تجربیات مصاحبه جهت استخدام

امیر Amir

عضو جدید
سلام منظوره من این نیست که چیزی بلد نیستی بگی بلدم معلومه یه روز گیر میو فتی ولی شما اینو به من بگو من اگه یه عادم با سوادی باشم بهتره که از سوادم و دانسته هام بگم یا اینکه چیزی از خودم نگم خوده شما هم بخواهید یک رزومه از خودتون بگید هرچیزی که داری رو می کنی چه از مدرک زبانت و چه از دوره هائی که دیدی و .... و به نظره شما اگه از شما سوالی پرسیده سد که کاملا بلد نبودی میگی بلد نیستم مطمئا در میط کاری دانسته هات افزایش پیدا می کنه و خیلی موارد دستگیرت می شه
بعد مهندس عزیز من مهندس صنایع هیچ وقت سراغ یک کارگر ساده نمی رم چون وظایف هر کسی مشخصه چه برسه که بخوام به سوالش فکر کنم و بعد اینه یک کارگر چیزی علمی هیچ وقت نمی پرسه و نه بلده بلکه من با مسول بخش کار دارم و اخر اینکه این تاپیک راجع به استخدامه نه روش کار


با سلام
عذر میخوام دیگه همه منو میشناسند و در رک بودن من شکی ندارند...باید بگم

زهی خیال باطل...

شما سراغ کارگر نمیری ولی کارگر سراغ شما میاد...
وقتی میری توی سالن وقتی جلوتو گرفت و سوال کرد از شما...

ضمنا هیچ وقت یک کارگر رو در سیستمت دون ندون چون در کیفیت تولیدت تاثیر میگذاره به این میگن شرکت دادن افراد در پروسه کیفیت:)

در محل کار از شما سوال میشه هنگام مصاحبه که :آیا وقتی کارگر کارشو خراب کرد شما چه برخوردی میکنی...
شما هم بگی میزنم توی سرش..فحشش میدم..اصلا براش ارزش قایل نیستم...
طرف 3 سوته شما رو پرت میکنه بیرون...

از شما سوال میشه...ایا اصلا بلدی چجوری با کارگر صحبت بکنی...

شما از مهندسی صنایع چه دیدی دارین...مهندس صنایع یعنی ارتباط...

شما رکن مهم صنعت یعنی کارگر رو رها کردین میگین مسولش...نمیدونم بهش فکر نمیکنم!!!

:) اون روز روزی هست که یک شرکت و کارگر هاش از شما بیزار میشن...


اولین باید اخلاق کاری و برخورد کاری پیدا کرد...
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستای عزيز

هم بخشی از حرفای مهندس محسن صحيح هست و هم بخشی از حرف های مهندس لاجوردی (امير) !

ببينين ، يه مهندس صنايع معمولا تو شاخه هايی استخدام ميشه که نياز به بهره وری و افزايش کيفيت و راندمان هست. حالا همه می دونن که اين بهره وری می تونه از طرق بسيار متنوعی حاصل بشه. استفاده از تکنيک های سيستماتيک و حتی نحوه سر و کله زدن با کارگر ، چيزهايی هست که يه مهندس صنايع بايد بدونه ! ما ها با مثلا مهندس برق فرق داريم که در نهايت بايد حواسش به تابلوهای برقی و اينجور چيزا باشه ! ما مجبوريم برای استقرار مناسب يه روش يا فرايند يا سيستم يا . . . همه عومل انسانی و غير انسانی رو در نظر بگيريم.

ما بايد بتونيم ارتباطات انسانی خودمون رو تو محيط کارخونه يا شرکت مديريت کنيم. اين ارتباطات هم شامل سر و کله زدن با کارگرهای دون پايه ميشه و هم سر و کله زدن با مديريت عالی. طبيعيه که ما بايد بتونيم اين تناقض رو با هم حل کنيم. من چن تا نکته رو می تونم اينجا ذکر کنم که نشون اين تناقض ها و روش های رفع اون هاست :

1. برخورد با کارگرا
شما وقتی وارد خط توليد ميشی ، کارگرها هيچ شکی تو سواد و علم شما ندارن ! اونا از شما توقع ندارن که براشون سخنرانی کنين و از اصطلاحات علمی استفاده کنين. تنها نکته ای که شما بايد به شدت به اون توجه کنی اينه که کارگرها دنبال اين هستن که بدونن آيا شما تجربه داری يا نه ؟

اگه کارگرها متوجه بشن که شما آدم بی تجربه ای هستی و فقط از يه دانشگاهی مدرکی گرفتی و با پارتی استخدام شدی ، شما رو تو جمع خودشون مضحکه خواهند کرد. حرفهای شما رو گوش نميدن و سعی می کنن که اطلاعات غلط در اختيارتون قرار بدن.

راه حل : شما بايد بتونين با کارگرها ارتباط انسانی و دلسوزانه برقرار کنی . سعی کنين که تا حد ممکن از فرهنگ اين قشر از کارکنان کارخونه سر در بيارين و اصطلاحاتشونو ياد بگيرين. با اونا صميمی نشين اما امر و نهی غير منطقی و متکبرانه هم نکنين. از مهندس های با تجربه تر در مورد مسايل فنی تجربی سوال کنين و اونا رو ياد بگيرين. در مورد ماشين آلات حتما تحقيق کنين و ياد بگيرين. اگه يه کارگر از شما در مورد نحوه درست کردن خرابی ماشينی سوال کنه و شما در جواب بگين که " من مهندس کيفيت هستم و نمی دونم " ، شما ديگه اعتباری اونجا نخواهين داشت.

2. برخورد با مديران و مهندسان
شما وقتی وارد اتاق مديران و مهندسان ميشين ، اونا در مورد سواد و تجربه و همه چيز شما شک دارن. اونا فکر می کنن که شما آدم بيسوادی هستی که نهايتا ممکنه يه تجربه مختصری داشته باشی. اونا بر خلاف کارگرها به شما به چشم يه رقيب نگاه می کنن و آمادگی زورآزمايی با شما رو دارن.

راه حل : شما در مواجهه با اين قشر از کارکنان بايد بتونين که از تمام داشته های علمی خودتون استفاده کنين. از اصطلاحات مزخرف انگليسی گرفته تا اسم کارخونه ها و شرکت ها و مديرا و مهندسای مختلف. شما بايد بتونين خوب حرف بزنين و کم نيارين. البته بايد حواستون باشه که سوتی ندين و دروغ سر هم نکنين. در نهايت مهمترين نکته ای که وجود داره اينه که شما بايد اين احساس رو به ايشون منتقل کنين که طرف اونا هستين و نه کارگرا. نبايد احساس کنن که شما ممکنه جای اونا رو تنگ کنين. طرح های خودتونو برای رشد کارخونه تا مدتی خالصانه ارايه کنين ولی ادای آدمای بی جنبه و درس خون رو در نيارين.

يادتون نره که کارگرها اهميت زيادی به فعاليت فيزيکی شما نمی دن ! چون اونا ميدونن که شما مهندس هستين ! شما لزومی نداره که خودتونو کارگر نشون بدين. شما بايد جلوی کارگرا آدم با تجربه و دلسوز شناخته بشين. اما در مقابل مديرا و مهندس های ديگه ، سعی کنين که بيکار نباشين ! البته تظاهر هم نکنين ، چون اونا هم مثل شما اين دوران رو گذروندن و می فهمن.

نتيجه : خلاصه حرف اينه که شما بايد رفتاری بکنی که کارگرا از تجربه و اقتدار شما حساب ببرن و از حسن نيت شما آگاه باشن ، در طرف مقابل بايد کاری کنين که مهندسا و مديرای ديگه از احترام شما برخوردار باشن و حس کنن که شما به دانش ، تجربه و جايگاه سازمانی ايشون ارزش و احترام قايلين.

با احترام
 
آخرین ویرایش:

امیر Amir

عضو جدید
يه مهندس صنايع بايد تا مي تونه لصطلاح هاي خفن و به روز مربوط به صنايع و مكانيك و ... و رشته هاي مرتبط رو بلد باشه.
من خودم تا حالا با 4 تا شركت مصاحبه كردم و تو هر 4تا هم كار كردم.
رمز موفقيت من فقط مطالعه زياد در همه زمينه هاي مربوط به صنايع بوده طوري كه از هر شاخه از صنايع يه چيزي مي دونم و اصطلاحات صنايعي رو خوب بلدم.


با سلام
ان چیز که اعیان است چه حاجت به بیان است مهندس گرامی:warn::redface:


دلیلی نداره ما همه چیز رو بدونیم.البته قابل تحسینه این پشت کار شما در تغییر 4 شغل ولی کلا...

با احترام
 

anjomshoaa

عضو جدید
در اخر این مطالبی که گفتم خیلی معمولی از تکنیک های کاریست سر فرصت یه مقاله عالی می زارم البته به اینگلیسی

آقا پس چی شد این مقاله که گفتی؟:que:

واقعا تاپیک پر باری هست. خواهش میکنم ادامه بدین و تجربیات با ارزشتونو در اختیار دیگران قرار بدین:)
ممنون
 
درین درین

درین درین

با سلام
ان چیز که اعیان است چه حاجت به بیان است مهندس گرامی:warn::redface:

دلیلی نداره ما همه چیز رو بدونیم.البته قابل تحسینه این پشت کار شما در تغییر 4 شغل ولی کلا...

با احترام


با سلام چرا همه بچه ها اول طرفه مقابلو خیت می کنند بد می گن با احترام یعنی با احترام ......

ما باید به هم احترام واقعی بگذاریم و بعضی مسائل را به صورت خصوصی بیان کنیم رک بودن عالیه ولی نه طوری که خودمون رو بهترین عادم و بقیه را ......فرض کنیم

هیچ کس کامل نیست

درود و سپاس فراوان
 

industrial66

عضو جدید
يه مهندس صنايع بايد تا مي تونه لصطلاح هاي خفن و به روز مربوط به صنايع و مكانيك و ... و رشته هاي مرتبط رو بلد باشه.
من خودم تا حالا 4با تا شركت مصاحبه كردم و تو هر 4تا هم كار كردم.
رمز موفقيت من فقط مطالعه زياد در همه زمينه هاي مربوط به صنايع بوده طوري كه از هر شاخه از صنايع يه چيزي مي دونم و اصطلاحات صنايعي رو خوب بلدم.

ازتون بابت این پست ممنونم ولی من فکر می کنم این کارتون یه مقدار عجیبه البته من دوست داشتم همین روند شما را ادامه بدم تا یه دوستی به من گفت مسیرم اشتباه به قول ایشون :«ما 26 واحد اساسی می خونیم که می شه تو ش کار کرد ولی نه در همه اش ... »
فکر می کنم اگه تو یه موضوع متخصص باشیم بهتره تا از هر کدوم یکم بدونیم و آخر هم هیچی ندونیم.:)
 

inen

عضو جدید
پانزده پرسش متداول در مصاحبه های استخدامی

پانزده پرسش متداول در مصاحبه های استخدامی

نوشتن یک رزومه خوب و موثر ، منجر به دعوت برای انجام مصاحبه استخدامی می شود. استخدام شدن هم معمولا نتیجه یک مصاحبه موفقیت آمیز است. براد فردریک از اعضای سایت Resome Doctor.com ، در این باره چنین می گوید: " بسیاری از جویندگان کار، زمانی که باید به پرسش های مصاحبه، پاسخهای کامل و پرمعنا بدهند، این کار را نمی کنند. باید توجه داشته باشید که به پرسش های آزاد، جواب مناسب و به جا بدهید.
" درباره خودتان صحبت کنید." ، بدین معنی نیست که همه سرگذشت زندگی خود را تعریف نمایید.
اخیرا سایت Resome Doctor.com، به منظور دستیابی به پرسش های متداولی که معمولا در مصاحبه ها، از آنها استفاده می شود، بر روی بیش از 2000 نفر از مدیران و کارگزینان سراسر جهان، تحقیقاتی انجام داده است. شرکت کنندگان در این تحقیق از صنایع مختلفی برگزیده شده بودند، از جمله: فناوری اطلاعات، بازاریابی و فروش، امور مالی و بهداشت.
پانزده پرسش اصلی و متداولی که در مصاحبه ها مطرح می شوند، به ترتیب اهمیت عبارتند از:


1- درباره شغل و یا رییس مطلوب خود، توضیح دهید.


2- چرا به دنبال کار هستید؟ چرا قصد دارید شغل فعلی خود را ترک کنید؟


3- چه تجارب یا ویژگی های خاصی دارید که شما را از داوطلبان دیگر، متمایز می سازد؟


4- درباره خودتان صحبت کنید.


5- نقاط ضعف و قوت شما چیست؟


6- درباره مهم ترین دستاوردهای شغلی که تاکنون داشته اید، توضیح دهید.


7- اهداف بلند مدت و کوتاه مدت شما کدامند؟


8- درباره زمانی که با یک موقعیت چالشی موجه می شوید و اینکه چگونه با آن برخورد می کنید، توضیح دهید.


9- چه میزان حقوق درخواستی، در نظر دارید؟


10- چرا به این شغل یا به شرکت ما علاقمندید؟


11- نظر رییس/ همکاران سابق شما، درباره شما چیست؟


12- بهترین و بدترین وجوه شغل پیشین شما چه بود؟


13- درباره شرکت ما، چه می دانید؟


14- چه چیزی باعث ترغیب شما می شود؟ شما چگونه دیگران را ترغیب می کنید؟


15- آیا قصد تغییر شغل دارید؟




اکثر مدیران و کارگزینان اظهار می دارند که این پرسش ها، اغلب به منظور شناخت خصوصیات فردی جویندگان کار، از اخلاق کاری گرفته تا شیوه های مدیریتی آنها، مطرح می شوند تا موضوعاتی همچون شناخت سابقه کاری.


تیفانی کلچلین، مدیر امور مالی شرکت نرم افزاری Blue Dolphine (دلفین آبی) در فلوریدا، این چنین می گوید:

« شناخت ویژگیها و خصوصیات فردی داوطلبان، کار بسیار دشواری است، اما این ویژگی ها، در بسیاری از موقعیت های شغلی، بسیار حائز اهمیت هستند. این نوع پرسش ها باعث می شود که داوطلب کمی بیشتر درباره خودش و ویژگیهایی به جز ویژگیهای مربوط به سوابق کاری خود، صحبت کند.» وی در ادامه می افزاید: « روند مصاحبه ممکن است به کمی احتیاط نیاز داشته باشد. در پرسش های مربوط به خصوصیات فردی و اخلاقی داوطلب جانب احتیاط را رعایت کنید. پرسش های آزاد و فرضی، پرسش های بسیار مناسبی برای آشکار ساختن خصوصیات فردی داوطلب هستند."


تیم میلر، کارشناس ارشد استخدامی گسترش HR در هند، پرسش های مبهمی همچون " چه چیزی با توجه به شغل/ موقعیت شما، باعث ترغیب شما می شود؟" ، را برای آشکار شدن ویژگیهای واقعی یک داوطلب، مناسب می داند. برخی از داوطلبان پاسخ می دهند پول و یا پاسخهای دیگری که نشان دهنده این است که او به خود شغل علاقه ای ندارد.


منبع : بازار كار


منبع مقاله : مرجع مهندسی صنایع
 

jighari

عضو جدید
سلام
معمولا توی مصاحبه دو نوع سوال می شه بخشی اش مربوط به ویژگی های شخصیتی افراده و قسمتی هم مربوط به مباحث تخصصی رشته که در صورتیکه آزمون ورودی را قبلا داده باشید
سوالات تخصصی دیگه از دروس پاس شده نیست بلکه بیشتر راجع به مباحث مدیریت کیفیت از iso و efqm و بقیه است.بد نیست یه خورده از این زنجیره تامین ، مدیریت استراتژیک ،تاکتیکی و لجستیک هم چیزی بدونید.
که بستگی به سلیقه اون شرکت داره اما سوالایی که از من شد:

ویژگی های شخصیتی:

-
  • در مورد شرکت ما چه می دانید؟
  • انتظارات شما از شغل اینده؟
  • زمینه کاری مورد علاقه
  • نکات قوت خودتان
  • در برابر مشکلات چگونه عمل می کنید
  • در مورد برقراری ارتباط با دیگران
  • اگر انتظارات شما از شغل آینده تامین نشد چگونه عمل می کنید
سوالات تخصصی:


  • در مورد سیستم های مدیریتی
  • مدیریت تعاملی
  • روش های خلاقیت (اگر اشتباه نکنم asper ,triz)
  • پروژه هایی که در طول زمان دانشجوئی انجام داده اید
  • مهارت ها وتخصص ها و نرم افزارهایی که بلدید
اگر بازم چیزی یادم اومد می نویسم ، البته قبل از شروع مصاحبه یک سری از این سوالات را بصورت کتبی باید جواب می دادم

بعد از اینکه مصاحبه کننده (گان) سوالای خودشان را پریدند معمولا از شما هم می پرسند که آیا سوالی ندارید؟
به نظر من زاجع به زمان اعلام نتیجه و شغل آینده تون حتما سوالی بپرسید
و یه نکته دیگه هول نشید و در برابر سوالای نا آشنا یه خورده فکر کنید شاید جوابی به نظرتون اومد;)
:heart:و همیشه هم امیدتون به اون خدایی باشه که خیلی مهربونه:heart:
salam kasi hast betone rahnamae kone che soalati vase sherkat folad khozestan miporsan mosahebasho migam bade ramazan mosahebas
mamnon misham
 

arshad_akbarian

عضو جدید
اگر حقوق رو ذکر کنین که خوب نیست.من شنیدم که اگه بنویسیم مطابق عرف شرکت بهتره.نوشتن حقوق اگه کم باشه نشونه ضعف یا بی تجربه گیه و اگه زیاد باشه تو مصاحبه بیشتر اذیت میکنن.با خوندن این تایپک من خودم مردد شدم!عزیزانی هم که نظر دادن واقعیتی بود که خودشونم تجربه کرده بودن
 

سحر اخگر

عضو جدید
برای مصاحبه آزمون استخدامی توی یه کارخانه چه چیزایی باید بلد باشیم؟

برای مصاحبه آزمون استخدامی توی یه کارخانه چه چیزایی باید بلد باشیم؟

سلام. به نظر شما برای مصاحبه آزمون استخدامی توی یه کارخونه چه چیزاییو باید بلد باشیم؟ کسی میدونه که چه چیزاییو ممکنه بپرسن؟ میشه منو راهنمایی کنید؟ مرسی.
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
سلام. به نظر شما برای مصاحبه آزمون استخدامی توی یه کارخونه چه چیزاییو باید بلد باشیم؟ کسی میدونه که چه چیزاییو ممکنه بپرسن؟ میشه منو راهنمایی کنید؟ مرسی.

بستگی به پست شغلیتون داره - اما عموما زبان انگلیسی و نرم افزار یکی از ملزومات حالا اطلاعات تخصصی در پست اینده تون هم هست
 

V A H ! D

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع ,
کاربر ممتاز
سلام. به نظر شما برای مصاحبه آزمون استخدامی توی یه کارخونه چه چیزاییو باید بلد باشیم؟ کسی میدونه که چه چیزاییو ممکنه بپرسن؟ میشه منو راهنمایی کنید؟ مرسی.

.
.
.

سلام!

در ابتدا باید دید که قراره توی کدوم فیلد کار کنید!

خب مسلما در ابتدا اگر فرم پر کرده باشین و یا رزمه داده باشین طبق اون جلو میرن!

بطور مثال شما در خصوص سابقه کار قبلی نوشتید و از شما هم سوال میشه که کار چی بوده و چکار میکردید!

و یا اینکه کارآموزی کجا بودید!!

دقت کنید در خصوص کارآموزی و بخصوص عنوان پروژه با آگاهی کامل برید!

یعنی اگر از پروژه سوال کردن کاملا اشراف داشته باشید!

،

اگر در فرم و رزمه در خصوص دوره هایی که گذرونید نوشته باشید حتما سوال میشه!

مثلا دوره ایزو یا ام اس گذرونید!

و یا اینکه فلان نرم افزار رو بلدین و تا چه اندازه ای مهارت دارین!

زبان هم که جز جدایی ناپذیره ...

،

بطور کلی اگر قرار کنترل پروژه کار کنید از همون سوال زیادی میشه و دیدگاهتون رو میپرسن و ...

انشالله که موفق باشین!

فعلا ... ;)
 

pink-roz

عضو جدید
۱۳ اشتباه رایج در مصاحبه شغلی

۱۳ اشتباه رایج در مصاحبه شغلی

در ذیل به ۱۳ مورد از رایج‌ترین اشتباهات در مصاحبه اشاره شده است. که البته به راحتی قابل اجتناب و پیشگیری می‌باشند. توجه داشته باشید بخش مهم یک مصاحبه موفق اجتناب از این اشتباهات ساده است،
اگر بخواهیدبه آسانی قابل انجام است.

نباید شغلی را به دلیل ارتکاب یکی از اشتباهات ذیل ازدست بدهید.



1)سروقت و به موقع در مصاحبه حاضر شوید، دیر نکنید

هیچ اتفاقی مانند عذرخواهی به دلیل دیر رسیدن، زشت و زننده نمی‌باشدکه البته هیچ عذر و علتی هم قابل قبول نمی‌باشد. از شخصی که با شما تماس گرفته راهنمایی بخواهید یا به نقشه مراجعه کنید. تمامی جوانب از جمله ترافیک رادر نظر بگیرید، زود از خانه خارج شوید و ساعت به همراه داشته باشید. چنانچه به هر عنوان متوجه شدید که دیر خواهید رسید، بهتر است با مصاحبه‌کننده تماس گرفته و زمان قرار خود را عوض کنید.

۲)عدم آمادگی کافی

عدم آمادگی کافی بزرگ‌ترین اشتباهی است که می‌تواند در مصاحبه شغلی مرتکب آن شوید. درست به همان طریقی که برای آزمون و امتحان آماده می‌شوید، نیاز است که برای مصاحبه نیز آماده شوید. هنگامی که برای مصاحبه دعوت می‌شوید، سعی کنید در خصوص نحوه اجرای آن اطلاعاتی کسب نمایید، به عنوان مثال: مصاحبه گروهی خواهد بود تا تک به تک؟‌ چه شخص یا اشخاصی مصاحبه را انجام می‌دهند و مقام و جایگاه آن‌ها چیست؟

۳)عدم توانایی پاسخگویی به سوالات اساسی از قبیل “درباره این شرکت چه می‌دانید؟”

که به نوعی عدم تمایل و بی‌میلی شما را می‌رساند و موجب می‌گردد فرصت خود را از دست بدهید. لذا بهتر است قبل از هر اقدامی اطلاعاتی در مورد آن شرکت جمع‌آوری کنید.

۴)سوالاتی درباره شرکت و موقیت آن بپرسید

البته در اینجا باید دقت کنید که از پرسش سوالاتی که به وضوح در وب سایت شرکت یا گزارش سالیانه آن وجود دارند، اجتناب کنید.

۵)پوشش نامناسب

یادتان باشد بیشترین تأثیر را در ۱۰ ثانیه اول روی مخاطب خود می‌گذارید و صد البته بهتر است که تأثیری عمیقاً مثبت باشد. با توجه به موقعیت و مکان پوشش آنجا را به تن کنید. چنانچه برای جایگاه و پستی تخصصی مصاحبه می‌کنید بهتر است از لباس رسمی استفاده کنید. چنانچه برای سایر مشاغل از قبیل مشاغل موقت تابستانی مانند نگهبانی یا پیشخدمتی مصاحبه می‌کنید، آراسته و مرتب حاضر شوید.

۶)توهین
این مورد شامل توهین به رییس، همکاران و یا حتی رقبای فعلی و قبلی می‌شود. هیچ کس شخصی را که دائماً در حال توهین و شکایت است را نمی‌پسندد و این امر شخصیت شما را زیر سوال می‌برد. در دنیای امروزی، هیچ گاه نمی‌تواند حدس بزنید که شخص مصاحبه‌کننده با چه کسانی دوست است و ارتباط دارد و یا مشتریان شرکت چه کسانی هستند.

مطمئناً دوست ندارید که مصاحبه‌کننده چنین تصور کند که در آینده درباره او و شرکت نیز چنین صحبت خواهید نمود.

۷)مهارت‌های ضعیف ارتباطی

- نجوا کردن

- استفاده مدام از اصطلاحات عامیانه

- استفاده بیش از حد از دستان

- بیش از اندازه جدی و یا شل بودن

- حرکات عصبی مانند جویدن ناخن

یکی دیگر از مهارت‌های ضعیف ارتباطی این است که پاسخ سوالات را با “بله” یا “نه” بدهید. باید اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و نشان دهید. عصبی بودن و پاسخ‌های پراکنده و بی‌معنی همگی بیانگر حواس‌پرتی و بی‌توجهی شما می‌باشد. در همین حین، یکی از بدترین لحظات برای مصاحبه‌کننده این است که سوال ساده‌ای بپرسید اما جوابی دریافت نکند. در واقع این ذهنیت را برای مصاحبه‌کننده ایجاد می‌نماید که شخص با آمادگی کافی ندارد یاگوش نمی‌دهد. حواس خود را کاملاً جمع کرده و قبل از پاسخگویی زمان کوتاهی تمرکز کنید. آرامش خود را حفظ کرده و سوالات را با پاسخ‌هایی کوتاه و مفید پاسخ‌گو باشید. از کلمات و عبارات مناسب استفاده نمایید. به عبارت دیگر این حسن را در مصاحبه‌کننده القاء نمایید که شما بهترین فرد برای این جایگاه می‌باشید البته نفس عمیق را فراموش نکنید. نکته دیگر، از درب نگهبانی و پارکینگ گرفته تا دفتر مصاحبه با همگی با احترام و ادب رفتار کنید.


8)رفتار بی‌ادبانه و توهین‌آمیزی نداشته باشید

مصاحبه‌کننده خواستار این است که میزان صبوری و عکس‌العمل شما را نسبت به سوالات بسنجد. از دست دادن کنترل، حالت تدافعی به خود گرفتن و رفتار توهین‌آمیز همگی عواملی هستند که موجب می‌گردند شانس خود را از دست بدهید. فرقی نمی‌کند بعد از آن به چه میزان پشیمان شده و عذرخواهی کنید، اتفاقی که نباید رخ می‌داده، پیش آمده است.

۹)فعال و مشتاق باشید

در جریان صحبت و مکالمه با مصاحبه‌کننده شریک باشید، شنونده تنها نباشید و یا جسته و گریخته صحبت نکنید. البته فراموش نکنید که بدین منظور باید اعتماد به نفس لازم را داشته در وضعیت و حالت مناسبی قرار بگیرید. از ارتباط چشمی استفاده کرده و لبخند را فراموش نکنید.

۱۰)پرحرفی

مصاحبه‌کننده می‌خواهد بداند که چرا شما بهترین گزینه برای شغل مورد نظر هستید. آن‌ها تمایلی به شنیدن تمام داستان زندگی شما ندارند. هیچ‌چیز بدتر از شخصی نیست که بی‌جهت و بی‌مورد پرحرفی می‌کند. سعی کنید پاسخ‌هایتان مختصر، مفید و متمرکز باشند. وارد حاشیه نشوید، دروغ نگویید و داستان نسازید. بهترین گزینه صداقت و پاسخ صریح و آشکار به سوالات است.

۱۱)در اولین ملاقات از میزان حقوق سوال نکنید

حقوق، مزایا و پاداش بسیار با اهمیت می‌باشند اما توجه داشته باشید بهتر است این گونه مسایل به مراحل بعدی مصاحبه واگذار شود نه در اولین ملاقات. مگر در مواقعی که شخص مصاحبه‌کننده بحث مالی را زودتر پیش بکشد.

۱۲)تشکر از مصاحبه‌کننده

در پایان جلسه با مصاحبه‌کننده به گرمی دست داده و تشکر از او را فراموش نکنید. حتی بهتر است یادداشت تشکر کوتاهی برایش بفرستید.

۱۳)پیگیری
فرقی نمی‌کند که جلسه مصاحبه به چه میزانی خوب پیش رفته، هیچ‌گاه پیگیری را فراموش نکنید. چنانچه طی چند روز از مصاحبه‌کننده خبری نشد، می‌توانید پیگیری کرده و دوباره تمایل خود را ابراز نمایید. یک ایمیل یا نامه تشکر تأثیر بسزایی در فرآیند استخدام و مصاحبه شما دارد.

http://www.iietj.com...-orderasc-.html
 

linktaz

کاربر بیش فعال
سلام
خوب هميشه سعي كنيد در مورد شركتي كه قراره بريد مصاحبه كنيد و توليداتش يه كم اطلاعات كسب كنيد.و توي مصاحبه به ترفندي اونارو، رو كنيد.
اعتماد به نفس مهمترين شرطه.حتي از اطلاعات تخصصي هم بالاتره.!
معمولا يه سوال ميپرسن و ميگن چه راهكاري انجام ميديد.
 

Candyman

کاربر فعال
سلام. به نظر شما برای مصاحبه آزمون استخدامی توی یه کارخونه چه چیزاییو باید بلد باشیم؟ کسی میدونه که چه چیزاییو ممکنه بپرسن؟ میشه منو راهنمایی کنید؟ مرسی.

معمولا تو مصاحبه ها از شما اون کاری که میخوان رو انجام بدن با طرح سوالاتی معمولا با ربط و خیلی بی ربط شما رو تو منگنه قرار میدن.

طرح سوالات روانشناسی که این یکی دیگه میخوان خیلی خودشون رو دست بالا بگیرند و ببرند بالا .

سوال از تجربیات قبلیتون میکنند .

و دیگه اینکه اگر هم نخوان شما رو استخدام کنند دیگه هزار جور سوال بیخود میکنند و عقده هاشون رو روی شما خالی میکنند .

 

moh72

عضو جدید
من یکی رو میشناسم قرار بود بره مصاحبه ،سوره یس رو حفظ کرده بود از چند ماه قبل ریشم گذاشته بود بعد رفته بود اونجا خونده بود قبولم شد :razz: مصاحبه تربیت معلم بود!
 

100af

مدیر تالار مهندسی صنایع
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام. به نظر شما برای مصاحبه آزمون استخدامی توی یه کارخونه چه چیزاییو باید بلد باشیم؟ کسی میدونه که چه چیزاییو ممکنه بپرسن؟ میشه منو راهنمایی کنید؟ مرسی.
خوب همه ی کارخانه ها مثل هم نیستند و همه ی مدیران دیدگاه یکسانی ندارند .شخصا همیشه قبل از مصاحبه درمورد اسم شرکت و زمینه کاری انها سرچ میکنم و اشنایی کلی با ان زمینه پیدا میکنم . ان ها انتظار ندارند که شما ریز کاری ان ها را بدونید اما قطعا وقتی متوجه میشن اشنایی کلی دارید تاثیر مثبتی در دیدگاهشون میگذاره . یه سوال که ممکنه بپرسن اینه دوست دارید در کدوم قسمت این شرکت کار کنید و سعی کنید به این تیپ سوال ها قاطعانه جواب بدید
اخلاق شما مسلما زود تر از معلومات شما در ذهن مدیر تاثیر میگذاره . اگر شرکت کوچیک هم باشه از زبان انگلیسی شما سوال میشه این سوال مده!!! از مدیر سوال هم بپرسید اما نه زیاد و هر چی گفت تایید کنید باهاش کل نندازید یادتون باشه شما برای استخدام رفتید! سوال هایی هم از نرم افزار خاصی پرسیدن حتی اگر اشنایی شما کمه بگید که در اون زمینه اشنایی دارید .ازشون بپرسید با توجه به قابلیت های این نرم افزار شما چه بخشی از ان مد نظرتون هست؟ از دانشگاه ی که فارغ التحصیل شدید و شرکت قبلی و حقوق تون و حقوق درخواستی شما . یادتون باشه هر قدر هم نرم افزار بلد باشید و تخصص داشته باشید اگر نتونید با مدیرت محترم! ارتباط برقرار کنید شانس قبولی تون را کم رنگ می کنید . اعتماد به نفس داشته باشید اما حواستون باشه اعتماد به نفس زیادی هم تعبیر دیگه ای داره! نه افراط و نه تفریط
 

Sealmo

عضو جدید
سلام

خب حالا که صحبتهای دوستان کمکتون کرده ( اینطور متوجه شدم که رفتید مصاحبه رو انجام دادید) لطفا بگید چیا پرسیدن؟ چی جواب دادید؟ نتیجه چی شد؟

اینجوری یه کمکی هم به ماها که تجربه مصاحبه نداریم می کنید;)
 

سحر اخگر

عضو جدید
سلام در مورد قسمتی که قرار بود توی اون قسمت کار کنم پرسیدن و این که چه چیزاییو راجع به کنترل پروژه بلدم و اینکه آیا نرم افزار msp رو تا حالا کار کردم و تا چه حد به آن مسلط هستم و تجارب قبلی ام . به نظرم مهم ترین چیزی که یه مهندس باید داشته باشه اعتماد به نفسه البته نه از نوع کاذبش!! مرسی.
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
سلام در مورد قسمتی که قرار بود توی اون قسمت کار کنم پرسیدن و این که چه چیزاییو راجع به کنترل پروژه بلدم و اینکه آیا نرم افزار msp رو تا حالا کار کردم و تا چه حد به آن مسلط هستم و تجارب قبلی ام . به نظرم مهم ترین چیزی که یه مهندس باید داشته باشه اعتماد به نفسه البته نه از نوع کاذبش!! مرسی.

سلام این نشد ج که !!
سحر خانوم فکر کن میخوای از اون روز یه کتاب چاپ کنی .
همشو برامون تعریف کن .
مثلا از اینکه چطور وارد شدی و دیدت نسبت به افراد چطوری بود
اصلا بیا یه داستان در موردش بنویس .
راستی حالا استخدام شدی ؟
 

سحر اخگر

عضو جدید
سلام من فکر می کردم که کامل جواب دادم !!! بعدشم روی هم رفته شاید به یک ساعتم نکشید!!! هنوز مشخص نیست ولی هیچ امیدی ندارم ولی از این بابت خیلی خوشحالم چون اولین مصاحبه کاری ام بود و خیلی از این قضیه واهمه داشتم. دیگه استخدام شدن یا نشدنم برام زیاد مهم نیست مهم برام این بود که با ترسم روبه رو بشم.
در مورد مصاحبه اولش خیلی می ترسیدم فکر می کردم سوالایی بپرسن که من در موردش خیلی نمی دونم به نظرم مهندسای اون شرکت خیلی باسواد بودن و خیلی کاراشونو خوب انجام می دادن و مثل شرکتی که برای کاراموزی به اونجا رفته بودم نبودن. به قسمت مدیریت منابع انسانی رفتم و یه سری فرم مربوط به درخواست کار پر کردم و بعدش یکی از مهندسا ازم در مورد نرم افزار msp پرسید و این که تا چه حدی بهش مسلط هستم در مورد اینکه تا حالا چه کتابایی رو در مورد کنترل پروژه خوندم تا حالا پروزه ایو کار کردم چه قدر کنترل پروژه بلدم کاراموزی کجا بودم؟ بعدشم گفتن شما برید اگه ما به شما نیاز داشتیم با شما تماس می گیریم تا حالا هم خبری نشده فکر کنم دیگه سر کارم!!!!!:(
 

V A H ! D

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع ,
کاربر ممتاز
سلام من فکر می کردم که کامل جواب دادم !!! بعدشم روی هم رفته شاید به یک ساعتم نکشید!!! هنوز مشخص نیست ولی هیچ امیدی ندارم ولی از این بابت خیلی خوشحالم چون اولین مصاحبه کاری ام بود و خیلی از این قضیه واهمه داشتم. دیگه استخدام شدن یا نشدنم برام زیاد مهم نیست مهم برام این بود که با ترسم روبه رو بشم.
در مورد مصاحبه اولش خیلی می ترسیدم فکر می کردم سوالایی بپرسن که من در موردش خیلی نمی دونم به نظرم مهندسای اون شرکت خیلی باسواد بودن و خیلی کاراشونو خوب انجام می دادن و مثل شرکتی که برای کاراموزی به اونجا رفته بودم نبودن. به قسمت مدیریت منابع انسانی رفتم و یه سری فرم مربوط به درخواست کار پر کردم و بعدش یکی از مهندسا ازم در مورد نرم افزار msp پرسید و این که تا چه حدی بهش مسلط هستم در مورد اینکه تا حالا چه کتابایی رو در مورد کنترل پروژه خوندم تا حالا پروزه ایو کار کردم چه قدر کنترل پروژه بلدم کاراموزی کجا بودم؟ بعدشم گفتن شما برید اگه ما به شما نیاز داشتیم با شما تماس می گیریم تا حالا هم خبری نشده فکر کنم دیگه سر کارم!!!!!:(

.
.
.

خب امید به خدا ، انشالله که درست میشه!

،

در کل فکر میکنم دوستان و شما به یه چارچوب کلی در مورد سوالات مصاحبه رسیده باشین!!

عقیده من اینه که هیچ موقع نباید از رفتن به مصاحبه و متعاقبا رد شدن و گاها تخریب شدن واهمه داشت!!

مسلما هرچی تعدد مصاحبه ها بالا بره تجربه ی شما هم بالاتر میره!

این خودش خیلی میتونه کمک کنه ...
 

melika02

عضو جدید
سلام. به نظر شما برای مصاحبه آزمون استخدامی توی یه کارخونه چه چیزاییو باید بلد باشیم؟ کسی میدونه که چه چیزاییو ممکنه بپرسن؟ میشه منو راهنمایی کنید؟ مرسی.
باید بتونی درباره کارهایی که قبلاً انجام دادی بگی. این کارها حتی میتونه پروژه دانشگاهیتم باشه اما تا قبل اینکه ازت نپرسیدن لازم نیست بگی این پروژه دانشگاهیه. اگه یه جاهایی کار کردی و بیمه نبودی میتونی بگی چون نیمه وقت بودم بیمم نمیکردن. قبل از اینکه ازت بپرسن لازم نیست بگی جایی کارآموز بودی. به جاش بگو که فلان جا کار کردم و فلان پروژه ها رو انجام دادم و یا فلان مشکل رو حل کردم.
کارهای تحقیقیت رو هم بگو اما کلاً اگر کار زیاد جدی و مهمی انجام ندادی روشون الکی مانور نده و زود ازش بگذر. ممکنه مصاحبه به زبان انگلیسی باشه. اگر بخوان سطح زبانت رو بسنجن اول میگن درباره خودت به انگلیسی توضیح بده یا به انگلیسی همینجوری یکم صحبت کن. باید از قبل آماده باشی.
باید اول کار سطح انتظارت رو خیلی پایین بیاری و دنبال حقوق بالا نباشی چون فعلاً برای شرکت سودمند نیستی تا یکی دو ماه که راه بیفتی. یادت باشه که هیچ نکته منفی ای رو نباید عنوان کنی. اگه بهت میگن ما دنبال آدمای با تجربه هستیم میتونی بگی درسته تجربه ات کمه اما استعداد و علاقه زیادی داری و یادآوری کنی که آدم های با تجربه معمولاً وفاداری کمی نسبت به سازمان دارن در صورتی که وقتی یکی از ابتدا یه جا باشه خودشو متعلق به اون سازمان میبینه و راحت با یه پیشنهاد حقوق بهتر ازش جدا نمیشه.
اعتماد به نفست رو هم از دست نده. خیلی وقتا کسی که ازت سوال میکنه مهندس صنایع نیست و تخصص تورو نداره و یا حتی خیلی وقتا سواد درست و حسابیم نداره و فقط پشت یه ادعای بزرگ قایم شده پس مسلط باش.
 
بالا