[تجهیزات انتقال حرارت] - سیستم ACC یا کندانسور‌ هوایی - air cooled condenser

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
سیستم ACC یا کندانسور‌ هوایی (air cooled condenser) یکی از انواع کندانسور (condenser) مورد استفاده در نیروگاه‌های حرارتی (thermal power plants) است.


در سیستم ACC، بخار خروجی از توربین بخار (steam turbine) به داخل تیوب‌های فین‌دار (finned tubes) هدایت می‌شود. هوا از پایین توسط فن (fan) به مجموعه تیوب‌ها دمیده شده و با عبور از روی فین‌ها، تیوب‌ها را خنک می‌کند و به این وسیله انرژی از بخار گرفته و بخار به مایع تبدیل می‌شود. هر سیستم مبدل حرارتی (heat exchanger) از نوع ACC از چند ماژول (module) تشکیل شده و هر ماژول شامل قسمت های زیر می‌باشد:


1- هدر بخار (steam header): هدر‌های بخار در بالای هر ردیف ماژول قرار دارند و بخار خروجی از توربین درون هدرها تقسیم و به ماژول‌ها وارد می‌شود.
2- مجموعه تیوب یا تیوب باندل (tube bundle): بخار از هدرها وارد تیوب‌ها می‌شود و در آن جا با هوا خنک‌کاری می‌گردد.


3- کلکتور کندانس (condensate collector): کندانس تولید شده درون تیوب‌ها را جمع‌آوری کرده و به مخزن ذخیره‌سازه هدایت می‌کند.
4- فریم A شکل (A frame): وزن هدر بخار و تیوب‌های موجود در دو طرف آن را تحمل می‌کند.
5- مجموعه فن: شامل خود فن (fan)، سکوی فن (fan platform) و پوسته زنگوله شکل (fan bell) بالای آن می‌باشد.

ACC_Parts.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
بخش بیش‌تر بخار (حدود 80 درصد آن) هنگام پایین آمدن از تیوب‌های کندانسور به مایع تبدیل می‌شود. به مجموعه تیوب‌هایی که بخار و مایع را با هم از بالای کندانسور به پایین می آورند تیوب‌های جریان موازی (parallel flow bundles) گفته می‌شود. بخار باقی مانده توسط تیوب‌های جریان متقابل (counter flow bundles) به مایع تبدیل می‌شود. این تیوب‌ها از بالا به جای هدر بخار به اجکتور (ejector) راه دارند. اجکتور بر روی این تیوب‌ها مکش ایجاد می‌کند و بخار باقی مانده به همراه مقداری از آب به بالا کشیده می‌شود. در حین بالا رفتن، بخار میعان شده و دوباره به پایین برمی‌گردد. گازهای غیر قابل میعان موجود در بخار آب نیز در سیستم اجکتور جدا شده و از مجموعه خارج می‌شوند.

Air_Cooled_Condenser.jpg

داخل کندانسور و بیرون پره‌ها و تیوب‌ها باید به طور منظم تمیز شود. کثیفی دیواره تیوب‌ها انتقال حرارت را کاهش داده و مانع عبور هوا می‌شود و روی راندمان کندانسور تاثیر گذار است. به همین منظور برای کندانسورها سیستم تمیز کننده در نظر گرفته می‌شود.



ACC_View.jpg
 
بالا