تجهيزات الكترونيكي جديد ؛ نرمتر، ارزانتر - نگاهي به تازه ترين تحولات در صنايع الكترونيك سازي

shidokht777

عضو جدید
کاربر ممتاز
انعطاف در صنايع الكترونيك روز به روز بيشتر مي شود. به بيان ديگر، محصولاتي كه در صنايع مختلف الكترونيك سازي طراحي و توليد مي شوند، از ضريب انعطاف پذيري ساختاري بيشتري برخوردار شده اند و جالب اين كه برخي از آنها را مي توان همچون يك صفحه نرم پلاستيكي خم و حتي تا كرد. در اين فرآيند 2 مولفه مهم بيش از هر فاكتور ديگر به چشم مي آيند: «پلاستيك» و «ارزان بودن.» نمي توان اين دو عبارت را به فناوري هايي اطلاق كرد كه رو به پايان هستند و قرار است ايده هاي جديدي جاي آنها را بگيرد.


نكته مهم اين است كه نسل جديد تجهيزات الكترونيك دقيقا مبتني بر همين دو مولفه ارائه مي شوند. آنها نه تنها ارزان قيمت تر از گذشته مي شوند، بلكه با استفاده از قطعاتي ساخته مي شوند كه انعطاف پذيرند و براحتي خم مي شوند. همين ويژگي كافي است تا از آنها در طيف گسترده اي از موارد از ساخت زيردريايي هاي پيچيده و اتمي گرفته تا رايانه هاي فوق فشرده و حتي ساختار سيستم هاي حمل و نقل فضايي استفاده كرد. حتي صنايعي نظير داروسازي و بسته بندي مواد غذايي نيز دستخوش نگرش جديد مي شوند تا به اين ترتيب مردم، ورود نسل جديد تجهيزات الكترونيك را به زندگي خود بيشتر لمس كنند. يكي از اصلي ترين قطعاتي كه در ساختار پيچيده تجهيزات الكترونيك به كار مي رود، حافظه هاي فلش است كه روز به روز تازه هاي جذابي درباره آن ارائه مي شود. اين قطعه تعيين كننده نيز تحت تاثير 2 مولفه پلاستيك و قيمت پايين قرار گرفته است.

به نظر مي رسد، آسيايي ها از رهبران اصلي و پيش برنده دانش الكترونيك در سال هاي پيش باشند و در اين ميان، ژاپني ها همواره حرف هاي تازه اي براي گفتن داشته اند. يكي از تاره ترين شاهكارهاي آنها در عرصه الكترونيك، طراحي و ساخت حافظه فلش ارزان قيمتي است كه پيش بيني مي شود، خيلي زود راه خود را به سوي تجهيزات الكترونيك قابل انعطاف پيدا كند، اما كمي به عقب و داستان هيجان انگيز حافظه هاي فلش برمي گرديم. آنها اطلاعات را به شيوه الكترونيك در خود ذخيره مي كنند. اين ذخيره سازي در ترانزيستورهاي سيليكوني صورت مي گيرد كه بسته به اهداف مختلف، طراحي هاي گوناگوني دارند.

از مزاياي اين فناوري مي توان به ثبت و خواندن سريع اطلاعات ثبت شده اشاره كرد. از آن گذشته در صورت قطع شدن جريان برق مي توان پس از اتصال مجدد از اين اطلاعات استفاده كرد. اين ويژگي ها موجب شده حافظه هاي فلش براي استفاده در پخش كننده هاي 3 MP پلير، دوربين ها، كارت هاي حافظه و درايوهاي USB بسيار سودمند باشند اما يك مشكل اساسي وجود دارد. اگر قرار باشد استفاده از اين فناوري به اين شكل در تجهيزات مختلف الكترونيك ادامه داشته باشد بايد آن را يكي از عوامل اصلي بالابودن هزينه تمام شده دستگاه هاي مختلف الكترونيك دانست. از آن گذشته اين فناوري اكنون گران تر از هارد ديسك هاي سنتي به حساب مي آيد.

آنچه در دانشگاه توكيو در قالب يك تحول تازه در دنياي الكترونيك روي داده، پاياني بر اين نگراني به شمار مي آيد.
البته نمونه پيش ساخته حافظه فلش پلاستيكي محققان اين دانشگاه با قابليت هاي مختلف و خيره كننده استفاده از سيليكون نظير حجم بالاي ذخيره سازي اطلاعات، پايداري درازمدت و همچنين شمار دفعات بازنويسي اطلاعات چندان پاياپاي نيست اما «هزينه» فاكتوري است كه نمي توان براحتي از كنار آن عبور كرد. اين حافظه هاي جديد كم هزينه توليد مي شوند و همين فاكتور مهم مي تواند، برگ برنده اي باشد كه ساير ضعف هاي آن را پوشش دهد. پايين بودن هزينه توليد حافظه هاي فلش پلاستيكي اين امكان را فراهم مي كند تا آنها را در طيف گسترده تري از تجهيزات الكترونيك و بخصوص نمونه هاي غيرمعمول تر به كار گرفت. به عنوان مثال استفاده از چنين حافظه هايي در كاغذهاي الكترونيكي يا برچسب هاي حسگري يكبار مصرف موجب شده است تا محققان نگاه بسيار مثبتي به توسعه اين فناوري داشته باشند.
نسل جديد تجهيزات الكترونيك نه تنها ارزان قيمت تر از گذشته هستند بلكه كاملاانعطاف پذيرند و به راحتي خم مي شوند رويكرد محققان اين طرح و پروژه هاي مشابه به استفاده از مواد ارگانيكي در توسعه فناوري هايي نظير تجهيزات الكترونيكي با اهداف مختلفي صورت مي گيرد. پايين بودن هزينه تمام شده دستگاه هايي كه مبتني بر اين نگرش هستند، يكي از مهم ترين اهداف اين پروژه به شمار مي آيد. اين روزها دنيا با تبعات دامنگير بحران اقتصادي دست و پنجه نرم مي كند كه تقريبا تمام ابعاد زندگي انسان ها را تحت تاثير خود قرار داده است.
در چنين شرايطي هر ايده اي كه به ارزان تر تمام شدن دستگاه ها و تجهيزات گوناگون منجر شود، با استقبال مصرف كنندگان و حتي توليدكنندگان روبه رو مي شود. استفاده از مواد ارگانيكي در توليد حافظه هاي فلش از جمله اين ايده ها بوده است كه در صورت رسيدن به مرحله توليد تجاري، بازار فروش محصولات مرتبط با آنها دگرگون مي شود. اما رابطه استفاده از اين مواد و هزينه كمتر فلش هاي توليد شده در چيست؟

مواد ارگانيكي كه در اين فرآيند به كار گرفته مي شوند، در مقايسه با سيليكون با هزينه به مراتب كمتري پردازش مي شوند. در نتيجه حافظه هاي فلشي كه با استفاده از آنها توليد مي شوند نيز ارزان قيمت تر از نمونه هاي فعلي موجود در بازارهاي سراسر جهان هستند.

كليد نهفته در اين فناوري نوين، ابتكار عمل هوشمندانه اي است كه در استفاده از نوعي پليمر و يك اكسيد فلزي و تلفيق آنها صورت گرفته است. براي اين كه اين حافظه فلش عملكرد مناسبي داشته باشد، از لايه مجزاي هيبريدي كه از نوعي پليمر و اكسيد فلزي خاص ساخته شده، استفاده شده است. فرآيندي كه در ارائه اين نوع حافظه ها ديده مي شود، بي شباهت به توليد حافظه هاي فلش مبتني بر سيليكن نيست اما در مراحل پاياني و جايي كه كل شبكه روي زيرلايه پلاستيكي نصب مي شود، تفاوت اصلي به چشم مي آيد. اين نوع حافظه ها قابليت آن را دارند تا حدود يكهزار بار فرآيند ثبت و خواندن اطلاعات روي آنها صورت گيرد. البته اين رقم براي حافظه هاي فلش سيليكوني حدود يكصدهزار بار است. تفاوت اين دو رقم قابل توجه است، اما از كنار تفاوت خيره كننده هزينه تمام شده ارائه هر يك از آنها نيز نمي توان براحتي گذشت. به همين دليل است كه برخي از شركت هاي كوچك و بزرگ توليدكننده حافظه هاي فلش براي استفاده از اين فناوري نوين اعلام آمادگي كرده اند. راهبرد اصلي آنها اين است كه محصولي با هزينه به مراتب كمتر ارائه كرده و گرچه طول عمر مفيد آنها كمتر از نمونه هاي گران قيمت فعلي است، اما با اميد به آينده و برطرف شدن اين نقص، تقريبا مي توان با سيليكون خداحافظي كرد. محققان اين طرح اميدهاي زيادي به ارتقاي عملكرد محصول جديد خود دارند و اميدوارند همزمان با توسعه ساير فناوري هاي مرتبط، جنبه هاي كاربردي بيشتري براي فناوري نوين خود پيدا كنند. استفاده از حافظه هاي فلش پلاستيكي و البته ارزان قيمت در فرآيندهايي نظير ثبت دما يا آلودگي هاي زيست محيطي و همچنين به كارگيري در صنايع داروسازي و بسته بندي مواد غذايي از جمله اهداف تعيين شده اين فناوري نوين است. از اين رو بايد پذيرفت صنايع الكترونيك سازي با ارائه فناوري هايي نظير حافظه هاي فلش پلاستيكي روز به روز منعطف تر مي شوند.




مترجم: مهدي پيرگزي - برگرفته از: تكنولوژي ريويو
 
بالا