تاپیک سوالات و آموزش نجومی

DAVOODKHATAR

کاربر فعال
سلام دوستان عزيز من اطلاعاتي در مورد سوپر نواها و انرژي تاريك كه 70% از كيهان را تشكيل مي دهد نيازمندم اگر كسي در اين مورد كمكم كنه ممنون ميشم با تشكر از تمامي دوستان گرامي ......:gol:
 

hasan6666

عضو جدید
آقا يه سوال من جوابش نمي دونم

اينكه ميگن فلان سياره در فاصله يك ميليارد سال نوري ما قرار داره يعني چي؟؟يعني نور اون سياره يك ميليارد سال طول كشيده تا به مابرسه درسته؟؟
 

jaky

عضو جدید
آقا يه سوال من جوابش نمي دونم

اينكه ميگن فلان سياره در فاصله يك ميليارد سال نوري ما قرار داره يعني چي؟؟يعني نور اون سياره يك ميليارد سال طول كشيده تا به مابرسه درسته؟؟
سلام دوست عزیز.
یعنی نورش یک میلیارد سال طول میکشه تا برسه، ضمنا ستاره منظورت بود دیگه؟!!!
درواقع جواب سوالت: بلی:دی
 

aref.s

عضو جدید
کمک برای پایان نامه

کمک برای پایان نامه

سلام دوستان موضوع پایان نامه ی من "اختلالات کیهان شناسی در گرانش همدیس " هستش کسی میتونه در این ضمینه کمکم کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:)
 

aref.s

عضو جدید
تدریس خصوصی گرانش

تدریس خصوصی گرانش

سلام کسی هست که خصوصی گرانش تدریس کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام دوستان موضوع پایان نامه ی من "اختلالات کیهان شناسی در گرانش همدیس " هستش کسی میتونه در این ضمینه کمکم کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:)

سلام به دوست عزيز خوش اومدين ...

از آنجا كه نظريه ميدان همديس، خود نظريه اي انتگرال پذير است بايد كليه ساختارهاي نظريه هاي انتگرال پذير مانند معادله يانگ- باكستر و زوج لاكس را دارا باشد. از طرف ديگر ادامه تحليلي هر CFT به يك نظريه ميدان انتگرال پذير منجر ميشود. لذا با اين روش مي توان تعداد قابل توجهي از نظريه هاي ميدان انتگرال پذير ساخت و به اين ترتيب شكل كامل يك نظريه ميدان را اعم از اسپكتروم، ماتريس پراكندگي و غيره را بدست آورد.اهميت داشتن نظريه هاي ميدان انتگرال پذير كه در عين حال آزاد نباشند، در اين است كه با در نظر گرفتن اختلال در حول و حوش اين نظريه ها مي توان به نظريه هاي ميدان كاربردي دست يافت. (6-2) اهداف جزئي: در نظريه هاي انتگرال پذير معادلات يانگ- باكستر (YBE) نقش مركزي بازي مي كنند، يكي از موارد جالب اين معادلات ماتريس
است كه در معادله T-Q صدق مي كند. معادل ماتريس Q در نظريه ميدان همديس عملگر
ساخته شده است كه تقريباً همان نقش را بازي مي كند. عملگر
در مقادير مختلف
با يكديگر جابجا مي شوند و روي مادول ويراسور عمل مي كنند ما به دنبال تقسيم اين عملگرها به حالت LCFT هستيم در رابطه آن با نظريه C=-2 را مطالعه خواهيم كرد و نتايج حاصل از وجود چنين عملگري را براي نظريه هاي لگاريتمي به دست مي آوريم.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آقا يه سوال من جوابش نمي دونم

اينكه ميگن فلان سياره در فاصله يك ميليارد سال نوري ما قرار داره يعني چي؟؟يعني نور اون سياره يك ميليارد سال طول كشيده تا به مابرسه درسته؟؟

سلام به شما خوبيد ...
[h=1]سرعت نور [/h]نور با سرعت 300 هزار کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کند. در این سرعتها نور مسافتی برابر با 18 میلیون کیلومتر را در دقیقه طی می‌نماید. این مسافت را دقیقه نوری می‌نامند. وقتی که می‌گوییم یک جرم آسمانی بخصوص ، در فاصله یک دقیقه نوری ما قرار دارد، این بدان معناست که آن جرم در فاصله 18 میلیون کیلومتری زمین واقع شده است. مثلا فاصله خورشید از کره زمین 8 دقیقه و 30 ثانیه نوری می‌باشد. این عدد نشان می‌دهد که فاصله خورشید از زمین 150 میلیون کیلومتر است.

مسافت طی شده توسط نور در یک سال ، 90460000000000 کیلومتر است. بطور خلاصه می‌توان گفت که این فاصله 46/9 میلیون میلیون یا 10[SUP]12[/SUP] × 9.46 کیلومتر است. این مسافت را یک سال نوری می‌نامند. فاصله کره ماه از زمین ، برحسب این واحد ، 25/1 ثانیه نوری است. نزدیکترین ستاره به زمین ، پرکسیما سنتوری در فاصله 25/4 سال نوری قرار دارد. این بدان معناست که اگر با هواپیمایی که با سرعت 300 هزار کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کند پرواز کنیم، 25/4 سال طول می‌کشد تا به این ستاره برسیم (چنین سرعتی در عالم واقع امکان پذیر نیست). این ستاره فقط در نیمکره جنوبی قابل مشاهده است. نزدیکترین ستاره قابل رؤیت در نیمکره شمالی ، سیروس است که فاصله آن از کره زمین 8/8 سال نوری است.
[h=1]سال نوری چگونه اندازه گیری شد؟! [/h]برای اندازه گیری سرعت نور قطعا باید از روشهای ابتکاری استفاده کرد، چرا که آزمایشگاهی که حتی بتوان در آن سرعت نور را در یک ثانیه بدست آو.رد، باید لااقل 10[SUP]8[/SUP] × 3 کیلومتر طول داشته باشد. اولین بار یک ستاره شناس دانمارکی به نام اولاس رومر Olaus Roemer این کار را انجام داد. او دریافت که خسوف یکی از اقمار سیاره مشتری همچنان که زمین در مدار خود از خورشید دور می‌شود، ادامه می‌یابد. سپس ، وقتی که زمین به وضع اول خود بازگشت دو مرتبه خسوف رؤیت می‌شود. اختلاف زمانی که پدیده تقریبا 17 دقیقه بود و از روی آن بسادگی می‌شد تخمین زد که نور برای عبور از قطر مدار زمین چقدر وقت صرف کرده است. نتیجه این آزمایش با توجه به اینکه او می‌دانست این فاصله تقریبا 6/297 کیلومتر است این شد که سرعت نور به آسانی بدست آمد. البته برای محاسبه دقیق سرعت نور بعدها روشهای بسیار دقیقتری بکار گرفته شد که در نتیجه سرعت نور به میزان بسیار دقیقتری بدست آمد.
 

Oopsoop

عضو
کسی‌ هست از تاپیک برق در حال مهاجرت باشه؟
یعنی‌ رشتشون برق باشه
می‌خواستم بدونم به کدوم ایالت میخوان برن
 

ali.ali

عضو جدید
یه سوال در مورد ماه.(چه شبهایی ماه در میاد؟)

یه سوال در مورد ماه.(چه شبهایی ماه در میاد؟)

سلام.

چه شبهایی ماه در میاد؟؟کی کامل میشه؟؟؟

چه فصلهایی؟
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی ممنون از اطلاعات خوبی که میذارین. باید سر فرصت کامل بخونیم که یه وقت سوالای تکراری نپرسیم.;)
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
احتمالا این روش محدودترین شکل عکاسی نجومی است .اولین وسیله مورد نیاز بعد از دوربین ،تلسکوپی با استقرار استوایی ترجیحا" با یک موتور می باشد. بطور ساده روش کار این است که دوربین را به پشت تلسکوپ متصل کرده ونوردهی را انجام دهید. لازم است نصب تلسکوپ در حد امکان دقیقا" قطبی باشد در غیر این صورت در عکسبرداری بلند مدت دچار مشکل خواهید شد.همانطور که می دانید اگر دوربین روی سه پایه عکاسی روی زمین وبطور ثابت قرار بگیرد بدلیل چرخش زمین بدور محور خود، نورستارگان نه بصورت نقطه ای بلکه به صورت یک خط کشیده انحنا دار(که طول آن بستگی به مدت زمان نوردهی دارد)روی فیلم ظاهر می شود برای حذف اثرات چرخش زمین کافی است دوربین هم مطابق چرخش زمین بچرخد.برای اینکار دوربین را برروی بدنه تلسکوپی که دارای موتور مناسب بوده واجرام سماوی را تعقیب می کند قرار می دهند.


توجه داشته باشید در این روش نور بطور مستقیم از آسمان وارد دوربین عکاسی می شود و هیچ ارتباطی به سیستم نوری تلسکوپ وکیفیت آن ندارد.تنها استفاده ای که از تلسکوپ می شود این است که با دیدن تصویر سوژه مورد نظر می توان آنرا تعقیب کرد تا در زمان نوردهی از وسط میدان دید دوربین عکاسی خارج نشود.
[h=2]گام نخست:[/h]قطبی کردن تلسکوپ تا حدامکان
[h=2]گام دو:[/h]آماده کردن دوربین عکاسی از لحاظ انتخاب درست نسبت کانونی وانتخاب زمان لازم برای نوردهی
[h=2]گام سه:[/h]قرار دادن دوربین بر پشت تلسکوپ روی پایه ای که از قبل آماده کرده اید
متوجه باشید که نصب دوربین به عنوان یک بار اضافه می تواند تعادل تلسکوپ را متزلزل کند.بعد از نصب دوربین دوباره تعادل تلسکوپ را تنظیم کنید.این را هم در نظر داشته باشید که احتیاجی نیست که دوربین وتلسکوپ بطور کامل هم خط باشند.جهت گیری بدنه تلسکوپ را به گونه ای انجام دهید که سوژه مورد نظر در میدان دید دوربین قرار بگیرد.
بعد از جهت گیری تلسکوپبه سوی ناحیه مورد نظر در آسمان، دوباره تعادل تلسکوپ را برقرار کنید والبته بگونه ای که تمایل حرکت تلسکوپ اندکی به سمت غرب باشد .با این کار حرکت تلسکوپ با هدف تعقیب سوژه مورد نظر راحتتر انجام می شود.
[h=2]گام چهار:[/h]بعد از اطمینان از شروع حرکت تلسکوپ بکمک دکلانشور دریچه ورودی دوربین را باز کرده و بعد از زمان لازم آنرا ببندید.احتیاط کنید که با بدنه تلسکوپ برخوردی نداشته باشید.توصیه می شود برای هر سوژه کار عکاسی را دوبار انجام دهید.

[h=2]سحابی آمریکای شمالی عکاسی شده به روش Piggyback[/h]

[h=2]کهکشان راه شیری عکاسی شده به روش Piggyback[/h]
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=2] تاریخچه فضانوردی
[/h]وقتی که جنگ سرد ما بین بلوک شرق و غرب به اوج خود رسیده بود و کشورهای هر دو بلوک درصد بودند تا بیش از پیش مراقب یکدیگر باشند. یکی از سیاستمداران شوروی سابق پیشنهاد فعالیتهای فضایی برای تحت نظر گرفتن طرفهای مقابل را ارایه کرد. طبق طرح روسها یک وسیله فضاپیما به فضا پرتاب می شد و به نوعی در مدار زمین قرار می گرفت و چون هیچ مانع فیزیکی ما بین این وسیله و زمین نبود به راحتی می شد بلوک غرب را تحت نظر گرفت. برای انجام این کار می بایستی از افراد واجد شرایط نیز استفاده می شد. اما در ابتدا که هنوز هیچکس از شرایط زیست محیطی و ادامه حیات موجودات زنده در خارج از جو مطمین نبود دانشمندان روسی تصمیم گرفتند تا یک سگ زنده را به فضا پرتاب کنند.


یوری گاگارین
بنابراین سگی که بعدها به نام هاش پاییز(سگ بی سروصدا) معروف شد به وسیله یک سفینه کوچک به فضا پرتاب شد که پس از یک دور چرخیدن در مدار زمین به سلامت به زمین بازگشت. در پی این آزمایش بسیار موفقیت آمیز روسها تصمیم گرفتند انسان را هم به فضا بفرستند. به دلیل اینکه وسیله فضاپیما به نوعی یک وسیله پرنده تلقی می شد شخصی که با این وسیله به فضا می رفت می بایستی خلبان باشد. بنابراین اولین شخصی که به فضا رفت یک خلبان نیروی هوایی ارتش شوروی سابق به نام یوری گاگارین بود.

به این ترتیب فصل جدیدی در کشف ناشناخته ها گشوده شد. کشورهای بلوک غرب نیز در پی آزمایشهای موفقیت آمیز روسها تصمیم گرفتند اکتشافات فضایی خود را آغاز کنند. به این ترتیب روسها به عنوان هسته اصلی اکتشافات فضایی بلوک شرق و آمریکایی ها به عنوان هسته اصلی اکتشافات فضایی بلوک غرب در این زمینه با یکدیگر به رقابت پرداختند. هر کدام از مراکز فضایی ( شهر فضانوردان در شوروی و ناسا در آمریکا) شرایط ویژه خود را برای جذب و آموزش خلبانان تعیین کردند. این شرایط با توجه به نوع کاری که از فضانوردان انتظار می رفت تعیین می شد. بطور کلی فراهم کردن شرایط ادامه حیات موجودات زنده در فضا کار بسیار دشوار و پیچیده ای است. به همین دلیل بیشتر ماموریت ها و اکتشافات فضایی روسها با استفاده از سفینه های بدون سرنشین انجام می شد.


[h=2] شرایط فیزیکی[/h]بطور کلی فضانوردان از میان داوطلبان بسیاری که برای این کار تقاضا می دهند انتخاب می شوند. همه کسانی که انتخاب می شوند باید از شرایط جسمانی و روحی و روانی ویژه ای برخوردار باشند. ناسا و هر مرکز فضایی دیگر به دنبال افرادی هستند که کار را در اولویت فعالیتهای زندگی خود قرار بدهد.
فضانوردان باید از شرایط جسمانی مطلوب همانند خلبانان برخوردار باشند. البته اصلاح دید با استفاده از عینک یا لنز یا جراحی های ویژه که برای اصلاح دید به کار می رود مانعی برای فضانورد شدن نیست. به عبارت دیگر ناسا از این نظر محدودیتی برای فضانوردان قایل نمی شود.
آزمایشها و معاینه های پزشکی در خود مرکز فضایی انجام می شود و هر کدام از مراکز فضایی استانداردهای پزشکی خود را اعمال می کنند.

چگونه فضانورد شویم؟
[h=2] شرایط تحصیلی[/h]به دلیل گسترده شدن اکتشافات فضایی و همچنین بیشتر شدن کار و ماموریت فضانوردان شرایط تحصیلی فضانوردان نیز تغییر پیدا کرده است. امروزه بیشتر فضانوردان دارای مدارک فوق لیسانس و دکترا هستند. زیرا مطالبی را که آنها باید در طی پنج سال دوره شبانه روزی فضانوردی بیاموزند بسیار پیچیده و فشرده است. داشتن یک زمینه تحصیلی مناسب می تواند به آنها کمک کند تا مطالب را بهتر بیاموزند.
نوع مدرک تحصیلی بستگی دارد به کاری که به فضانورد محول می شود. به عنوان مثال در ماموریتهای فضایی که در ناسا انجام می شود تعدادی از فضانوردان که متخصص ماموریت نام دارند برای انجام آزمایشهای ویژه ای به فضا می روند. در میان آنها پزشک-بیولوژیست-فیزیکدان-شیمیدان-کارشناس ستاره شناس-زیست شناس-گیاه شناس و… دیده می شود.
متخصصان ماموریت خلبان نیستند بلکه افراد متخصصی هستند که برای انجام ماموریتهای ویژه ای به فضا می روند. زیرا در گذشته فضانوردان که شرایط جسمانی لازم را برای رفتن به فضا داشتند پزشک یا دانشمند نبودند. به همین ترتیب نیز دانشمندان و پزشکان نیز شرایط لازم را برای رفتن به فضا نداشتند. در نتیجه تعدادی متخصص از رشته های مختلف که شرایط فیزیکی لازم را برای رفتن به فضا دارند جذب شدند تا پس از گذراندن دوره پنج ساله فضانوردی بتوانند خواسته های دانشمندان را در فضا اجرا کنند. این افراد که زمینه تحصیلی لازم را برای این کار دارند دوره کامل ماموریتی را که می خواهند انجام بدهند می گذرانند. از طرف دیگر گروه دیگری از فضانوردان که خلبان هستند و دوره فضانوردی را می گذرانند هدایت سفینه فضاپیما را بر عهده دارند. این افراد نیز دست کم فوق لیسانس در یکی از رشته های مهندسی را دارند. به طور کلی فضانوردان می بایستی از زمینه تحصیلی برجسته ای بر خوردار باشند تا بتوانند دوره بسیار فشرده فضانوردی را که به صورت شبانه روزی است و حدود پنج سال طول می کشد را پشت سر بگذارند. معمولا” فضانوردان که کلاس های خود را در ایا لت های فلوریدا و تگزاس و کالیفرنیا می گذرانند در خوابگاه زندگی می کنند. آنها مجاز نیستند تا همراه خانواه شان زندگی بکنند.



چگونه فضانورد شویم؟
کلاسها بسیار فشرده و گاهی اوقات تا بیست ساعت در روز هم طول می کشد. استادان که خودشان دانشمندان رشته مربوطه محسوب می شوند به صورت خلاصه به مطالب اشاره می کنند و داوطلبان فضانوردی با مطالعاتی که در ساعت های خارج از کلاس انجام می دهند جزییات مطالب را می آموزند.

در خلال برنامه های آموزشی تحصیلی برنامه های ورزشی و بدنسازی نیز وجود دارد که باید گذرانده بشوند. داوطلبان مجاز هستند فقط در صورت بروز شرایط اضطراری محل آموزشی را ترک کنند و به نزد خانواده خود بروند. اگر به هر دلیلی داوطلب فضانورد به خاطر گذراندن دوره فضانوردی دچار مشکلات فضانوردی بشود باید از ادامه دوره انصراف بدهد یا اینکه خانواده خود را ترک کند. به این ترتیب داوطلب فضانوردی باید با خانواده اش هماهنگی و توافق کامل داشته باشد. یکی از مراحل استخدام داوطلبان مصا حبه با اعضای خانواده شخص مورد نظر می باشد. در صورتی که گروه انتخاب کننده اعضای خانواده را واجد شرایط نداند شخص مورد نظر برای گذراندن دوره فضانوردی انتخاب نخواهد شد.
به هر حال سری به لینک های زیر بزنید شاید شما هم خواستید فضانورد بشوید!!




  • می خواهید برای ناسا کار کنید؟
  • می خواهید فضانورد شوید؟
 

kopoll

عضو جدید
سلام دوستان امیدوارم یه جوابی ، برای سوالم پیدا کنید!!!؟؟؟؟از دوستان درخواست دارم طریقه تبدیل زاویه را به ساعت برام توضیح بدهند مثلا درجایی خوندم ساعت، زوایه 137/5 درجه میشه ساعت 5h/39m/4 . کسی می دونه این چطوری بدست اومده!!!!! برام خیلی مهمه ممنون
 

Similar threads

بالا