تاپیک ویژه طراحی گیربکس Gears & GearBoxes

محمودپور

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان با توجه به این که تاپیک های مربوط به طراحی گیربکس در کل انجمن پراکنده شدن پیشنهاد می دم سوالات و پاسخ های خود رو در رابطه با انواع چرخ دنده و گیربکس در این جا مطرح کنید. چرا که با توجه به فقر مطالب موجود در رابطه با دنده ها و گیربکس ها و عدم دسترسی به استاندارد های عملی در این رابطه و مسائل زیادی که تنها در عمل شاهد آن هستیم این تاپیک برای طراحان و دانشجویان بسیار مفید خواهد بود.
 

BaBak.Turk

اخراجی موقت
ممنون . تایپیک به جایی بود. لطفا در زمینه طراحی یک چرخ دنده ساده بحث کنید که باید از کجا شروع کنیم و چه معیارهایی مورد نیاز مان هست؟
 

محمودپور

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام بر دوستان
می خوام ازتون یه درخواست داشته باشم در اصل به کمکتون نیاز دارم تا بتونم یه گیربکس 3 سرعته رو طراحی کنم البته یه سری اطلاعات دارم که نمی دونم کافی هست یا نه ولی فقط همینا رو دارم
1) سرعت ها
1-1) 0 تا 30 کیلومتر بر ساعت
1-2) 30 تا 70
1-3) 70 ا 110
2) سرعت موتور
2-1) امگا مینیمم = 1000 دور بر دقیقه
2-2 ) امگا ماکزیمم = 4000 دور بر دقیقه
3) قطر چرخ : 400 میلیمتر
4) وزن موتور 400 کیلوگرم با وزن دو نفر سرنشین 150 کیلوگرم

خواهش می کنم خیلی زود کمکم کنید چون وقتم خیلی کمه ...

من از طریق ترمو دینامیک و دینامیک توان موتور رو پیدا کردم اما حالا نمی دونم باید از کجا اصل قضیه رو شروع کنم
ممنون:confused:

باسلام

موتور اتومبیل ها بسیار پیچیده است و بسیار بعید است که از طریق روابط دینامیک و ترمودینامیک گشتاور خروجی و دور قابل محاسبه باشد چرا که توان موتور در دورهای مختلف ثابت نیست. تجربه من نشان داده که در 4/5 یا 3/4 دور ماکزیمم شاهد بیشترین گشتاور خواهیم بود که تنها از طریق آزمایش که در دفترچه هر اتومبیل موجوده قابل مشاهده است.
وزن موتور ارتباطی به گیربکس ندارد، اما قطر چرخ اتومبیل هم برای سرعت خروجی گیربکس البته بعد از گذر از دیفرانسیل که آن را به نسبت 1/4 کاهش می دهد کاربرد دارد.
در نهایت شما ورودی گشتاور ماکزیمم را در یک دور مشخص که به کمک دفترچه اتومبیل بدست آمده خواهید داشت.
در محاسبه گیربکس ابتدا نسبت تعداد دنده را به دست آورید، در این مرحله محاسبات شما مشکلات همچون محدودیت فضا را خواهد داشت. سعی کنید تفاوت تعداد دندانه از هم زیاد نباشد. جزوه ای در این رابطه دارم که در فرصت مناسب اسکن کرده و آپلود می کنم.
در مرحله بعد محاسبات تنش را انجام دهید، این محاسبات شامل تنش های آگما، خمش و تنش های هرتز می باشد. ضریب اطمینان شما در طراحی دنده حداقل 1.5 و حداکثر 2.5 باشد.چنان چه در این مرحله به مشکل خوردید مرحله قبل را مجدد تکرار کنید.
در رابطه با کیسینگ گیربکس هم که معمولاً مبحث روغن کاری مهم ترین موضوع است.
 

محمودپور

عضو جدید
کاربر ممتاز
شاید دنده های حلزونی تنها نوعی باشند که علاوه بر غلتش، لغزش نیز در آنها بوجود می آید و بنابراین روغن کاری و سیرکولاسیون بیش از پیش اهمت پیدا می کند. اما ابعاد کوچک این نوع گیربکس ها همواره برای طراحان وسوسه انگیز بوده و طراحان را به این فکر انداخته که توان از دست رفته در اثر اصطکاک را کاهش دهند به همین منظور نوع نسبتاً جدیدتری از دنده های حلزونی که در آن تمامی دنده های پینیون با دنده اصلی درگیر می شوند طراحی شده که البته هنوز شناخته نشده است ( تصویر پیوست) به خصوص در ایران، اگر چه در میان چهار نوع دنده های حلزونی رایج در جهان به علت محدودیت در ماشین آلات ساخت چرخ دنده نیز تنها یک نوع آن که به کمک دستگاه فرز انگشتی قابل ساخت است شناخته شده است.


 

jolba1369k

عضو جدید
طراحی گیربکس

طراحی گیربکس

اقا من باید تو دنده سه یه گیربکس طراحی کنم که نسبت تبدیل 1.38 رو فراهم کنه.از طرفی چون تعداد دندونه های پینیون و گیر باید صحیح باشن کوچکترین تعداد دندونه ای که این نسبتو فراهم میکنه 5./69 هست.از طرفی ما با فرمول یه Np مینیمم با استفاده از زاویه هلیکال(سای) و نسبت تبدیل و زاویه فی تی بدست میاریم که میشه حدود 10 دندونه.بعد با استفاده از فرمول برای NG ماکسیمم یه حداکثر تعداد دندونه ای برای چرخدنده Gear بدست میاریم که حدود 23 تا درمیاد فک کنم تا شرط تداخل فراهم شه.
حالا باید چیکار کرد!!!من خودم فلن تو اکسل با تعداد 11 برای پینیون و 17 برای گیر که نسبت تبدیل 1.41 رو فراهم میکنه طراحی کردم و گفتم یه مقدار خطا داریم!!!اخه شرط تداخلم که فراهم نشه سیستم نمیتونه کار کنه.
 

ghazal.abed

عضو جدید
سلام
برای پروژه طراحی اجزا باید گیر بکس یک خودرو طراحی کنم که دنده یک 15 به 1، دنده دو 8 به 1، دنده عقب 3 به1
قدرت ورودی 75 اسب بخار و سرعت ورودی 2000 دور بر دقیقه

میشه در مورد ابعاد گیربکس راهنماییک کنید؟؟ برای دنده 1 و 2 از شفت واسط استفاده کنم؟؟
 

محمودپور

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
برای پروژه طراحی اجزا باید گیر بکس یک خودرو طراحی کنم که دنده یک 15 به 1، دنده دو 8 به 1، دنده عقب 3 به1
قدرت ورودی 75 اسب بخار و سرعت ورودی 2000 دور بر دقیقه

میشه در مورد ابعاد گیربکس راهنماییک کنید؟؟ برای دنده 1 و 2 از شفت واسط استفاده کنم؟؟

همون طور که در پیام خصوصی هم عرض کردم طراحان مختلف در مورد ابعاد از روش های متنوعی استفاده می کنن که معمولاً در کتابهای text و یا حتی design در این رابطه بحث نشده، چون گیربکس شما پیچیده است بهترین راه اینه که از یک کلک قدیمی استفاده کنی یعنی جمع شعاع های دو جفت دنده که روی یک شافت هستند با هم برابر شه و یا نسبتی از هم باشن البته اگر این معادله اضافه منجر به overdefined شدن معادلات شما نشه که معمولاً هم نمی شه ولی این مشکل گاهی اوقات در روش انگلیسی طراحی گیربکس که در دانشگاههای ما تدریس می شه و تقریباً غیر ممکنه که کسی بتونه یک گیربکس واقعی رو از روشون طراحی کنه پیش میاد.
 

محمودپور

عضو جدید
کاربر ممتاز
اقا من باید تو دنده سه یه گیربکس طراحی کنم که نسبت تبدیل 1.38 رو فراهم کنه.از طرفی چون تعداد دندونه های پینیون و گیر باید صحیح باشن کوچکترین تعداد دندونه ای که این نسبتو فراهم میکنه 5./69 هست.از طرفی ما با فرمول یه Np مینیمم با استفاده از زاویه هلیکال(سای) و نسبت تبدیل و زاویه فی تی بدست میاریم که میشه حدود 10 دندونه.بعد با استفاده از فرمول برای NG ماکسیمم یه حداکثر تعداد دندونه ای برای چرخدنده Gear بدست میاریم که حدود 23 تا درمیاد فک کنم تا شرط تداخل فراهم شه.
حالا باید چیکار کرد!!!من خودم فلن تو اکسل با تعداد 11 برای پینیون و 17 برای گیر که نسبت تبدیل 1.41 رو فراهم میکنه طراحی کردم و گفتم یه مقدار خطا داریم!!!اخه شرط تداخلم که فراهم نشه سیستم نمیتونه کار کنه.

معلومه که به مشکل می خوری در این نسبت به این کمی اصلاً فکر نمی کنم دنده جواب بده مگر spur type یا spiral bevel، مشکل مستقیماً بر می گرده به نوع دنده ای که شما انتخاب کردی، هر دنده ای برای کاری ساخته شده و فقط در دامنه خودش جواب می ده.
 

alireza_f_kh

عضو جدید
سلام خسته نباشید.من می خواستم یک مولتی دریل طراحی کنم.دریل ستونی موجود هست.میخوام 4تا سوراخ بکنم همزمان.اندازه چرخدنده ها و تعداد دندانه هارو چطوری طراحی کنم؟لطفا کمکم کنید.
 

SHELLBY

کاربر بیش فعال
سلام خسته نباشید.من می خواستم یک مولتی دریل طراحی کنم.دریل ستونی موجود هست.میخوام 4تا سوراخ بکنم همزمان.اندازه چرخدنده ها و تعداد دندانه هارو چطوری طراحی کنم؟لطفا کمکم کنید.

دور ورودی؟ توان ورودی؟ توان خروجی؟ محدودیت ابعاد در صورت وجود؟ ت
 

محمودپور

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام خسته نباشید.من می خواستم یک مولتی دریل طراحی کنم.دریل ستونی موجود هست.میخوام 4تا سوراخ بکنم همزمان.اندازه چرخدنده ها و تعداد دندانه هارو چطوری طراحی کنم؟لطفا کمکم کنید.

فکر خوبی نیست، تمام ارزش دریل های ستونی به دقتشونه، به نظرم دقت رو این طوری قربانی سرعت می کنی. به هر حال اگر نظرت قطعیه پیشنهاد من اینه که از چرخ دنده استفاده نکنی و بیش تر به تسمه متمایل باشی البته از تسمه تامینگ یا تسمه هایی که در دهه گذشته گسترش پیدا کردن به نظرم بهتره. اگر هم خواستی بری سراغ طراحی و ساخت گیربکس و یه کار اساسی انجام بدی سرعت و توان خروجی رو از روی دریل خودت دربیار و بعد به کمک محاسبات دنده های spur که برای شما قابل ساخته و در هر کتاب مقدماتی هم پیدا میشه استفاده کن، البته باید بدونی هزینه همچین کاری بالای 5 یا 6 میلیون تومنه و نمی دونم اصلاً به صرفه هست یا نه!
 

btaghizadan

عضو جدید
سلام در مورد مولتی دریل یا مولتی اسپیندل باید بگم این کار تو صنعت خیلی مرسوم است و برای خطوط تولید استفاده زیادی داره حسنش هم اینه که همزمان همه سوراخهایی که در یک وجه قطعه یا فلانچ نیاز هست را یکجا میزنه و موقعیت سوراخها هم نسبت به هم ثابته و خطای اپراتور یا مارکینگ حذف میشه. طراحی مولتی اسپیندل هم کار بسیار ساده ای است فقط کافیه قدرت و سرعت ورودی ، تعداد و موقعیت سوراخهای مورد نظر و قدرت و سرعت هر سوراخ در خروجی(که قاعدتا برابر هستند) مشخص باشه و با این اطلاعات میشه طراحی مولتی اسپیندل را انجام داد. اگه بازهم نیاز به راهنمایی بود درخدمت شما هستم.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

E.RAHRO

عضو جدید
سلام
دوستان به کمک خیلی فوری نیاز دارم:cry:
برای یه طراحی روی ویلچر برای تنظیم ارتفاع ویلچر(که مثلا فرددستش به قفسه هاووو برسه) یه محورو باید 47 دور بچرخه
فرد باید دستی این محورو بچرخونه برای اینکه 47 تا دور قطعا تعداد دور بالاییه قطعا باید از سیستمی استفاده شه که با ضریب تبدیلی چیزی فرد یه اهرمو مثلا ده بار بچرخونه محور 47دور بچرخه
کل فضاییم که برای قرار گیری این سیستم دارم 100میلی متر بالای محوره در نتیجه نمیتونم دوتا چرخدنده ساده با نسبت قطر 1 به 5 بزنم فضام کمه
حالا پیشنهادتون چیه؟ چه مکانیزمی بزنم؟
ممنون میشم راهنماییم کنید
با سپاس
:gol::gol::gol:
 

skijack

عضو جدید
این تاپیک رو که دیدم جیگرم آتیش گرفت :cry: طراحی اجزا میخواد با پروژه توربین بادی دهنمون رو صاف کنه :cry:
 

smm66

عضو جدید
دوستان در مورد روش های ساخت و پرداخت چرخدنده های کوچک سرعت بالا کسی اطلاعات یا مرجعی داره؟
همچنین در مورد روغنکاری گیربکس ها؟
 

mohamad_alibary

عضو جدید
سلام بر مهندسین مکانیک عزیز
من رشتم برق هست و برای پروژم نیاز به طراحی یک موتور گیربکس دارم که به احتمال زیاد نوع گیربکس حلزونی با کاهش دوبل هست
تو کاتالوگ هایی که دیدم متوجه شدم بازده این گیربکس ها تو نسبت حدود 1000:1 در حدود 35 درصد هست. لازمه ذکر کنم گشتاور مورد نیاز من در خروجی گیربکس(طرف بار) حدود 40 نیوتون متره
این یعنی من ور ورودی باید 0.04/0.35 یعنی 0.114 نیوتون متر موتورم گشتاور بده؟
یه چیز دیگم دیدم به اسم سرویس فکتور(service factor) که نفمیدم چیه ولی برای گیربکس من اونم در حدود 0.3 بود. یعنی باید بازم 0.114 رو بر 0.3 تقسیم کنم؟ اینطور که خیلی بازده سیستم پایین میاد!!
دوستان اگه میشه کمک کنین
 

Amir/Hossein

عضو جدید
سلام دوستان
درباره مکانیزم کار دریل اطلاعاتی میخواستم مثلا : نحوه کار دریل و قسمت چکشیش . یا فایل سه بعدی
یا مثلا یه تصویر متحرک که نحوه کارش رو نشون بده
ممنون
:smile:
 

Similar threads

بالا