تاپیک راهبردی گروه پژوهش تالار گیاهان دارویی-هفته دوم : گیاه سرخار گل (Echinacea purpurea)

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
بسم الله الرحمن الرحیم

سرگروه :

اعضای دائمی:
reyhaneh919
نارون
.آیسا
mastane20
orkideh4
اعضای غیر دائم:
وظایف سرگروه:
1- امانتداری و متعهد بودن
2- هماهنگی با گروه های ( ترجمه، تهیه مقاله و مستندات علمی،تهیه عکس و فیلم و شورای نظارت و ارزیابی علمی بر تالار گیاهان دارویی)
3-تهیه گزارش ماهانه از عملکرد گروه (یک پست در تاپیک عملکرد گروه های گیاهان دارویی)
4-تبعیت از نظر جمع
5- تعیین عضو دائم و غیر دائم و عضو گیری برای گروه گروه پژوهش
6- کلیه هماهنگی های بین اعضای گروه پژوهش از قبیل فایل مقالات- جمع بندی مقالات- تدوین مقالات- هزینه های ارسالی برای مقاله- تهیه پوستر و تمامی مواردی که در نگارش یک مقاله علمی سهیم هستند. سایر موارد احتمالی با نظر سایر اعضای عضو در گروه و در صورت لزوم؛ رای گیری قابل اجرا خواهد بود.
7- تهیه یک سر فصل مناسب برای کارگاه های مقاله نویسی و پیگیری در اجرای آن


وظایف اعضای گروه:
تعریف عضو دائمی گروه:
عضویست که بصورت پیوسته و مداوم در گروه عضو باشد و تمام کارهای محوله را در زمان توافق شده؛ به اتمام برساند.

1- امانتداری و متعهد بودن
2- داشتن حس مسئولیت و توان فعالیت در کارهای گروهی و مشارکت همگانی
3-انجام دادن وظیفه سپرده شده به نحو کامل از قبیل: جستجو و تایپ مقاله و سایر مواردی که در نگارش مقاله دخیل هستند. مانند آنالیز و تفسیر و ......
4-تبعیت از نظر جمع


وظایف اعضای غیر دائم گروه:
تعریف عضو غیر دائم:
به اعضایی اطلاق می شود که بصورت مقطعی و پروژه ای با گروه همکاری می کند.
1- امانتداری و متعهد بودن
2- داشتن حس مسئولیت و توان فعالیت در کارهای گروهی و مشارکت همگانی
3-تبعیت از نظر جمع
4- فعالیت اعضای غیر دائم گروه باید با توافق سرگروه باشد.



تمامی وظایف ذکر شده بعد از بررسی سایر اعضای گروه قابل تغییر و تحول می باشد
 
آخرین ویرایش:

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز

Echinacea purpurea سر خارگل

خانواده:Composite ( Asteraceae ) مرکبان


مشخصات:
گیاهی است دو ساله یا بیشتر با قوام سخت که دارای ریشه ای منفرد با چندین شاخه فرعی می باشد . شاخه منفرد یا چند گانه ، با ارتفاع 10 تا 50 سانتی متر که برگهایی با اشکال خنجری تا بیضوی با حاشیه ای دندانه دار، بصورت متناوب بر روی آن قرار می گیرند. در انتهای شاخه ها گل منفرد به رنگ بنفش مایل به صورتی قرار دارد .

پراکندگی:

گیاه بومی آمریکای شمالی می باشد و در اروپا کشت می گردد.
در ایران بصورت کاشته شده یافت می شود.

بخش های مورد استفاده:

گیاه و ریشه

ترکیبات شیمیائی:

پلی یین ، پلیوینیل ، روغن فرار ، رزین ، الکیلامید و هتروپلی ساکاریدها از ترکیبات اصلی می باشند.


خواص:
_ ضد عفونت : با اثر مستقیم و غیر مستقیم منجر به مسدود شدن مسیر متابولیسم ( سیستم هیالورونیک/ هیالورونیداز) گشته و بدین ترتیب رشد باکتری ها متوقف می گردد.

_ ضد التهاب : بدلیل وجود الکیلامید ها و پلی ساکاریدها اثر ضد التهابی موضعی دارد .

_ افزایش قوای ایمنی : با افزایش میزان گلبولهای سفید ، افزایش بلع عوامل خارجی ( فاگوسیتوز ) منجر به افزایش مقاومت بدن در برابر بیماریها می گردد .


موارد مصرف :
پیشگیری:_ عفونتهای ویروسی : با بالا بردن توان سیستم ایمنی بدن از بروز عفونتهای ویروسی مخصوصا " سرماخوردگی" پیشگیری می کند .{ کمکی ، معادل ( خوراکی)}

_ عفونتهای مکرر تنفسی : تعداد موارد بروز عفونتهای تنفسی را کاهش می دهد. { کمکی ( خوراکی)}

_ عفونتهای مکرر ادراری : تعداد موارد بروز را کاهش می دهد . { کمکی ( خوراکی)}

درمان :
_ عفونتهای مزمن و مکرر تنفسی و ادراری : منجر به بهبود سریعتر و عود کمتر می گردد . { کمکی ( خوراکی)}_ عفونتهای مزمن ترشح دار پوستی : بهبود این عفونتها را تسریع می بخشد . {کمکی ( موضعی)}

موارد منع مصرف و احتیاط :

_ در افرادی که سابقه حساسیت دارند مصرف نوع تزریقی ممنوع است .

_ در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بدلیل تحریک سیستم ایمنی و شعله ور شدن بیماری مصرف سرخارگل ممنوع است ._ در بیماران ایدزی به دلیل افزایش میزان ترشح اینترفرون آلفا و فاکتور نکروز توموری آلفا علی الرغم افزایش گلبولهای سفید که برای این بیماران مفید می باشد ، به طور متناقضی منجر به افزایش وخامت بیماری می گردد و منع مصرف دارد ._ در بیماریهای خود ایمنی ( آرتریت روماتوئید ، لوپوس ) بدلیل تحریک سیستم ایمنی منجر به افزایش آسیب بیماری می گردد ._ در فرم حاد و پیشرفته بیماری سل بدلیل مشابهت ترکیبات سرخارگل ( آرابینوگالاکتانی) با دیواره سلولی مایکوباکتریوم منجر به تضعیف پاسخهای گلبولهای سفید ( لنفوسیت ) می گردد و منع مصرف دارد ._ در سرطانهای خون که با افزایش گلبولهای سفید خون تظاهر می کنند ، مصرف سرخارگل ممنوع است ._ در مواردی که بصورت تزریقی استفاده می شود عوارضی کوتاه مدتی چون تب ، استفراغ و تهوع گردد._ در کلاژنوز بواسطه تحریک فیبروبلاست ها منع مصرف دارد._ مصرف بیشتر از 8 هفته بطور مداوم توصیه نمی گردد.تداخلات داروئی :_ در صورت مصرف توام با کتوکونازول در درمان بیماریهای قارچی ناحیه رحم موارد عود را به میزان زیادی افزایش می دهد.مصرف در دوران بارداری: با توجه به عدم وجود مطالعات کافی با احتیاط مصرف گردد.

مصرف در دوران شیردهی:

با توجه به عدم وجود مطالعات کافی با احتیاط مصرف گردد.

سرخارگل و پیشگیری

سرخپوستان آمریکا از گذشته دور از این گیاه در درمان بیماریها استفاده می کردند . با توجه به اثرات محرکی که سرخارگل بر سیستم ایمنی بدن دارد می تواند در پیشگیری از:_ سرماخوردگی_ عود بیماریهای مزمن تنفسی و ادراری موثر باشد.
ترجمه : گروه سلامت سیمرغ -دکتر محمد رضا رضوانی
www.seemorgh.com/health
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
سرخارگل (اکیناسه، اکیناشا) یک گیاه دارویی است که استفاده آن در امریکای شمالی و اروپا بسیار معمول است و به عنوان دارویی برای بهبود سرماخوردگی فروخته می شود.

گیاهشناسی

سرخارگل گیاهی علفی و چند ساله از تیره ی کاسنی می باشد که ارتفاع آن حداکثر به ۱ تا ۱.۵ متر می رسد. برگ های پایین ساقه تخم مرغی تا نیزه ای شکل هستند که حداکثر ۳۰ سانتی متر طول و ۲۰ سانتی متر عرض دارند. ساقه از انشعابات فراوانی برخوردار بوده و دارای پرزهای زبر و خشن است. گلها معمولا به رنگ ارغوانی، صورتی، قرمز ارغوانی، زرد و نارنجی دیده می شوند و دیسک مرکز آنها (گلهای لوله ای) سبز تیره، قهوه ای تیره و سیاهرنگ می باشد. این گیاه برای اولین بار در سال ۱۳۷۲ توسط دکتر رضا امیدبیگی به ایران آورده شد و توسط آقای دکتر سید محمد فخر طباطبایی به نام سرخارگل نامگذاری گردید.
نیازهای اکولوژیکی و پراکنش

سرخارگل به نور فراوان احتیاج دارد و خاکهای سبک (شنی) و متوسط (لومی) را تحمل می کند. قادر است خشکی را به خوبی تحمل نماید. این گیاه به سرما مقاوم بوده و تا دمای منفی ۱۰ درجه سانتی گراد را به راحتی تحمل می کند. سرخارگل بومی آمریکای شمالی است ولی امروزه در اکثر نقاط اروپا و آسیا و حتی برخی نقاط ایران هم به طور انبوه کشت می شود. سرخارگل بصورت خودرو در جلگه های شمال شرقی تگزاس، میسوری و میشیگان یافت می گردد.
کاشت، داشت و برداشت

سرخارگل معمولا به دو طریق تکثیر می شود: ۱- تکثیر با بذر. بذرها از نیمه ی دوم اسفند تا نیمه ی اول فروردین در خزانه یا گلخانه پاشیده شده و با خاک تا عمق حداکثر ۲ سانتی متر پوشیده می شوند. بذور سرخارگل معمولا از قوه رویشی پایینی برخوردار هستند و برای جوانه زنی نیازمند رطوبت بالا می باشند. بوته های قوی تر و پرپشت تر در پاییز به زمین اصلی منتقل می شوند و سایر بوته ها تا بهار سال آینده در گلخانه نگهداری می شوند. در طی تحقیقاتی که در منطقه ی شمال شرق تهران (زردبند) توسط امیدبیگی و همکاران صورت گرفته است، ۱۵ تیر تا ۱۵ مرداد زمان مناسبی برای انتقال نشا عنوان شده است. ۲- تکثیر به وسیله ی تقسیم بوته. در این روش معمولا از گیاهان ۳ ساله استفاده می شود. در اواسط پاییز ابتدا شاخ و برگهای اضافی و مزاحم حذف گردیده و سپس بوته از خاک خارج می شود. بوته را به چهار تا پنج قسمت که هر کدام دارای مقداری ریشه باشند تقسیم کرده و کشت می کنند. ریشه گیاهان تا زمان کاشت بایستی بصورت مرطوب نگهداری شود. سرخارگل گیاه کم توقعی است و نیاز زیادی به عملیات کود دهی ندارد ولی اگر در حین داشت بطور ماهیانه آنرا با یک کود متعادل تغذیه کنیم نتیجه ی بهتری خواهیم گرفت. در مرحله گل دهی کامل پیکره رویشی از ارتفاع ۲۰ سانتی متری برداشت می گردد. سرخارگل تا سال چهارم دارای بازده اقتصادی می باشد. (۱)
ترکیبات شیمیایی و فرآوری

تمام پیکر این گیاه اعم از ریشه و پیکر رویشی حاوی مواد ارزشمندی از قبیل ترکیبات آلکیل آمیدی، ایزوبوتیل آمید، اسید شیکوریک و ... است. همچنین دارای اسانس هم می باشد که مهمترین ترکیبات تشکیل دهنده اسانس سرخارگل را هومولن، کاریوفیلن و اکسید کاریوفیلن تشکیل می دهند.
خواص درمانی و کاربردها

مطالعات نشان می دهد که اکیناسه و ترکیبات فعال آن روی سیستم ایمنی فاگوسیتی اثر دارد ولی روی سیستم ایمنی اختصاصی اثر ندارد امروزه اکیناسه برای عفونت های باکتریایی، ویروسی، پروتوزوایی و قارچی به کار می رود. همچنین به عنوان ماده ضد التهاب و احتمالاً پیشگیری کننده مصرف می شود.(منبع ۳) اگر چه تعداد زیادی از ترکیبات فعال اکیناسه شناسایی شدند ولی مکانیسم عمل آن ناشناخته است. (۳)
بومیان آمریکا از اوایل قرن ۱۷ میلادی از این گیاه برای درمان مار گزیدگی، بیماری های لثه و دهان، سرماخوردگی و ... استفاده می کرده اند. سرخارگل امروزه به عنوان یکی از مهمترین گیاهان دارویی در جهان مطرح است و کشت و کار آن به صورت فزاینده ای درحال افزایش است. از آنجا که این گیاه خاصیت تقویت سیستم ایمنی بدن و ضد ویروس دارد، در درمان بسیاری بیماریهای ویروسی می توان از آن استفاده کرد و امروزه به عنوان کاندیدای درمان بیماری ایدز مطرح می باشد. (منبع ۱)
اﺷﻜﺎل داروﻳﻲ ﻣﻮﺟﻮد

سرﺧﺎرﮔﻞ در ﺑﺎزار داروﻳﻲ اﻳﺮان ﺑﻪ ﻓﺮم ﻗﺮص و ﺷﺮﺑﺖ ﺧﻮراﻛﻲ ﻣﻮﺟﻮد اﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﻬﺖ ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی و درﻣﺎن ﻛﻤﻜﻲ ﺳﺮﻣﺎﺧﻮردﮔﻲ و ﻋﻔﻮﻧﺖ ﻫﺎی وﻳﺮوﺳﻲ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﻟﺘﻬﺎب دﻫﺎن و ﺣﻠﻖ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﺷﻮد ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﺮای ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﻪ ﺷﺮﺑﺖ ﮔﻴﺎﻫﻲ اﻳﻤﻮژن و ﻗﺮص روﻛﺸﺪار ﻓﻴﺘﻮﻛﻠﺪ اﺷﺎره ﻧﻤﻮد. (منبع ۲)
مشخصات


  • نام عمومی: اکیناشا، سرخارگل
  • نام علمی: Echinacea angustifolia
  • نام خانواده: کاسنی
  • نوع گیاه: بوته
  • قسمت مورد استفاده: ریشه و ریزوم
  • خواص درمانی: ضدعفونی کننده، ضدالتهاب، بازکننده عروق، تقویت کننده سیستم ایمنی
  • طرز مصرف: دم کرده یا جوشانده ملایم
  • توجه: در دوران بارداری و شیردهی نباید استفاده شود.
  • ارتفاع: تا۹۰ سانتی متر
  • زمان گلدهی:اواسط تابستان
  • گل ها: با گلبرگ های ارغوانی آویخته یا گسترده در اطراف مرکز گل
  • تکثیر: با تقسیم ریشه در اواخر زمستان یا اوایل بهار
  • نیازها: خاک (در هر نوع خاک باغچه)، آب (در هفته ۳ بار)، نور (آفتاب و سایه) و رطوبت (متوسط).
  • منبع:ویکیپدیا
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=3]Overview:[/h]Echinacea is one of the most popular herbs in America today. This Native American medicinal plant called echinacea is named for the prickly scales in its large conical seed head, which resembles the spines of an angry hedgehog (echinos is Greek for hedgehog).
Archaeologists have found evidence that Native Americans may have used echinacea for more than 400 years to treat infections and wounds and as a general "cure-all." Throughout history people have used echinacea to treat scarlet fever, syphilis, malaria, blood poisoning, and diphtheria. Although this herb was popular during the 18th and 19th centuries, its use began to decline in the United States after the introduction of antibiotics. Echinacea preparations became increasingly popular in Germany throughout the 20th century. In fact, most of the scientific research on echinacea has been conducted in Germany.
Today, people use echinacea to shorten the duration of the common cold and flu and reduce symptoms, such as sore throat (pharyngitis), cough, and fever. Many herbalists also recommend echinacea to help boost the immune system and help the body fight infections.
General Uses
Several laboratory and animal studies suggest that echinacea contains active substances that enhance the activity of the immune system, relieve pain, reduce inflammation, and have hormonal, antiviral, and antioxidant effects. For this reason, professional herbalists may recommend echinacea to treat urinary tract infections, vaginal yeast (candida) infections, ear infections (also known as otitis media), athlete's foot, sinusitis, hay fever (also called allergic rhinitis), as well as slow-healing wounds. One study even suggests that echinacea extract exerted an antiviral action on the development of recurrent cold sores triggered by the herpes simplex virus (HSVI) when supplied prior to infection.
Common Cold
Whether or not echinacea helps prevent or treat the common cold remains under debate. Some studies have shown that the herb can make you feel better faster. Others suggest that echinacea has no impact on a cold at all. Several clinical trials have shown that people who take echinacea as soon as they feel sick reduce the severity of their cold and have fewer symptoms than those who do not take the herb. One study of 95 people with early symptoms of cold and flu (such as runny nose, scratchy throat, and fever) found that those who drank several cups of echinacea tea every day for 5 days felt better sooner than those who drank tea without echinacea.
A review of 14 clinical trials found that echinacea reduced the odds of developing a cold by 58% and the duration of a cold by 1 - 4 days. However, some experts dispute these findings claiming that there were several weaknesses in the analyses. Echinacea preparations tested in clinical trials differ greatly. It is important to choose a high quality echinacea supplement. Talk to your health care provider for recommendations.

[h=3]Plant Description:[/h]Echinacea is a perennial herb native to the midwestern region of North America. It has tall stems, bears single pink or purple flowers, and has a central cone that is usually purple or brown in color. The large cone is actually a seed head with sharp spines that resemble a stiff comb.

[h=3]What's It Made Of?:[/h]Echinacea contains several chemicals that play a role in its therapeutic effects. These include polysaccharides, glycoproteins, alkamides, volatile oils, and flavonoids.
The chemicals contained in the root differ considerably from those in the upper part of the plant. For example, the roots have high concentrations of volatile oils (odorous compounds) while the above-ground parts of the plant tend to contain more polysaccharides (substances known to trigger the activity of the immune system). The combination of these active substances is responsible for echinacea' s beneficial effects, though research suggests that the above ground portion of Echinacea purpurea is the most effective.
In Germany (where herbs are regulated by the government), the above-ground parts of Echinacea purpurea are approved to treat colds, upper respiratory tract infections, urinary tract infections, and slow healing wounds. The root of the Echinacea pallida plant is also approved for the treatment of flu-like infections.

[h=3]Available Forms:[/h]Three species of echinacea are commonly used for medicinal purposes: Echinacea angustifolia, Echinacea pallida, and Echinacea purpurea. Many echinacea preparations contain one, two, or even all three of these species. Different products use different parts of the echinacea plant. This is why the effectiveness of echinacea may differ from one product to another.
Echinacea (including one, two, or all three species) is available in extracts, tinctures, tablets, capsules, and ointments. It is also available in combination with other immune boosting herbs, vitamins, and minerals.
A study performed by ConsumerLab.com (an independent company that tests the purity of health, wellness, and nutrition products) found that of 11 brands of echinacea purchased for testing, only 4 contained what was stated on their labels. About 10% had no echinacea at all; half were mislabeled as to the species of echinacea in the product; and more than half of the standardized preparations did not contain the labeled amount of active ingredients.
Buy products made by reputable, established companies that distribute their products through trustworthy and knowledgeable establishments. When possible, select products with guaranteed potency or standardized extracts.

[h=3]How to Take It:[/h]Pediatric
You should work with your child's pediatrician or an herbal practitioner trained in children to determine pediatric dosing.
Use alcohol-free preparations for children.
Adult
For general immune system stimulation, during colds, flu, upper respiratory tract infections, or bladder infections, choose from the following forms and take 3 times a day until you feel better, but not for more than 7 - 10 days:

  • 1 - 2 grams dried root or herb, as tea
  • 2 - 3 mL of standardized tincture extract
  • 6 - 9 mL of expressed juice (succus)
  • 300 mg of standardized, powdered extract containing 4% phenolics
  • Tincture (1:5): 1 - 3 mL (20 - 90 drops)
  • Stabilized fresh extract: 0.75 mL (15 - 23 drops)
Apply creams or ointments for slow-healing wounds as needed.

[h=3]Precautions:[/h]The use of herbs is a time-honored approach to strengthening the body and treating disease. However, herbs contain active substances that may trigger side effects and interact with other herbs, supplements, or medications. For these reasons, people should take herbs only under the supervision of a health care provider knowledgeable in the field of botanical medicine.
People with tuberculosis, leukemia, diabetes, connective tissue disorders, multiple sclerosis, HIV or AIDS, any autoimmune diseases, or, possibly, liver disorders should not take echinacea. There is some concern that echinacea may reduce the effectiveness of medications that suppress the immune system. For this reason, people receiving organ transplants who must take immunosuppressant medications should avoid this herb. (See "Possible Interactions.")
In rare cases, echinacea may cause allergic reactions, ranging from a mild rash to anaphylaxis (a life-threatening reaction accompanied by throat tightening, shortness of breath, and, possibly, fainting). People with asthma and allergies may be at an increased risk for developing these adverse reactions. People with allergies to plants in the daisy family (compositae) should not take echinacea unless they do so under the supervision of a health care provider.
There has been one report of an individual developing erythema nodosum (a painful skin condition) after taking echinacea to treat the flu.
When taken by mouth, echinacea may cause temporary numbing and tingling on the tongue.
Despite concerns that echinacea may be unsafe for pregnant or breastfeeding women, evidence suggests that the use of echinacea during pregnancy does not increase the risk of birth defects or other pregnancy related health problems. Although not enough research has been done to determine echinacea's safety for pregnancy or breastfeeding, it's advisable to avoid use during pregnancy or breastfeeding until more conclusive studies are conducted.
Don't hesitate to talk to your doctor if you have questions.

[h=3]Possible Interactions:[/h]If you are taking any of the following medications, you should not use echinacea without first talking to your health care provider:
Econazole -- Echinacea may be useful in combination with econazole, an antifungal agent used to treat yeast infections (such as athlete's foot). When echinacea is used together with econazole, recurrence rates of these infections may be reduced.
Immunosuppressants -- Immunosuppressants refers to a group of medications that are used for two main purposes -- treating cancer and suppressing the immune system following organ transplant so that the new organ is not rejected. Because echinacea can enhance immune function, people should not use the herb with immunosuppressive medications, especially when taken for organ transplant.

[h=3]Alternative Names:[/h]Echinacea angustifolia; Echinacea pallida; Echinacea purpurea; Purple coneflower


  • Reviewed last on: 1/12/2012
  • Steven D. Ehrlich, NMD, Solutions Acupuncture, a private practice specializing in complementary and alternative medicine, Phoenix, AZ. Review provided by VeriMed Healthcare Network.

[h=3]Supporting Research[/h]Auerbach: Auerbach Wilderness Medicine, 5th ed. Philadelphia, PA: Mosby Elseivier Inc., 2007.
Barrett B, Brown R, Rakel D, Mundt M, Bone K, Barlow S, Ewers T. Echinacea for treating the common cold: a randomized trial. Ann Intern Med. 2010;153(12):769-77.Â
Borchers AT, Keen CL, Stern JS, Gershwin ME. Inflammation and Native American medicine: the role of botanicals. [Review]. Am J Clin Nutr. 2000 Aug;72(2):339-347.
ConsumerLab.com. Product review: echinacea. Accessed on April 1, 2002.
Ernst E. The risk-benefit profile of commonly used herbal therapies: Ginkgo, St. John's Wort, Ginseng, Echinacea, Saw Palmetto, and Kava. [Review]. Ann Intern Med. 2002;136(1):42-53.
Frank LG. The efficacy of Echinacea compound herbal tea preparation on the severity and duration of upper respiratory and flu symptoms: a randomized, double blind, placebo-controlled study. J Comp Alt Med. 2000;6(4):327-334.
Gallo M, Sarkar M, Au W, et al. Pregnancy outcome following gestational exposure to echinacea. Arch Intern Med. 2000; 160:3141-3143.
Ghemi A, Soleimanjahi H, Gill P, Arefian E, Soudi S, Hassan Z. Echinacea purpurea polysaccharide reduces the latency rate in herpes simplex virus type-1 infections. Intervirology. 2009;52(1):29-34.
Goel V, Lovlin R, Barton R, et al. Efficacy of a standardized echinacea preparation (Echinilin) for the treatment of the common cold: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. J Clin Pharm Ther. 2004;29(1):75-83.
Haller J, Hohmann J, Freund TF. The effect of Echinacea preparations in three laboratory tests of anxiety: comparison with chlordiazepoxide. Phytother Res. 2010;24(11):1605-1.
Islam J, Carter R. Use of Echinacea in upper respiratory tract infection. South Med J. 2005;98(3):311-8.
Linde K, Barrett B, Wolkart K, Bauer R, Melchart D. Echinacea for preventing and treating the common cold. Cochrane Database Syst Rev. 2006;(1):CD000530.
Lindenmuth GF, Lindenmuth EB. The efficacy of echinacea compound herbal tea preparation on the severity and duration of upper respiratory and flu symptoms: a randomized, double-blind placebo-controlled study. J Altern Complement Med. 2000;6(4):327-334.
Mahady GB. Echinacea: recommendations for its use in prophylaxis and treatment of upper respiratory tract infections. Nutr Clin Care. 2001;4(4):199-208.
Melchart D, Linde K, Fischer P, Kaesmayr J. Echinacea for preventing and treating the common cold. [Review]. Cochrane Database Syst Rev. 2000;(2):CD000530.
Miller. Miller's Anesthesia, 7th ed. Philadelphia, PA: Churchill Livingstone, Elsevier Inc., 2009.
Mullins RJ, Heddle R. Adverse reactions associated with echinacea: the Australian experience. Ann Allergy Asthma Immunol. 2002;88(1):42-51.
Nahas R, Balla A. Complementary and alternative medicine for prevention and treatment of the common cold. Can Fam Physician. 2011;57(1):31-6.
Naser B, Lund B, Henneicke-von Zepelin HH, Kohler G, Lehmacher W, Scaglione F. A randomized, double-blind, placebo-controlled, clinical dose-response trial of an extract of Baptisia, Echinacea and Thuja for the treatment of patients with common cold. Phytomedicine. 2005;12(10):715-22.
Percival SS. Use of echinacea in medicine. [Review]. Biochem Pharmacol. 2000;60(2):155-158.
Rakel. Rakel: Integrative Medicine, 2nd ed. Philadelphia, PA: Saunders Elsevier. 2007.
Schwarz E, Parlesak A, Henneicke-von Zepelin HH, Bode JC, Bode C. Effect of oral administration of freshly pressed juice of Echinacea purpurea on the number of various subpopulations of B- and T-lymphocytes in healthy volunteers: results of a double-blind, placebo-controlled cross-over study.Phytomedicine. 2005;12(9):625-31.
Shah SA, Sander S, White CM, Rinaldi M, Coleman CI. Evaluation of echinacea for the prevention and treatment of the common cold: a meta-analysis. Lancet Infect Dis. 2007;7(7):473-80. Review.
Sharma M, Schoop R, Suter A, Hudson JB. The potential use of Echinacea in acne: control of Propionibacterium acnes growth and inflammation. Phytother Res. 2011;25(4):517-21
Soon SL, Crawford RI. Recurrent erythema nodosum associated with Echinacea herbal therapy. J Am Acad Dermatol. 2001;44(2):298-299.
Summaries for patients. Echinacea for the common cold. Ann Intern Med. 2010 Dec;153(12):1-43.
Taheri JB, Azimi S, Rafieian N, Akhaven Zanjani H. Herbs in dentistry. Int Dent J. 2011;61(6):287-96.
Turner RB, Riker DK, Gangemi JD. Ineffectiveness of Echinacea for prevention of experimental rhinovirus colds. Antimicrob Agents Chemother. 2000;44:1708-1709.
Turner RB, Bauer R, Woelkart K, Hulsey TC, Gangemi JD. An evaluation of Echinacea angustifolia in experimental rhinovirus infections. N Engl J Med. 2005;353(4):341-8.
von Maxen A, Schoenhoefer P. Benefit of echinacea in the prevention and treatment of the common cold? The Lancet Infectious Disease. 2008;8(6).
Weber W, Taylor JA, Stoep AV, Weiss NS, Standish LJ, Calabrese C. Echinacea purpurea for prevention of upper respiratory tract infections in children. J Altern Complement Med. 2005;11(6):1021-6.
Woelkart K, Marth E, Suter A, et al. Bioavailability and pharmacokinetics of Echinacea purpurea preparations and their interaction with the immune system. Int J Clin Pharmacol Ther. 2006;44(9):401-8.
Yamada K, Hung P, Park TK, Park PJ, Lim BO. A comparison of the immunostimulatory effects of the medicinal herbs Echinacea, Ashwagandha and Brahmi. J Ethnopharmacol. 2011;137(1):231-5.

A.D.A.M., Inc. is accredited by URAC, also known as the American Accreditation HealthCare Commission (www.urac.org). URAC's accreditation program is an independent audit to verify that A.D.A.M. follows rigorous standards of quality and accountability. A.D.A.M. is among the first to achieve this important distinction for online health information and services. Learn more about A.D.A.M.'s editorial policy, editorial process and privacy policy. A.D.A.M. is also a founding member of Hi-Ethics and subscribes to the principles of the Health on the Net Foundation (www.hon.ch).

The information provided herein should not be used during any medical emergency or for the diagnosis or treatment of any medical condition. A licensed medical professional should be consulted for diagnosis and treatment of any and all medical conditions. Call 911 for all medical emergencies. Links to other sites are provided for information only -- they do not constitute endorsements of those other sites. © 1997- 2012 A.D.A.M., Inc. Any duplication or distribution of the information contained herein is strictly prohibited.



Read more: http://www.umm.edu/altmed/articles/echinacea-000239.htm#ixzz21uUbpGKB

 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
سرخارگل : Echinacea purpurea
مقدمه :
سرخار گل Echinacea pallida از تيره Compositae ، بومي آمريكاي شمالي بوده [SUP]و در ايران مشاهده نشده است .
از مهمترين خواص اين گياه افزايش قدرت سيستم ايمني بدن در مقابل عوامل بيماري زا مي باشد كه سبب گرديده اين گياه بعنوان يك داروي موثر در پيشگيري و درمان بسياري از امراض همچون سرماخوردگي ، آنفولانزا ، عفونتها(1) زخم ها و التهابات پوستي و عفونتها مورد استفاده قرار گيرد و در بسياري از كشورها به صورت وسيعي كشت شده و محصولات دارويي آن به صورت قرص ، آمپول ، كرمهاي موضعي و … عرضه گردد .
گروههاي اصلي از تركيباتي كه عهده دار خواص سرخار گل مي باشند شامل آلكاميد‌ها، پلي‌استيلن‌ها، پــلي‌ساكاريد‌هاي محلول در آب، مشتقات اسيد كافئيــك، (مثل اكينا‌كوزيد، اسيد شيكوريك ، اسيد كافئيك) و فلاونوئيد‌هاست.از آنجايي كه اين گياه بومي ايران نمي باشد لذا كاشت آن براي اولين بار توسط كوره پز به صورت آزمايشي در سال 1380 آغاز شده و سازگاري فنولوژيكي گياه با شرايط آب و هوايي مشهد بررسي گرديد.
[/SUP]چکیده:
سرخارگل (Echinacea purpurea ) گیاهی است علفی، چندساله متعلّق به تیره گل ستاره ایها (Asteraceae ) . سرخارگل یکی از مهمترین گیاهان دارویی در صنایع داروسازی بیشتر کشورهای توسعه یافته است. موّاد مؤثّره این گیاه خاصیّت ضد ویروسی داشته و تقویت کننده سیستم دفاعی بدن (Immunostimulant ) می باشد. منشاء این گیاه شمال آمریکا گزارش شده است و در شمال رودخانه میسوری به صورت انبوه می روید. این گیاه در فلور ایران وجود ندارد و بذر آن برای اوّلین بار در سال 1372 وارد کشور شده است. هدف از انجام این تحقیق چگونگی کشت و تولید سرخارگل بود که با استفاده از نتایج آن بتوان آنرا در مقیاس مناسب کشت و مادّه اوّلیه تولید داروهای حاصل از این گیاه را تأمین کرد. طبق نتایج این تحقیق بذور را باید نیمه اوّل اسفند ماه در خزانه هوای آزاد و به عمق 2 تا 4 سانتی متر کشت کرد. بذور پس از طی دوره سرما نیمه اوّل فروردین ماه سبز می شوند. اواخر خرداد زمان مناسبی برای انتقال نشاء ها به زمین دایمی است. گیاهان اواسط تابستان به گل می روند. ارتفاع گیاهان از سال دوّم رویش به تدریج افزایش می یابد و در سال چهارم رویش به حداکثر (99 سانتیمتر) می رسد. در سال چهارم حداکثر عملکرد پیکر رویشی (4 تن در هکتار) بدست آمد. حداکثر مقدار عصاره خشک (35 در صد) از پیکر رویشی گیاهان دو ساله بدست آمد، زیرا با افزایش سن گیاه مقدار بافتهای چوبی گیاه افزایش می یابد. با توجه به اینکه کشور ما از نظر اقلیمی از تنوع خاصّی برخوردار است انجام این نوع تحقیقات در مناطق مختلف کشور در مورد گیاهانی که بومی کشور نیستند از نظر اقتصادی بسیار ارزشمند و ضروری است.
گياهشناسي:
گياهي علفي، پايا، برگها متناوب، برنگ سبز تيره، فاقد كرك و دندانه مي باشد. ساقه منشعب تقريبا در انتها فاقد برگ، گل آذين كاپيتول، گلهاي زبانه اي صورتي رنگ ، گلهاي لوله اي قهوه اي و ميوه فندقه چهار سطحي مي باشد.سرخارگل گیاهی علفی و چند ساله از تیره ی کاسنی می باشد که ارتفاع آن حداکثر به ۱ تا ۱.۵ متر می رسد. برگ های پایین ساقه تخم مرغی تا نیزه ای شکل هستند که حداکثر ۳۰ سانتی متر طول و ۲۰ سانتی متر عرض دارند. ساقه از انشعابات فراوانی برخوردار بوده و دارای پرزهای زبر و خشن است. گلها معمولا به رنگ ارغوانی، صورتی، قرمز ارغوانی، زرد و نارنجی دیده می شوند و دیسک مرکز آنها (گلهای لوله ای) سبز تیره، قهوه ای تیره و سیاهرنگ می باشد


نیازهای اکولوژیکی و پراکنش:

سرخارگل به نور فراوان احتیاج دارد و خاکهای سبک (شنی) و متوسط (لومی) را تحمل می کند. قادر است خشکی را به خوبی تحمل نماید. این گیاه به سرما مقاوم بوده و تا دمای منفی ۱۰ درجه سانتی گراد را به راحتی تحمل می کند. سرخارگل بومی آمریکای شمالی است ولی امروزه در اکثر نقاط اروپا و آسیا و حتی برخی نقاط ایران هم به طور انبوه کشت می شود. سرخارگل بصورت خودرو در جلگه های شمال شرقی تگزاس، میسوری و میشیگان یافت می گردد.
به نور فراوان نياز دارد. شرايط نيمه سايه و تنش خشكي را نيز تحمل مي كند
بومي آمريكاي شمالي است ولي در اكثر نقاط اروپا و آسيا كشت مي شود.

کاشت، داشت و برداشت:

سرخارگل معمولا به دو طریق تکثیر می شود:
۱- تکثیر با بذر.
بذرها از نیمه ی دوم اسفند تا نیمه ی اول فروردین در خزانه یا گلخانه پاشیده شده و با خاک تا عمق حداکثر ۲ سانتی متر پوشیده می شوند. بذور سرخارگل معمولا از قوه رویشی پایینی برخوردار هستند و برای جوانه زنی نیازمند رطوبت بالا می باشند. بوته های قوی تر و پرپشت تر در پاییز به زمین اصلی منتقل می شوند و سایر بوته ها تا بهار سال آینده در گلخانه نگهداری می شوند. در طی تحقیقاتی که در منطقه ی شمال شرق تهران (زردبند) توسط امیدبیگی و همکاران صورت گرفته است، ۱۵ تیر تا ۱۵ مرداد زمان مناسبی برای انتقال نشا عنوان شده است.
۲- تکثیر به وسیله ی تقسیم بوته.
در این روش معملا از گیاهان ۳ ساله استفاده می شود. در اواسط پاییز ابتدا شاخ و برگهای اضافی و مزاحم حذف گردیده و سپس بوته از خاک خارج می شود. بوته را به چهار تا پنج قسمت که هر کدام دارای مقداری ریشه باشند تقسیم کرده و کشت می کنند. ریشه گیاهان تا زمان کاشت بایستی بصورت مرطوب نگهداری شود. سرخارگل گیاه کم توقعی است و نیاز زیادی به عملیات کود دهی ندارد ولی اگر در حین داشت بطور ماهیانه آنرا با یک کود متعادل تغذیه کنیم نتیجه ی بهتری خواهیم گرفت. در مرحله گل دهی کامل پیکره رویشی از ارتفاع ۲۰ سانتی متری برداشت می گردد. سرخارگل تا سال چهارم دارای بازده اقتصادی می باشد.

مواد و روش ها :
بذر اين گياه از يكي از شركتهاي توليد بذر در كشور آلمان خريداري گرديده ، با توجه به نياز بذر به Stratification ، سرمادهي به مدت 10 روز در ماسه مرطوب و دماي 4 درجه سانتيگراد صورت گرفته ، سپس بذرها در خاك گلخانه به صورت جوي و پشته كشت شد ، پس از 8 روز از تاريخ كاشت اولين گياهچه ها سبز شد و 55 روز بعد به گلدان منتقل شده و به مدت يك هفته اين گلدان ها در گلخانه نگه داري شده ، سپس به هواي آزاد منتقل شد و پانزده روز بعد اين نشاء ها به زمين اصلي منتقل شده يك ماه پس از انتقال اولين گلدهي صورت گرفت و با توجه به اينكه بسياري از گياهان رشد لازم را نداشتند گلدهي اين گياهان به سال بعد موكول گرديد . قسمت هوايي گياه طي زمستان از بين رفته و ريشه آن در زمين باقي مانده و در اوايل بهار مجدداً جواني زني از قسمت طوقه گياه صورت گرفت. در اين سال (سال دوم) گياهان رشد سريع تري نسبت به سال گذشته داشته و اولين آثار ساقه گلدهنده در اوايل ارديبهشت مشاهده گرديد.
ترکیبات شیمیایی و فرآوری:

تمام پیکر این گیاه اعم از ریشه و پیکر رویشی حاوی مواد ارزشمندی از قبیل ترکیبات آلکیل آمیدی، ایزوبوتیل آمید، اسید شیکوریک و ... است. همچنین دارای اسانس هم می باشد که مهمترین ترکیبات تشکیل دهنده اسانس سرخارگل را هومولن، کاریوفیلن و اکسید کاریوفیلن تشکیل می دهند.
مشخصات :


  • نام عمومی: اکیناشا، سرخارگل
  • نام علمی: Echinacea angustifolia
  • نام خانواده: کاسنی
  • نوع گیاه: بوته
  • قسمت مورد استفاده: ریشه و ریزوم
  • خواص درمانی: ضدعفونی کننده، ضدالتهاب، بازکننده عروق، تقویت کننده سیستم ایمنی
  • طرز مصرف: دم کرده یا جوشانده ملایم
  • توجه: در دوران بارداری و شیردهی نباید استفاده شود.
  • ارتفاع: تا۹۰ سانتی متر
  • زمان گلدهی:اواسط تابستان
  • گل ها: با گلبرگ های ارغوانی آویخته یا گسترده در اطراف مرکز گل
  • تکثیر: با تقسیم ریشه در اواخر زمستان یا اوایل بهار
  • نیازها: خاک (در هر نوع خاک باغچه)، آب (در هفته ۳ بار)، نور (آفتاب و سایه) و رطوبت (متوسط).


خواص دارويي:
از اين گياه امروزه جهت افزايش سيستم ايمني بدن، ضد عفوني كننده، تصفيه كننده خون، ضد سرطان و ضد ايدز استفاده مي كنند. از مواد موثرة اين گياه بيش از 200 نوع دارو تهيه شده است.
مطالعات نشان می دهد که اکیناسه و ترکیبات فعال آن روی سیستم ایمنی فاگوسیتی اثر دارد ولی روی سیستم ایمنی اختصاصی اثر ندارد امروزه اکیناسه برای عفونت های باکتریایی، ویروسی، پروتوزوایی و قارچی به کار می رود. همچنین به عنوان ماده ضد التهاب و احتمالاً پیشگیری کننده مصرف می شود.اگر چه تعداد زیادی از ترکیبات فعال اکیناسه شناسایی شدند ولی مکانیسم عمل آن ناشناخته است.
بومیان آمریکا از اوایل قرن ۱۷ میلادی از این گیاه برای درمان مار گزیدگی، بیماری های لثه و دهان، سرماخوردگی و ... استفاده می کرده اند. سرخارگل امروزه به عنوان یکی از مهمترین گیاهان دارویی در جهان مطرح است و کشت و کار آن به صورت فزاینده ای درحال افزایش است. از آنجا که این گیاه خاصیت تقویت سیستم ایمنی بدن و ضد ویروس دارد، در درمان بسیاری بیماریهای ویروسی می توان از آن استفاده کرد و امروزه به عنوان کاندیدای درمان بیماری ایدز مطرح می باشد
اﺷﻜﺎل داروﻳﻲ ﻣﻮﺟﻮد:

سرﺧﺎرﮔﻞ در ﺑﺎزار داروﻳﻲ اﻳﺮان ﺑﻪ ﻓﺮم ﻗﺮص و ﺷﺮﺑﺖ ﺧﻮراﻛﻲ ﻣﻮﺟﻮد اﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﻬﺖ ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی و درﻣﺎن ﻛﻤﻜﻲ ﺳﺮﻣﺎﺧﻮردﮔﻲ و ﻋﻔﻮﻧﺖ ﻫﺎی وﻳﺮوﺳﻲ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﻟﺘﻬﺎب دﻫﺎن و ﺣﻠﻖ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﺷﻮد ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﺮای ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﻪ ﺷﺮﺑﺖ ﮔﻴﺎﻫﻲ اﻳﻤﻮژن و ﻗﺮص روﻛﺸﺪار ﻓﻴﺘﻮﻛﻠﺪ اﺷﺎره ﻧﻤﻮد
منابع :


  1. وبلاگ گیاهان دارویی و معطر ایران. محمدتقی عبادی.نجات از سرماخوردگی با سرخارگل. دانستنی های غذا و دارو. سال چهارم، شماره چهارم. ۸۸/۹/۱۴
  2. مروری بر گیاه اکیناسه. میترا تقی زاده، صغری جاروندی، نرگس یاسا. فصلنامه گیاهان دارویی. سال اول، شماره ۴، پاییز ۱۳۸۱. صفحه
www.masiid.blogfa.com



برچسب‌ها: سرخارگل, Echinacea purpurea + نوشته شده توسط معصومه دیوانعلی در پنجشنبه پنجم مرداد 1391 و ساعت 13:58
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
محلول پاشي الكل ها بر عملكرد سرخارگل (Echinacea purpurea L.) به عنوان يك روش نوين در به زراعي گياهان دارويي
HTML:
[ محمدتقي خسروي ]
[ علي مهرآفرين ] 
[ حسنعلي نقدي بادي ] 
[ رضا حاجي آقايي ]

خلاصه مقاله:

با توجه به اهميت و نقش گياهان دارويي در صنايع مختلف، افزايش توليد زيست توده و ماده موثره آنها بدون كابرد نهاده هاي مضر، يكي از ضرورت هاي توليد پايدار آنها محسوب مي شود. برخي از شواهد حاكي از بهبود كيفيت محصولات گياهي به وسيله كاربرد محلول پاشي الكل ها بوده است. بنابراين شناخت تأثير محلول هاي الكلي براي ارزيابي عملكرد گياهان دارويي به خصوص گياه سرخارگل در نظام هاي پايدار و تعيين شرايط بهينه كشت آنها نيازمند مطالعه و تحقيق در اين زمينه مي باشد. اين آزمايش در سال زراعي 90-89 در پژوهشكده گياهان دارويي جهاددانشگاهي در قالب طرح بلوك هاي كامل تصادفي با تيمارهايي شامل محلول هاي آبي متانول (10، 20، 30، 40 و 50% حجمي)، اتانول (10، 20، 30، 40 و 50% حجمي)، مخلوط يكسان متانول و اتانول (5، 15 و 25% حجمي)، تيمار آب مقطر و تيمار شاهد (بدون محلول پاشي) به اجرا در آمد. نتايج اين تحقيق نشان داد كه اثر تيمارها در 10 شاخص مورد ارزيابي داراي تفاوت معني داري (p<0.01) بودند. بيشترين مقدار ارتفاع بوته، وزن خشك ريشه، وزن خشك ساقه، وزن خشك برگ و قطر كاپيتول مربوط به محلول پاشي متانول 40% بود و بيشترين شاخص سطح برگ و ميزان كلروفيل با محلول پاشي متانول 30% حاصل شد. همچنين وزن خشك كاپيتول و عملكرد بذر بوته با محلول متانول 50% و بيشترين تعداد كاپيتول با محلول پاشي اتانول 40% حاصل گرديد. به طور كلي در اين تحقيق مي توان استنباط نمود كه محلول پاشي الكل هايي نظير متانول و اتانول به عنوان يك منبع كربني و محرك زيستي مي تواند باعث افزايش بيوماس و عملكرد گياه دارويي سرخارگل شود.

كلمات كليدي: اتانول، متانول، محلول پاشي، عملكرد، . Echinacea purpurea L
 

پیوست ها

  • MAST01_318_1001098_decec.pdf
    207.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

reyhaneh919

کاربر بیش فعال
کشت صنعتی گیاه دارویی سرخارگل در ایران
ارسال در: 1389/09/13-12:02
http://www.www.www.iran-eng.ir/tools/picture/12761895images.jpg
استان البرز/ پورتال خبری البرز:دکتر مجید آقاعلیخانی پژوهشگر طرح گفت: آمریکای شمالی و کانادا را خاستگاه رویش این گیاه بیان کرد و گفت: از قدیم عصاره سرخارگل با نام علمی اکیناسه پورپورآ (Echinacea) برای درمان بسیاری از بیماری ها عفونی نظیرگلودرد، سرفه، در درمان گزش حشرات و مارگزیدگی و همچنین بیماری های دستگاه ایمنی بدن استفاده می شده است.
وی افزود:‌ گستردگی استفاده سرخارگل در طب گیاهی و ارزش اقتصادی آن موجب شد تا پژوهشگران ایرانی در چند نوبت و به صورت محدود اقدام به کشت و ارزیابی رشد گیاه در ایران کنند تا اینکه کشت صنعتی آن در دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس با موفقیت انجام شد.
این پژوهشگر ، کشت گیاه در خاک کم بازده و بررسی اثر کودهای مختلف زیستی و شیمیایی بر میزان ماده موثر در آن را از ویژگی های طرح بیان و اضافه کرد: با توجه به رشد خوب و دوره گل دهی70روزه که ما شاهد آن بودیم، این نوید را می دهد که علاقه مندان به کشت گیاهان دارویی بتوانند در زمین های دارای خاک سبک و شنی این گیاه با ارزش را کشت کنند.
وی افزود: در این پژوهش گیاه سرخارگل ابتدا به مدت دو ماه از شهریور پارسال در خزانه کشت داده و سپس در نیمه آبان88 وارد زمین شد و از اواسط تیر امسال برداشت گل آغاز شد، البته عصاره گیری از هر3 بخش،‌گل، شاخ و برگ و ریشه در این مرحله از تحقیق در حال انجام است.
بر اساس این گزارش،‌ یکی از گیاهانی که اثر آن به عنوان تعدیل ‌کننده و تقویت ‌کننده قدرت دفاعی و ایمنی بدن به ‌طور مسلم و قطعی به اثبات رسیده گیاه دارویی اکیناسه است که بومی امریکاست و در ایران با نام سرخارگل شناخته می ‌شود.
در اروپا و آمریکا، فرآورده‌های دارویی حاصل از قسمت ‌های مختلف اعم از ریشه و اندام ‌های هوایی اکیناسه پورپورا به‌طور گسترده ‌ای برای پیشگیری و درمان عفونت ‌های باکتریایی و ویروسی به ویژه سرماخوردگی و آنفلوآنزا و نیز به عنوان تقویت‌کننده دستگاه ایمنی و افزایش دهنده قدرت دفاعی بدن استفاده می ‌شود که این ویژگی ‌های بیشتر به وجود آلکامیدها، گلیکوپروتئین‌ها، مشتقات کافئیک اسید و پلی ‌ساکاریدها در گیاه مربوط می ‌شوند.
مطالعات بالینی مختلف نشان داده است که مصرف فرآورده‌های دارویی دارای اکیناسه احتمال ابتلا به سرماخوردگی را به نصف کاهش می دهد.

منبع :پورتال خبری البرز
alborznews.co
 

reyhaneh919

کاربر بیش فعال
سرخارگل : Echinacea purpurea خانواده کاسنی : Astraceae

گياهشناسي:

گياهي علفي، پايا، برگها متناوب، برنگ سبز تيره، فاقد كرك و دندانه مي باشد. ساقه منشعب تقريبا در انتها فاقد برگ، گل آذين كاپيتول، گلهاي زبانه اي صورتي رنگ ، گلهاي لوله اي قهوه اي و ميوه فندقه چهار سطحي مي باشد
.
خواص دارويي
: از اين گياه امروزه جهت افزايش سيستم ايمني بدن، ضد عفوني كننده، تصفيه كننده خون، ضد سرطان و ضد ايدز استفاده مي كنند. از مواد موثرة اين گياه بيش از 200 نوع دارو تهيه شده است
.
پراكنش
: بومي آمريكاي شمالي است ولي در اكثر نقاط اروپا و آسيا كشت مي شود
.
نيازهاي اكولوژيكي: به نور فراوان نياز دارد. شرايط نيمه سايه و تنش خشكي را نيز تحمل مي كند
-------------------------------------------------------------------------------مقالات در باره ی سرخارگل :
بررسی تولید و مراحل فنولوژی گیاه دارویی سرخارگل به عنوان مادّه اوّلیه تولید داروهای تقویت کننده سیستم دفاعی
دادمان، ب[SUP]1؛ کبودانی، م1 ؛ امید بیگی، ر
2. چکیده
: سرخارگل (موّاد مؤثّره این گیاه خاصیّت ضد ویروسی داشته و تقویت کننده سیستم دفاعی بدن (Immunostimulant ) می باشد. Echinacea purpurea ) وارد کشور شده است. هدف از انجام این تحقیق چگونگی کشت و تولید سرخارگل بود که با استفاده از نتایج آن بتوان آنرا در مقیاس مناسب کشت و مادّه اوّلیه تولید داروهای حاصل از این گیاه را تأمین کرد. گیاهی است علفی، چندساله متعلّق به تیره گل ستاره ایها (Asteraceae ) . سرخارگل یکی از مهمترین گیاهان دارویی در صنایع داروسازی بیشتر کشورهای توسعه یافته است. سانتی متر کشت کرد. بذور پس از طی دوره سرما نیمه اوّل فروردین ماه سبز می شوند. منشاء این گیاه شمال آمریکا گزارش شده است و در شمال رودخانه میسوری به صورت انبوه می روید. این گیاه در فلور ایران وجود ندارد و بذر آن برای اوّلین بار در سال 1372 ارتفاع گیاهان از سال دوّم رویش به تدریج افزایش می یابد و در سال چهارم رویش به حداکثر (99 سانتیمتر) طبق نتایج این تحقیق بذور را باید نیمه اوّل اسفند ماه در خزانه هوای آزاد و به عمق 2 تا 4 تن در هکتار) بدست آمد. اواخر خرداد زمان مناسبی برای انتقال نشاء ها به زمین دایمی است. گیاهان اواسط تابستان به گل می روند. از پیکر رویشی گیاهان دو ساله بدست آمد، زیرا با افزایش سن گیاه مقدار بافتهای چوبی گیاه افزایش می یابد. با توجه به اینکه کشور ما از نظر اقلیمی از تنوع خاصّی برخوردار است انجام این نوع تحقیقات در مناطق مختلف کشور در مورد گیاهانی که بومی کشور نیستند از نظر اقتصادی بسیار ارزشمند و ضروری است.می رسد. در سال چهارم حداکثر عملکرد پیکر رویشی (4
حداکثر مقدار عصاره خشک (35 در صد)

توجه روزافزون بشر در دهه‌هاي اخير به استفاده از گياهان داروئي در درمان بيماريها به دليل عوارض كمتر آنها نسبت به داروهاي شيميايي سبب گرديده كه بسياري از دولتها علاوه بر توجه و شناخت هر چه بيشتر گياهان داروئي سرزمين خود سعي و تلاش در شناخت و به كارگيري گياهان داروئي بومي ديگر ممالك نمايند. هدف از اين تحقيق شناسايي و بررسي سازگاري اكولوژيكي گياه داروئي Echinacea pallida مي‌باشد كه بومي ايران نبوده ولي به دليل خواص دارويي ارزشمند اين گياه لازم است كه در ايران نيز مانند بسياري از كشورها مورد توجه قرار گيرد.
مقدمه :
سرخار گل Echinacea pallida از تيره Compositae ، بومي آمريكاي شمالي بوده [SUP](1) و در ايران مشاهده نشده است .
از مهمترين خواص اين گياه افزايش قدرت سيستم ايمني بدن در مقابل عوامل بيماري زا مي باشد كه سبب گرديده اين گياه بعنوان يك داروي موثر در پيشگيري و درمان بسياري از امراض همچون سرماخوردگي ، آنفولانزا ، عفونتها(1) زخم ها و التهابات پوستي و عفونتها مورد استفاده قرار گيرد و در بسياري از كشورها به صورت وسيعي كشت شده و محصولات دارويي آن به صورت قرص ، آمپول ، كرمهاي موضعي و عرضه گردد .
گروههاي اصلي از تركيباتي كه عهده دار خواص سرخار گل مي باشند شامل آلكاميد‌ها، پلي‌استيلن‌ها، پــلي‌ساكاريد‌هاي محلول در آب، مشتقات اسيد كافئيــك، (مثل اكينا‌كوزيد، اسيد شيكوريك ، اسيد كافئيك) و فلاونوئيد‌هاست(3). از آنجايي كه اين گياه بومي ايران نمي باشد لذا كاشت آن براي اولين بار توسط كوره پز به صورت آزمايشي در سال 1380 آغاز شده و سازگاري فنولوژيكي گياه با شرايط آب و هوايي مشهد بررسي گرديد.
مواد و روش ها :
بذر اين گياه از يكي از شركتهاي توليد بذر در كشور آلمان خريداري گرديده ، با توجه به نياز بذر به Stratification ، سرمادهي به مدت 10 روز در ماسه مرطوب و دماي 4 درجه سانتيگراد صورت گرفته ، سپس بذرها در خاك گلخانه به صورت جوي و پشته كشت شد ، پس از 8 روز از تاريخ كاشت اولين گياهچه ها سبز شد و 55 روز بعد به گلدان منتقل شده و به مدت يك هفته اين گلدان ها در گلخانه نگه داري شده ، سپس به هواي آزاد منتقل شد و پانزده روز بعد اين نشاء ها( شكل 1) به زمين اصلي منتقل شده يك ماه پس از انتقال اولين گلدهي صورت گرفت و با توجه به اينكه بسياري از گياهان رشد لازم را نداشتند گلدهي اين گياهان به سال بعد موكول گرديد . قسمت هوايي گياه طي زمستان از بين رفته و ريشه آن در زمين باقي مانده و در اوايل بهار مجدداً جواني زني از قسمت طوقه گياه صورت گرفت. در اين سال (سال دوم) گياهان رشد سريع تري نسبت به سال گذشته داشته و اولين آثار ساقه گلدهنده در اوايل ارديبهشت مشاهده گرديد( شكل 2) .

جدول زمانی مراحل رشد سرخارگل :
كاشت بذر در خاك گلخانه 27/11/80
مشاهده اولين گياهچه ها 5 /12/80
انتقال گياهچه ها به گلدان 10/2/81
انتقال گلدان ها به هواي آزاد 26/2/81
انتقال نشاء هاي گلداني به زمين اصلی 31/2/81
تاريخ اولين گلدهي در سال اول 30/3/81
نتايج و بحث
:
نتايج اين پژوهش نشان مي دهد گونه مورد كشت سازگاري خوبي با شرايط آب و هوايي مشهد داشته ، از نظر خاك نيز چندان متوقع نبوده و به شرايط تابستان هاي گرم منطقه نيز به خوبي مقاوم است . همچنين با توجه به بارندگي هاي خوب منطقه در سه ماهه اول سال نياز به هيچگونه آبياري نداشته و به خشكي نيز كاملاً مقاوم است ، تنها لازم است حذف علفهاي هرز اطراف گياه صورت گيرد كه اين مشكل نيز در سال هاي آتي با توجه به افزايش قدرت رشد و رقابت چشمگير اين گياه در برابر علفهاي هرز كم رنگ تر خواهد شد.
با توجه به مجموعه عوامل و بررسي هاي صورت گرفته كاشت و توليد وسيع اين گياه در شرايط آب و هوايي مشهد قابل توصيه مي باشد
سپاسگزاري:
بدينوسيله از گروه‌ باغباني دانشكده كشاورزي دانشگاه فردوسي كه ما را در پيشبرد اين تحقيق ياري دادند، قدر‌داني مي‌گردد.
منابع
:
1- Li, Th. S.C.(1998) . Echinacea : Cultivation and medicinal value . Hort-technology :8(2):122-129.
2-Speroni E, Cresp – Perellino N, Guerra MC, et al. (1998). Skin effects of Echinacea pallida Nutt. Root extract .Fitoterapia :64(5):36.
3
ـ تقي‌زاده و همكاران. مروري بر گياه اكيناسه. فصلنامه‌ گياهان داروئي، شماره چهارم (1381).
[/SUP]
[SUP]
akesh.persianblog.ir
[/SUP]
[/SUP]
 

reyhaneh919

کاربر بیش فعال
سرخارگل برای مبارزه با سرماخوردگی
آشنایی با اکیناسه: سرماخوردگی و آنفلوآنزا از شایع ‌ترین علل مراجعه به پزشک و غیبت از کار و مدرسه است. گرچه تا کنون 200 نوع ویروس سرماخوردگی معمولی شناخته شده ‌اند، هنوز ویروس‌ های عامل 30 تا 50 درصد موارد سرماخوردگی افراد بالغ ناشناخته باقی مانده و پیش گیری و درمان این بیماری‌ ها از دغدغه‌ های همیشگی جامعه پزشکی است. به رغم پیشرفت ‌های علمی در زمینه ایمنی ‌سازی علیه بسیاری از بیماری‌ های عفونی واگیردار، در مورد سرماخوردگی و آنفلوآنزا، به علت تنوع زیاد ویروس‌ های ایجاد کننده ی این دو بیماری، بروز سو‌ش‌ های جهش یافته جدید در شروع هر فصل سرما و نیز متفاوت بودن ویروس ‌های غالب بیماری‌ زا در مناطق جغرافیایی مختلف، نمی‌ توان با ساخت یک واکسن خاص در سطح بین‌المللی یا حتی منطقه‌ ای علیه آن ها ایمنی‌ ایجاد کرد. به نظر می ‌رسد با شروع هر فصل جدید از سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیاز به تولید و ارایه یک واکسن جدید در هر منطقه جغرافیایی است! این امر بسیار دشوار بوده و هزینه‌ های هنگفتی نیز در پی دارد. بنابراین باید برای مقابله با این بیماری ‌ها چاره ی دیگری اندیشید.
اکیناسه(Echinacea) چیست؟
تحقیقات نشان داده ‌اند که تعدیل و تقویت سیستم ایمنی بدن با روش ‌هایی غیر از واکسیناسیون نه تنها می ‌تواند شانس ابتلا به برخی بیماری ‌های عفونی واگیردار را کاهش دهد، بلکه در کاهش شدت علایم و دوره بیماری نیز بسیار موثر است. در راستای تحقق این هدف و با توجه به گرایش عمومی به سمت مصرف فرآورده‌ های طبیعی، بسیاری از ترکیبات طبیعی مورد آزمایش قرار گرفته و نقش تعدادی از گیاهان به عنوان محرک و مقوی سیستم ایمنی در مقیاس آزمایشگاهی و نیز کارآزمایی ‌های بالینی مشخص شده است. یکی از گیاهانی که اثر آن به عنوان تعدیل ‌کننده و تقویت ‌کننده ی قدرت دفاعی و ایمنی بدن به ‌طور مسلم و قطعی به اثبات رسیده است گیاه دارویی اکیناسه است که بومی آمریکا بوده و در ایران با نام سرخارگل شناخته می ‌شود. اکیناسه گیاهی علفی و چندساله، از تیره کاسنی با گل ‌های مخروطی شکل و ارغوانی رنگ است. اکیناسه از گیاهان دارویی منتخب سازمان بهداشت جهانی و به‌ عنوان یکی از مهم ‌ترین گیاهان دارویی مطرح در جهان است که کشت آن به‌ طور فزاینده ‌ای در حال افزایش است.
اکیناسه پورپورا از معروف ‌ترین گونه‌ های این گیاه، اکیناسه پورپورا(Echinacea purpurea) است که به خوبی در شرایط آب و هوایی شمال ایران قابل پرورش است. مستندات علمی متعددی مبنی بر اثر بخشی قسمت ‌های مختلف این گیاه به‌ عنوان ضد باکتری، ضد ویروس، ضد التهاب، تعدیل کننده و تقویت کننده سیستم ایمنی، ترمیم کننده زخم، ضد نئوپلاستیک و ضد عفونی کننده در دسترس است. در مطالعات بالینی و آزمایشگاهی مختلف، متعاقب مصرف فرآورده‌های حاوی اکیناسه، افزایش فعالیت فاگوسیتوزی گرانولوسیت ‌های انسانی، افزایش تعداد سلول‌ های سفید خون، افزایش تعداد و فعالیت لکوسیت‌ ها و افزایش تولید IgM و اینترفرون ‌بتا گزارش شده است که این آثار را می ‌توان در ایمنی ‌زایی این گیاه دخیل دانست. در اروپا و آمریکا، فرآورده‌ های دارویی حاصل از قسمت ‌های مختلف اعم از ریشه و اندام ‌های هوایی اکیناسه پورپورا به‌ طور گسترده ‌ای برای پیشگیری و درمان عفونت ‌های باکتریایی و ویروسی به ویژه سرماخوردگی و آنفلوآنزا و نیز به عنوان تقویت‌ کننده سیستم ایمنی و افزایش دهنده قدرت دفاعی بدن استفاده می ‌شود. ویژگی ‌های مذکور عمدتا به وجود آلکامیدها، گلیکوپروتئین‌ ها، مشتقات کافئیک اسید (چیکوریک اسید) و پلی ‌ساکاریدها در گیاه مربوط می ‌شوند. مطالعات بالینی متعدد حاکی از آن است که مصرف فرآورده‌ های دارویی حاوی اکیناسه می‌ تواند احتمال ابتلا به سرماخوردگی را به نصف تقلیل دهد. همچنین مشخص شده مصرف این فرآورده‌ ها به همراه ویتامین" C " خطر ابتلا را بیش از 80 درصد کاهش می ‌دهد. تحقیقات دیگر نشان‌ داده ‌اند که مصرف فرآورده‌ های حاوی اکیناسه در شروع نشانه ‌های سرماخوردگی، نه تنها شدت علایم بیماری مانند سرفه، سردرد و سرماخوردگی بینی، بلکه تعداد روزهای علامت‌ دار یعنی دوره بیماری را نیز به طور چشم‌ گیری کاهش می ‌دهد. این فرآورده ‌ها همچنین به عنوان درمان کمکی در عفونت‌ های راجعه دستگاه ادراری آثار خوبی نشان داده‌ اند. استعمال موضعی فرآورده‌ های حاوی اکیناسه به طور سنتی در تسریع التیام زخم‌ ها و ترمیم بافت ‌ها کاربرد داشته است که این اثر مربوط به مهار فعالیت آنزیم هیالورونیداز بافتی و میکروبی توسط مواد موثره این گیاه است.
آیا عارضه ای هم دارد؟همانند هر فرآورده‌ دارویی در مورد مصرف فرآورده ‌های دارویی حاوی اکیناسه نیز نکاتی را باید مورد توجه قرار داد. * به جز مواردی نادر از واکنش‌ های آلرژیک نسبت به اکیناسه، عارضه جانبی دیگری متعاقب مصرف فرآورده ‌های آن گزارش نشده است. * مصرف هم‌ زمان این فرآورده‌ ها با داروهایی که توسط آنزیم‌ های کبدی متابولیزه می‌ شوند، داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی و کورتیکواستروئیدها توصیه نمی ‌شود. * مصرف فرآورده ‌های اکیناسه در کودکان باید با احتیاط و با نظر پزشک صورت گیرد. * زنان باردار و شیرده و افرادی که نسبت به فرآورده‌ های گیاهی حساسیت نشان می ‌دهند باید از مصرف فرآورده‌ های اکیناسه خودداری کنند. * مصرف فرآورده‌ های اکیناسه در بیماری‌ هایی مانند سل، ام اس، کلاژنوسیس، ایدز یا عفونت‌ های اچ ‌آی ‌وی و دیگر بیماری‌ های خود ایمنی ممنوع است. * مصرف فرآورده‌ های دارویی حاوی اکیناسه در فصل زمستان و با تجویز پزشک به منظور پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا به ویژه برای افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند یا به‌ طور مکرر دچار سرماخوردگی می‌ شوند، توصیه می‌ شود.
* در عین حال مصرف مداوم این فرآورده‌ ها بیش از 8 هفته منع شده است. * افراد سالم نباید به مدت طولانی از این فرآورده‌ ها استفاده کنند. * بهتر است این فرآورده‌ ها به صورت مقطعی به مدت یک یا دو هفته مصرف شده و سپس برای مدتی مصرف آن ها متوقف شود تا فعالیت طبیعی سیستم ایمنی بدن مختل نشود. * ذکر این نکته لازم است که فرآورده‌ های دارویی تولید شده توسط شرکت‌ های داروسازی مختلف لزوما از نظر نوع و مقادیر ترکیبات موثره یکسان نیستند؛ لذا توصیه می ‌شود برای اطلاع از دوز مصرف دارو به برگه راهنمای مربوط به شرکت سازنده توجه کرده و در این زمینه از توصیه ‌های داروساز یا پزشک نیز بهره‌ مند شوند.
دکتر سعیده عربشاهی دلویی منبع:tebyan.net
beytoote.com
 

reyhaneh919

کاربر بیش فعال
ارزيابی اثر فعاليت ضدويروسی عصاره پيکر رويشی سرخارگل در کنترل ويروس هرپس سيمپلکس تيپ يک انسانی
نويسندگان: اميرقائمی ، دکترحوريه سليمان‌جاهی ، محمد فرشباف‌مقدم ، نويد يزدانی ، حسن ذکی‌ديزجی
- تهران، دانشگاه تربيت مدرس، دانشکده پزشکی،گروه ويروس‌شناسی. تلفن: 88011001 نمابر: 88013030 ، soleim_h@modares.ac.ir
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى

چکیده:
مقدمه: سرخارگل متعلق به خانواده گل ستاره يک گياه دارويی است. ترکيبات دارويی اين گياه کاربرد وسيعی در صنايع داروسازی دارد. بيشترين استفاده اين گياه به لحاظ خواص ايمونولوژيک آن می‌باشد. هدف از اين مطالعه بررسی فعاليت ضدويروسی عصاره حاصل از پيکر رويشی آن بر ‌ عليه ويروس هرپس سيمپلکس تيپ يک انسانی است.
روش کار: بدين‌منظور عصاره الکلی از پيکر رويشی اين گياه به روش خيساندن با اتانول 70% تهيه شد. سلول ورو در محيط کشت حاوی 5% سرم جنين گوساله در ظروف 96 خانه‌ای کشت گرديد. رقت‌های مختلف عصاره پس از مجاورت با 100 واحد عفونی از ويروس به محيط کشت اضافه و اثرات ضدويروسی آنها ارزيابی شد.
يافته‌ها: نتايج نشان داد که عصاره به‌دست آمده از پيکر رويشی سرخارگل دارای پتانسيل ضدويروسی خوبی بر ويروس هرپس سيمپلکس تيپ يک انسانی دارد و بيشترين اثر ضدويروسی آن با غلظت 1:10 حاصل شد.
نتيجه‌گيری: اين مطالعه نشان داد که عصاره پيکررويشی گياه سرخارگل دارای فعاليت ضدويروسی بر ويروس هرپس سيمپلکس تيپ يک انسانی است.

واژه‌هاي كليدي: سرخارگل، هرپس سيمپلکس تيپ يک، فعاليت ضدويروسی، خانواده گل ستاره.،
متن كامل [PDF 306 kb]

hakim.hbi.ir
 

reyhaneh919

کاربر بیش فعال
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]مقدمه[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]سرخارگل كه گياه دارويي بومي آمريكا است يكي از مهمترين گياهان در بازار فروش امريكا مي باشد. محصولات تهيه شده از چندين گونه گياه و قسمت هاي مختلف گياه سرخارگل جزء گياهان دارويي پرفروش در سال 1997 بود كه حدود 9%‌ از كل فروش بازار، ‌در حدود 3.6 بيليون دلار را به خود اختصاص داد. محصولات تهيه شده از سرخارگل در رده چهارم فروش هاي جزئي بود كه بالغ بر 58 ميليون دلار در بازار اصلي سال 2000 فروش داشت. از آنجايي كه اجزاي اصلي در گونه ها و قسمت هاي مختلف گياه خصوصيات فارماكولوژيك دارند،‌ تركيبات اصلي مسئول ارزش درماني مشخص نمي باشد. در نتيجه ضروري است كه منبع تاكسونوميك، نوع محصول براي هر مطالعه باليني ذكر شود.[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]سرخارگل با نام علمی Echinacea purpurea گیاهی علفی و چند ساله است. این گیاه متعلق به تیره گل ستاره (Asteracea) راسته آسترال ها (Asterales) و زیرخانواده آستروئیده (Asteroidae) بوده و منشا آن شمال آمریکا گزارش شده است. سرخارگل در شمال رودخانه میسوری به صورت انبوه می روید. ارتفاع این گیاه متفاوت است و بستگی به شرایط اقلیمی محل رویش دارد و به 80 تا 150 سانتیمتر می رسد. از ریزوم کوتاه ریشه های بسیاری منشعب می شود. ریشه مستقیم و کم و بیش منشعب آن از قهوه ای تیره تا سفید مات متغیر است.[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]ساقه این گیاه قائم و استوانه ای شکل بوده و رنگ آن به علت وجود آنتوسیانین سبز روشن، آبی و حتی قرمز رنگ می باشد. ساقه از انشعاب های فراوانی برخوردار است و پوشیده از کرک های زبر می باشد. پای ساقه چوبی، ضخیم، صاف و بدون کرک است. برگ ها پهن، نیزه ای و یا بیضوی شکل است. هر دو طرف برگ پوشیده از کرک های زبر و خشن می باشد. رنگ برگ ها سبز تیره و سطح آن کم و بیش ناصاف است. برگ های پائین به طول 25 تا 35 سانتی متر و پهنای آن 7 تا 12 سانتی متر می باشد. این برگ ها از دم برگ طویلی برخوردارند که به طرف بالا از طول دم برگ ها کاسته می شود. گل ها مخروطی شکل و در انتهای ساقه های اصلی و فرعی پدیدار می شوند. گلچه های زبانه ای ارغوانی رنگ و بصورت چرخه ای در پیرامون گل مشاهده می شوند. طول گلچه های زبانه های 4 تا 6 و پهنای آن 0.5 تا 0.6 سانتی متر می باشد.[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]وزن هر دانه 3.8 تا 4.5 گرم است. عملکرد پیکر رویشی خشک این گیاه 2.5 تا 3.5 تن در هکتار گزارش شده است. این گیاه در اماکن مرطوب، پرنور و در خاک های با بافت متوسط، حاصل خیز و غنی از ترکیبات هوموسی می روید. سرخارگل سرمای زمستان ( تا دمای 10- درجه سانتیگراد) را به خوبی تحمل می کند.[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]در حال حاضر در بیشتر فارماکوپه های معتبر از سرخارگل بعنوان گیاه دارویی مهمی یاد شده و خواص دارویی آن مورد بررسی قرار گرفته است. تمام پیکر این گیاه اعم از ریشه و پیکر رویشی حاوی مواد موثره ارزشمندی از قبیل ترکیبات آلکیل آمیدی مانند ایزوبوتیل الکل، 2- متیل بوتیل آمید، متیل بوتیل آمید، اسید شیکوریک، ترکیبات پلی ساکاریدی مانند اکیناسئین، اکیناکوزید، اکینولون و نیز حاوی اسانس است. مهمترین ترکیبات اسانس را هومولن[1]، کاریوفیلن[2] و اکسید کاریوفیلن تشکیل می دهد. [/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]اكيناسئين كه در سرخارگل يافت مي شود جلوي ايجاد آنزيم هيالورونيداز را توسط باكتري مي گيرد. يك آنتي بيوتيك خفيف طبيعي است. 6 ميلي گرم از يك گليكوزيد معادل 1 واحد پني سيلين است كه در مقابل عفونت هاي استرپ و استاف موثر است.[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]مواد نام برده خاصیت ضدقارچ، باکتری و ویروس داشته و از آن ها داروهای پیشگیری کننده و همچنین معالجه کننده سرماخوردگی تهیه می شود. مواد موثره سرخارگل سبب تقویت سیستم ایمنی دفاعی بدن و افزایش تولید ایمنوگلوبولین G نیز می شود. استعمال خارجي آن در التيام زخم مفيد مي باشد.[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]سرخارگل در فلور ایران وجود ندارد و در سال 1372 توسط امیدبیگی از مجارستان وارد کشور شده است. و توسط متخصصین گیاه شناس نام سرخارگل برای آن انتخاب شد.[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]شيمي[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]تركيبات تهيه شده از گياه سرخارگل بر حسب گونه خاص و قسمت گياه متغير مي باشد. گياه E.purpurea (يعني قسمت هاي هوايي) و ريشه حاوي مشتقات اسيد كافئيك (0.6 تا 2.1% در ريشه)،‌ از جمله عمدتا اسيد سيكوريك (1.2 تا 3.1 درصد در گل ها)،‌ اسيد كافئيك،‌اسيد كافتاريك[3]،‌ اسيد كلروژنيك و 0.04 تا 0.001 درصد آلكاميد مي باشد. گياه E.purpurea همچنين داراي پلي ساكاريد محلول در‌ آّب (انواع آرابينوگزيلان و آرابينوگالاكتان)؛ فروكتان ها؛ 0.48% فلاونوئيدهاي تيپ quercetin و kaempferol؛ 0.08 تا 0.32 % روغن ضروري مي باشد. ريشه E.purpurea‌ حاوي مشتقات پلي استيلن،‌ پلي ساكاريدها (فروكتوزان ها، آرابينوگالاكتان ها)؛ گليكوپروتئين ها كه تقريبا 3% پروتئين و قند غالب آن 64-84% آرابينوز،‌ 1.9-5.3%‌ گالاكتوز و 6%‌ گلوكوزامين و تا 0.2%‌ روغن ضروري مي باشد.[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]E.pallida حاوي مشتقات اسيد كافئيك از جمله اسيد سيكوريك،‌ اسيد كافتاريك، اكيناكوزيد،‌ ورباسكوزيد،‌ اسيدكلروژنيك؛ فلاونوئيدها (عمدتا روتوزيد)؛ آلكاميدها؛‌ و كمتر از 0.1% روغن ضروري مي باشد.[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif] ريشه E.pallida حاوي مشتقات اسيد كافئيك شامل 0.7-1%‌ ايكيناكوزيد،‌ اسيد ايزوكلروژنيك،‌ 6-O-caffoylechinacoside‌ و اسيد كلروژنيك؛ 0.2-2 درصد روغن ضروري كه شامل كتوآلكين ها و كتوآلكن ها،‌ پلي استيلن ها،‌ پلي ساكاريدها و گليكوپروتئين ها مي باشد. [/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]گياه E.angustifolia‌ حاوي مشتقات اسيد كافئيك مانند اسيد سيكوريك، ‌اكيناكوزيد، ورباسكوزيد،‌ اسيدايزوكلروژنيك و اسيد كلروژنيك؛ فلاونوئيدها (عمدتا Quercetin)؛ آلكاميدها؛ پلي ساكاريدها؛‌ و كمتر از 0.1% روغن ضروري مي باشد. ريشه E.angusifolia‌ حاوي مشتقات اسيدكافئيك، 0.3 تا 1.7% اكيناكوزيد و اسيدكلروژنيك؛ يك اسيد ايزوكلروژنيك و تركيب مشخصه آن سينارين؛ پلي ساكاريدها، از جمله 5.9% اينولين؛ گليكوپروتئين ها كه تقريبا حاوي 3% پروتئين و قندهاي غالب آن 64-84% آرابينوز، 1.9-5.3% گالاكتوز و 6% گلوكوزامين ها؛ 0.01-0.15% آلكاميدها؛ و كمتر از 0.1% روغن ضروري مي باشد. [/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]اثرات فارماكولولوژيك[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]در مطالعات انجام گرفته روي حيوانات مشخص شد كه در تركيب با Thuja occidentalis و Baptisia tinctoria فعاليت ضدتومور دارد، ‌فاگوسيتوز را افزايش داده،‌ لكوسيت هاي سرم را بالا برده،‌ محرك مهاجرت لكوسيت ها وتوليد سيتوكين بوده و اثرات حفاظتي در برابر ويروس تيپ A آنفلوانزا در موش ها دارد. مواد موثره اين گياه خاصيت ضدقارچ، باكتري و ويروس دارند. سرخارگل براي تسكين دردهاي گوارشي در انسان و اسب مصرف مي شود. [/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]در استعمال خارجي در برابر آسيب نوري حفاظت ايجاد كرده،‌ مشوق التيام زخم بوده،‌ تعداد تام لكوسيت ها را افزايش داده و درصد سلول هاي T‌ كمكي را كاهش مي دهد.[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]تفسیر نتایج انجام شده روی سرخارگل حاکی از آن است که سرخارگل را باید برای درمان بیماری و نه برای پیشگیری استفاده نمود. سرخارگل در کاهش مدت و شدت علائم موثر است. اما این اثر تنها در مورد برخی ترکیبات خاص سرخارگل دیده می شود. مطالعات نشان می دهد که گیاه و اجزای فعال آن روی سیستم ایمنی فاگوسیتی اثر می گذارند اما روی سیستم ایمنی اکتسابی تاثیری ندارد.[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]مكانيسم عمل[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]اگر چه مكانيسم دقيق اثر گونه هاي مختلف سرخارگل بطور كامل روشن نشده، اما عوامل زير پيشنهاد شده است:[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]- پلي ساكاريدها به گيرنده هاي كربوهيدراتي سطحي لنفوسيت هاي T‌ و ماكروفاژها متصل مي شوند.[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]- محرك نوزايي بافت بوده و با جلوگيري از توليد هيالورونيداز، التهاب را كاهش مي دهد.[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]- انفجار اكسيداتيو و توليد گزينشي سيتوكين در ماكروفاژها توليد مي كند ومنجر به مسموميت اختصاصي در تيره هاي سلولي تومور مي شود.[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]- تركيب 3 پلي ساكاريد از كشت سلولي E.purpurea، در نتيجه افزايش سلول هاي پلي مورفونوكلئر در موشها،‌ تعداد لكوسيت هاي خون محيطي را افزايش داد.[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]- فاگوسيتوز نوتروفيل هاي انسان را در شرايط in vitro و در مطالعات انسان افزايش مي دهد. [/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]تاثیر روی سیستم ایمنی[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]ترکیبات متنوعی از این گیاه بمنظور مطالعه قابلیت افزایش توانایی ایمنی تاکنون مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته اند. بنظر می رسد اثر ایمنی این گیاه در مرحله اولیه از طریق فعال سازی پاسخ های ایمنی ذاتی انجام گیرد. ترکیبات این گیاه جزو متداول ترین گیاهان دارویی است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد و بسیاری از موارد استفاده آن به خصوصیات ایمنولوژیک آن مربوط است. دومین خصوصیت فارماکولوژیک گزارش شده از این گیاه، فعال سازی ماکروفاژها است که اهمیت این گیاه را بیشتر نموده است. [/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]در مطالعات مختلف، ترکیبات موثره گیاه تخلیص وشناسایی شده اند. با توجه به تنوع ترکیبات موثره در ریشه و سایر قسمت های گیاه، و همچنین تفاوت در منطقه جغرافیایی کشت گیاه و مسیر تجویز عصاره، نتایج تحقیقات ممکن است در بعضی موارد با هم متفاوت باشد. در مطالعاتی که تاکنون انجام شده، نشان داده شده است که پلی ساکاریدهای تخلیص شده از گیاه سرخارگل دارای خاصیت تحریک کنندگی سلول های ایمنی است. به طوری که باعث افزایش قدرت فاگوسیتوز، کموتاکسی و انفجار تنفسی در ماکروفاژ و همچنین نوتروفیل می شوند. در مطالعات نشان داده شده است که عصاره این گیاه باعث افزایش تولید فاکتور نکروز دهنده تومور (TNF)، اینترلوکین 1 (IL-1) و اینترلوکین 6 توسط ماکروفاژهای صفاقی می شود.[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]يك سري مطالعات نشان دادند كه سرخارگل فعاليت تنظيم كننده ايمني دارد. در ميان خصوصيات فارماكولوژيك، فعال سازي ماكروفاژها با قاطعيت بيشتري مشخص شده است. در مطالعات مختلفي مشخص شده كه بسياري از انديس هاي فاگوسيتي و غلظت سيتوكين هاي مشتق شده از ماكروفاژ، وابسته به سرخارگل مي باشند. تغيير در تعداد و فعاليت لكوسيت هاي B و T گزارش شده اما قطعيت كمتري در اين باره وجود دارد. علي رغم اين شواهد سلولي از تحريك ايمني، اطلاعات كافي در مورد مسيرهاي منتهي به افزايش مقاومت به بيماري هاي عفوني وجود ندارد.[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]مطالعه اي بمنظور ارزيابي اثرات كاربرد مكرر و كوتاه مدت عصاره سرخارگل بعنوان افزودني غذايي براي شروع يك پاسخ ايمني انجام گرفت. در يك كارآزمايي،‌ 2 نوع عصاره سرخارگل به جيره 70 مرغ تخمگذار اضافه شد و اثر آن روي دريافت غذا،‌ عملكرد،‌ مقادير سلول هاي خوني، فاگوسيتوز گرانولوسيت ها و تيتر آنتي بادي نيوكاسل بدنبال واكسيناسيون ارزيابي شد. عصاره با تحت فشار قرار دادن قسمت هاي هوايي گياه نگهداري شده يا در اتانول (20%) يا با تخمير تهيه مي شود. دوره هاي درماني 14 روزه تكرار مي شد كه يا بصورت 5 روز استعمال و 9 روز قطع مصرف و يا 2 روز مصرف و 12 روز عدم مصرف بود. چندين بار بعد از يك دوره استعمال،‌ نمونه خون اخذ مي شد. عملكرد مرغان تحت تاثير قرار نگرفت. تغييرات عمده اي در تعداد لنفوسيت ها،‌ ميزان فاگوسيتوز و تيتر آنتي بادي نيوكاسل يافت شد. گروهي كه 5 روز پشت سر هم عصاره اتانولي را دريافت مي كردند،‌ بيشترين تعداد لنفوسيت ها را داشتند. فاگوسيتوز در دو گروهي كه عصاره اتانولي (2 يا 5 روز) مصرف كرده بودند،‌ كاهش يافت. گروههايي كه عصاره تخميري را 2 روز مصرف كرده بودند بالاترين تيترهاي آنتي بادي را نشان دادند. علاوه بر اين،‌ فاگوسيتوز گرانولوسيت ها در خوك هاي پرواري (80-100kg) بعد از 5 روز مصرف عصاره اتانولي يا تخميري سرخارگل ارزيابي شد. تعداد لنفوسيت ها افزايش معني داري در گروهي داشت كه سرخارگل دريافت مي كردند.[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]از آنجایی که سرخارگل تقویت کننده پاسخ ایمنی می باشد بعنوان یک مکمل مفید بعد از واکسیناسیون در گله های طیور ارزیابی شده است. مکمل های غذایی سرخارگل ادجوانت های مفیدی برای واکسن های ضدکوکسیدیوز می باشند. مکمل غذایی سرخارگل پاسخ ایمنی را به چنین واکسن هایی افزایش می دهد. سرخارگل در مقادیر 0.1-0.5% که حدود 2 هفته به جوجه های یکروزه داده شد، وزن گیری را در گروهی که مکمل دریافت می کردند در مقایسه با گروهی که واکسن را به تنهایی دریافت کرده بودند، بهبود بخشید. [/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]در انسان مشخص شده هنگامي كه سرخارگل در رژيم منقطع داده مي شود بهتر سيستم ايمني را تحريك مي كند يعني 2 هفته تجويز و يك هفته قطع گردد.[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]تاثیر روی عفونت های تنفسی[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]بیشترین اطلاعات در مورد خواص دارویی این گیاه در انسان مربوط به آزمایشات مختلفی است بر روی اثر عصاره این گیاه در درمان عفونت های تنفسی فوقانی بدست آمده است. در تحقیقات بررسی اثر زیستی عصاره سرخارگل مشخص شده که این عصاره سل لاین ها (دودمان های سلولی) را در مقابل ویروس هایی مانند آنفلوآنزا و ویروس وزیکولار استوماتیت محافظت می کند که علت آن احتمالا بدلیل القای تولید اینترفرون در سل لاین های مورد آزمایش می باشد. در تحقیقات مشابه سه ترکیب فنولیک از سرخارگل جدا شد که خاصیت ضدویروسی در مقابل وزیکولاراستوماتیت داشتند. دیگر اعضای خانواده گل ستاره هم قابلیت ضدویروسی قوی دارند. [/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]تاثیر روی عملکرد [/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]مطالعه ای برای مطالعه عصاره تخمیری سرخارگل از طریق آب روی عملکرد جوجه های گوشتی، پروتئین سرم و آنزیم های کبد انجام گرفت. گروهی که مکمل سرخارگل دریافت کرده بودند ضریب تبدیل بهتری نسبت به گروه کنترل داشتند. پروتئین تام سرم و گلوبولین در گروهی که مکمل دریافت کرده بودند نسبت به گروه کنترل، بیشتر بود اما تفاوت معنی داری در میزان آلبومین دیده نشد. گروه تیمار مقادیر کراتین کیناز کمتری در مقایسه با گروه کنترل داشتند در حالی که سطوح آلکالین ترانسفراز، آلکالین فسفاتاز، لاکتات دهیدروژناز تفاوت معنی داری نداشت. افزودن مکمل تخمیری سرخارگل در آب آشامیدنی منجر به بهبود ضدیب تبدیل، پروتئین تام و گلوبولین سرم جوجه های گوشتی گردید در حالی که اثرات مضر روی آنزیم های کبدی نداشت.[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]علاوه بر اثرات مفيدي كه در بالا ذكر شد،‌ تصور بر اين بوده كه گياهان بدليل دارا بودن روغن هاي آروماتيك، مواد آنتي اكسيدان و ... تاثيري مثبتي روي گوشت توليدي در حالت تازه و پس از چند ماه نگهداري در حالت انجماد دارند. مطالعه اي بدين منظور انجام گرفته كه در آن مكمل هاي گياهي به جيره جوجه هاي گوشتي راس 308 اضافه شد. ماكيان تا 42 روزگي در 4 گروه تغذيه شدند. هر 4 گروه جيره مشابهي دريافت كردند. گروه 1 جيره اي بدون مكمل دريافت نمود. در گروه 2 به پرندگان 1% مكمل سرخارگل داده شد. در گروه 3 سير و در گروه 4 زنجبيل اضافه شد. ساختار شيميايي و خصوصيات فيزيكوشيميايي عضله سينه در حالت تازه و بعد از 4 ماه نگهداري در حالت انجماد آناليز شد. نتايج حاكي از آن بود كه مكمل سرخارگل،‌ سير و زنجبيل اثر معني داري روي ماده خشك، پروتئين خام يا چربي خام عضلات سينه نداشت. و نيز مكمل هاي گياهي استفاده شده اثري روي كيفيت گوشت بعد از 4 ماه نگهداري در حالت انجماد نداشت. [/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]عوارض جانبي[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]گزارشات اندكي در مورد اثرات جانبي دارو در مصارف داخلي و خارجي وجود دارد. با مصرف محصول Echinacea تهيه شده ازE.angutifolia (گياه كامل) و ريشه E.purpurea، آنافيلاكسي گزارش شده است. احتمال دارد كه گرده ها در محصولات سرخارگل تهيه شده از قسمت هاي هوايي وجود دارد و محصولاتي كه حاوي ريشه اند، نمي باشد.[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]در منبعي آمده كه مصرف مداوم سرخارگل منجر به بروز اثرات هپاتوتوكسيك مي شود و باعث شد كه سرخارگل با عوامل هپاتوتوكسيك مصرف نشود (مثلا استروئيدهاي آنابوليك، amiodarone، methotrexate يا كتوكونازول). هر چند اهميت اين مسموميت كبدي مورد ترديد است زيرا سرخارگل فاقد 1، 2 سيستم حلقه اي necine‌ غيراشباع مرتبط با آلكالوئيدهاي پيروليزيديني مي باشد. آلكالوئيدهاي پيروليزيديني بخش مهمي از سرخارگل نبوده و آلكالوئيدهاي پيروليزيديني كه در گونه هاي سرخارگل يافت مي شوند از نوع اشباع نمي باشند. در اثر خوردن سرخارگل هيچ گونه شواهدي از اثرات هپاتوتوكسيتي گزارش نشده است.[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]با توجه نتایج مطالعات انجام گرفته روی انسان چنین نتیجه گیری شده که مصرف سرخارگل در ثلث اول آبستني خطر ناهنجاري هاي عمده را افزايش نمي دهد. تجويز خوراكي سرخارگل در آبستني و شيرواري در دز توصيه شده خطري ندارد. مصرف سرخارگل در حين آبستني تراتوژن نمي باشد. بديهي است كه بايستي آزمايشات مشابهي در گونه هاي هدف انجام گيرد تا با قطع و يقين بتوان از سلامت و كارايي اين گياه در دوران آبستني صحبت كرد.[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]برخي از گياهان دارويي از جمله سرخارگل مي توانند در عمل عوامل ضدرتروويروسي تداخل ايجاد كرده و منجر به نقص در عملكرد آن ها شوند. از آنجايي كه در دامپزشكي و بخصوص در مورد طيور صنعتي، استفاده از عوامل ضدرتروويروسي از اهميت و جايگاهي برخوردار نمي باشند مصرف اين گياه عوارضي را از این بابت در صنعت طيور بهمراه نخواهد داشت. [/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]منابع:[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]- رضا امید بیگی، بررسی کشت و سازگاری سرخارگل در شمال تهران، علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، جلد 6، شماره 2، 81[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]- امیر قائمی و همکاران، ارزیابی اثر فعالیت ضدویروسی عصاره پیکر رویشی سرخارگل در کنترل ویروس هرپس سیمپلکس تیپ یک انسانی، مجله پزشکی حکیم، دوره 9، شماره 4، 85[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]- Z. nasir et al., Effects of Echinacea purpurea fermented juice supplementation through drinking water on performance, serum proteins, and liver enzymes in broilers [/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]- Daniel perri et al., safety and efficacy of Echinacea during pregnancy and lactation, Canadian journal of clinical pharmacology, vol. 13, 2006[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]- Echinacea, clinical overview, the ABC clinical guide to herbs[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]- Echinacea, herbalpedia[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]- Eastern purple cone flower, Echinacea purpurea, plant fact sheet, USDA[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]- Jozefa Gardzie lewsk et al., effect of plant-supplemented feeding on fresh and frozen storage quqlity of broiler chicken meat, electronic journal of polish agricultural universities, 2003, vol.6, Issue 2[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]- Barret B., medicinal properties of Echinacea: a critical review, phytomedicine, 2003, 10(1): 66-86[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]- Van den bout-van den beukel CJ et al., possible drug-metabolism interactions of medicinal herbs with antiretroviral agents, drug metab Rev., 2006; 38(3): 477-514[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]- Barbara M.Bohner et al., Echinacea purpurea as a potential immunostimulatory feed additive in laying hens and fattening pigs by intermittent application, livestock science, 2008[/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]- Percival SS, use of Echinacea in medicine, biochem pharmacol, 2000; 60(2): 155-8

poultrymed.blogfa.com[/FONT]
 
بالا