تجزیه مواد آلی،ترکیبات آلی ازت دار درخاک

افشین باتمانی

متخصص کشاورزی
کاربر ممتاز
:)
مطلبی که در این تاپیک ارائه میشود در ادامه بحث مواد آلی در خاک، مندرج در لینک زیر است

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...AE%D8%A7%DA%A9


توصیه اکید میشود پیش از مطالعه مطالب این تاپیک برای درک بهتر و پیوستگی محتوا،حتما از لینک بالا بازدید کرده و موضوع آن را مطالعه بفرمایید.





تجزیه ترکیبات آلی ازت دار در خاک




منشاء ترکیبات آلی ازت دار در خاک بقایای جانوری ، گیاهی و نیز سلولهای میکروارگانیسمی است.که در مجموع حدود92الی96درصد ازت خاک را تامین مینمایند.
سلولهای میکروبی در مقایسه با سلولهای گیاهی دارای ترکیبات ازت دار بیشتری هستند.به همین لحاظ است که میکروارگانیسمها برای تغذیه خود به شدت به ازت علاقمند هستند



در بین ترکیباتی که حاوی ازت هستند انواع پروتئینها و واحدهای سازنده آنها یعنی اسیدهای آمینه در درجه اول اهمیت قرار دارند.
ترکیبات ازت دار به کمک باکتریهای ویژه و برخی قارچها و آکتی نومیستها به دو شکل هوازی و غیر هوازی قابلیت تجزیه شدن دارند.



به طور کلی موجودات تجزیه گر مواد ازت دار در روی کره زمین در همه انواع شرایط محیطی ، حتی از قطب تا استوا در آب، خاک و هوا حضور دارند.از معروفترین باکتریهای در این زمینه ، نوع غیرهوازی و فعال Proteus Vulgare (یکی از باکتریهای عامل گندیدگی تخم مرغ) و Pesudomonas را نام برد.
تجزیه ترکیبات ازت دار همانند تجزیه سایر ترکیبات آلی مرحله به مرحله و در هر مرحله توسط نوع خاصی از میکروارگانیسمها انجام میشود.و البته باید توجه داشت لزوما همه ی این مراحل همزمان صورت نمیگیرد و بستگی به شرایط دارد.



وقتی مواد آلی کربن دار در محیط زیاد باشد تجزیه آنها منجر به تولید اسیدهای آلی میشود.در بسیار ی از موارد قبل از اینکه این اسیدها توسط میکروارگانیسمهای ویژه مصرف شوند باعث محدودسازی فعالیت باکتریهای تجزیه گر اسیدهای آمینه میشود.و در ضمن تجزیه ازت آلی ممکن است واکنش قلیایی ناشی از تولید آمونیاک برای مدتی فعالیت بیولوژیکی میکروارگانیسمهای فعال در تجزیه را مختل کند
در حین تجزیه پروتئینها و اسیدهای آمینه، غیر از H[SUB]2[/SUB]O , H[SUB]2[/SUB]S و CO[SUB]2[/SUB] ترکیبات ساده تری مانند ترکیبات فسفری ممکن است تولید شوند(موقع هیدرولیز اسید نوکلئیک، اسید فسفریک تولید میشود)







تجزیه مواد آلی ازت دار طی پروسه زیر قابل خلاصه سازی است





مرحله اول

تجزیه تدریجی ( توسط میکروارگانیسمها) ترکیبات آلی ازت دار در حضور آنزیمها و به دست آمدن اسیدهای آمینه

مرحله دوم

توسط آنزیمهای اکسیداز اسیدهای آمینه به NH[SUB]3[/SUB] + H[SUB]2[/SUB]O تبدیل میشوند

مرحله سوم

تبدیل NH[SUB]3[/SUB] + H[SUB]2[/SUB]O به NH4 – OH


مرحله چهارم

تبدیل NH4 – OH (تجزیه سریع به وسیله اکسیداسیون ) به NO[SUB]2[/SUB]

مرحله پنجم

تبدیل NO[SUB]2[/SUB] (تجزیه خیلی سریع) به NO[SUB]3[/SUB]


از تجزیه اسیدهای آمینه حلقوی مانند فنل آلانین، تیروزین و تریپتوفان محصولات متعفن خاصی تولید میشود که علاوه بر ایندول استیک اسید( یک اکسین متعادل کننده بیولوژیکی) سکاتول و ایندول را تولید میکنند.اسیدهای آمینه حلقوی ملانین و کینون به خاک منتقل میشوند( احتمالا اتصال با رسها)



مکانيسم هایی به تجمع پروتئين در هوموس کمک می کند که در اينجا به دو مکانيسم اشاره می شود.
مکانيسم اول : از جذب ملکول های پروتئين در سطح مينرال های رسی و در نتيجه مقاوم شدن آنها در برابر تجزيه و تخريب.
مکانيزم دوم : جذب آنزيم ها در سطح کلوئيد های رسی بوده و در نتيجه اين عمل آنزيم ها قادر نخواهند بود که مواد پروتئينی را تجزيه نمايند.
با توجه به مطالب فوق الذکر مشخص می شود که کلوئيد های رسی نقش مهمی را در خاک ايفاء می نمايند و اين نکته به ويژه در مورد خاکهائی که مقدار رس آنها زياد و در نتيجه محتوای موادآلی آنها نيز زياد است کاملاً آشکار می‌گردد



کیتین که یک پروتئین مقاوم است که در ساختمان دیواره سلولی بیشتر باکتریها و قارچها و پوسته محافظ برخی از حشرات بکاررفته است به وسیله آنزیم کیتاز( ترشح یافته از نوعی باکتری) تجزیه میشود.ضمن تجزیه، گلوکزآمین تولید شده و آن نیز به نوع خود به گلوکز و آمونیاک قابل تجزیه است.
کلا ضمن تجزیه مواد آلی در خاک یک سری ترکیب جدید در خاک پدیدار میشوند که در اعضای گیاهی قبلا به آن شکل وجود نداشته و در بافتهای میکروارگانیسمها به طریق سنتز بیولوژیکی ایجاد میشوند.برخی از این مواد خصوصیات پلی ساکاریدی داشته و برخی نیز از نوع پلی اورونید هستند.

:gol:
وسلام
 

Similar threads

بالا