تاپیک سوالات قدرتی

sorona

عضو
سلام دوستان عزیز ایا امکان استفاده از کلید حفاظت جان سه فاز به جای کلید حفاظت جان تکفاز در مدارات تکفاز استفاده نمود ممنونم میشم اگه بگید
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
سلام دوستان عزیز ایا امکان استفاده از کلید حفاظت جان سه فاز به جای کلید حفاظت جان تکفاز در مدارات تکفاز استفاده نمود ممنونم میشم اگه بگید
سلام
محافظ جان چیزی نیست جز یک کوربالانس که فازها و نول از داخلش عبور کردن و اختلاف جریان رو میسنجه!
پس میشه استفاده کرد...
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
ژنراتور سنکرون هم برای بهبود ضریب قدرت استفاده میشه درسته؟ یعنی هم در حالت موتوری هم ژنراتوری جریان به شبکه تزریق میکنه؟
........

ترانس زمین برای ایجاد نول مصنوعی به کار میره . دقیقا منظور از این نول مصنوعی چیه ؟یعنی بدون اینکه مرکز ترانس زمین شده باشه , شبکه نول داره؟
نگیم جریان تزریق میکنه... بگیم که توان راکتیو تزریق میکنه...

....................
نه ترانس زمین اصلا ربطی به شبکه نداره...
معمولا طرف اولیه (مثلث) ترانس های توزیع مثلث/ستاره رو به ترانس زمین وصل میکنن تا از اتصال کوتاه تکفاز به زمین محافظت کنن...
یعنی در طرف مثلث امکان تشخیص خطای زمین وجود نداره (چون زمین نداریم)...
 

old eng

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
با سلام خدمت همه ی دوستان.من قراره یک طرحی رو روش کار کنم به یه سری اطلاعات در زمینه ی برق نیازدارم.اگه دوستان پاسخ بدن بسیار سپاسگزارم:حداقل سرعت چرخش یک ژنراتور(حتی در حد آزمایشگاهی)برای اینکه حداقل میزان برق راتولید کرده وحتی کوچترین لامپ رو روشن کنه چقدره؟ممنونم.
سلام
من خیلی از ماشین چیزی یادم نیست. ولی اساس کار ژنراتور اینه که انرژیی مکانیکی رو به الکتریکی تبدیل میکنه یعنی عکس موتور. یعنی ورودی شما حرکت چرخشی روتور هست و خروجیشم که انرژی الکتریکی. بین توان تولیدی و گشتاور چرخشی و سرعت هم رابطه ای هست. و هرچی سرعت بالاتر توان خروجی بیشتره مسلما. و شما حتی خودتونم میتونین یه ژنراتور ساده بسازین اماااا اینکه گفتین حداقل خوب شما اگه درست بسازینش قطعا ولتاز تولیدی هم خواهین داشت ولی ممکنه در مقیاس کم. حتی نانو!!!یعنی ممکنه با ولتمترتون اندازه بگیرین و صفرنشون بده در حالی که صفر نیس. و کوچکترین لامپم از نظر برقی به عنوان خروجی بی معنیه. یعنی شما میتونی حداقل تولیدو داشته باشی حالا اینکه لامپی رو روشن کنه یا نه چه ربطی میتونه داشته باشه؟؟؟ اول باید تکلیفتون رو روشن کنید که چند ولت خروجی میخواین؟؟؟ چون لامپ داریم خیلی بزرگه ولی با 12 ولت روشن میشه و لامپم داریم خیلی کوچیکه ... خلاصه اینکه یه کم صورت مسئلتون ناقصه و به خاطر برقی نبودنتونه. منم که در همین حد یادم اومد. بچه های قدرتی بهتر میتونن کمک کنن فک کنم.
 

scrat_68

عضو جدید
سلام به مهم و سال نو تون مبارک




با سلام خدمت همه ی دوستان.من قراره یک طرحی رو روش کار کنم به یه سری اطلاعات در زمینه ی برق نیازدارم.اگه دوستان پاسخ بدن بسیار سپاسگزارم:حداقل سرعت چرخش یک ژنراتور(حتی در حد آزمایشگاهی)برای اینکه حداقل میزان برق راتولید کرده وحتی کوچترین لامپ رو روشن کنه چقدره؟ممنونم.
چطوری داداش ...معمولا ژنراتور ها ی موجود در بازار حداقل سرعت 750 دور در دقیقه دارن و بیشتر هاشم که زیاد هست منظورم ژنراتور های چند اسب بخاری هست قیمت چینی هاش 1.5 تومنه)... اگر دنبال چیز خیلی کوچیک هستین دینام ماشین بهترین گزینه هست و سرعتش حدود1000RPM اما همونطور که دوستمون گفت در حالت تئوری ( ینی رو کاغذ ) ساخت هر نوع ژنراتور و با هر سرعتی که دلتون بخواد و هر ولتاژی که دلتون بخواد امکان پذیره ...فقط ....فقط ...فقط
میزان انرژی ورودی مکانیکی برابر انرژی خروجی + تلفات خواهد بود این قانونشه
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

hamlabad

عضو جدید
حفاظت اضاف بار موتور کرن های سقفی

حفاظت اضاف بار موتور کرن های سقفی

سلام
کسی از دوستان در خصوص نحوه حفاظت اضافه بار الکتروموتورهای کرن های سقفی آگاهی دارد؟ در این گونه موتورها از حفاظتهای متداول نصب بی متال و رله های مشابه الکترونیکی دیگر در داخل تابلو فرمان خبری نیست و یک کنتاکت بسته از داخل موتور بسمت بیرون سیم کشی شده است که در مسیر استارت قرار می گیرد. این کنتاکت بسته با سنسور های دمای سیم پیچ کاملا متاوت می باشد کسی در مورد نحوه کارکرد انها و دلیل عدم استفاده از بیمتال و رله اضافه بار بیرون از موتور و داخل تابلو فرمان ان اطلاعی دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/yinyang.gifhttp://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/wink.gif
 

mehri9

عضو جدید
سلام دوستان
کسی میدونهmean value در Simpower system, Extra library چه وظیفه ای داره؟
 

daniboy

عضو جدید
سلام شرح حال یک ترانسفورماتور 630 KVA به این صورت است:
حدود یک سال است که در شرایط کاملا مختلف و رندومی کات اوت میزنه و پس از اون تقریبا در 99 درصد موارد در اتاقک نگهبانی هر وسیله ای که دو شاخه اش به برق وصله چه روشن و چه خاموش دچار تخریب کلی و ترکیدگی مدارت اون میشه (تلوزیون لامپ ها و دستگاه کارت خوان و UPS وشارژر ...).
مدار ارت این ترانس پس از این اتصالی ها از نو اجرا شد ولی فایده ای نداشت.
به نظر نشت HV از سمت اولیه داره صورت میگیره
چطور میشه ترانس رو کاملا تست کرد با چه دستگاه های اندازه گیری
 

saeid_s2s

عضو جدید
مزایا و معایب استفاده از یک ترانسفورماتور با قدرت 5000 کیلوولت آمپر به جای استفاده از دو ترانسفورماتور با قدرت 2500 کیلوولت آمپر ؟
این سوال در رابطه با نیروگاه chp هستش
که برق تولیدی بعد از ژنراتور و کلید ACB به سر ترانس میره
حالا میخایم امکان سنجی استفاده از 1ترانس 5000kva رو به جای 2ترانس2500kva بررسی کنیم
از دوستان اگر کسی اطلاعات تخصصی داره کمک کنه ممنون میشم
 

kuchuluuu

عضو جدید
سلام
محافظ جان چیزی نیست جز یک کوربالانس که فازها و نول از داخلش عبور کردن و اختلاف جریان رو میسنجه!
پس میشه استفاده کرد...

سلام
البته بهتره که جریان از تمامی تیغه ها عبور کنه.یعنی وقتی که فاز رو به تیغه 1 وصل کردین،بین تیغه های 2و3 - 4و5 را جمپر بزنین و سپس سیم خروجی از پایه 6 رو به بار وصل کنید.
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
سلام
البته بهتره که جریان از تمامی تیغه ها عبور کنه.یعنی وقتی که فاز رو به تیغه 1 وصل کردین،بین تیغه های 2و3 - 4و5 را جمپر بزنین و سپس سیم خروجی از پایه 6 رو به بار وصل کنید.
:surprised:
دوست عزیز جمع برداری 3 جریان همفاز میشه 3 برابر جریان اون فاز!!
وقتی 3 فاز از کوربالانس یا حافظ جان عبور میکنه جمعش میشه صفر یا جریانی ناچیز که اون هم از نول برمیگرده و کوربالانس در مجموع صفر رو میبینه...
ولی وقتی یک فاز رو 3 بار از کور بالانس عبور بدید اون مقدار ضربدر 3 میشه!! در این حالت حتی در حالت بدون خطا هم حافظ جان فالت میده
 

chicamika

عضو
سوال در مورد دوربین مدار بسته و اعلام حریق

سوال در مورد دوربین مدار بسته و اعلام حریق

با سلام

سوال یک:اگر به هر دلیلی بخواهیم سیگنالهای دوربین مدار بسته رو تقویت کنیم آیا میشه از تقویت کننده های انتن مرکزی استفاده کرد؟اگه میشه چطور؟
سوال 2:اگر یه سری از تجهیزات شامل دتکتور ها و اژیر ها رو که به زون یک پنل وصله و یسری دیگه از تجهیزات که به زون 2 پنل وصله در نظر بگیرید.
حالا اگر سیم مثبت و منفی که تجهیزات زون یک وصله رو باز کنیم و در پنل به زون دو ببندیم چه اتفاقی میفته ؟(من خودم به اعلام حریق اریاک و جنت تست کردم اتفاقی نیفتاد نه فالتی نه چیزی)نظر شما چیه ؟
 

Masoud_IEC

عضو جدید
دوستان کسی درمورد قطع کننده ها توی الکتروموتورا چیزی میدونه ؟

منظورتون جهت حفاظت هست ؟
یک نمونه مقاومت حرارتی هست که داخل سه سیم پیچ قرار میدن که بهنگام اور لود عمل میکنه و میتونه به کنترلر فرمان بده
 

triple.s

عضو جدید
سلام.
میخاستم یه شبکه قدرت تو سیمولینک متلب رسم کنم و جریان خطای سه فاز و خط به زمین و ... رو محاسبه کنم. ولی نمیدونم باس بار کجا هست. bus selector , bus creator رو پیدا کردم ولی هیچ جا باس معمولی که سه فاز بهش وصل بشه رو پیدا نکردم. کسی میتونه راهنماییم کنه ؟
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
سلام.
میخاستم یه شبکه قدرت تو سیمولینک متلب رسم کنم و جریان خطای سه فاز و خط به زمین و ... رو محاسبه کنم. ولی نمیدونم باس بار کجا هست. bus selector , bus creator رو پیدا کردم ولی هیچ جا باس معمولی که سه فاز بهش وصل بشه رو پیدا نکردم. کسی میتونه راهنماییم کنه ؟
سلام
دوست من المانی به عنوان باس بار در سیمولینک وجود نداره... شما باید المان های مورد نیاز رو به هم وصل کنید... اون سیم های متصل کننده به عنوان باس بار خواهند بود...
باز اگر سوالی بود بپرسید
موفق باشید
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
دوستان کسی درمورد قطع کننده ها توی الکتروموتورا چیزی میدونه ؟

همونطور که اقا مسعود گفتن رله اورلود با اندیس 49 rms مثل یک سنسور داخل سیم پیچ قرارمیگیره.برای موتور ها وترانس های فشار متوسط دو تاروی هر فاز میذارن بنابر این ستینگ این نوع رله ها مطابق با جریان فاز انجام میشه .سوالمشخصی از این رله دارید بفرماید
 

محمد بی غم

عضو جدید
اتصال ستاره یا مثلث

اتصال ستاره یا مثلث

با سلام.فرض کنید یه موتور داریم که از jB آن فقط سه تا سیم اومده بیرون ،از کجا بفهمیم که اتصال موتور ستاره هست یا مثلث؟موتور فاقد پلاک هست!
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
با سلام.فرض کنید یه موتور داریم که از jB آن فقط سه تا سیم اومده بیرون ،از کجا بفهمیم که اتصال موتور ستاره هست یا مثلث؟موتور فاقد پلاک هست!
موتور رو راه اندازی کنید... جریان راه اندازی موتور و همچنین جریان اون در حالت کار عادی رو بسنجید...
حالا از روی نسبت این 2 جریان میشه تشخیص داد که موتور در چه حالتی راه اندازی شده...
طبق استاندارد موتور در حالت راه اندازی مثلث حدود 6 برابر جریان نامی رو از شبکه میکشه...
 

محمد بی غم

عضو جدید
نوسانی بودن اهم سیپم پیچ موتور

نوسانی بودن اهم سیپم پیچ موتور

با سلام.در اهم تست یک موتور سه فاز که به صورت مثلث بسته شده است.مقاومت بین دو فاز دایماً نوسانی میشد!علت چیست؟موتور 400 ولت.30 کیلو وات می باشد.موتور را باز کردیم سالم بود!
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
با سلام.فرض کنید یه موتور داریم که از jB آن فقط سه تا سیم اومده بیرون ،از کجا بفهمیم که اتصال موتور ستاره هست یا مثلث؟موتور فاقد پلاک هست!

اگر سه سر سیم بیرون باشه که سه فاز نیست. باید 6 سر بیرون باشه. و اگر منظورتون تک فاز هست که تک فاز رو در حالت خاصی با یک خازن ب صورت سری میبندن .روش تشخیص خاصی رو برای تک فاز نمیشناسم ولی اگر منظورتون سه فاز هست و 6 سر سیم بیرون اومده ! بفرمایید تا بگم
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
با سلام.در اهم تست یک موتور سه فاز که به صورت مثلث بسته شده است.مقاومت بین دو فاز دایماً نوسانی میشد!علت چیست؟موتور 400 ولت.30 کیلو وات می باشد.موتور را باز کردیم سالم بود!
ایشالا که اندازه گیری مقاومت در حالت بدون برق بوده؟ درسته؟
 

محمد بی غم

عضو جدید
سلام.نخیر دوست عزیز!سوال رو با دقت بخونید!نوشتم از jB آن نه از سیم پیچی!منظور سوال اینست که اتصال موتور در داخل جعبه آن صورت گرفته.و سه سیم ورودی آن از جعبه بیرون آمده!موتور 3 فاز است و امکان بازکردن جعبه وجود ندارد.با تشکر
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
میگن اگر ثانویه یک ترانس بدون بار باشه (باز) و یک واتمتر در اولیه نصب کنیم و به اولیه ترانس ولتاژ نامی بدیم واتمتر تلفات اهنی ترانس رو مشخص میکنه .. حالا اگر در همین حالت باری به ثانویه ترانس وصل کنیم چه تفاوتی در قرائت واتمتر بوجود میاد
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
میگن اگر ثانویه یک ترانس بدون بار باشه (باز) و یک واتمتر در اولیه نصب کنیم و به اولیه ترانس ولتاژ نامی بدیم واتمتر تلفات اهنی ترانس رو مشخص میکنه .. حالا اگر در همین حالت باری به ثانویه ترانس وصل کنیم چه تفاوتی در قرائت واتمتر بوجود میاد

تفاوت نداره
در حالت اول و دوم اون واتمتر یک چیز رو نشون میده ولی در حالت اول چون بار نداری و جریان هم نداری (پس تلفات مسی هم نداری) توانی که نشون میده میشه همون تلفات اهنی هست
در حالت دوم شما بار داری (که واتمتر مقدارش رو نشون میده) چون بار داری جریان داری (تلفات مسی داری که نشون داده میشه) و تلفات اهنی داری
یعنی در حالت دوم شما مجموع این سه رو میبینی ولی در حالت اول فقط تلفات اهنی رو میبینی
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
تفاوت نداره
در حالت اول و دوم اون واتمتر یک چیز رو نشون میده ولی در حالت اول چون بار نداری و جریان هم نداری (پس تلفات مسی هم نداری) توانی که نشون میده میشه همون تلفات اهنی هست
در حالت دوم شما بار داری (که واتمتر مقدارش رو نشون میده) چون بار داری جریان داری (تلفات مسی داری که نشون داده میشه) و تلفات اهنی داری
یعنی در حالت دوم شما مجموع این سه رو میبینی ولی در حالت اول فقط تلفات اهنی رو میبینی
احسنت
یعنی قرائت وات متر میشه توان بار بدون احتساب راندمان ؟
 

Similar threads

بالا