تاپیک خبری صنعت برق

tourajtaslimi

عضو جدید
دیروز درمقایسه با روز مشابه پارسال؛ پیک مصرف برق بيش از 1400 مگاوات افزایش یافت

دیروز درمقایسه با روز مشابه پارسال؛ پیک مصرف برق بيش از 1400 مگاوات افزایش یافت

پیک مصرف برق کشور دیروز (یکشنبه 25 خردادماه 93) درمقایسه با روز مشابه پارسال بيش از 1400 مگاوات افزایش یافت.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، دیروز پیک مصرف برق کشور 41 هزار و 904 مگاوات به ثبت رسید در حالی که پیک مصرف برق کشور در روز مشابه پارسال 40 هزار و 437 مگاوات گزارش شده بود.
دیروز پیک مصرف برق کشور درمقایسه با روز مشابه سال گذشته یک هزار و 467 مگاوات افزایش یافت.
همچنین میزان ذخیره نیروگاه‌های کشور در روز گذشته به 876 مگاوات رسید.
صنايع کشور نیز در روز گذشته سه هزار و 659 مگاوات برق مصرف کردند.

منبع خبر
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
اعلام حالت آماده‌باش برقی در تهران

همزمان با شکسته شدن دوباره رکورد مصرف برق ایران، با تجهیز و اعزام 100 گروه عملیاتی توزیع حالت آماده‌باش در سطح استان تهران به منظور تامین پایدار و مطمئن برق تابستانی مشترکان در روزهای گرم تابستانی پایتخت اعلام شد.
به نقل از دنیای اقتصاد، براساس آمار اعلام‌شده چهارم مرداد ماه مصرف برق از 48 هزار و 527 مگاوات گذشت و رکورد مصرف برق ایران شکسته شد. رکورد صورت گرفته در حالی است که مسوولان وزارت نیرو تا سقف 50 هزار مگاوات برای تابستان سال جاری اعلام آمادگی کرده‌اند.

علاوه بر این در دو روز گذشته ظرفیت ذخیره برق عملیاتی نیروگاه‌های برق کشور به حدود 95 مگاوات کاهش یافته است که پیش‌بینی می‌شود در صورت افزایش شدت گرمای تابستانی و عدم صرفه‌جویی مشترکان، شاهد خاموشی‌هایی در سطح شبکه برق کشور باشیم. در این بین هر چند تولید برق امسال افزایش یافته اما مسوولان وزارت نیرو هشدار داده‌اند در صورتی که مردم در مرداد ماه سال جاری در مصرف این انرژی پاک 10 درصد صرفه‌جویی را در دستور کار قرار ندهند کشور با خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده‌ای روبه‌رو خواهد شد. شرکت توزیع برق تهران بزرگ روز گذشته با انتشار گزارشی، اعلام کرد: براساس گزارش سازمان هواشناسی کشور مبنی ‌بر افزایش دما در روزهای آینده، 100 اکیپ عملیاتی مناطق 21 گانه این شرکت با فرماندهی ستاد مدیریت بحران شرکت، نسبت به مدیریت حوادث و خاموشی‌های احتمالی در شهر تهران اقدام خواهند کرد. از این رو با افزایش دمای تهران ستاد مدیریت بحران شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ آمادگی خود را برای تامین برق پایدار اعلام کرد.
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
خاموشی سراسری در ترکیه - 1394/01/11

اوایل امروز به وقت محلی ترکیه خاموشی سراسری (Blackout) در سیستم برق ترکیه در بیش از نیمی از کشور رخ داد، دلیل این خاموشی هنوز مشخص نشده و ساعاتی باعث مختل شدن زندگی در شهرهای بزرگ، تاخیر پروازها، توقف حرکت قطارها، ترامواها، متروها، ترافیک شدید در تقاطع ها و.... شده.

قسمت های جنوب شرقی به دلیل دریافت برق از ایران تحت تاثیر این خاموشی قرار نگرفتند.
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
بهره‌برداری از سه پروژه کلیدی صنعت برق خوزستان

سه پروژه صنعت برق خوزستان شامل بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان، واحدهای 5 و 6 گاز نیروگاه سیکل ترکیبی خرمشهر و پست 400 کیلوولت شهید جهان آرا، هشتم خرداد ماه با حضور مهندس "حمید چیت‌چیان" وزیر نیرو و شماری از مقام‌های استان خوزستان به بهره‌برداری رسید.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، با بهره‌برداری از واحدهای جدید نیروگاه‌های سیکل ترکیبی خرمشهر و آبادان 640 مگاوات به ظرفیت تولید برق استان خوزستان افزوده شد.
وزیر نیرو درباره افتتاح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی خرمشهر و آبادان، اظهار داشت: در نیروگاه آبادان چهار واحد گازی وجود داشت و دو واحد بخار نیز امروز با ظرفیت 320 مگاوات به این سامانه افزوده شد که سیکل کامل و سیکل ترکیبی است.
چیت‌چیان افزود: حجم افزوده شده پس از این افتتاح، رقمی معادل 646 مگاوات است که امروز در مجموع دو واحد 162 و دو واحد 160 مگابایت بخار در مجموع 646 مگابایت به تولید انرژی افزوده می‌شود.
وی همچنین با اشاره به فرا رسیدن فصل گرم سال از افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها و سرمایه‌گذاری در این راستا خبر داد و افزود: قسمت عمده فعالیت به مدیریت مصرف باز می‌گردد که در این حوزه، هماهنگی‌هایی با کشاورزان و صنایع در راستای کاهش مصرف داشت و در همین زمینه با تمام کشاورزان و صنایع بزرگ در ارتباط بودیم تا در فصل تابستان میزان مصرف خود را کاهش دهند.

* دوهزارمگاوات به ظرفیت تولید برق خوزستان افزوده می‌شود
مهندس "آرش کردی"، مدیرعامل شرکت توانیر در مراسم افتتاح فاز دوم دو واحد گازی سیکل ترکیبی نیروگاه خرمشهر اظهار داشت: دوهزارمگاوات به ظرفیت تولید برق خوزستان تا سه سال آینده اضافه می‌شود.
وی افزود: تولید هفت هزار و 500 مگاوات تولید برق در دست اجراست و با توجه به روند توسعه در استان خوزستان پیش‌بینی می‌شود تا سه سال آینده تولید برق در خوزستان از 12 هزار مگاوات به 14 هزار مگاوات از طریق توسعه نیروگاه خرمشهر، ماهشهر و بهبهان افزایش یابد.
کردی با تاکید براینکه یکی از سیاست‌هایی که بعد از برنامه سوم توسعه در دست اقدام خواهد بود، واگذاری احداث نیروگاه به بخش خصوصی است؛ تصریح کرد: در برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه 10 هزار مگاوات برق به بهره‌برداری رسیده و این روند همچنان ادامه دارد.
مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: نبض صنعت آب و برق در استان خوزستان است و اگر نبض خوزستان خوب کار کند، متوجه می‌شویم در کل کشور وضعیت مناسب است.
وی افزود: استان خوزستان به لحاظ تولید 12 درصد از ظرفیت تولید برق کشور، از جایگاه ویژه‌ای در تولید برق بوده و کل مصرف انرژی در استان خوزستان در مقایسه با کشور 15 درصد است.
مدیرعامل شرکت توانیر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضرورت توجه به انرژی‌های پاک، تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها تنوع بخشی تولید برق در کشور است و مصوب شده است تا افق 1400علاوه بر ظرفیت کل نصب شده در زمینه انرژی‌های پاک تجدیدپذیر نیز اقدام شود.
وی افزایش ظرفیت با استفاده از تکنولوژی‌های برتر را از سیاست‌های احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد: با ورود کلاس‌های برتر و بالاتر بتوانیم راندمان نیروگاه‌های نصب شده را حدود 58 درصد واحدهای جدید و راندمان کل واحدهای حرارتی را از 37 درصد به 42 درصد تا افق 1400 برسانیم.
کردی تاکید کرد: با تولید پراکنده و تولید تا رنج 25 مگاوات، سالانه 5 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی به ظرفیت برق کشور اضافه خواهد شد که شامل چهارهزار مگاوات در بخش تولید جدید و یک هزار مگاوات در بخش جایگزینی و بهسازی نیروگاهی است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد تولید انرژی در نیروگاه سیکل ترکیبی خرمشهر با اجرای طرح توسعه به ظرفیت یکهزار و 500 مگاوات ارتقا یابد.
همچنین "کریم مؤمنی"، مدیرعامل شرکت شرکت صنایع برق و انرژی صبا در این مراسم درباره مشخصات فنی نیروگاه سیکل ترکیبی خرمشهر و مراحل ساخت این نیروگاه اظهار داشت: توسعه بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی خرمشهر در دو دواحد گازی 162 مگاواتی به ظرفیت کل 324 با تاکید براستفاده از تولید بومی و توسعه داخل و با هزینه‌ای بالغ بر130 میلیون یورو احداث شده است.
وی هدف از احداث این نیروگاه را تأمین بخشی از تقاضای شبکه، افزایش ظرفیت تولیدی برق و ایجاد زمینه‌های اشتغال در منطقه به‌عنوان زیربنای تولید عنوان کرد و افزود: با احداث بخش بخار این نیروگاه (3 واحد 160 مگاواتی)، ظرفیت کل نیروگاه به 1452 مگاوات و راندمان آن از 33.8 درصد به 49.9 درصد افزایش خواهد یافت.


* افتتاح پست 400 کیلوولت شهید جهان‌آرا در خرمشهر

پروژه پست فشار قوی 400 کیلوولت شهید جهان آرا (خرمشهر) به ظرفیت دو دستگاه ترانس قدرت 200 مگاولت آمپر و دو دستگاه فیدر خط 400 کیلوولت نیز همزمان با افتتاح نیروگاه خرمشهر توسط مهندس چیت‌چیان، وزیر نیرو و هیأت همراه در محل نیروگاه خرمشهر به بهره‌برداری رسید.
این پست با هدف تقویت و حفظ پایداری شبکه جنوب استان خوزستان از جمله شهرهای آبادان و خرمشهر و افزایش ظرفیت منصوبه برای تأمین برق مورد نیاز استان خوزستان با هزینه‌ای بالغ بر 290 میلیارد ریال احداث شده است.
سازمان توسعه برق ایران، کارفرمای احداث پست 400 کیلوولت شهید جهان آرا و مشاور طرح شرکت قدس نیرو بوده و این پست فشار قوی درکیلومتر 5 جاده خرمشهر ـ اهواز، بعد از پلیس راه خرمشهر قرار دارد.


* افتتاح بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان

ساعتی بعد از افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی خرمشهر، وزیر نیرو در محل نیروگاه آبادان حضور یافت و بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان را افتتاح کرد.
مهندس "مجید صالحی"، مدیرعامل سازمان توسعه برق ایران درمراسم افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان گفت: با افتتاح واحدهای بخش بخار شامل دو واحد ۱۶۰ مگاواتی به ظرفیت کل ۳۲۰ مگاوات، ظرفیت تولید برق این نیروگاه به ۸۱۵ مگاوات رسیده است که این میزان انرژی با افزایش تولید در نیروگاه‌های برق آبی و سیکل ترکیبی کشور تولید و وارد مدار خواهد شد.
وی تصریح کرد: واحد بخار بخش سیکل ترکیبی نیروگاه گازی آبادان از جمله طرح‌های مهم برقی کشور بوده است که با بهره‌برداری از این پروژه بیش از ۵۰ درصد در مصرف سوخت این نیروگاه صرفه‌جویی شده است.
صالحی، پیک مصرف برق در سال گذشته در استان خوزستان را 7 هزار مگابایت اعلام کرد و اظهار داشت: با توجه به اهمیت استان خوزستان چندین پروژه احداث نیروگاه تولید برق برای این استان پیش‌بینی شده است.
مدیرعامل سازمان توسعه برق ایران افزود: مجوز احداث 14 نیروگاه جدید گازی در استان خوزستان صادر شده است و احداث این نیروگاه‌ها به پیگیری مسوولان استان و تأمین اعتبار احداث آن‌ها منوط است.
وی با اشاره به طرح‌های توسعه برق در استان خوزستان گفت: طی سال‌جاری واحد تولید برق سیکل ترکیبی ماهشهر و سیکل ترکیبی بخش خصوصی در بهبهان اجرایی خواهد شد و 2 واحد 325 مگابایتی نیروگاه رامین اهواز نیز در در دست توسعه است.
مدیرعامل شرکت توسعه برق ایران در بخش دیگری از سخنانش در جریان بهره‌برداری از نیروگاه آبادان، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های جدی وزارت نیرو تقویت و پایداری شبکه‌های برق و در عین حال صرفه‌جویی در سوخت است.
وی با اشاره به افزایش میزان تولید برق در مناطق مرزی به ویژه خوزستان، خاطرنشان کرد: با افزایش میزان تولید برق زمینه برای صادرات آن به کشورهای هم‌جوار فراهم می‌شود.
صالحی تاکید کرد: اولویت اول وزارت نیرو، تأمین برق مورد نیاز داخل و در صورتی که در نیاز داخل مشکلی نداشته باشیم صادرات پیگیری می‌شود.
نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان درکیلومتر 9 جاده آبادان-ماهشهر قراردارد و هزینه احداث آن در بخش ارزی 138 میلیون یورو و در بخش ریالی 964 میلیارد و 666 میلیون ریال بوده است. پیمانکار اصلی این پروژه شرکت مپنا و بیشتر تجهیزات این نیروگاه ساخت داخل است و بخش گاز این نیروگاه با ظرفیت 494 مگاوات در 4 واحد گازی طی سال‌های 81 تا 82 به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است.
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
مصرف برق تبريز در آستانه هشدار/ مصرف 21 درصد افزايش يافت ، تعداد مشتركان فقط 5 درصد!

به گزارش پايگاه خبري توانير؛روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق تبريز طي اطلاعيه اي اعلام كرد: مصرف برق شهروندان تبريزي نسبت به دوره مشابه سال قبل بيش از 21 درصد افزايش دارد و اين در حالي است كه تعداد مشتركان تنها 5 درصد افزايش يافته است.

با توجه به استفاده برخي مشتركين از سيستم هاي سرمايشي بدون برچسب انرژي ساعات 11 الي 15 اوج مصرف انرژي برق مي باشد و اگر مديريت مصرف انرژي صورت نگيرد تبعات منفي آن متوجه همه مردم خواهد بود.

در ادامه اين اطلاعيه آمده است:شركت توزيع نيروي برق تبريزضمن قدرداني از مشتركيني كه مصرف برق خود را در ساعات اوج بار مديريت مي كنند و از وسايل با برچسب انرژي استفاده مي كنند، از ساير مشتركين نيز مي خواهد كه اطلاعيه هاي اين شركت در زمينه مديريت مصرف برق را جدي بگيرند.

به دليل حفاظت شبكه هاي برق به صورت اتوماتيك در برابر اضافه بار، در صورت افزايش بيش از مقادير نامي تجهيزات، بخشي از مصارف به صورت خودكار از مدار خارج مي شوند و برقراري مجدد برق نيازمند زمان خواهد بود، لذا در صورت عدم رعايت مديريت مصرف برق، امكان قطع شبكه ها بصورت موردي و مقطعي وجود داشته كه با تعديل مصرف در ساعات اوج بار، از تابستان امسال نيز بدون خاموشي عبور كنيم.

در ادامه اين اطلاعيه، روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق تبريز خواستار استفاده از لوازم برقي به خصوص لوازم برودتي داراي علامت استاندارد و بر چسب
انرژي شد . انتخاب نوع كولر با توجه به مناطق آب و هوايي ، خاموش كردن كولر در هنگام ترك منزل ، عدم استفاده از دور تند كولر در زمان پيك مصرف برق ، بستن كامل در و پنجره به هنگام استفاده از كولر از راهكارهاي ساده در جهت تعديل مصرف انرژي مي باشد.
در پايان، اين اطلاعيه مي افزايد: ازعموم شهروندان، سازمان ها و نهاد هاي دولتي و خصوصي مي خواهيم با عدم استفاده از لوازم برقي غير استاندارد و پر مصرف، در جهت پايداري شبكه و تامين مستمر برق با صرفه جويي و استفاده بهينه از انرژي برق اين شركت را در خدمت رساني به عموم همشهريان فهيم ياري رسانند.


دلیل سوختن ترانسفورماتورهای جنوب مشخص شد!

براساس بررسي هاي صورت گرفته يكي از عوامل اساسي در ترانس سوزيهاي شبكه در طول دوره گرم سال بالا بودن بار ترانس است كه موجب كاهش خاصيت عايقي و در نتيجه سوختن سيم پيچ و آسيب ديدن ترانس مي شود.

به گزارش برق نیوز به نقل از پايگاه خبری توانير، واحد هاي بهره برداري و مهندسي توزيع برق اهواز موفق شدند پس ازشناسايي ترانسفورماتورهاي پر بار اين كلانشهر، بار344 دستگاه ترانسفورماتور را تعديل كنند.

مهندس عبدالكريم سرداری معاونت بهره برداری و ديسپاچينگ اين شركت در اين خصوص گفت: شرايط نامناسب آب و هوايي و گرماي شديد هوا در كلانشهر اهواز در طول تابستان اثرات نامطلوبي بر تجهيزات شبكه بويژه ترانسفورماتورها مي گذارد.

وي ادامه داد: در اين شرايط ضروري است با انجام اقدامات پيشگيرانه اساسي نسبت به اصلاح ترانسفورماتورهاي پر بار كه مهمترين تجهيزات شبكه نيز محسوب مي شوند برنامه ريزي مناسبي انجام گيرد.

وي در ادامه گفت:براساس بررسي هاي صورت گرفته يكي از عوامل اساسي در ترانس سوزيهاي شبكه در طول دوره گرم سال بالا بودن بار ترانس است كه موجب كاهش خاصيت عايقي و در نتيجه سوختن سيم پيچ و آسيب ديدن ترانس مي شود.

اين مقام مسئول افزود: به همين منظورگروههاي بهره برداري اين شركت در طي برنامه اي مدون و سالانه در تابستان نسبت به بارگيري ترانسهاي شبكه اقدام و در طول دوره سرد و معتدل سال كه امكان اورهال و تعميرات پيشگيرانه در شبكه برق مهيا است، ترانسفورماتورهاي پر بار شناسايي شده تعديل بار مي كنند.

معاونت بهره برداري شركت توزيع برق اهواز در ادامه افزود: از ابتداي سال جاري تاكنون تعداد 344 دستگاه ترانسفورماتور پر بار براي جلوگيري از بروز مشكلات در تابستان 94 با فعاليت واحدهاي بهره برداري و مهندسي مناطق هشت گانه شركت تعديل بار شده است.

سرداري در خصوص تاثير تعديل بار اين ترانسها گفت: اصلاح و تعديل بار اين ترانسها در شبكه موجب بهبود پايداري شبكه، حفظ و نگهداري اين تجهيز گران قيمت و كاهش حوادث اتفاقاتي شبكه در طول تابستان و افزايش رضايتمندي مشتركان مي شود.
 

Similar threads

بالا