تاپیک سوالات قدرتی

pirhadi.mehdi

عضو جدید
سلام
من تازه کارم نمیدونم کجا سوالم را تایپ کنم ببخشید
میخواستم بدانم نحوه کار الکتروفلو را کسی میداند مثلا چه نوع مداری دارد که برای صرفه جویی برق استفاده مشود یا چگونه برق 2 فاز را سه فاز میکند ایا باطری دارد یا فقط مدار RLC
دارد یا اگه نقشه از مدارات داخلیش دارید بدهید با تشکر
 

Ti8

عضو جدید
خیلی ممنون از جواب شما چرا ژنراتور1 توان راکتیو سمت ژنراتور 2 تامین میکنه؟ منظورم فرق گزینه های 3 و 4 هست
 

بیتا24

عضو جدید
جاری شدن توان اکیتو همیشه از سمت دلتای بزرگ به سمت دلتای کوچیکه
ولی توان راکتیو از سمت اندازه ی ولتاژ بزرگ به سمت اندازه ی ولتاژ کوچیکه

وقتی ولتاژها با هم یکی باشند توان راکتیو جاری صفر خواهد بود .....دقیقا مثل دو نقطه ی هم پتانسیل
 

آرشيتكت سجاد

عضو جدید
دوستان قدرتی سلام...من ی سوال در مورد مقره دارم..من برای انتقال ی ولتاژ 12kv نیاز ب مقره دارم ک در داخل ی بدنه اهنی تعبیه
شده حالا سوال من اینه ک قطر اینه مقره باید چقدر باشه..؟ایا می تونم از سرامیک شمع استفاده کنم ک قطرش یک سانتی متره؟بعد چه نوع تناسبی بین ولتاژ و قطر مقره وجود داره؟ممنون
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
دوستان قدرتی سلام...من ی سوال در مورد مقره دارم..من برای انتقال ی ولتاژ 12kv نیاز ب مقره دارم ک در داخل ی بدنه اهنی تعبیه
شده حالا سوال من اینه ک قطر اینه مقره باید چقدر باشه..؟ایا می تونم از سرامیک شمع استفاده کنم ک قطرش یک سانتی متره؟بعد چه نوع تناسبی بین ولتاژ و قطر مقره وجود داره؟ممنون
سلام بر شما
منظورتون رو از بدنه آهنی متوجه نشدم
به ازای هر کیلوولت 1 سانتیمتر فاصله مورد نیازه... هر مقره بشقابی ولتاژ 11 کیلوولت رو تحمل میکنه...
جنس مقره قبلا از چینی بود... بعد از شیشه استفاده شد... الان مقره های کامپوزیتی در خارج از کشور متداول هستند...
 

آرشيتكت سجاد

عضو جدید
سلام بر شما
منظورتون رو از بدنه آهنی متوجه نشدم
به ازای هر کیلوولت 1 سانتیمتر فاصله مورد نیازه... هر مقره بشقابی ولتاژ 11 کیلوولت رو تحمل میکنه...
جنس مقره قبلا از چینی بود... بعد از شیشه استفاده شد... الان مقره های کامپوزیتی در خارج از کشور متداول هستند...
سلام مهندس ممنون ک جواب دادین ..ببینید من ی محف
ظ​
ه دارم ک می خوام ولتاژو از طریق سوراخی ک در بدنس هست ب داخل بفرستم
محفظه
هم تحت ف
شاره هستس ک مقره ای لازم دارم ک ی الکترود از وسط​
ش عبور کرده باسه و ب داخل این محف​
ظ​
ه بره صخا​
امت بدنه محف​
ظه یک سانتی متره​
شما مجسم کن عین همین​
شمع خودرو ک هست برقو از الکترود عبر میده منم ی همچین مقره ای لازم دارم حالا من برای انتقال این 12kv می تونم از این الکترود و سرامیک​
شمع استفاده کنم یا نه باید قطورتر با​
شه سرامیک؟ممنون​
 

آرشيتكت سجاد

عضو جدید
یعنی می خوام سیم حامل این جریان من از داخل بدنه عبور کنه خب لازمه ک با ی مقره از اتصال بدنه جلوگیری کنم قطر بدنه هم ک همونطور گفتم یک سانتی متره حالا چ مقره ای استفاده کنم ؟ا
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
یعنی می خوام سیم حامل این جریان من از داخل بدنه عبور کنه خب لازمه ک با ی مقره از اتصال بدنه جلوگیری کنم قطر بدنه هم ک همونطور گفتم یک سانتی متره حالا چ مقره ای استفاده کنم ؟ا

قطر بدنه یک سانتی متره ؟!پس با مقره های معمولی تو بازار نمیتونید . همونطور که استاد گفتن برای هر یک کیلو ولت یک سانتی متر طول ,اما در شرایط متفاوت فرق میکنه . مثلا نزدیک به اب باشه رطوبت باشه یا نزدیک به هر نوع هادی باشه ضرایبی تخصیص داده میشه که قطر و طول مقره رو بیشتر میکنه .
و از اون جا که مقره 12 کیلو ولتی ,کوچکترینش در بازار قطری بزرگتر از یک سانتی متر داره . شما باید بصورت سفارشی با فایبر گلاس یا فیبر استخوانی یک عایق یا همون مقره بسازید که البته مرکز این نوع عایق راه عبور هادی هم باشه . چون مقره های معمول در بازار چنین نیستن(راه عبور هادی نداره ) . (البته شاید باشه )
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
سلام مهندس ممنون ک جواب دادین ..ببینید من ی محف
ظ​
ه دارم ک می خوام ولتاژو از طریق سوراخی ک در بدنس هست ب داخل بفرستم
محفظه
هم تحت ف
شاره هستس ک مقره ای لازم دارم ک ی الکترود از وسط​
ش عبور کرده باسه و ب داخل این محف​
ظ​
ه بره صخا​
امت بدنه محف​
ظه یک سانتی متره​
شما مجسم کن عین همین​
شمع خودرو ک هست برقو از الکترود عبر میده منم ی همچین مقره ای لازم دارم حالا من برای انتقال این 12kv می تونم از این الکترود و سرامیک​
شمع استفاده کنم یا نه باید قطورتر با​
شه سرامیک؟ممنون​
من الان متوجه شدم چی میخواید...
دوست من مقره مورد نیاز شما یک مقره بوشینگ هست... با یک سرچ ساده میتونید مشخصات مقره های بوشیگ رو بدست بیارید
این مقره ها برای اتصال کابل به ترانس به کار میره و دقیقا همون کارایی رو داره که شما مد نظر دارید... به این مقره ها مقره عبوری هم گفته میشه
270px-Medium_voltage_ceramic_standoff_electric_insulator_-_20060530.jpg
59770.jpg
همونطور که توی شکلها هم پیداست، این مقره یه سوراخ داره توش و کابل از درون مقره عبور میکنه و از طریق مقره وارد ترانس میشه... حالا میتونید با دونستن نوع مقره راحت تر بگردید ببینید مقره ای که قطر 1 سانتیمتر داره موجوده یا نه... سری به سایت های شرکت های تولید کننده بزنید...

اینکه از سرامیک شمع میشه استفاده کرد یا نه نیازمند محاسبات عایق و فشار قوی و آزمایگاهی هست و اینجا نمیشه گفت...
موفق باشید
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
دوستان قدرتی سلام...من ی سوال در مورد مقره دارم..من برای انتقال ی ولتاژ 12kv نیاز ب مقره دارم ک در داخل ی بدنه اهنی تعبیه
شده حالا سوال من اینه ک قطر اینه مقره باید چقدر باشه..؟ایا می تونم از سرامیک شمع استفاده کنم ک قطرش یک سانتی متره؟بعد چه نوع تناسبی بین ولتاژ و قطر مقره وجود داره؟ممنون

سلام
این چیزی که شما میخاهید بهش میگن بوشینگ یا مقره عبوری که دوستمون اشاره کردن
ولی معمولا به اسم بوشینگ میشناسنش
شما کاتالوگ شرکتهای تولید کننده رو نگاه کنید احتمالا میتونید چیزی که مد نظرتون هست رو پیدا کنید.
 

Arezoya

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان.دانشجوهای برق قدرت تو باشگاه تاپیک مطالعه گروهی برا ارشد دارن؟
 

2@li

عضو جدید
با سلام خدمت مهندس های گل برق
من مهندس صنایع هستم که برای پروژه به بررسی یه سری اطلاعات مربوط به سیستم انتقال برق احتیاج دارم. همنطور که میگن هر چیزی را باید از اهل فن پرسید. خب غرض از مزاحمت
در شبکه انتقال برق مقداری از برق اتلاف میشه !! اتلاف در سیم و ... خب مشخص هست اما در دکل ها چه چیزی و چه عواملی به ذهن شما میرسه که باعث اتلاف این برق میشه؟؟ حتی اگر این عامل درصد خیلی کوچکی داشته باشه !!( دکل گفتم چون یادم نمیاد این پایه های فلزی که سیم نگه میدارند اسمش چی بود)َ
 

MehranVB

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
با سلام خدمت مهندس های گل برق
من مهندس صنایع هستم که برای پروژه به بررسی یه سری اطلاعات مربوط به سیستم انتقال برق احتیاج دارم. همنطور که میگن هر چیزی را باید از اهل فن پرسید. خب غرض از مزاحمت
در شبکه انتقال برق مقداری از برق اتلاف میشه !! اتلاف در سیم و ... خب مشخص هست اما در دکل ها چه چیزی و چه عواملی به ذهن شما میرسه که باعث اتلاف این برق میشه؟؟ حتی اگر این عامل درصد خیلی کوچکی داشته باشه !!( دکل گفتم چون یادم نمیاد این پایه های فلزی که سیم نگه میدارند اسمش چی بود)َ
سلام،
عوامل خیلی زیادی باعث اتلاف برق میشه، در مورد دکل برق اینها به ذهنم میرسه:
* اتصال کوتاه که میتونه گذرا (transient) یا دائم باشه همیشه بحش زیادی از تلفات رو به خودش اختصاص میده. گاهی اوقات اتصالی‌ها میتونن باعث قطعی موقتی یا دائم برق بشن.
* برای اتصال کابل به دکل از مقره استفاده میشه. در مقره‌ها میتونه تلفات کرونا رخ بده که بیشتر توی ولتاژای فشار قوی اتفاق میفته.
* در بعضی از دکل‌ها از ترانسفورماتور استفاده میشه که تلفات زیادی را شامل میشه.
* کابل‌ها خودشون به تنهایی یه بخشی از تلفات رو شامل میشن. اگر کابل کهنه، خرده شده، دارای خمش و ... باشه میتونه میزان تلفات رو افزایش بده.
تلفات دیگه‌ای هم وجود داره، ولی برای تلفات مرتبط به دکل اینها به ذهنم رسید.
 

sh2012

عضو جدید
با سلام دوستان کسی شبییه سازی مدل هفرون فیلیپس ماشین سنکرون رو نداره؟؟؟
 

javad ta

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام دوستان کسی شبییه سازی مدل هفرون فیلیپس ماشین سنکرون رو نداره؟؟؟

سلام مهندس
بلوک دیاگرامشو دارم خواستی برات بفرستم >اگه شبیه سازی به مشکل برخوردی میتونی بپرسی>در این مورد بخش مکانیکی ماشین سنکرونو انجام دادم
 

fery_eng

عضو جدید
دوستان من تاپیک انتخاب کابل مناسب رو خوندم اما یه سوالی دارم
برای سایزینگ کابل یه موتور باید جریان رو خودمون بدست بیاریم(p=1.73VIPf) یا باید از جریان نامی روی پلاک موتور استفاده کنیم؟؟ (چون جریان نامی نوشته شده روی پلاک بزرگتر هست)
و اگه باید خودمون جریان رو بدست بیاریم اگه روی پلاک موتور ضریب قدرت نوشته نشده بود( مثل عکس زیر) باید چیکار کنیم؟؟
((البته موتور توانش کمه و به نظر کابل 1.5*3 براش کافیه اما سوال من کلیه و فرض کنید برای موتور های بزرگ باید از کدوم جریان برای سایزینگ کابل استفاده کنیم؟))
1.jpg
 

leon2008

عضو جدید
سلام دوستان یه سوال خیلی مهم دارم بدجور به مشکل خوردم.تو یه موتورخونه ما یه سری الکترو موتور 30 و 55 و 37 کیلوووات داریم.اینجا ته خطه و افت ولتاژ خیلی داره. میخواستم بدونم استانداردی هست که بگه حداقل و حداکثر افت ولتاژ برای الکترو موتور ها که آسیبی بهشون نزنه چند درصده؟ اگه استانداردی وجود داره بگین ممنون میشم
 

leon2008

عضو جدید
اصلا احتیاج به این کار نیست.شما از نشریه 110 جدول انتخاب کابل وسایل موتوری میتونی سایز مناسب رو انتخاب کنی.برای موتور شما سلیز مناسب طبق جدول با اتصال مستقیم 2.5*3 هستش
 

leon2008

عضو جدید
دوستان من تاپیک انتخاب کابل مناسب رو خوندم اما یه سوالی دارم
برای سایزینگ کابل یه موتور باید جریان رو خودمون بدست بیاریم(p=1.73VIPf) یا باید از جریان نامی روی پلاک موتور استفاده کنیم؟؟ (چون جریان نامی نوشته شده روی پلاک بزرگتر هست)
و اگه باید خودمون جریان رو بدست بیاریم اگه روی پلاک موتور ضریب قدرت نوشته نشده بود( مثل عکس زیر) باید چیکار کنیم؟؟
((البته موتور توانش کمه و به نظر کابل 1.5*3 براش کافیه اما سوال من کلیه و فرض کنید برای موتور های بزرگ باید از کدوم جریان برای سایزینگ کابل استفاده کنیم؟))
مشاهده پیوست 244345

اصلا احتیاج به این کار نیست.شما از نشریه 110 جدول انتخاب کابل وسایل موتوری میتونی سایز مناسب رو انتخاب کنی.برای موتور شما سلیز مناسب طبق جدول با اتصال مستقیم 2.5*3 هستش
 

fery_eng

عضو جدید
اصلا احتیاج به این کار نیست.شما از نشریه 110 جدول انتخاب کابل وسایل موتوری میتونی سایز مناسب رو انتخاب کنی.برای موتور شما سلیز مناسب طبق جدول با اتصال مستقیم 2.5*3 هستش
ممنون از پاسختون. میشه بگید تو کدوم صفحه جدول انتخاب کابل وسایل موتوری هست؟؟(من پیدا نکردم و جریان نامی موتور هم 5 امپر هستش فکر می کنم 2.5*3 زیاد باشه)
 

Similar threads

بالا