تاپیک سوالات قدرتی

hamed ghodrat

عضو جدید
خواهش می کنم.
احتمالا یه جایی رو اشتباه حساب می کنی حامد جان، ممکنم هست کتاب اشتباه نوشته.



5800 رو نمی دونم روشو نگاه کن اگه هایپربولیک داره حتما تو مده مختلط می تونی ازش استفاده کنی.

اگه ماشین حسابت کسینوس هایپربولیک نداره از تعریفش می تونی حساب کنی:

cosh(z)=(e^z+e^-z)/2



خواهش می کنم:

0.8255 + 0.0113i

راستی اگه به کامپیوتر دسترسی داری با متلب هم خیلی راحت می تونی حساب کنی. من الان ماشین حساب نداشتم با متلب اینو حساب کردم

خیلی ممنون . تشکر که این مثال رو حل کردی .
 

pesare irani

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
کسی اطلاع داره معنی cloderو recloserو trace چی میشه به فارسی؟

سلام

راستیش اینا کلمات تخصصی قدرت هستن دقیق معنی cloder و trace نمیدونم باید تو متن باشه معلوم بشه ه ه

اما ریکلوزر recloser هم به معنی سک سیونر استفاده میشه هم دژنکتور ( هر کس یه چیزی میگه اما سک سیونر بیشتر بهش میگن)
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سلام
کسی اطلاع داره معنی cloderو recloserو trace چی میشه به فارسی؟
سلام
معنی ها رو نمیدونم
اما
ریکلوز رله ای هست که بعد از اتفاق افتادن خطا و قطع شدن کلید به صورت دستی یا اتو مدار رو وصل میکنه ..
اگر تو جمله ای به کار برده شدن جمله رو بذاری شاید راحت تر بشه اون دو کلمه رو هم فهمید . (چنانچه در مورد رله ها باشه راحت تره ):d
 

mazy_taj

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
کسی اطلاع داره معنی cloderو recloserو trace چی میشه به فارسی؟

recloser رو رله بازبست ترجمه می کنن. البته رله وصل مجدد هم می گن.
closer رله وصل کننده
trace معنی زیاد داره توی متن باید ببینم، شاید بتونم بگم.

البته اینارو فرهنگستان نگفته، هرکی یه چی می زاره. من تو کتابه دکتر هوشمند دیدم اینارو گذاشته بود.
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام
با اجازه دوباره (چند باره) سوال پرسی رو شروع کنم
:redface:...
لامپای کم مصرف؟
وقتی کلید قطعه و لامپ خاموشه چشمک میزنه . هی خاموش و روشن میشه ,چرا؟ چطور میشه جلوگیری کرد که لامپ دیگه روشن و خاموش نشه.؟

اسن مورد وقتی اتفاق میفته که جای فاز و نول عوض بشه . یعنی نول بره به کلید و فاز مستقیم به لام وصل بشه . مثل وقتی که نول و فاز از کنتر عوض بشه . این تجربه عملی بنده هست .
هیچ ربطی هم به لامپی که درون بعضی کلید ها هست نداره .
بحث های سلفی و خازنی و اینا رو هم وسط نکشید که این هم دلیلش نیست .
دلیل دومش بعد از اولی نا متعادل بودن بیش از حد نولی هست که به منزل شما میاد .
که ولتاژ ضعیفی رو اهمال میکنه . زیاد نیست . اگر با برق زنده کار کرده باشین این ولتاژ رو با فشار دادن سیم نول تو دستتون احساس کردین !
که البته احتمال این دومی خیلی خیلی کمه ...
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
اسن مورد وقتی اتفاق میفته که جای فاز و نول عوض بشه . یعنی نول بره به کلید و فاز مستقیم به لام وصل بشه . مثل وقتی که نول و فاز از کنتر عوض بشه . این تجربه عملی بنده هست .
هیچ ربطی هم به لامپی که درون بعضی کلید ها هست نداره .
بحث های سلفی و خازنی و اینا رو هم وسط نکشید که این هم دلیلش نیست .
دلیل دومش بعد از اولی نا متعادل بودن بیش از حد نولی هست که به منزل شما میاد .
که ولتاژ ضعیفی رو اهمال میکنه . زیاد نیست . اگر با برق زنده کار کرده باشین این ولتاژ رو با فشار دادن سیم نول تو دستتون احساس کردین !
که البته احتمال این دومی خیلی خیلی کمه ...
دلیل علمیشو نمیدونم ... ولی عملی امتحان کردم این لامپ درون کلید واقعا موثره. بار ها برام اتفاق افتاده و کار انجام دادم ک اقا بعضی از لامپ های کم مصرف ما زود میسوزن . این لامپ ها حتی عمر کم مصرف رو پایین میاره و خودم امتحان کردم وقتی اون لامپ کوچیک رو از کلید دراوردم مشکل رفع شد.البته از این موارد خاص توی مسائل برق هست مثل من که مهتابی رو با دو مدار متفاوت میبندم و هیچ مشکلی پیش نمیاد. :eek:واسه خودمم سواله
 

moh3n_s

عضو جدید
سلام
كسي ميدونه موتورهاي سنكرونو چطور راه اندازي ميكنن؟

می دونم به دو روش راه اندازی میشه یکی راه انداز داخلی یکی خارجی که روش خارجیش یکم مسخره هستش یعنی اول موتور را با یه موتور دیگه که هم محور هست رو راه اندازی میکنن بعد سنکرون رو مثل ژنراتور راه اندازی میکنند بعد یهو موتور خارجی رو از مدار خارج می کنند سنکرون دیگه مثل موتور کار میکنه

روش خارجی ش هم دقیقا مثل موتور های آسنکرونه اگه سیم پیچ روتور رو اتصال کوتاه کنی موتور آسنکرون کار می کنه اما وقتی که تحریک موتور رو به دی سی وصل کنی سنکرون کار میکنه و دور موتور به دوور سنکرون میرسه
 

moh3n_s

عضو جدید
محسن جان روش خارجيش توسط اتو ترانس راه اندازي ميكنن؟


نه عزیز میگم یه روش مسخره هستش یعنی میان با یه موتور دیگه محور موتورسنکرون رو می چرخونن اول موتور سنکرون به صورت ژنراتوری راه اندازیش میکنند بعد یهو موتور هم محور شده رو از مدار خارج میکنن اون وقت از این به بعد ژنراتور سنکرون به صورت موتوری کار میکنه
 

حاکو

عضو جدید
سلام،خیلی خوشحالم که با این باشگاه آشنا شدم. در مورد اینترلاکهای الکتریکی و مکانیکی موجود در پستهای فوق توزیع (63kv /20kv ) مطلب ، جزوه ، کتاب یا هرچیز دیگه ای که بتونه بصورت مفهومی موضوع رو شرح بده میخواستم.از لطفتون ممنون
 

leon2008

عضو جدید
Re: تاپیک سوالات قدرتی

سلام دوستان عزیز
راستش از دوستان گلم یه راهنمایی میخواستم
من تازه تو یه شرکت مهندسی مشاور مشغول شدم و خب کارای مربوط به برق پروژه هارو قراره انجام بدم.کار با اتوکده و روشنایی و جای کلید و پریز و از همه مهمتر تابلو برق و طراحیشه.حالا میخواستم بدونم برا اینکه من جلو بیفتم و سریعتر خودم شروع به طراحی کنم بایداز کجا شروع کنم ? چه کلاسی برم? چه کتابی بخونم? ممنون که راهنمایی میفرمایید

from samsung galaxy
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سلام دوستان عزیز
راستش از دوستان گلم یه راهنمایی میخواستم
من تازه تو یه شرکت مهندسی مشاور مشغول شدم و خب کارای مربوط به برق پروژه هارو قراره انجام بدم.کار با اتوکده و روشنایی و جای کلید و پریز و از همه مهمتر تابلو برق و طراحیشه.حالا میخواستم بدونم برا اینکه من جلو بیفتم و سریعتر خودم شروع به طراحی کنم بایداز کجا شروع کنم ? چه کلاسی برم? چه کتابی بخونم? ممنون که راهنمایی میفرمایید

from samsung galaxy
برق مجتمع های مسکونی و تجاری و کارخونه وغیره کمی در انتخاب محل نصب کلید و پریز متفاوت هست. مبحث 13 و 15 رو مطالعه کنید
سوالتون خیلی کلی هست
نظر من اینه که این فایل رو مطالعه کنید تقریبا خیلی چیزا دستتون میاد .و با خیلی مسائل اشنا میشین
..
واسه طراح شدن که خلاصه بگم به جز سابقه و مهارت , حداقل باید متخصص در رله و حفاظت طراحی سیستم های قدرت نرم افزار های طراحی شناخت و انتخاب تجهیزات (خیلی مهمه) مسلط باشید
.
ابتدا زبان انگلیسی (بازم خیلی مهمه) باید قوی باشه . چون اکثر تجهیزات وارداتی هستن و مشخصاتشون به زبان انگلیسی هست (یک مورد)
بعد از اون شناخت تئوری مسائل مربوط به برق ...و همچنین عملی و کسب تجربه
حالا بعد از این ها میشه به استاندارد ها رجوع کرد و مطالعه کرد
برای دونستن نکات تکنیکالی هم یک دوره تخصصی در یک زمینه خاص طی کنید مکمل میشه
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سلام،خیلی خوشحالم که با این باشگاه آشنا شدم. در مورد اینترلاکهای الکتریکی و مکانیکی موجود در پستهای فوق توزیع (63kv /20kv ) مطلب ، جزوه ، کتاب یا هرچیز دیگه ای که بتونه بصورت مفهومی موضوع رو شرح بده میخواستم.از لطفتون ممنون

طراحی پست های 63/20 _وزارت نیرو رو مطالعه کنید
.
در پست های فشار متوسط تمام کلید ها رو با اسم disconector switch (سک سیونر)مشخص میکنن
بین دو کلید یا بیشتر بسته به نوع طراحی باید اینترلاک وجود داشته باشه . اصولا اینتر لاک بین دو بریکر(کلید در مسیر خط گرم) الکتریکی و بین بریکر و سک سیونر(اتصال زمین) مکانیکی
ایجاد میکنن.
اینتر لاک الکتریکی رو میشه همون کنتاکت های کلید در نظر گرفت. و مکانیکی رو مانند استارت استپ دوبل
هر سک سیونر ارت به باس مشخصی متصله
این سک سیونر باید با تمام کلید های ورودی به اون باس اینتر لاک داشته باشه
...
طریقه کار اینتر لاک هم میشه با یک مثال ساده مشخص کرد
مثل درب خودرو زمانی که باز میشه یک لیمیت سویچ وجود داره که باعث روشن شدن لامپ درون خودرو میشه و با بسته شدن درب اون لامپ هم خاموش میشه
یک نوع اینتر لاک الکتریکی
 

hamedd92

عضو جدید
سلام...یه روش درس خوندن برا ارشد همزمان با تحصیل در دانشگاه ..؟؟؟لطفا...از ترم چن شروع کنم ....؟؟؟؟؟منابع کنکور ارشد؟؟؟؟
 

hassa1

عضو جدید
با سلام
من دوتا سوال داشتم
اگه به ي موتور ac كه مثلا با 220 ولت كار ميكنه بهش 100 ولت بديم موتور امپر ميكشه
اگه ي موتور سه فاز كه كنترل فاز نداره يكي از فازاش حين كار قطع بشه دو فاز ديگه موتور امپر ميكشه كه موتور بسوزه؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سلام دوستان کسی یه جزوه رله و حفاظت یا یه کتاب خوب برای رله و حفاظت سراغ داره؟؟؟؟

سلام اقا محسن عزیز
هر حفاظتی میتونه حداقل 30 -40 صفحه توضیح داشته باشه ...راجب کدوم حفاظت میخوای؟!
یعنی نظر منم اینه که دنبال حفاظت خاص بری و مطالعه کنی . چون راجب مطالب کلی رله و حفاظت توی نت زیاد هست که هیچ کدوم هم کاربردی نیست .

با سلام
من دوتا سوال داشتم
اگه به ي موتور ac كه مثلا با 220 ولت كار ميكنه بهش 100 ولت بديم موتور امپر ميكشه
اگه ي موتور سه فاز كه كنترل فاز نداره يكي از فازاش حين كار قطع بشه دو فاز ديگه موتور امپر ميكشه كه موتور بسوزه؟

100 ولت ؟ نمیدونم .!منظور تز جریان کشیدن چیه؟بیشتر از جریان نامی؟اگر منظورت اینه جواب من نه هست .!
مسلما ولتاژ پایین باشه با توان کمتری کار میکنه
...
اگر یک فاز قطع بشه موتور با توانی کمتر از توان نامی کار میکنه ..حالا بستگی به بار روی موتور داره ..اگر بار نامی باشه که موتور سریعا زیر بار میخوابه . و به خاطر زیر بار خوابیدن و قفل شدن رتور جریان میکشه ...حالا اگر توانی خیلی کمتر از توان نامی روی موتور باشه موتور با توان کم و ضعیف و با صدای بلند به کار خودش ادامه میده تا بلاخره ی جایی برسه که توان بار موتور بر توان موتور غلبه کنه و حریف موتور بشه .
در اون زمانه که موتور جریانی برابر یا نزدیک حالت رتور قفل شده ی خودش میکشه
 

hassa1

عضو جدید
سلام مصطفي جان
منظورم اينه كه اگه افت ولتاژ بوجود بياد موتور جريان نميكشه ؟(با بار و بدون بار)
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سلام مصطفي جان
منظورم اينه كه اگه افت ولتاژ بوجود بياد موتور جريان نميكشه ؟(با بار و بدون بار)
موتور در حالت کار عادی داره کار میکنه .توان نامی ولتاژ نامی و جریان نامی(مثال)...حالا به هر دلیلی افت ولتاژ پیش میاد این افت ولتاژ باعث میشه توان کاری موتور (توانی که میتونه انتقال بده) کم بشه . تا اینجا جریان ثابته . حالا این ولتاژ به قدری افت میکنه که میزان توان نامی موتور همون توان قابل انتقال روکم میکنه.باری که روی محور موتور قرار داره به میزان توان نامی هست .اما حالا افت ولتاژ داریم , توان نامی موتور کاهش پیدا کرده , پس باری که روی محور موتور هست بر موتور غلبه میکنه .(یعنی موتور زور میزنه که محور رو بچرخونه اما چون توان موتور به دلیل افت ولتاژ کم شده موتور دیگه نمیتونه محور رو بچرخونه)پس بار روی محور , باعث میشه که محور موتور از حرکت بایسته .موتور در حال کار کردن یهو از کار میفته و محورش نمیچرخه
حالا موتور زور میزنه که جریان زیادی از شبکه بگیره تا بتونه محور رو بچرخونه . و اونقدر جریان میکشه که سیم پیچ ها از بین میرن و موتور میسوزه .
 

hassa1

عضو جدید
ممنون مصطفي جان
از ي برق كاراي صنعتي پرسيدم راجع به چگونگي حساب بانك خازن .گفت واسه اينكه ي بانك خازنو طراحي كنيم از روش تجربي ميان اگه بار سلفي باشه همه بار سلفي رو حساب ميكنن بعد مقدار بدست اومه رو تقسيم بر 3 ميكنن ميشه مقدار بان خازن به كيلو وار
؟
درسته بنظرتون
 
آخرین ویرایش:

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
ممنون مصطفي جان
از ي برق كاراي صنعتي پرسيدم راجع به چگونگي حساب بانك خازن .گفت واسه اينكه ي بانك خازنو طراحي كنيم از روش تجربي ميان اگه بار سلفي باشه همه بار سلفي رو حساب ميكنن بعد مقدار بدست اومه رو تقسيم بر 3 ميكنن ميشه مقدار بان خازن به كيلو وار
؟
درسته بنظرتون
کاملا اشتباست :d
اینو مطالعه کن
و هر کسی نمیتونه طراح بانک خازن بشه . !وقت میخواد حوصله میخواد تجربه میخواد خلاقیت میخواد شناخت میخواد....
 

hassa1

عضو جدید
اگه ي موتوري به هر نحوي به حالت مثلث نره يعني فقط در حالت ستاره كار كنه بدون بار و با بار چه مشكلي پيش مياد واسش؟
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
اگه ي موتوري به هر نحوي به حالت مثلث نره يعني فقط در حالت ستاره كار كنه بدون بار و با بار چه مشكلي پيش مياد واسش؟

سلام
تو حالت بدون بار هیچی ولی تو حالت بار دار ممکنه بسوزه چون تو اتصال ستاره با 33% توان داره کار میکنه. ولتاژ رادیکال3 برابر کمتر هست در این اتصال
پس برای جبران اون، جریان بالا میره و ...
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
با سلام
من دوتا سوال داشتم
اگه به ي موتور ac كه مثلا با 220 ولت كار ميكنه بهش 100 ولت بديم موتور امپر ميكشه
اگه ي موتور سه فاز كه كنترل فاز نداره يكي از فازاش حين كار قطع بشه دو فاز ديگه موتور امپر ميكشه كه موتور بسوزه؟

1- بله در بار نامیش آمپر میکشه
2- بله. اگه 2 فاز بشه ممکنه بسوزه
 

hassa1

عضو جدید
چه موقع سيم نول از سمت كنتور (با فرض اينكه سيم فازي كه به خانه ميرود را قطع كرده باشيم)برقدار ميشه؟
منظورم اينه كه سيم فاز و نولي كه به خونه ميره قطع باشه
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
چه موقع سيم نول از سمت كنتور (با فرض اينكه سيم فازي كه به خانه ميرود را قطع كرده باشيم)برقدار ميشه؟
منظورم اينه كه سيم فاز و نولي كه به خونه ميره قطع باشه


سیم نول؟! برقدار؟زمانی ک فاز قطع باشه ؟! فکر کنم منظورت مقدار جریان کمی هست که بر اثر نامتعادلی از سیم نول عبور میکنه و ارتباطی به فاز نداره .
 

hassa1

عضو جدید
اره مصطفي جان
خونه يكي از دوستان اي مشكلو داره با فاز متر زدم فاز متر روشن شد.گفتم شايد فازمتر شوخي داره دست زدم بله.....
منظورم از قط كردن فاز خونه برق ورودي خونه(قطع كردن فيوز)
البته من با اين موضوع هم تو ي جاي صنعتي كار ميكردم روبرو شدم
 

Similar threads

بالا