تجربه 2000 کیلومتر رانندگی با موتور ملی

HaMiD.TcI

مدیر تالار موبایل متخصص سیستم عامل Apple
مدیر تالار
با سلام

همونطور که به دوستان عزیز قول داده بودم که بعد از مسافرتم بیام و تجربیات سفر با ماشینم رو بنویسم, اومدم تا یه مقایسه ای داشته باشم بین این سفر, و سفر های قبلیم با پژو 405 تی یو 5 خودم.

برای اون دسته از دوستانی که اطلاع ندارن باید عرض کنم که سمند بنده تحویل آبان 93 , ال ایکس بنزینی با موتور ای اف 7 و کلاس 29210 هستش , دریچه گاز سیمی و ای سی یو کروز و خودروی دیگر هم پژو 405 اس ال ایکس تی یو 5 مدل 91 دریچه گاز برقی و ای سی یو بوش هستش.
مسافرت بنده به طول 2000 کیلومتر بود که از کرج تا شهرکرد و بلعکس و یه مقداری هم گشت و گذار در داخل شهر رو شامل میشد.
خودرو با 3 سرنشین (به غیر از راننده), صندوق عقب پر و باک بنزین هم پر (بنزین فقط سوپر)

آب بندی:

در کیلومتر های اولیه ی سفر بیشتر سعی کردم به مقوله ی آب بندی احترام بگذارم و تا کیلومتر 1000 دور موتور رو از 3000 بالاتر نبردم( البته حدود 700 کیلومتر قبل از مسافرت طی شده بود).

در اوایل سفر هوا شدیدا بارانی بود و خودرو کاملا" بی صدا, خیلی بی صدا تر از اس ال ایکس که حتی با ریگلاژ درب ها صدای باد از اطراف به داخلش وارد میشد,وقتی در دنده ی 5 پا رو از روی گاز برمیداشتم یه صدای جیر جیر خفیفی به گوشم میرسید که اول فکر کردم صدا از بدنست ولی بعد فهمیدم که صدا از گیربکس میاد.

پایان 1000 کیلومتر اولیه:

صدای گیربکس به کلی حذف شد و دیگه صدایی تحت هیچ شرایطی شنیده نمیشد, چند قطره آب روی پلاستیک زیر پام چکیده شد که نفهمیدم چون کفشم خیس بوده این اتفاق افتاده یا آب از جایی نشت کرده. به هر حال توی بارون بعدی این اتفاق نیوفتاد.
آروم آروم سرعت رو بالا آوردم و کیلومتر ماشین برای اولین بار سرعت 130 رو به خودش دید ولی هنوز برای فشار آوردن زود بود, سرعت با جی پی اس چک شد و معلوم شد که عقربه ی کیلومتر شمار 9 کیلومتر در ساعت بیشتر نشون میده ولی اس ال ایکس 4 تا 5 کیلومتر اختلاف داشت.

وقتی به شهرکرد رسیدیم, تصمیم بر آن شد که با دوستان یه سفری به اصفهان داشته باشم تا ماشین رو در جاده ی اصفهان و خصوصا" گردنه ی رخ یه سنجشی بکنیم.دیگه از بارون و جاده ی خیس خبری نبود و حدود عصر طرفای ساعت 7 راه افتادیم. یکی از بهترین و مثبت ترین نکات سمند به نسبت اس ال ایکس نور های فوق العاده خوبشن که به جرات میتونم بگم حتی 1 درصد هم قابل قیاس با اس ال ایکس نیستن و نوردهی بسیار عالی داشتند,
از اول جاده دنده ها رو تا دور موتور 6.5 کشوندم, صدای سوت دلنشین اگزوز که اس ال ایکس هم در دوران جوانی وقتی گازش میدادیم داشت, با افزایش دور موتور و فشار به ماشین کاملا" مشهود بود که سمند در شتابگیری نمیتونه اس ال ایکس رو به راحتی جا بزاره, با اینکه دریچه گاز سیمی بود ولی وقتی از دنده 1 به 2 به سرعت شیفت میکردم ماشین کله میکرد و بعد گاز میخورد.به دامنه ی گردنه رخ* رسیدیم.

(*گردنه رخ یکی از گردنه های استان چهارمحال و بختیاریه که شامل شیب فوق العاده زیاد و پیچ های بسیار تند هستش, اکثر پیچ ها 90 و 180 درجه هست و به خاطر ساخت تونل رخ, دیگه از این گردنه استفاده ای نمیشه, چون فوق العاده خطرناک بود و ماهی نبود که کشته نده. http://ttupload.ir/uploads/up3995114154 ... 8_full.jpg )

شتابگیری ماشین هرچند از اس ال ایکس در دنده های 1 و 2 کمتر بود اما تا به دنده 3 شیفت داده میشد کاملا" مشهود بود که دور موتور زودتر و راحت تر به ماکسیمم رسیده و نیاز به تعویض دنده به 4 هست,به دامنه ی گردنه که رسیدیم, اولین نکته ای که خیلی توجهمو جلب کرد که با دنده ی 5 ماشین هنوز داره به راه خودش ادامه میده و کاهش دور موتور وجود نداشت, برخلاف اس ال ایکس که سریعا دور موتور افت میکرد و نیاز به معکوس داشت, سمند هیچ کاهش سرعتی نداشت و این امر توی سینه کشی با اون شیب, احساس قدرت به آدم میداد!
معکوس دادم و وارد پیچ اول شدم, چسبندگی فوق العاده عالی بود! سرعت حدود 100 کیلومتر بود و من وارد یه پیچ 90 درجه شده بودم! با اینکه کیفیت لاستیک ها خیلی پایین بود تنها اتفاقی که افتاد این بود که اواسط پیچ دوباره به ماشین فرمون دادم که پشتش چند سانت پله کرد و خودشو جمع کرد. فوق العاده لذت بردم از چسبندگی ماشین به زمین, این چسبندگی رو با اس ال ایکس هیچوقت تجربه نکرده بودم.
شیب زیادتر شد و مجبور شدم معکوس به 2 بدم, کاهش کشش و شتاب ماشین به نسبت اس ال ایکس کاملا" مشهود شد, اس ال ایکس بارها توی این موقعیت بود, اگر از دنده 3 به 2 معکوس داده میشد ماشین پرواز میکرد, ولی در سمند این اتفاق نیوفتاد و ماشین خیلی خیلی آهسته و آروم روند صعودی سرعت رو پیش گرفت, کاملا" معلوم بود که عملکردش توی دنده ی 1 و 2 به خوبی اس ال ایکس نیست ولی تا دنده از 2 به 3 تعویض میشه, تموم ورق ها برمیگردن.

به نوک گردنه رسیدم,سرازیری بود و موقع تست سیستم ترمز ماشین,توی سرعت بالا یه تایر ماشینو انداختم توی خاکی و یه تایر توی آسفالت, ترمز گرفتم, ای بی اس و ای بی دی وارد مدار شد, ماشین اصلا" گیج نزد, عملکرد ای بی دی فوق العاده بود,ای بی اس سمند ایرانی بود و ای بی اس اس ال ایکس بوش! ولی داخل پیچ ها با ترمز گرفتن نه تنها سمند گیج نمیشد بلکه عملکرد بهتری به نسبت اس ال ایکس داشت,ترمز گیری به لطف کالیپر های بزرگتر در سمند بسیار بسیار بسیار دلنشین تر از اس ال ایکس شده بود و تمامی اجزا به خوبی کار میکردند.
در پایین گردنه بوی دلنواز لنت و دیسک و صفحه کمی ارضایمان کرد و به سمت خونه راهی شدیم!

عصر روز بعد رفتیم توی شهر تا یه مقدار با این خودروی ملی شیطنت کنیم! توی لایی کشی و لایی بازی نمیتونست رقیب اس ال ایکس بشه, ماشین تا میومد خودشو جمع کنه یه مقداری طول میکشید, صدای موتور توی دور های بالا خیلی دلنشین تر از اس ال ایکس بود, ولی صد حیف که شتاب از اس ال ایکس بهتر نبود.

405 معمولی, تیپ 2 , سمند معمولی از لحاظ شتاب , فوق العاده پایین تر از ای اف 7 هستن و فقط میتونم بگم خودرو های با موتور تی یو 5 و زانتیا هستند که میتونن باهاش مقایسه بشن.
ماشین خیلی راحت تر از اس ال ایکس اسکی میزد, اونم به لطف لاشه ی سنگینش بود, ولی در کل گزینه ی خوبی برای لایی کشی و گاز دادن های خیابونی نبود.

عصر طرفای 12 به سمت کرج حرکت کردیم, هوا خوب و وزش باد هم نبود, سرعت روی 120 فیکس بود و توی اتوبان کاشان به سمت قم سرعت رو افزایش دادم, 140 150 160 170 180 190 .....
هیچ احساس بدی وجود نداشت, دور موتور هنوز روی حدود 6 بود و کیلومتر داشت میرفت به سمت 195, هنوز ماشین جا برای افزایش سرعت داشت, هیچ لرزشی, هیچ حس ترسی و هیچ کاهش تعادلی.... , عملکرد ماشین توی سرعت بالا فوق العاده بود,یه پارس ای ال ایکس با دیدن این صحنه گازو بست به ماشینش, بعد از مجتمع تفریحی مارال ستاره تصمیم به شیطونی گرفت, هر دو جوون بودیمو سرنشینان هم خونواده, پس نمیشد زیادی شیطنت کرد! توی دنده ی 3 ای ال ایکس جلو افتاد, و توی دنده ی 4 هم داشت ازم دورتر میشد!, بعد از شیفت به دنده ی 5 و افزایش سرعت تا 140 ورق برگشت, فاصله ها کمتر شد و توی 180 کیلومتر از کنار پارس رد شدم, صدا ی موتور پارس گواه میداد که ماشین از حد اکثر قدرتش داره استفاده میکنه, سربالایی اولیه سرعت رو کم کردم و پارس بهم رسید, معکوس به 4 و کشش فوق العاده بالای ماشین به نسبت ای ال ایکس, اصلا" احساس نمیشد سربالاییه, ماشین به راحتی به سرعت 140 رسید و ای ال ایکس رو یه گلگیر جا گذاشت,
عملکرد سمند در جاده بسیار بهتر از اس ال ایکس تی یو 5 بود و لذت رانندگی در جاده با سمند واقعا وصف نشدنی بود.

صندلی ها از اس ال ایکس بسیار راحت تر, و کیفیت داشبورد از اس ال ایکس ( با توجه به مدل پایین تر بودن اس ال ایکس) پایینتر بود.

در حالت سلو صداهای جالبی از موتور شنیده میشه, یکی اون صدای ویز ویز که مربوط به تسمه تایمه و کاری نمیکنه, یکی هم صدای وور وور پمپ هیدرولیکه که حتی وقتی با فرمون هم کاری ندارم هستش و به مرور زمان با روان شدن هیدرولیک صداش قطع میشه ولی هیچکدام از این صداها در اس ال ایکس نبود.


ایرادات اولیه ی اس ال ایکس مثل صدا از دسته موتور ها, و شکستن زود به زود دسته موتور ها, خوردن موتور به سینی, نبودن ریگلاژ درب ها از سمند دور بودن (!) و هیچکدوم از این ایرادات رو نداشت.

کیلومتر ماشین داره 2200 کیلومتر رو نشون میده, ماشین روغن ریزی نداره, خاموش نشده, و نه آبی کم شده و نه روغنی مشکل ساز.....

فنر ها بسیار نرم, ارتفاع بر خلاف اس ال ایکس اصلا" شتری نیست, جعبه فرمون صدا نمیده ولی کیفیت لاستیک ها بسیار پایینتر از اس ال ایکس هستند, دستگیره های درب ها و ادوات داخل اتاق با کیفیت تر از اس ال ایکس ساخته شده به طوریکه ماه اول دستگیره در اس ال ایکس شکست! ( اس ال ایکس سوارا میدونن چه عذابیه این دستگیره های داخل ماشین!)

عملکرد بخاری در این روز های سرد زمستانی فوق العاده بالاست و اصلا" قابل قیاس با اس ال ایکس نیست ولی هنوز موفق به محک زدن کولر دو خودرو نشدم, همونطور که گفتم ماشین کوچکترین نشتی روغن نداره و ایرادی در موتور ماشین نیست.

فقط در جاده یک بار بدون هیچ کاهش سرعتی ماشین شروع به 4 کنتاک زدن کرد که خودبخود هم قطع شد, گویا هم چیزی نگفت.

سنسور لای درب ها خشک بودن و وقتی درب باز میشد چراغ سقفی روشن نمیشد که با مقداری گریس حل شد ( من میکرو سوئیچ لای درب های اس ال ایکس رو بیشتر پسندیدم!).

کیفیت پخش در طول سفر خوب (!) بود و از ایرانخودرو انتظار از این بیشتر رو نمیشه داشت! در کل میتونید ازش به عنوان یه پخش کننده ی معمولی که هم فلش میخوره هم مموری و هم سی دی و قیافه ی نسبتا خوبی داره استفاده کنید

خوشبختانه بعد از اینهمه بارون هنوز توی کاسه چراغا بخار نگرفته و کیفیت کاسه ها فوق العاده از اس ال ایکس بهتره (اینو از ظاهر هم میشه فهمید).
کلاچ خیلی خیلی نرم, حتی نرم تر از روز اولی که اس ال ایکس رو تحویل گرفتم و امروز که اس ال ایکس رو بعد از چند روز روشن کردم کلاچش واقعا واسم عذاب آور بود!

هیدرولیک ها هر دو در یه سطح, بدون کوچکترین تغییری, نرمی به همون اندازه ی اس ال ایکس بود.

دنده فوق العاده نرم جا میرفت بر خلاف پژو که خیلی سفت بود اون اوایل, ولی دسته دنده ی سمند یه حال خیلی بدی داره! آدم احساس میکنه گوشکوب گرفته دستش! من دنده دادن با اس ال ایکس رو بیشتر دوست داشتم ولی سمند دنده هاش نرم تر و فیت تره.
در دنده ی 5 و سرعت 110 (با جی پی اس) دور موتور روی3.5 داخل سمند و در اس ال ایکس در همین حالت دور موتور روی 3 هستش که نشونه یه سنگینی دنده 5 سمند به نسبت اس ال ایکس هستش.

مصرف بنزین با توجه به محاسبه ی دقیق در جاده و سرعت بین 110 تا 120, صدی 6 و در شهر صدی 8.3 و در حالت گاز دادن صدی 12 13 (حدودی)
از شهرکرد تا کرج و با تمامی این گاز دادنا و ترافیک اتوبین کرج تهران و ترافیک جاده ی قم, باک خودرو که از بنزین سوپر پر بود, در پارکینگ خونه, دقیقا نصف شده بود.

سعی کردم از هیچکدومشون طرفداری نکنم و یه مقاله ی خوب و بدون قصد و بزرگ نمایی و کوچک نمایی و هر چیز دیگه ای رو آماده کنم تا دوستانی که میخوان این ماشینو بخرن بتونن به راحتی از بین این دو خودروی محبوب , انتخاب صحیح و درست رو داشته باشند.

اگر جایی در طول این 2000 کیلومتر رانندگی خطایی از من سر زد, شما به بزرگی خودتون ببخشید دوستان.

17/8/1393
 

3peh

عضو جدید
خیلی مفید بود در مورد دنده 1 و 2 هم موافقم. پدرم یه سمند البته 1800 داره اونم 1 و 2 اش خوب نیست ولی 3 به بعد خوبه.

من خودم یه بیوک ایران 1364 دارم و تجربه حدود5000 کیلومتر رانندگیم را میذارم.
 
بالا