تاپیک مرجع آموزش پمپ ها

saeeeed

عضو جدید
چرا هنگام خاموش كردن يا روشن كردن پمپهاي سانتريفيوژ شير خروجي پمپ بايد بسته باشد‌
اصلا چرا در پمپ نبايد هوا وارد شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟‌
 

ture

عضو جدید
تا اونجایی که من میدونم اگر حباب هوا با آب داخل پمپ وارد شود در هنگام برخورد آن با پره باعث ترکیدن حباب شده و موجب ایجاد تخلخل بر روی پره و در صورت تکرار مداوم باعث ضعیف شدن دیواره پره و در نتیجه شکستن آن می شود .
 

m_h_foroughi

عضو جدید
salam
dalile asliye inke nabayad hava varede pomp beshe ine ke hobabhaye mojode dar ab ya khode hava baese in mishe ke padideye kavitasiyon pish biyad vaghtiyam ke padideye kavitasiyon pish biyad baese khordegi pomp mishe va az omr pomp kam mikone
baraye khamosh roshan kardanesham man nadidam ke shirha ra bebandan faghat baad az pomp ye done shire 1tarafe gharar midan ke ab be aghab bar nagarde
 

m_h_foroughi

عضو جدید
چرا هنگام خاموش كردن يا روشن كردن پمپهاي سانتريفيوژ شير خروجي پمپ بايد بسته باشد‌
اصلا چرا در پمپ نبايد هوا وارد شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟‌
dalile inke shire pompha ra ine ke dar ebteda feshar ziyai be sistem nayad chon hich moghavemati dar barabaresh vojod nadare va baese zarbe zadane be sistem mihe albate in kar ra ye bar dar aval fasl anjam midan ke sistem khalei bashe ya inke loleye khoroji pomp be sorate ofoghi eame peyda karde bashe
 

kavoshgar

عضو جدید
چون وقتی خروجی بسته است سیال داخل کیسینگ دور خود میچرخد (موتور بی بار کار میکند )و معمولا باید موفع استارت اینکار را کرد نه استپ !
در ضمن پدیده کویتاسیون از کاهش NPSH (کم شدن ساکشن ) بوجود می اید نه باز بودن دیسشار.!! (اطلاعات کاملتر خواستید در خدمتم )
 

میرشمس بهاء

عضو جدید
پمپ

پمپ

پمپ يا تلمبه وسيله اي مکانیکی برای انتقال مایعات است که با افزایش فشار جریان آن، امکان جابجایی مایعات را به ارتفاعی بالاتر (با افزایش هد) یا حتی پایین دست (معمولا حوضچه یا مخزن) فراهم می‌آورد.
پمپ کاربردهای فراوان در صنعت و حتی در وسایل نقلیه دارد. مانند پمپ بنزین یا پمپ آب خودرو تا پمپ‌های بزرگ برای پر کردن حوضچه‌های تعمیر كشتي..
تعریف پمپ: به طور کلی پمپ به دستگاهی گفته می شود که انرﮊی مکانیکی را از یک منبع خارجی اخذ و به سیال مایعی که از آن عبور می کند، انتقال می دهد. در نتیجه انرﮊی سیال پس از خروج از این دستگاه (پمپ) افزایش می یابد. در پمپ ها تغییرات انرﮊی سیال همواره به صورت تغییر فشار سیال مشاهده می گردد. از پمپها برای انتقال سیال به یک ارتفاع معین و یا جا به جایی آن در یک سیستم لوله کشی و یا هیدرولیک استفاده می نمایند. به عبارت کلی تر از پمپ برای انتقال سیال از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده می کنند. پمپها دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام دارای کاربرد خاصی می باشند. مهمترین پمپهایی که در این واحد استفاده شده اند عبارتند از:
1. پمپهای سانتریفوﮊ. 2. پمپهای رفت و برگشتی. 3. پمپهای چرخ دنده ای.
پمپهای سانتریفوﮊ: این پمپها از نوعی می باشند که انتقال انرﮊی از آنها به سیال به طور دائمی انجام می پذیرد. پمپهای سانتریفوﮊ معمولا نیروی محرکه خود را از طریق یک الکترو موتور (موتور الکتریکی) دریافت می کنند. انتقال نیروی محرکه از موتور به پمپ از طریق یک محور به نام شَفت منتقل می شود. شَفت موتور به وسیله نوعی تجهیزات مکانیکی به نام کوپلینگ به شَفت پمپ متصل شده است. به این ترتیب انتقال نیرو به راحتی از طریق شفت موتور الکتریکی به شفت پمپ منتقل می گردد.
پمپ های سانتریفوﮊ دارای یک محفظه هستند که حلزونی شکل است و پوسته یا کِیسینگ نامیده می شود و درون آن یک یا چند چرخ قرار دارند که روی یک محور (شفت) نصب شده اند. هر چرخ مجهز به تعدادی پره می باشد. انتقال انرﮊی به سیال در این قسمت انجام می شود. برای اینکه از محل خروج شفت از کِیسینگ پمپ سیالی خارج نشود و اصطلاحا نشتی به خارج نداشته باشیم از ابزاری به نام مکانیکال سیل استفاده شده است. نکته بسیار مهم در مورد این نوع پمپها هواگیری یا پرایم کردن پمپ پیش از روشن کردن آنها می باشد. یعنی پس از لاین آپ نمودن پمپ و اطمینان از ورود سیال به داخل پمپ، باید از خروج کامل هوا یا گاز حبس شده در داخل پمپ نیز اطمینان حاصل نمود. از این نوع پمپها در ابعاد و اندازه های مختلف برای مصارف گوناگون ساخته می شوند.
پمپهای رفت وبرگشتی: این نوع پمپها وسایلی هستند که انتقال انرﮊی از آنها به سیال به صورت پریودیک و دوره ای می باشد. نیروی محرکه این نوع پمپها نیز غالبا توسط موتورهای الکتریکی تامین می گردد. در این نوع پمپها حرکت چرخشی میل لنگ تبدیل به حرکت رفت و آمدی پیستونی در یک سیلندر می شود. با عقب رفتن پیستون در سیلندر ایجاد مکش شده و در نتیجه مایع از طریق یک شیر ورودی داخل سیلندر می گردد. با حرکت پیستون به طرف جلو دریچه ورودی بسته و مایع از طریق شیر خروجی به خارج هدایت می گردد. شیرهای ورودی و خروجی یکطرفه بوده و طوری ساخته شده اند که در مراحل رفت و آمد پیستون، از ورود مایع داخل سیلندر به قسمت کم فشار و بالعکس ممانعت شود. اگر بجای پیستون، پلانجری در داخل سیلندر رفت و آمد کند در این حالت به آن پمپ پلانجری می گویند. در ضمن چنانچه پلانجر دیافراگمی را حرکت دهد پمپ از نوع دیافراگمی است. فرق میان پیستون وپلانجر در این است که طول سر پیستون کوتاه تر از مسافتی است که پیستون درون سیلندر طی می نماید، در حالی که طول پلانجر بیشتر از طول مسافت طی شده توسط آن در داخل سیلندر می باشد. از طرفی در پمپهای پیستون از حلقه یا رینگی جهت آب بندی پیستون و سیلندر استفاده شده است که روی بدنه پیستون قرار گرفته و همراه آن حرکت می کند، در حالیکه در پمپهای پلانجری این رینگ روی سیلندر قرار دارد و ثابت است. این پمپها معمولا کم ظرفیت هستند ولی فشار خروجی سیال را می توانند تا مقدار زیادی افزایش دهند. بنابراین از این پمپها در جاهایی که نیاز به جا به جا کردن سیالی با حجم کم ولی فشار بالا می باشد استفاده می کتتد. در ضمن باید به این نکته نیز توجه داشت که جریان سیال در این پمپها به صورت غیر یکنواخت می باشد. نکته بسیار مهم در مورد این پمپ ها آن است که هرگز نباید آنها را در حالیکه شیر خروجی پمپ (دیسچارج پمپ) بسته است روشن نمود
پمپهای چرخ دنده ای یا گی یِر پمپ: این پمپها نوعی از پمپهای گردشی یا روتاری می باشند. پمپ های چرخ دنده ای از دو قسمت متمایز تشکیل شده اند، یکی قسمت جداره ثابت و دیگری قسمت دوار که شامل یک محور گردان با چرخ دنده می باشد. در پمپ های چرخ دنده ای مقداری مایع بین دنده های چرخ دنده پمپ به اصطلاح به تله می افتد و در اثر چرخیدن چرخ دنده ها این مایع به قسمت خروجی پمپ رانده می شود. این پمپ ها به گونه ای ساخته می شوند که در آنها فاصله میان اجزاء گردنده و جداره ثابت بسیار کم می باشد. کار برد این پمپها برای جا به جایی مایع با حجم کم و فشار متوسط می باشد. نکته مهم در مورد این پمپها آن است که هرگز نباید آنها را در حالیکه شیر خروجی پمپ (دیسچارج پمپ) بسته است روشن نمود؛ چرا که در این حالت، اگر هیچ شیر اطمینانی (سِیفتی وَلو) در مسیر دیسچارج پمپ وجود نداشته باشد، یا خود پمپ از بین می رود و یا اینکه لوله دیسچارج می شکند.
 

tahmasbi.mahdi

عضو جدید
سلام و خسته نباشيد
مطالب درج شده با استناد به ضوابط و نمودارهاي گرافيكي داراي قابليت تفهيم بالاتري بوده و بر ارزشمندي ويراستار شما خواهد افزود.
با تشكر
مهدي طهماسبي
 

masoodvahidi

عضو جدید
کاربر ممتاز
بررسي انواع پمپ ها و اصول كار ي آنها

بررسي انواع پمپ ها و اصول كار ي آنها

بررسي انواع پمپ ها و اصول كار ي آنها
 

پیوست ها

  • بررسي انواع پمپ ها و اصول كار ي آنها.rar
    28.9 کیلوبایت · بازدیدها: 8

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پمپها فایل PDF فارسی (انواع و اصول کار و بهره برداری و تعمیرات)

پمپها فایل PDF فارسی (انواع و اصول کار و بهره برداری و تعمیرات)

پمپها (انواع و اصول کار و بهره برداری و تعمیرات)


شامل:

تعریف پمپ و انرژی
اصول دینامیک حاکم بر جریان سیالات
طبقه بندی پمپها
کاویتاسیون
بهترین شرایط کارکرد پمپها
ضربه قوچ
جریانهای گردابی
مینیمم فلوی پمپها
اصول نصب پمپها
پمپهای جابجایی مثبت
پمپهای رفت و برگشتی و دوار
پمپهای جنبشی
اصول کار و طبقه بندی پمپهای گریز از مرکز
طبقه بندی پمپها بر اساس نوع کاربرد
اجزا و قطعات پمپهای گریز از مرکز
یاتاقان های لغزشی و غلتکی
پکینگ ها
مکانیکال سیلها
تعمیرات پمپهای گریز از مرکز
تراست بیرینگها
تولرانس و انطباق در بالبربینگها
مواد ساختمانی پمپهای گریز از مرکز
عیب های روتین پمپهای گریز از مرکز و روشهای عیب یابی
 

پیوست ها

  • pumps.pdf
    7.2 مگایابت · بازدیدها: 16
آخرین ویرایش توسط مدیر:

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز


 

kaya

عضو جدید
در یک آزمایشی آب هوا زدایی شده را در یک سیکل بوسیله پمپ 100 ساعت چرخاندند. مقدار خوردگی لوله ها صفر گزارش شد. هوا هم باعث خوردگی پره پمپ و لوله ها شده و هم به علت تراکم پذیری و گیر کردنش در دیفیزر پمپ باعث نیم پر کار کردن ( خفگی) می شود.
 

hamed6336

عضو جدید
salam

mikhastsm bedonam chera nemodar moshakhase pomp mehvari be hengame
afzayeshe debi(Q) va kaheshe feshar(H) daraye navasan mibashad
 

hamed6336

عضو جدید
چرا نمودار مشخصه پمپ محوری دارای نوسان است و نمودار نزولی نیست؟
 

kaya

عضو جدید
لوله کشی اطراف پمپ (سوال)

لوله کشی اطراف پمپ (سوال)

سلام
شیب لوله suction پمپ به سمت پمپ باید باشه یا به سمت header؟
نظر مراجع به این سوال متفاوته! یکی میگه به جهت تخلیه سیال به داخل پمپ (در هنگام کار نکردن پمپ) باید این شیب به طرف پمپ باشه تا ساکشن خالی از سیال بشه و یک مرجع دیگه میگه این شیب باید به طرف هدر باشه تا بشه هوای لوله مکش رو از پمپ هواگیری کرد. بالاخره کدوم درست تره؟
درسته که شیر قطع دریچه مکش پمپ باید به اندازه 5 برابر قطر لوله مکش از دریچه فاصله داشته باشه؟ خیلی جاها دیدم که اینطور اجرا نشده
 

golabi2007

عضو جدید
با سلام
ذوست عزیز صحبتی که می کنم در مورد پمپ های طبقاتی می باشد چون این مطلبی که فرمودید بیشتر در این نوع پمپ ها اطلاع دارم

به دلیل فشار + که باید در قسمت ساکشن پمپ باشد پس این که زاویه لوله ورودی به کدام سمت باشد مهم نیست

پمپ قبل از راه اندازی باید هواگیری شود با پیچ هواگیری پمپ پس در خط لوله ساکشن هوا وجود ندارد که نگران باشیم کدام سمت میرود و بخاطر فشار + ورودی هم امکان ورود هوا به خط لوله نمی باشد

قطر لوله ورودی هم 5 برابر خروجی تا حالا من ندیده ام اما تا 2 برابر امکان دارد و دیده ام ( فرض کنید قطر لوله خروجی لوله 2 باشد در انصورت برای ساکشن از چه لوله ای باید استفاده کرد!!!!!!!!!!!! این عددی که فرمودید عقلانی نمی باشد)
 
  • Like
واکنش ها: kaya

NIKOO5140

عضو جدید
سلام
شیب لوله suction پمپ به سمت پمپ باید باشه یا به سمت header؟
نظر مراجع به این سوال متفاوته! یکی میگه به جهت تخلیه سیال به داخل پمپ (در هنگام کار نکردن پمپ) باید این شیب به طرف پمپ باشه تا ساکشن خالی از سیال بشه و یک مرجع دیگه میگه این شیب باید به طرف هدر باشه تا بشه هوای لوله مکش رو از پمپ هواگیری کرد. بالاخره کدوم درست تره؟
درسته که شیر قطع دریچه مکش پمپ باید به اندازه 5 برابر قطر لوله مکش از دریچه فاصله داشته باشه؟ خیلی جاها دیدم که اینطور اجرا نشده

با سلام
معمولا در مرودی پمپها سایز لوله ساکشن توسط ردیوسر به سایز فلنج مکش پمپ کاهش می یابد.اصولا از ردیوسرهای غیر هم مرکز و به صورت TOP FLAT
برای این منظور استفاده میشود که هدف اصلی کاهش اثرات گردابه ای در ورودی پمپ می باشد.دلیل دیگر انجام هواگیری به طور مناسب می باشد به عبارت دیگر شیب لوله ساکشن بسمت هدر باید باشدتا در زمان شروع راه اندازی و ورود سیال به پمپ هواگیری بطور مناسب انجام شود.
 
  • Like
واکنش ها: kaya

mahdivenus

عضو جدید
معمولا به سمت هد پمپ شیب میدن جهت هواگیری!
قطر خروجی هم بخاطر این بیشتر میشه که از ایجاد کاویتاسیون در پمپ جلوگیری بکنند(البته قطر و طول لوله بعد از شیر باید محاسبه شود).
 
  • Like
واکنش ها: kaya

mohammad-s

عضو جدید
سلام
شیب لوله suction پمپ به سمت پمپ باید باشه یا به سمت header؟
نظر مراجع به این سوال متفاوته! یکی میگه به جهت تخلیه سیال به داخل پمپ (در هنگام کار نکردن پمپ) باید این شیب به طرف پمپ باشه تا ساکشن خالی از سیال بشه و یک مرجع دیگه میگه این شیب باید به طرف هدر باشه تا بشه هوای لوله مکش رو از پمپ هواگیری کرد. بالاخره کدوم درست تره؟
درسته که شیر قطع دریچه مکش پمپ باید به اندازه 5 برابر قطر لوله مکش از دریچه فاصله داشته باشه؟ خیلی جاها دیدم که اینطور اجرا نشده

با سلام دوست عزیز
اینکه میبینی جوابها خیلی متفاوته برای اینه که سوالت خیلی عجیبه !!!
چند بار دیگه هم تو پست های قبلی نوشتم اول سعی کن دلیل وضع استاندارد رو شناسائی کنی تا بتونی تو حالتهای مختلف راحت در موردش قضاوت کنی .
در خصوص سوالت چند تا مورد رو باید اول از همه مشخص کنی
1- پمپ در مدار باز کار میکنه یا مدار بسته ؟
2- پمپ چه سیالی رو منتقل میکنه ؟
3- سایز لوله ساکشن چقدره؟
4- اگر در مدار باز کار میکنه آیا سطح سیال در منبع سیال بالاتر از محور ساکشن پمپ قرار داره یا پایین تر ؟
5- منظور از شیب ، چه شیبی است ..... 1% - 2%- 1در 1000 - 2 در 1000 ....

حالا با جواب دادن به سوال های بالا ببین برای چی نیاز داری که لوله را با شیب اجرا کنی
اگر بحث تخلیه لوله در مدار بسته مطرح باشه هیچ مهم نیست که به کدوم سمت شیب بدی حتی شیب 1در 1000 نیز کفایت میکنه (البته برای آب) و معمولا به سمتی با شیب اجرا میکنند که نزدیکتر به گاتر یا کانال دفع پس آب باشه و در خصوص سایز های بالا (بالاتر از 3 یا 4 اینچ) میتونی اصلأ بدون شیب اجرا کنی(که معمولأ همین کار رو میکنن)و اگر در سیستم مدار باز بخواهی تخلیه کنی و منبع پایین تر از پمپ باشه به سمت منبع و در حالت عکس به سمت پمپ.
در خصوص هواگیری هم باید به سیستم لوله کشیت نگاه کنی و از ایجاد نقاط مرتفع بر روی لوله مکش که باعث تجمع هوا و بخار آب میگردد ، اجتناب کنی ولی در صورتیکه این کار اجتناب ناپذیر باشد میبایستی در بالاترین نقطه لوله کشی از شیر تخلیه هوا استفاده کنی .
هواگیری خود پمپ هم خیلی مهم نیست چون فقط در مرحله راه اندازی اتفاق می افته و بعدأ اصلأ باهاش کاری نداری .
با این حال پیشنهاد میکنم خودت سیستم رو آنالیز کنی و ببینی کدوم یکی از حالتهای فوق اتفاق می افته و منطقأ چه راه کاری مناسب تره .
کتاب پمپ و پمپاژ نوشته دکتر نوربخش از انتشارات دانشگاه تهران تو قسمت ایستگاه های پمپاژ مطالب خوبی داره .
 
  • Like
واکنش ها: kaya

kaya

عضو جدید
با سلام دوست عزیز
اینکه میبینی جوابها خیلی متفاوته برای اینه که سوالت خیلی عجیبه !!!
چند بار دیگه هم تو پست های قبلی نوشتم اول سعی کن دلیل وضع استاندارد رو شناسائی کنی تا بتونی تو حالتهای مختلف راحت در موردش قضاوت کنی .
در خصوص سوالت چند تا مورد رو باید اول از همه مشخص کنی
1- پمپ در مدار باز کار میکنه یا مدار بسته ؟
2- پمپ چه سیالی رو منتقل میکنه ؟
3- سایز لوله ساکشن چقدره؟
4- اگر در مدار باز کار میکنه آیا سطح سیال در منبع سیال بالاتر از محور ساکشن پمپ قرار داره یا پایین تر ؟
5- منظور از شیب ، چه شیبی است ..... 1% - 2%- 1در 1000 - 2 در 1000 ....

حالا با جواب دادن به سوال های بالا ببین برای چی نیاز داری که لوله را با شیب اجرا کنی
اگر بحث تخلیه لوله در مدار بسته مطرح باشه هیچ مهم نیست که به کدوم سمت شیب بدی حتی شیب 1در 1000 نیز کفایت میکنه (البته برای آب) و معمولا به سمتی با شیب اجرا میکنند که نزدیکتر به گاتر یا کانال دفع پس آب باشه و در خصوص سایز های بالا (بالاتر از 3 یا 4 اینچ) میتونی اصلأ بدون شیب اجرا کنی(که معمولأ همین کار رو میکنن)و اگر در سیستم مدار باز بخواهی تخلیه کنی و منبع پایین تر از پمپ باشه به سمت منبع و در حالت عکس به سمت پمپ.
در خصوص هواگیری هم باید به سیستم لوله کشیت نگاه کنی و از ایجاد نقاط مرتفع بر روی لوله مکش که باعث تجمع هوا و بخار آب میگردد ، اجتناب کنی ولی در صورتیکه این کار اجتناب ناپذیر باشد میبایستی در بالاترین نقطه لوله کشی از شیر تخلیه هوا استفاده کنی .
هواگیری خود پمپ هم خیلی مهم نیست چون فقط در مرحله راه اندازی اتفاق می افته و بعدأ اصلأ باهاش کاری نداری .
با این حال پیشنهاد میکنم خودت سیستم رو آنالیز کنی و ببینی کدوم یکی از حالتهای فوق اتفاق می افته و منطقأ چه راه کاری مناسب تره .
کتاب پمپ و پمپاژ نوشته دکتر نوربخش از انتشارات دانشگاه تهران تو قسمت ایستگاه های پمپاژ مطالب خوبی داره .


سلام مهندس
کتاب نوربخش رو خوندم. کافی نیست. اطلاعات اجراییش خیلی کمه. دیروز هدبوک پمپ ویرایش 3 فصل 10 خوندم که این فاصله رو حدود 8 برابر ذکر کرده و ..... توجیه شیب 10% به طرف پمپ هم فکر کنم در کاتالوگ پمپیران اومده. متاسفانه گاهی مراجع خصوصیات سیستم رو توضیح نمی دن و کلی گویی می کنن. کاملا موافقم که استفاده از استانداردها وقتی شرایط رو کاملا تحلیل نکردیم اشتباهه ولی ....؟ من فصل 10 همین مرجع رو که اونم از ansi HI9.8 ذکر کرده رو میفرستم. خودتون ققضاوت کنید. از شما هم ممنونم که راهنمایی کرید. ولی این موضوع لوله مکش داره معضل میشه!!! اولین فرصت یه سری اطلاعات کامل جمع می کنم و تالار می ذارم. ممنون
 

پیوست ها

  • 40323_10.1.pdf
    884.6 کیلوبایت · بازدیدها: 7

mohammad-s

عضو جدید
سلام مهندس
کتاب نوربخش رو خوندم. کافی نیست. اطلاعات اجراییش خیلی کمه. دیروز هدبوک پمپ ویرایش 3 فصل 10 خوندم که این فاصله رو حدود 8 برابر ذکر کرده و ..... توجیه شیب 10% به طرف پمپ هم فکر کنم در کاتالوگ پمپیران اومده. متاسفانه گاهی مراجع خصوصیات سیستم رو توضیح نمی دن و کلی گویی می کنن. کاملا موافقم که استفاده از استانداردها وقتی شرایط رو کاملا تحلیل نکردیم اشتباهه ولی ....؟ من فصل 10 همین مرجع رو که اونم از ansi HI9.8 ذکر کرده رو میفرستم. خودتون ققضاوت کنید. از شما هم ممنونم که راهنمایی کرید. ولی این موضوع لوله مکش داره معضل میشه!!! اولین فرصت یه سری اطلاعات کامل جمع می کنم و تالار می ذارم. ممنون



به قول یکی از فیلمهای قدیمی " می خوای اذیت کنی"
دوست عزیز تمام مطالب درسته ولی هر کدومش مربوط به یه کاریه .
مطالب هند بوک رو خوندم عدد 8 تا 10 برای پرهیز از هرگونه آشفتگی در قسمت مکش پمپهائی است که مربوط به dry pits میشه برای حالتهائی که توی تصویر نشون داده.لازم به ذکر است این عدد برای حالتیست که خیال طراح راحت باشد و دیگر هیچ چیزی را کنترل نکند.
عدد 1.5 تا 2 که مربوط به شیپوره های مکش از مخزن میشه و ارتباطی با مکش پمپ نداره .
صفحه 28-10 از همین کتاب در خصوص حالت دیگری از ساکشن صحبت کرده و عدد 3 برابر قطر رو عنوان کرده که خیلی از استانداردهای دیگه عدد 5 رو عنوان میکنند که این اختلاف به سرعتهای پیشنهادی استاندارد ها بر میگرده .
همونطوریکه خودت فهمیدی استانداردها کلی گوئی میکنن که البته کاملأ حق دارن و به خاطر همین هم هست که ما مهندسین باید شرایط طرحمون رو منطبق با استانداردها بکنیم و لازمه این کار درک صحیح استاندارده .
ضمنآ برای سیستم های پمپاژ آب استاندارد AWWA معتبر ترینه که توی ورژن قدیمیش که من دارم عدد 5 رو اعلام کرده برای حالتی که لوله مکش مستقیمأ به مخزن وصل میشه و برای بقیه حالتها حضور ذهن ندارم .
برای اینکه این بحث ها نتیجه مشخص و قابل استفادهای داشته باشه پیشنهاد میکنم طرحت رو به صورت ساده (حتی تک خطی) به همراه مبانی طرح ( دبی ، فشار ، ارتفاع بالادست ، مشخصات مخزن و ....) بفرست تا همه بتونیم روی اون اظهار نظر کنیم و نهایتأ نتیجش هم به صورت یک گزارش برای همه قابل استفاده باشه به قول معروف یک Case study خوب از آب دربیاد.
 

kaya

عضو جدید
به قول یکی از فیلمهای قدیمی " می خوای اذیت کنی"

دوست عزیز تمام مطالب درسته ولی هر کدومش مربوط به یه کاریه .
مطالب هند بوک رو خوندم عدد 8 تا 10 برای پرهیز از هرگونه آشفتگی در قسمت مکش پمپهائی است که مربوط به dry pits میشه برای حالتهائی که توی تصویر نشون داده.لازم به ذکر است این عدد برای حالتیست که خیال طراح راحت باشد و دیگر هیچ چیزی را کنترل نکند.
عدد 1.5 تا 2 که مربوط به شیپوره های مکش از مخزن میشه و ارتباطی با مکش پمپ نداره .
صفحه 28-10 از همین کتاب در خصوص حالت دیگری از ساکشن صحبت کرده و عدد 3 برابر قطر رو عنوان کرده که خیلی از استانداردهای دیگه عدد 5 رو عنوان میکنند که این اختلاف به سرعتهای پیشنهادی استاندارد ها بر میگرده .
همونطوریکه خودت فهمیدی استانداردها کلی گوئی میکنن که البته کاملأ حق دارن و به خاطر همین هم هست که ما مهندسین باید شرایط طرحمون رو منطبق با استانداردها بکنیم و لازمه این کار درک صحیح استاندارده .
ضمنآ برای سیستم های پمپاژ آب استاندارد AWWA معتبر ترینه که توی ورژن قدیمیش که من دارم عدد 5 رو اعلام کرده برای حالتی که لوله مکش مستقیمأ به مخزن وصل میشه و برای بقیه حالتها حضور ذهن ندارم .

برای اینکه این بحث ها نتیجه مشخص و قابل استفادهای داشته باشه پیشنهاد میکنم طرحت رو به صورت ساده (حتی تک خطی) به همراه مبانی طرح ( دبی ، فشار ، ارتفاع بالادست ، مشخصات مخزن و ....) بفرست تا همه بتونیم روی اون اظهار نظر کنیم و نهایتأ نتیجش هم به صورت یک گزارش برای همه قابل استفاده باشه به قول معروف یک Case study خوب از آب دربیاد.


سلام مهندس
نه به خدا قصدم اذیت نیست! من خیلی آدم خوبیم!
چشم مهندس، حتما در آینده موضوع رو بسیط تر مطرح می کنم تا تاپیک ارزش آموزشی بیشتری هم واسه خودم و هم واسه بچه ها داشته باشه. اولین فرصت این موضوع رو مشروح توضیح میدم. ممنون از نظرتون
 

golabi2007

عضو جدید
دوستان عزیز این که می فرمایید قطر لوله ورودی پمپ باید 5 برابر قطر لوله خروجی باشد به طور عملی در جای خاصی مشاهده کردید از نزدیک؟ (لطفا نوع پمپ و محل مشاهده و کارایی سیستم را بیان کنید )یا فقط از روی استاندارد بیان می کنید؟
 

mohammad-s

عضو جدید
دوستان عزیز این که می فرمایید قطر لوله ورودی پمپ باید 5 برابر قطر لوله خروجی باشد به طور عملی در جای خاصی مشاهده کردید از نزدیک؟ (لطفا نوع پمپ و محل مشاهده و کارایی سیستم را بیان کنید )یا فقط از روی استاندارد بیان می کنید؟


با سلام
دوست عزیز در هیچ کجای پستهای قبلی نوشته نشده لوله ورودی باید 5 برابر لوله خروجی باشه !!!!!!!!!!!
بحث در موردنحوه لوله کشی قسمت مکش پمپ و فاصله آخرین اتصال تا ورودی به پمپ هست . و این فاصله در برخی استاندارد ها 5 برابر و در برخی 3 برابر و در جزوه ای که kaya پیوست کرده به 8 برابر اشاره کرده که بر اساس ansi HI9.8 هست .
 
  • Like
واکنش ها: kaya

تندباد

عضو جدید
اول نوشته ها رو خوب بخون ودرک کن وسپس قضاوت کن
دوستان گفته اند فاصله شیر قبل از suctionپمپ باید پنج برابر قطر پایپ ورودی باشه که کاملا درسته.
 

تندباد

عضو جدید
شیب لوله suction پمپ به سمت پمپ باید باشه تا پمپ هوا نگيره


سلام مهندس دلیلت چیه مطابق چه استانداردی حتما باید شییب به سمت پمپ باشه ؟
مگه قبل پمپ مخزن وجود نداره شیب واسه چی؟ البته در سایزهای کوچیک شیب مهم نیست ولی تو سایزای بزرگ عکس صحبت شماست.
 

golabi2007

عضو جدید
با سلام
دوست عزیز در هیچ کجای پستهای قبلی نوشته نشده لوله ورودی باید 5 برابر لوله خروجی باشه !!!!!!!!!!!
بحث در موردنحوه لوله کشی قسمت مکش پمپ و فاصله آخرین اتصال تا ورودی به پمپ هست . و این فاصله در برخی استاندارد ها 5 برابر و در برخی 3 برابر و در جزوه ای که kaya پیوست کرده به 8 برابر اشاره کرده که بر اساس ansi HI9.8 هست .

با عرض پوزش حق با شما بود با اینکه چند بار متن رو خونده بودم نمی دونم چرا همچین برداشتی کرده بودم
 

kaya

عضو جدید
سلام مهندس دلیلت چیه مطابق چه استانداردی حتما باید شییب به سمت پمپ باشه ؟
مگه قبل پمپ مخزن وجود نداره شیب واسه چی؟ البته در سایزهای کوچیک شیب مهم نیست ولی تو سایزای بزرگ عکس صحبت شماست.


سلام
همونطور که آقای مهندس mohammad-s لطف کردن و فرمودند منطق استاندارد رو تعیین میکنه، وقتی منبع مکش بالای پمپ هست یا مکش از هدر صورت می گیره ( ارتفاع مکش مثبت) شیب بایستی به طرف پمپ باشه تا اولا سیال لوله مکش به پمپ تخلیه بشه و ثانیا مقدار هوایی هم که ممکنه در جریان وجود داشته باشه به هدر یا منبع مکش رانده بشه. ولی وقتی مکش از هد منفی انجام بشه این شیب برعکس میشه که باعث تخلیه سیال باقی در لوله مکش به منبع پایین دست و در هنگاه راه اندازی حرکت هوای محبوس به طرف بالادست یعنی پمپ میشه.
مسئله دوم مسله لوله مکش بود که:
لوله مکش نباید تا حد لزوم زانویی و شیر و ***** داشته باشه (منظور شیری که باعث اتلاف هد زیاد بشه، gate و batterfly معمول هستند) زانویی اگه داشته باشه مستقیما به ساکشن پمپ وصل نمیشه و لوله واسطه باید باشه، ردیوسر استفاده شده توصیه شده غیر هم مرکز تخت از بالا باشه، و طول لوله حداقل 5 برابر قطر مکش باید باشه ( مهندس گفت 3 پس 3) سرعت مجاز در لوله مکش برای آب مابین 1 تا 1.5 متر بر ثانیه و سرعت مجاز در هدر مکش 0.6 تا 1 متر بر ثانیه باشه. سرعت ها برای آب توصیه شده اند که حد بالایی آستانه سرعت فرساینده و حد پایینی آستانه سرعت رسوب دهی هست و بین سیال ها می تونه متفاوت باشه. نشریه 470 سازمان مدیریت و برنامه ریزی شرح کاملتری داره و چند روز پیش در همین تالار لینک مستقیمش رو گذاشتم. موفق باشین. سوالی دارین از مهندس mohammad-s بپرسین مطمئن تره!
 

Similar threads

بالا