تبدیل هر خانه به یک نیروگاه برق

hosseinassar

مدیر ارشد
دانشمندان موسسه فناوری ماسا چوست مدعی ساخت برگی مصنوعی شده اند که می تواند هر خانه را به یک نیروگاه برق تبدیل کند.



دانشمندان موسسه فناوری ماسا چوست مدعی ساخت برگی مصنوعی شده­اند که می­تواند هر خانه را به یک نیروگاه برق تبدیل کند. به گزارش ایسنا، این برگ که به اندازه یک کارت بازی است به تقلید فرآیند فتوسنتز در گیاهان می­پردازد که طی آن نور خورشید و آب به انرژی تبدیل می­شود. این وسیله هیچ شباهتی به همتایان طبیعی خود، درختان افرا، بلوط و سایر گیاهان سبز که دانشمندان با الگوبرداری از آنها این سلول خورشیدی جدید را ساخته­اند، ندارد. این برگ که از یک کارت بازی نازکتر است، از سیلیکون، تجهیزات الکترونیکی و برخی کاتالیزورها تشکیل شده است. با قرار دادن این وسیله در یک گالن آب در برابر نور خورشید، این برگ می­تواند برق مورد نیاز روزانه یک خانه را در یک کشوردر حال توسعه تامین کند. این کار با تجزیه آب به دو عنصر تشکیل دهنده آن یعنی هیدوژن و اکسیژن انجام می­شود. گازهای اکسیژن و هیدروژن در یک سلول سوختی که در بالای خانه یا کنار آن نصب می­شود. ذخیره شده و از این دو ماده برای تولید برق استفاده می­شود. البته این فناوری، جدید محسوب نشده و اولین برگ مصنوعی بیش از یک دهه پیش توسط یک دانشمند آمریکایی از آزمایشگاه ملی انرژی تجدیدپذیر در کلرادو ساخته شد وسیله مذکور برای استفاده در حیطه­های گسترده­تر مقرون به صرفه نبود چرا که از فلزات نادر و گران بها ساخته شده و تنها یک روز دوام داشت. نمونه جدید این برگ بر این مشکلات فایق آمده است. این وسیله از مواد ارزان ساخته شده که در همه جا در دسترس است و با شرایط آنان کار می­کند. در نمونه آزمایشگاهی، این وسیله نشان داد که می­تواند تا 45 ساعت به طور بی­وقفه و بدون هر گونه مشکلی کار کند.

منبع
 

نخبه برق

کاربر بیش فعال
خدا كنه به ايران نرسه چون اگه نيروگاه نباشه ما كجا كار كنيم؟
تازه خطوط انتقال هم حتما جمع ميشه ديگه!
 

sh85

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نمی دونم چرا از تکنولوژیی که در یکی از روستاهای ژاپن پیاده شده در بقیه نقاط استفاده نکردن

حدود 7 سال پیش بود فکر کنم که خوندم یک روستایی در ژاپن همه خانه ها با استفاده از انرژی خورشیدی برقون را تولید می کنن و برق اضافه را هم به شرکت برق منطقه می فروشن !
این پروژه برای قسمت های کویری که دسترسی به توربین آبی نیست می تونه ایده آل ترین حالت باشه ولی نمی دونم چرا استقبال نمی کنن ؟!
 

نخبه برق

کاربر بیش فعال
دوست عزيز
تازگي ها يه روستا در كشور خودمون هم همين طوري شد چون به هيچ صورتي به صرفه نبود سيم بكشن

براي روستاهاي عادي كويري صرفه اقتصادي نداره چون سلول هاي خورشيدي گرون هست
 

BIGHAM

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست عزيز
تازگي ها يه روستا در كشور خودمون هم همين طوري شد چون به هيچ صورتي به صرفه نبود سيم بكشن

براي روستاهاي عادي كويري صرفه اقتصادي نداره چون سلول هاي خورشيدي گرون هست
برای جاهایی هم که شما فرمودیدی صرفه نداره چند مورد من شنیدم که آبگرمکن خورشیدی (نه سلول خورشیدی) می خواستند راه بیاندازند که گویا چند جا هم راه افتاده.
درخواست از نمایندگان سبزوار: طرح نصب آبگرمکن خورشیدی يارانه اي را برای روستاها پی گیري كنيد
14000 آبگرمكن خورشيدي خانگي و 400 آبگرمكن خورشيدي عمومي در كشور نصب شده است
 

نخبه برق

کاربر بیش فعال

آبگرمكن خورشيدي كه زياد هست و روز به روز بيشتر ميشه ولي اوني كه من گفتم يه روستا بود برق نداشتن هر جوري حساب كردن صرفه نداشت سيم بكشن پس با هزينه زيادي سلول خورشيدي گذاشتن

تازه اينم بدونين اولين نيروگاه تركيبي بادي خورشيدي كشور در شهر ما در حال ساختن هست
 
بالا