تجارت الکترونیک و برنامه های مدیریت محتوا CMS

* فریبا *

عضو جدید
کاربر ممتاز
مقدمه مقاله: مدیریت محتوا CMS و رویکردهای تجاری

یکی از مهمترین چالش هایی که وب فارسی با آن مواجه است و به نظر می رسد در زمره مهمترین موانع توسعه کارآمد وب نیز باشد بحث محدودیت های کشور در حوزه مدیریت محتواست این در شرایطی است که از بعد مهندسی وب علی رغم پاره ای از مشکلاات کشور در سطح مطلوبی به سر می برد و تقریبا با جدیدتریم متدهای ناورانه روز حرکت می کند اما در حوره مدیریت وب و به خصوص بحث مدیریت محتوا به دلیل فراهم نبودن نگرش حرفه ای ضعف های بسیاری مشاهده می کنیم.

یکی از ابعادی که در زمینه مدیریت محتوا از اهمیت بسیاری برخوردار است دست یابی به نگرشی تجاری برای تولید و هدایت محتوای فارسی و ایرانی است. منظور اینکه به واسطه امکانان فنی حاصل از فناوری های توسعه وب ضمن هدفمند ساختن جریان تولید محتوا، شرایط را برای کاربری هدفمند از محتوا نیز فراهم آوریم یعنی ماهیت وب فارسی را از حالت ایستا و غیر فعال فعلی خارج سازیم و روح پویایی و کاربردی بودن را در‌آن بدمیم چه این محتوا به زبان فارسی باشد و چه با هر زبان دیگری در محیط وب ایرانی منتشر شده باشد.

این کار دور از دسترس نخواهد بود در صورتی که با استفاده از تکنیک های برنامه نویسی وب سایتهای هوشمندی طراحی شوند تا قابلیت های مختلفی برای کاربردی کردن محتوا تعریف شود. یکی از مهمترین قابلیت ها برای کاربردی ساختن محتوا در وب، امکان شخصی سازی کاربری محتوا است که به این وسیله می توان ارزش تخصصی اطلاعات را بالا برد و به کاربردان مختلف امکان داد محتوای مورد نظر خود را در قالب و کیفیت مورد نظر دریافت نمایند اما انچه در نهایت به عنوان بحث اساسی و زیرساختی در مدیریت محتوا مطرح است لزوم توجه به مقوله داده کاوی و تکنیک های آن است که می تواند شرایط را برای شکل دهی به مدل های کسب و کار وبی بر اساس تکنیک های مدیریت محتو فراهم سازد.

متاسفانه آنچه امروزه در اکثر سایت های دولتی و خصوصی شاهد هستیم وجود حجم بسیار زیادی از اطلاعات است که صرفا برای پرکردن صفحه و تزیین آن تهیه شده اند و هیچ هدف و راهبرد مشخصی برای اشاعه آن وجود ندارد. بنابراین در این شرایط می بینیم درصد بالایی از پتانسیل کاربران وب فارسی به دلیل عدم توفیق در یافتن اهداف وبی به هدر می رود و هیچگاه به یک فرایند اقتصادی هدفمند تبدیل نمی شود.

توجه به مقوله مدیریت محتوا بدون نگرش های تجاری امری است که نمی تواند زمینه توسعه وب فارسی را فراهم آورد و قطعا وب سایت های فارسی در این زمینه نیازمند تجدید نظر اساسی هستند تا رویکردهای تجاری را به اهداف توسعه محتوای خود تزریق نمایند.
 
بالا