[تبادل نظــر] معرّفی کمیــکار و مسابقات آن و گزارشی از وضعيّت تيم های شركت كننده در دوره های پیشین

parastoo saeedi

عضو جدید
سلام تیم ما سال دیگه برای اولین بار توی این مسابقه شرکت میکنه ممنون میشیم اگه راهنماییمون کنید .میشه بگید از کجا باید استارت بزنیم؟
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
سلام تیم ما سال دیگه برای اولین بار توی این مسابقه شرکت میکنه ممنون میشیم اگه راهنماییمون کنید .میشه بگید از کجا باید استارت بزنیم؟

اگه طرحتو مشخصه خب باید روی همون طرح کار کنید ..زودتر دستگاهتون رو بسازید و آزمایشای عملی روش انجام بدید تا به اصطلاح قلق های دستگاه دستون بیاد..

اگر هم طرح خاصی مد نظر ندارید باید بااستادتون صحبت کنید که اگه طرح خوب و جدیدی داره بهتون بگه و روش کار کنید و یا اینکه خودتون هم می تونید به راحتی طرح هایی که تا کنون ساخته شده رو تو اینترنت پیدا کنید روشون کار کنید و یکشون رو انتخاب کنید ... ساخت یکم طول می کشه ... پس بهتره هر چه زود تر کارتون رو شروع کنید ...
 

Farnaz_ar

عضو جدید
با عرض سلام به دوستان
می خواستم اگه میشه یه نفر که قبلا کمیکار ساخته یه راهنمایی کنه که بدنه ی ماشین از چی ساخته بشه بهتره؟

سلام
دوست عزیز بدنه ماشین بهتره از یه چیز سبک ساخته شه که فشار زیادی روی موتور ماشین وارد نکنه ( البته اگه از سیستم جت استفاده نمی کنین)
پیشنهاد من پلکسی هستش.
 

Farnaz_ar

عضو جدید
سلام تیم ما سال دیگه برای اولین بار توی این مسابقه شرکت میکنه ممنون میشیم اگه راهنماییمون کنید .میشه بگید از کجا باید استارت بزنیم؟

دوست عزیز اگه ایده خاصی تو ذهنتونه بهتره اول راجع به عملی بودن ایده تون یه کمی تحقیق کنین. با چند تا آزمایش ساده میشه فهمید که ایده عملی هست یا نه و یا می تونین از استاد راهنماتون مشورت بخواین
ولی اگه ایده خاصی تو ذهنتون نیس برای شروع بهتره مکانیسم ماشین های دوره های قبل مسابقات رو مطالعه کنین
اگه در مورد مکانیسم ماشین های ساخته شده کمک بخوای من می تونم کمکت کنم
 

Farnaz_ar

عضو جدید
سلام
تیم «اوپازاد» از دانشگاه آزاد واحد آبادان، در مسابقات کشوری سال 91، که دانشگاه سراسری کاشان (با هماهنگی انجمن مهندسی شیمی ایران) برگزار کرد، در بخش پوستر مقام اول و در بخش عملکرد (با تقلب تیم های میزبان) به مقام پنجم رسید.
اعضای تیم اوپازاد: کیهان جهان فتحی، سید امیر عالم زاده، فاطمه رخ، زینب آل خمیس، حسین ارشادی فارسانی، مجید ناصریان اصل


به نظرم، تا الان بدترین دوره مال کاشان بوده که نه هماهنگی درستی داشت و اینکه میزبان احترامی برای میهمان قایل نبود و در آخر به اشخاص توهین کردند و کلی بد و بی راه هم نثار ما کردند.
تیم های دانشگاه کاشان (3 تیم) بودند که در تمام آنها از عملگر کنترلی به صورت مکانیکی استفاده شده بود و خودشتون توی پوستر این موضوع رو گفته بودند ولی داورها این تیم ها رو مردود نکردند و جالب اینجاس که مقام دوم (برای اینکه ضایع نشن، مقام اول رو دادن به تیم دیگه در صورتی که رکورد کاشان بهتر بود) و سوم رو تیم های خودشون کسب کردند.

دست رو دلم نذار که خونه!!
مام تو مسابقات دوره قبل تو کاشان بودیم با وجود اینکه جزو 10 تیم اول بودیم ولی این حقمون نبود
هر سه تا ماشین کاشان سنسور داشتن و سیستم استاپشون مکانیکی بود ولی با نامردی دو تا از ماشیناشونو دوم و سوم کردن! یکی از ماشیناشونم مجبور شدن حذف کنن چون ریزش مواد داشت که خلاف قانین کمیکاره!
اونم از مهمون نوازیشون بود که دست آخر ماشین شکسته رو تحویلمون دادن!
 

Farnaz_ar

عضو جدید
ما تصمیم داریم مسابقات شرکت کنیم ولی متاسفانه نه استاد راهنمایی داریم نه کسی را که ازش راهنمایی بگیریم!!!:(
کلیات مسابقه را هم میدونیم، کسی هست که دوره های قبل الکترو شیمی کار کرده باشه؟؟؟

الان دیگه اکثرا همه از پیل الکتروشیمیایی برا سیستم پیشران استفاده می کنن.من و گروهمم رو پیل کار کردیم اگه سوالی داشتی خوشحال میشم کمکت کنم
 

Farnaz_ar

عضو جدید
از خیلی روش ها میشه استفاده کرد. در واقع تمام روش هایی که استفاده میشه دو سر مدار رو به هم وصل میکنن و اتصال کوتاه باعث قطع جریان به موتور میشه.حالا هر روشی که بتونه این اتصال کوتاه رو به وجود بیاره میتونه استفاده شه مثلا میشه دو سر مدار رو به دو تا تیغه وصل کرد و این دو تا تیغه رو به وسیله یه واکنش گازی داخل یه محفظه به هم نزدیک کرد.
 

ehsanghobadi

عضو جدید
سلام دوست عزیز
من قبلا توی کمیکار شرکت کردم
اگه میخوای با پیل سوختی کار کنی بهتره یک نفر مهندس برق عضو تیمتون باشه که کمکتون کنه
اگه میخواید ماشین توربینی بسازید بهتره دنبال یک واکنش شیمیایی مفید باشید. مثلا تیم ما از آب اکسیژنه و پرمنگنات استفاده کرد. البته خیلی خطرناکه باید مواظب باشید.
درضمن کنترل ماشین توربینی از پیل سوختی سخت تره و اخطای کار بالاس.
موفق باشید
احسان
 

e3starabi

عضو جدید
خیلی ممنون لطفآ اگر مقاله ای در موارد زیر دارید برای من ارسال کنید
طراحی ماشین های شیمیایی
سیستم ترمز ماشین های شیمیایی
واکنش های ماشین های شیمیایی
 

dokhtarepaeezi

عضو جدید
من توی دوره هشتم شرکت کردم برای اولین بار-- جزء چند تیم انتخابی واسه ایده برتر دراودیم.جدیدترین واکنش و جدیدترین نیرومحرکه رو داشتیم که خیلیم مورد توجه داور ها قرار گرفت اما متاسفانه دانشگاه تهران روبه عنوان ایده برتر انتخاب کردن فقط به این دلیل که سلول شیمیایی رو با هزینه کمتری نسبت به حالت معمول ساخته بودن:wallbash:
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
برگزاری نهمین دوره مسابقات کشوری کمیکار

برگزاری نهمین دوره مسابقات کشوری کمیکار


با استعانت از خداوند متعال و به همت حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان و با همکاری انجمن مهندسی شیمی ایران در تاریخ‌های ۲۳ و ۲۴ مهر ماه سال ۱۳۹۳ برای نخستین بار در سطح دانشگاه‌های آزاد نهمین دوره مسابقات ملی کمیکار در دانشگاه آزاد قوچان برگزار می‌شود.

دانشگاه آزاد قوچان در سال ۹۱ میزبان نهمین کنگره ملی دانشجویی مهندسی شیمی بوده که با حضور ناظرانی از انجمن مهندسی شیمی ایران و سنجش کیفیت واحد قوچان مبنی بر تعداد اعضای هیئت علمی و دانشجویان فعال در رشته مهندسی شیمی این مسابقات کمیکار در این واحد دانشگاهی برگزار خواهد شد. پژوهشگران در این مسابقات به دنبال طراحی و ساخت یک ماشین در ابعاد کوچک هستند که نیروی محرک آن بر اساس فعل و انفعالات شیمیایی باشد که در یک مسافت مشخص و زمان معین مسیری را طی کند. کمیکار به دنبال انرژی پاک و محیط زیست بوده و دانشگاه آزاد واحد قوچان در سال گذشته با سه تیم در هشتمین دوره مسابقات ملی کمیکار در دانشگاه صنعتی شریف شرکت کرده است. در این مسابقات همواره ۶۰ دانشگاه در قالب ۳۰۰ نفر بصورت ثابت هرساله در این مسابقات شرکت می‌کنند.

لذا، از کلیه علاقمندان به مباحث شیمی برای شرکت در این مسابقات دعوت بعمل می‌آید تا با ارائه دستاوردها و یافته‌های جدید علمی خود در این زمینه، موجب رشد و توسعه دانش در حوزه سوخت پاک شده و به ما در برگزارای هر چه بهتر این مسابقات یاری رسانند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
قوانین جدید نهمین دوره مسابقات کشوری کمیکار

قوانین جدید نهمین دوره مسابقات کشوری کمیکار


قوانین جدید نهمین دوره مسابقات کشوری کمیکار
هدف از این مسابقه فراهم اوردن زمینه ای برای مشارکت دانشجویان مهندسی شیمی کشور در طراحی و ساخت ماشین کوچکی است که توانایی کنترل یک فرایند شیمیایی را نشان می دهد. مسابقات دارای شرایط زیر می باشد:
۱- نیروی محرکه ماشین با انجام یک فرایند شیمیایی تامین شود.
۲- مسابقات به صورت تیمی شامل دانشجویان مهندسی شیمی و رشته های وابسته (مهندسی پلیمر ، مهندسی نفت و شیمی کاربردی ) برگزار می گردد.
تبصره ۱: تیم های دانش آموزی یا تیم های وابسته به پژوهشکده ها و پژوهش سراها نیز می توانند با رعایت قوانین مربوط در مسابقه شرکت نمایند.
واحدهای دانشگاه آزاد و دانشگاه پیام نور حداکثر ۲ تیم خواهد بود.
تبصره ۲: تعداد تیم های شرکت کننده از هر دانشکده یا گروه دانشگاه های دولتی کشور حداکثر ۳ تیم و در واحد های دانشگاه آزاد و دانشگاه پیام نور حداکثر ۲ تیم خواهد بود.
تبصره ۳: دانشکده های وابسته به هر کدام از دانشگاه های دولتی که در شهر دیگری مستقر هستند به عنوان دانشکده یا گروه مجزا در نظر گرفته می شوند.
تبصره ۴: دبیر و داوران برگزار کننده مسابقه و اعضای کمیته اجرایی ، مجاز به ارائه تیم در دوره مسابقه جاری نخواهند بود.
تبصره ۵ : هر تیم مجاز است حداکثر یک نفر از سایر رشته ها در ترکیب اعضای تیم خود داشته باشد. در صورتی که تیمی بیشتر از یک نفر در ترکیب خود استفاده کند و این امر برای هیئت داوری محرز گردد آن تیم از دور مسابقات حذف خواهد گردید.
۳- هر تیم ۳ عضو و حداکثر ۷ عضو دانشجو خواهد داشت.
۴- دانشجویانی که در سال جاری فارغ التحصیل شده باشند نیز می توانند در ترکیب تیم قرار گیرند.
تبصره ۶: اگر برای داوران کمیته داوری محرز گردد که از دانشجویان فارغ التحصیل سال های قبل در ترکیب تیم استفاده شده آن تیم از دور مسابقات حذف خواهد شد.
و …..
منبع: وب سایت رسمی مسابقات کمیکار
در این پست سایر قوانین و ضوابط جدید نهمین دوره مسابقات کشوری کمیکار به صورت pdf جهت دانلود قرار داده شده است.
 

masoud/sut

عضو جدید
نهمین دوره مسابقات کمیکار کشوری

نهمین دوره مسابقات کمیکار کشوری

یوووووووووووووووووهههههههوووووو
مرسی بچه ها
دم بچه های کمیکار سهند گرم . ترکوندن
مقام اول و سوم نهمین دوره ی مسابقات کشوری کمیکار رو به اعضای تیم های تندر سهند و هایوپاک و همه ی دانشجوهای سهند تبریک میگم
 
بالا