تبدیل فایل های DWG به KMZ با استفاده از نرم افزار Arcmap

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
در این آموزش یاد خواهید گرفت که چگونه نقشه های زمین مرجع شده AutoCAD را به نرم افزار Google Earth ببرید. در این آموزش چون به نحوه زمین مرجع کردن نخواهیم پرداخت، از نقشه AutoCAD زمین مرجع شده استفاده شده است. در صورتی که نقشه شما زمین مرجع نباشد، نقشه در مکان واقعی خود قرار نخواهد گرفت. در این آموزش نقشه محدوده و حریم شهر شیراز را به فرمت KMZ در خواهیم آورد. گام اول) ورود فایل AutoCAD به نرم افزار Arcmap
از آنجا که می خواهیم محدوده و حریم شهر شیراز به صورت یک پهنه نمایش داده شود بایستی در نرم افزار AutoCAD به صورت Polyline بسته ترسیم شده باشد. توجه داشته باشید که بنا به نیازتان می توانید انواع فایل های خطی، نقطه ای و سطحی را برای نمایش در نرم افزار Google Earth به فرمت KMZ تبدیل کنید.
نرم افزار Arcmap را باز کنید و بر روی ابزار Add Data کلیک کنید. به مسیری که فایل AutoCAD شما در آن است بروید و بر روی فایل AutoCAD کلیک کنید تا ۵ داده آن (Polygon; Polyline; Point; MultiPatch; Annotation) باز شود. چون داده های مورد نظر ما سطحی است فایل Polygon را به نرم افزار اضافه کنید.
گام دوم) تمیز کردن فایل و تبدیل آن به فایل shapefile
فایلی که هم اکنون در نرم افزار Arcmap باز شده است تعداد زیادی لایه دارد اما محدوده های مورد نظر ما تنها در چند لایه مشخص هستند. می توانید قبل از ورود فایل به نرم افزار Arcmap لایه های اضافه را در AutoCAD خاموش کنید تا دیگر به نمایش در نیآیند. اما در اینجا ما این کار را نکرده ایم، پس بایستی موارد مورد نظر را انتخاب کنیم.
با استفاده از ابزار select feature محدوده های مورد نظر را انتخاب کنید. اگر انتخاب موارد مورد نظر برای شما مشکل باشد می توانید از ابزار “انتخاب بوسیله مشخصات” استفاده کنید. بدین منظور از منوی selection گزینه Select by Attributes را انتخاب کنید تا پنجره مورد نظر باز شود. دو لایه مورد نظر ما به نام های Layer 1 و Layer 2 هستند. به منظور انتخاب این دو لایه فرمول زیر را وارد کنید:
“Layer” = ‘Layer 1′ OR “Layer” = ‘Layer 2 ‘
چون می خواهیم عوارض موجود در هر دو لایه ها را انتخاب کنیم از OR استفاده شده است. البته بنا به نیازتان می توانید فرمول بنویسید و عوارض را انتخاب کنید.
هم اکنون عوارض ما در حال انتخاب در آمده اند. در پنجره Table of Contents بر روی فایل خود راست کلیک کنید و از قسمت Data گزینه Export Data را انتخاب کنید. نام و مسیر ذخیره فایل shapefile را مشخص کنید و فایل را ذخیره کنید. نرم افزار Arcmap را ببندید.
گام سوم) تعیین سیستم تصویر
برای تعیین سیستم تصویر بایستی از نرم افزار ArcCatalog استفاده کرد. نرم افزار ArcCatalog را باز کنید و به مسیری که فایل shapefileشما قرار دارد بروید. بر روی فایلتان راست کلیک کنید و Properties را انتخاب کنید. در تب X Y Coordinate Systemبر روی select کلیک کنید.
سیستم مورد استفاده اغلب فایل ها UTM WGS 1984 است همچنین منطقه شیراز در محدوده زون ۳۹ در نیمکره شمالی قرار دارد. بنابراین سیستم مختصات را از مسیر زیر انتخاب کنید.
Projected Coordinate Systems\UTM\WGS 1984\Northern Hemisphere\WGS 1984 UTM Zone 39N.prj
بنا به منطقه قرار گیری و سیستم تصویر مورد استفاده گزینه انتخابی شما متغییر خواهد بود. پس از انتخاب سیستم مختصات بر روی OK کلیک کنید و نرم افزار ArcCatalog را ببندید. نرم افزار Arcmap را باز کنید و فایل shapefile را به محیط نرم افزار اضافه کنید.
از آنجا که ممکن است سیستم مختصات نرم افزار با سیستم مختصات فایل شما متفاوت باشد بایستی سیستم مختصات نرم افزار را نیز تعیین کنیم. بدین منظور از منوی View گزینه Data Frame Properties را انتخاب کنید. در تب Coordinate System سیستم تصویرتان را مطابق با مرحله قبل WGS 1984 UTM Zone 39N.prj قرار دهید.
گام چهارم) تبدیل فایل shapefile به KMZ

به منظور تبدیل فایل shapefile به KMZ بایستی از ابزارهای موجود در ArcToolBox استفاده کرد. ArcToolBox را باز کنید و از پوشه Conversion Tools پوشه To KML و سپس ابزار Layer To KML را انتخاب کنید.
مطابق با تصویر فایل shapefile و مسیر ذخیره فایل KMZ را معرفی کنید. مقدار Scale را یک قرار دهید و بر روی OK کلیک کنید تا نرم افزار فایل KMZ را برای شما ایجاد کند.


منبع: شارنامه
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا