاده می‌شود.
تماس مستقیم: تماس مستقیم دو سیال ممکن است به صورت فیلم (films)، اسپری (sprays) و یا ترکیبی از این دو باشد.​

بر اساس مکانیزم‌های انتقال حرارت

تک فاز: در زمانی که تغییر فاز در مبدل حرارتی نداشته باشیم، انتقال حرارت باعث تغییر در دمای دو جریان می‌شود.
دو فاز: در بویلرها، کندانسورها، اواپراتورها، خشک کن‌ها و برخی دیگر از مبدل‌های حرارتی، تغییر فاز انجام می‌شود که این کار باعث ثابت ماندن دما در سمتی می‌شود که انتقال حرارت انجام می‌شود. البته در این شرایط ممکن است تغییر فاز و تغییر دما به صورت هم‌زمان انجام شوند.​

بر اساس آرایش جریان

جریان موازی (parallel-flow): دو سیال از یک انتهای مبدل حرارتی وارد آن می‌شوند و به موازات یک‌دیگر به سمت دیگر آن می‌روند.
جریان متقابل (counter-flow): دو سیال از دو انتهای مخالف مبدل حرارتی وارد می‌شوند. جریان متقابل کاراترین طراحی مبدل‌های حرارتی است که به دلیل این اختلاف دمای میانگین بیش‌تر در طول مبدل، می‌تواند بیش‌ترین حرارت را از یک محیط منتقل کند.
جریان متقاطع (cross-flow): دو سیال در مبدل حرارتی به صورت تقریبی به صورت عمود بر یک‌دیگر حرکت می‌کنند.
جریان متقاطع متقابل (cross counter flow): یک سیال چند بار از میان جریان یک سیال دیگر می‌گذرد.
پوسته و لوله‌ای چند پاسه (multi-pass shell and tube): می‌توان ویژگی‌های جریان موازی و جریان متقابل را در یک مبدل حرارتی در کنار هم قرار داد که در این حالت تیوب‌ها درون یک پوسته یک یا چند بار رفت و برگشت می‌کنند که باعث می‌شود با استفاده از هدرهای تقسیم‌کننده مناسب، همان اثر لوله‌های مستقیم به دست آید.​


در شکل زیر درخت خانوادگی مبدل‌های حرارتی نشان داده شده است.
 

پیوست ها

  • heat_exchangers_classification.jpg
    heat_exchangers_classification.jpg
    8.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا