تاپیک جامع معمــــــاري پايدار sustainable architecture

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
معمــــــــاری پايدار و نقد ِ آن در حوزه محيــــــط ِ زيست

معمــــــــاری پايدار و نقد ِ آن در حوزه محيــــــط ِ زيست

دکتر يوسف گرجی مهلبانی
نشريه علمی- پژوهشی انجمن علمی معمار ی و شهرسازی ايران

چکیده :

مفهوم پايداری در دهه ۱۹۷۰ ميلادی، نتيجه آگاهی بشر نسبت به مسائل محيط زيست و مشکلات فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی می باشد. يکی از مهمترين اهداف توسعه پايدار، حفظ طبيعت و اصلاح نگاه به آن است و تجلی توسعه پايدار در حوزه محيط ساخته شده، معماری پايدار ناميده می شود. آنچه که در اين مقاله مورد توجه قرار گرفته است، رويکرد معماری پايدار نسبت به مسائل محيطی است؛ هر چند که جدا کردن اين موضوع از ساير جنبه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، کاری دشوار است.
با اينکه نتايج بحرانهای امروزی به خوبی شناسايی شده اند ولی بسياری از راه حلهای ارائه شده نسبت به مشکلات محيطی در معماری پايدار، به نظر ناکارآمد و ناقص می آیند. چرا که با وجود ارائه راه حل هایی که در جهت رفع مشکلات محيطی بر می آید، اما رويکرد آنها نسبت به طبيعت همچنان گسسته است و ارزش هميشگی طبيعت احيا نشده باقی می ماند. نگاه انسان نسبت به طبيعت، همان جهان بينی يا بينش او می باشد که در روش و مشی او منعکس میگردد. لذا ابهامها و نواقص تئوريکی که در مفهوم معماری پايدار وجود دارند، میتوانند مانع مهمی در جهت حفظ محيط زيست باشند.
هدف اين تحقيق، جستجوی نظري ههای زيست محيطی توسعه پايدار و معماری پايدار میباشد که در نهايت در مقايسه با برخی از نگرشها و ديدگاهها نسبت به طبيعت قرار می گيرد تا نواقص آن تکميل گردد. به اين ترتيب اين مقاله ابتدا به اهداف توسعه پايدار و معماری پايدار می پردازد و راهکارهای آن را ارائه می نمايد تا نواقص آن را دريافته و خط و مشی کاملتری را پيشنهاد دهد.
 

پیوست ها

  • معماری پایدار و &#.pdf
    206.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

mercedes.m

عضو جدید
به اینا می گن پشت بوم!!!!!!

به اینا می گن پشت بوم!!!!!!

به اینا می گن پشت بوم







 

معمار_ایرانی

عضو جدید
معماری پایدار

معماری پایدار

کاربرد مفاهیم پایداری و توسعه پایدار در معماری مبحثی به نام معماری پایدار را به‌ وجود آورده است
که مهم‌ترین سرفصل‌های آن را عناوین "معماری اکو - تک"، "معماری و انرژی" و "معماری سبز" تشکیل می‌دهد.[مفاهیم: توسعه پایدار چیست؟]
معماری پایدار - که در واقع زیرمجموعه طراحی پایدار است - را شاید بتوان یکی از جریان‌های مهم معاصر به حساب آورد که عکس‌العملی منطقی در برابر مسایل و مشکلات عصر صنعت به شمار می‌رود. برای مثال، 50 درصد از ذخایر سوختی در ساختمان‌ها مصرف می‌شود که این به نوبه خود منجر به بحران‌های زیست محیطی شده و خواهد شد. بنابراین، ضرورت ایجاد و توسعه هرچه بیشتر مقوله پایداری در معماری بخوبی قابل مشاهده است.
معماری پایدار، مانند سایر مقولات معماری، دارای اصول و قواعد خاص خود است و این سه مرحله را در برمی‌گیرد:
صرفه جویی در منابع، طراحی برای بازگشت به چرخه زندگی و طراحی برای انسان که هرکدام آنها استراتژی‌های ویژه خود را دارند.
شناخت و مطالعه این تدابیر، معمار را به درک بیشتر از محیطی که باید طراحی آن را انجام دهد، می‌رساند.

مرحله صرفه جویی در منابع (Economy of Resources):

این اصل از یک سو به بهره‌برداری مناسب از منابع و انرژی‌های تجدیدناپذیر [مفاهیم: انرژی تجدیدپذیر چیست؟] مانندسوخت‌های فسیلی، در جهت کاهش مصرف می‌پردازد و از سوی دیگر به کنترل و به کارگیری هرچه بهتر منابع طبیعی به عنوان ذخایری تجدید پذیر و ماندگار توجه جدی دارد.
به عنوان مثال، یکی از منابع سرشارو نامیرا، انرژی حاصل از نور خورشید است که امروزه توسط تکنولوژی فتوولتاییک برای فراهم کردن آب و برق مصرفی در ساختمان، از آن استفاده می‌شود.
برای کنترل منابع، سه نوع استراتژی می‌تواند مورد توجه قرارگیردکه شامل حفظ انرژی، حفظ آب و حفظ مواد است. همان گونه که مشاهده می‌شود، تمرکز براین سه منبع، به دلیل اهمیت آنها در ساخت و اداره ساختمان است.

مرحله طراحی برای بازگشت به چرخه زندگی
(Life Cycle Design) دومین اصل از معماری پایدار بر این فکر و یا نظریه استوار شده است که ماده از یک شکل قابل استفاده تبدیل به شکل دیگری می‌شود، بدون اینکه به مفید بودن آن آسیبی رسیده باشد.
از سوی دیگر به‌واسطه این اصل، یکی از وظایف طراح، جلوگیری از آلودگی محیط است.
این نظریه برای رسیدن به این منظور در سه مرحله، ساختمان را مورد بررسی قرار می دهد. این مراحل به ترتیب عبارتند از:
مرحله پیش از ساخت، مرحله در حال ساخت و مرحله پس از ساخت.
باید توجه داشت که این مراحل به یکدیگر مرتبط بوده و مرز مشخصی بین آنها وجود ندارد. برای مثال، می توان از مواد بازیافتی در مرحله پس از ساخت یک ساختمان به عنوان مصالح اولیه در مرحله ساخت ساختمانی دیگر استفاده کرد.
مرحله طراحی برای انسان (Humane Design):
اصل طراحی برای انسان، آخرین و شاید مهمترین اصل از معماری پایدار است. این اصل ریشه در نیازهایی دارد که برای حفظ و نگهداری عناصر زنجیره ای اکوسیستم لازم است که آنها نیز به نوبه خود بقای انسان را تضمین می کنند.
این اصل دارای سه استراتژی نگهداری از منابع طبیعی، طراحی شهری-طراحی سایت و راحتی انسان است که تمرکزشان بر افزایش همزیستی بین ساختمان و محیط بیرون از آن و بین ساختمان و افراد استفاده کننده از آنهاست.

در واقع می‌توان گفت که برای رسیدن به معماری پایدار، طراح باید این مراحل و اصول را که تعریف کننده یک چارچوب اصلی برای طرحی پایدار است را در طرح خود لحاظ و برحسب مورد ترکیب و متعادل کند.
نمونه معماری پایدار؛ برج هرست (Hearst tower):
این ساختمان درنیویورک قراردارد که توسط نورمن فاستر، معمار بسیارمعروف، طراحی شده و نمونه‌ای بارز از یک بنای پایداراست.
معمار با انتخاب طرحی منحصر بفرد برای این بنا، موجب کاهش 20 درصدی فولاد مصرفی در ساخت آن شده است. همچنین، ساختمان مجهز به سنسورهای حساس به نور خورشید برای تنظیم روشنایی لازم درفضاهای داخلی است.
این ساختمان به دلیل اینکه دربیشتراوقات سال از هوای خارج از ساختمان به عنوان تهویه مطبوع استفاده می‌کند، 22 درصد دی‌اکسیدکربن کمتر ‌وارد هوا می‌کند.


خانه نزدیک جاده" دازایفو" قرار دارد.محیط اطراف آن آرام و از تاثرات یک منطقه توریستی در امان است.زمین این منطقه ناهموار و گیاه بامبو ی بومی در آن رشد میکند و درختان پهن برگ با تغییرات فصلی شان مناظر بدیعی پدید می آورند.
● خانه مسکونی در "دازایفو"
طراحی این خانه مسکونی به شیوه ایست که منظره های طبیعی چشم نوازی فراهم می نماید و نور را به زندگی ساکنان آن وارد می کند.در اینجا ارزش فضا بیش از عملکرد و کارایی روی این مسئله متمرکز می شود که: "چگونه طبیعت را به ساکنان این خانه هدیه کنیم؟"
این هدف به وسیله ترکیب فضاها با منظر ها، نور و باد حاصل شده است.و بدین سان زندگی در فضا هایی که در ترکیب با طبیعت بیرون آن شکل گرفته اند،جاری است.
در نتیجه،این خانه مسکونی معیار و ارزشی را داراست که ظاهراً با خانه های معمولی امروزی ژاپنی،متفاوت و به نمونه های قدیمی نزدیکتر است.
خانه نزدیک جاده" دازایفو" قرار دارد.محیط اطراف آن آرام و از تاثرات یک منطقه توریستی در امان است.زمین این منطقه ناهموار و گیاه بامبو ی بومی در آن رشد میکند و درختان پهن برگ با تغییرات فصلی شان مناظر بدیعی پدید می آورند.
دو "جعبه"سفید روی یک شیب قرار گرفته اند که با هم اختلاف سطح دارند.آن دو رو به سوی تپه های" دازایفو" می باشند.در نما هر یک از آنها مستقل از دیگری است. نقش "جعبه"پایینی این است که نماهای دور دست را به طور افقی قطع کند وتغییرات گوناگون طبیعت را به نمایش بگذارد.
اینجا، دیدهای مختلف در بیان فضا ها به عنوان یک عنصر، نقش حیاتی ایفا می کنند. تقسیمات داخلی فضا،هیچ مفهومی از "اتاق"را در خود ندارند. خود"جعبه"به تنهایی یک اتاق بزرگ را شکل می دهد.داخل آن، جعبه های کوچکتر، با المانهای عملکردی که واحدی را برای کارایی زندگی شکل می دهند، به شیوه ای منظم چیده شده اند."جعبه" بالایی فقط به طور عمودی باز می شود و وظیفه آن جدا کردن فضاهای داخلی و خارجی است.این "جعبه"شامل دو فضاست. یک "باغچه نور" با یک استخر کم عمق آب،که در پشت آن گالری شماره ۲ قرار دارد. در این فضا فرد می تواند نمایش های مختلف نور را به وسیله پارتیشن های قابل اجرا انتخاب کند.اگر لازم بود،فضاهای داخل می تواند به کلی ازخارج جدا شود. ارتباط بصری بین انسان و طبیعت در حجم بالایی از پایینی ناب تر است.
دو حجم ، به وسیله یک راه طبیعی در طول شیب، به هم مرتبطند. زیستن به وسیله رفت و آمد میان دو حجم یعنی بخشی از طبیعت به طور طبیعی ، به فضای زندگی وارد شده است.
 

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

پیوست ها

  • بام_هاي_سبز_(Green_Roofs).pdf
    560.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

claccik39

عضو جدید
حمام تاریخی کندوان نمونه ای از معماری پایدار در محافظت انرژی است
تبریز - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از رشد 75 درصدی مرمت حمام تاریخی روستای کندوان خبر داد و گفت: این حمام نمونه ای بسیار قوی از معماری پایدار در محافظت از انرژی است.
به گزارش خبرگزاری مهر ، تراب محمدی امروز در جمع خبرنگاران افزود: حمام صخره ای کندوان به دلیل اینکه سنگ در آن یک عایق طبیعی حرارتی و برودتی به شمار می رود، نسبت به سایر حمام ها متفاوت است.
محمدی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 75 درصدی مرمت این حمام اظهار داشت: طبق پیش بینی ها مرمت این بنا تا پایان سال 91 به اتمام رسیده و به عنوان تنها نمونه موردی حمام های صخره ای ایران که هنوز کار می کنند، بهره برداری خواهد شد.
روستای کندوان در شمال غرب ایران واقع در ارتفاعات کوه سهند با قدمتی 7000 ساله یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی و شگفتی‌های ایران به شمار می‌رود که به دلیل شکل خانه‌های آن که به مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند به آن روستای کندوان می‌گویند

در حال حاضر کندوان تنها روستای زنده صخره‌ای جهان است که زندگی طبیعی مردم در آن جریان دارد و به عنوان يكي از اصلي ترين نامزدهاي ايران براي ثبت در فهرست آثار جهاني يونسكو در سال 2014 مطرح مي شود
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
معماری سبز پایدار

معماری سبز پایدار









منبع :


tarla.blogsky.com
 

claccik39

عضو جدید
طراحي پايدار (طراحي سبز) :
طراحي پايدار يا طراحي سبز از موضوعات بسيار جنجالي و بحث‌برانگيز در جهان امروز است. بدونترديد يكي از موارد مهمي كه انسان همواره با آن دست و پنجه نرم مي‌كند، نحوه نگرش و برخورد با منابع انرژي و تعامل بين منابع و اثرات ناشي از اين
مصرف است.
در نگرش پايدار، طراحي به گونه‌ايانجام مي‌شود كه اين سه مورد در يك چرخه ارتباطي صحيح قرار‌گرفته و بتوان
در آينده نيز از نتايج مصرف منابع در حال، بهره‌مند شد.به عبارت د‌يگر اين نوع طراحي بدون داشتن نگرشي درست و تعريفي مشخص امكان‌پذير نيست. اصطلاحپايداري "sustainability" براي نخستين بار در سال 1986 توسط كميته جهاني گسترش محيط زيست، تحت عنوان" رويايي با نيازهاي عصر حاضر بدون به مخاطره‌انداختن منابع نسل آينده" مطرح شد. [چشم‌انداز زیست‌محيطی جهان]
بايدخاطرنشان كرد، مفهوم طراحي پايدار‌يك مفهوم عام بوده و در بسياري از زمينه‌ها از جمله معماري، طراحي گرافيك، كشاورزي، ماشين‌آلات و هرآنچه كه با محيط زندگي انسان سروكار دارد، به كاربرده مي‌شود.شايدبتوان هدف از اين نوع طراحي را كاهش آسيب‌هاي محيطي، به حداقل رساندن مصرفمنابع انرژي و هماهنگي هرچه بيشتر با طبيعت دانست. به معناي ديگر، فلسفه طراحي پايدار، پشتيبان و مشوق نگرش‌ها و تصميم‌هايي است كه درهرمرحله از طراحي، ساخت و سپس مصرف، تاثيرات منفي بر محيط زيست و سلامت
استفاده‌كنندگان را نيز در نظرگرفته باشد.
ايننوع طراحي از اصولي خاص تبعيت مي‌كند كه رعايت آنها ضروري است: مديريت منابع انرژي، طراحي با قابليت بازگشت به چرخه زندگي، طراحي براي انسان.مديريت منابع انرژياين مديريت از دو زاويه قابل بررسي است.
1- مديريت منابع تجديد‌ناپذير:
با توجه به روند رو به رشد منابع غيرقابل تجديد مانند سوخت‌هاي فسيلي و
مواجهه جدي با بحران انرژي درسال‌هاي اخير، استفاده بهينه از اين نوع منابع
حياتي به نظر مي‌رسد.
زيرا اين نوع منابع باتوجه به ذخاير موجود، در سال‌هاي آتي به پايان مي‌رسند و مي‌‌بايست براي دسترسي به منابع جايگزين فعاليتي جدي دنبال شود.
2- مديريت منابع تجديد‌پذير:
بهترين نوع منابع انرژي كه در طراحي پايدار بر‌آن تمركز مي‌شود، منابعي هستند كه توانايي قرارگرفتن در چرخه طبيعي و قابليت بازگشت را داشته باشند.در اين نوع مديريت منابع، همواره طراح تلاش مي‌كند نوعي تعادل بين اثرتوليد شده و محيط اطراف برقرار‌ كند تا اين دو در يك چرخه بازگشتي بتوانند با يكديگر مرتبط شوند.در اين نوع طراحي،با استفاده از منابعي كه در دسترس و طبيعي هستند مانند خورشيد و باد و
باران، همواره پروژه‌اي اقتصادي‌تر خواهيم داشت.

طراحي با قابليت بازگشت به چرخه زندگي
دراينطرح تاكيد براتخاذ روشي است كه به بازيافت و بازتوليد منابع به كاررفته منجرشود. درواقع، در اين مرحله طراح ذهن خود را بايد متوجه روندي كند كه منابع مورد استفاده در طرح بتوانند پس ازمرحله زوال و دورريزي به چرخه اصليطبيعت بازگردند.به اين معنا كه منابع ما از يك شكل مفيد به شكلي ديگر درمي‌آيند اما بازهم پس از اين تبديل داراي كارآيي و استفاده هستند. [آشنايي با بسته‌هاي بيوژنيك]
طراحي براي انسان
ايناصل، سومين و شايد مهمترين اصل طراحي پايدار محسوب مي‌شود. در دو اصل پيشين، كارآيي بيشتر و محافظت از منابع طبيعي مورد توجه بود. درحالي كه در اين اصل، برحفظ كيفيت زندگي تمامي اجزاي سازنده اكوسيستم تاكيد مي‌شود. ايناصل را مي‌توان درراستاي اهداف بشردوستانه‌اي دانست كه اركان و منابع مختلف زندگي را محترم مي‌شمارد.
درحقيقت، با تعمق بيشتر در اين فلسفه مي‌توان به اين نكته پي‌برد كه به نيازهاي زنجيره‌وارو متقابل اجزاي مختلف زندگي و نقش آنها در ادامه حيات بشري بايد توجه جدي مبذول داشت.
زيرا در جهان مدرن امروز، اگرچه انسان محور همه تغييرات و دگرگوني‌هاست، اما اين محوريت هرگز در جهت نقض حقوق ساير موجودات زنده نبوده، بلكه كاملا همگام با آنها و در حالت تعامل و دادوستد با آنهاست.درپايان،مي‌توان گفت طراحي پايدار، نوعي نگرش به دنيا را مطرح مي‌كند كه با پيروي از اصولي خاص، تعامل بين مصرف منابع درحال و آينده را مورد توجه قرارداده وهمواره در جهت منافع بلند مدت بشر گام برمي‌دارد.در سال های اخیر بیانیه ها و مقالات متعددی در زمینه اصول معماریسبز توسط محققان مختلف در سراسر دنیا به رشته تحریر درآمده است. اغلب این بیانیه ها با اختلاف اندک موضوعاتی را در زمینه تشویق طراحان به حفاظت از انرژی ونیز در نظر گیری ویژگی های محلی مکان و کار با کاربران ساختمان و جوامع اطراف آن تثبیت نموده اند. معماران انگلیسی، برندا و روبرت ویل در کتاب خویش با عنوان «معماری سبز: طراحی برای آینده ای آگاه از انرژی» یکی از ساده ترین و صریح ترین چارچوب ها را برای معماریسبز مطرح نموده اند. آن ها این اصول را با استفاده از مثال های مختلف از طراحی ساختمان در اروپا انگلستان و امریکا نشان داده اند. ایشان بر فراگیریاز معماری بومی تأکید زیادی داشتند، معماری که در تجربه نسل های متمادی ساکن یک منطقه و اقلیم ویژه در آن نهفته است .اطلاعات بیشتر در مورد اصول معماری سبز و نحوه اجرا آن در بسیاری از پایگاههای اینترنتی از جمله «موسسه آمریکایی کمیته معماران در موضوعات مختلف زیست محیطی» (www.aia.org.cote) شورای «ساختمان سازی سبز امریکا» (www.usgbc.org) و در اروپا و انگلستان «منازل پایدار » (www.sustainablehome.co.uk) نیز وجود دارد. فرآیند سبز در معماریفرآیندی کهن میباشد، برای مثال از هنگامی که انسان های غار نشین برای اولین بار پی به این مسئله بردند که انتخاب غاری رو به جنوب از لحاظ دمای محیط بسیار مناسب تر از غاری می باشد که دهانه آن به سمت شمال است. موضوع جدید درک این مهم است که معماریسبز برای محیطهای مصنوع و انسان آفرینش بهترین فرآیند برای طراحی ساختمان هاست؛ به گونه ای که تمام منابع وارده به ساختمان، مصالح آن، سوخت یا اشیا مورد استفاده ساکنان، نیازمند پدید آوردن یک معماری پایدار هستند. بسیاری از ساختمان های موجود حداقل یکی از ویژگی های متعدد و قابل تشخیص معماری سبز را درون خویش دارند، با این حال،تنها تعداد اندکی از این بناها کل این فرآیند کامل را دارا می باشند. بطورکلی فرآیند سبز اینگونه مطرح می شود که تمامی موضوعات به یکدیگر وابسته بوده و در هر تصمیم گیری باید تمامی جنبه های آن مورد بررسی قرار گیرد و بدین ترتیب،ایده بررسی اصول بصورت مجزا با آن در تضاد قرار می گیرد . در مجموع اصول گوناگونی در ایجاد هر نوع سازه مطرح است که نقاط مشترک فراوانی را برای بحث دارامی باشند،با این حال موضوعات ارائه شده مجموعه ای از اصول مختلفی هستند که در نظر گرفتن آنها سبب ایجاد توازن و پدید آمدن معماری سبز خواهد شد .
اصل اول : حفاظت از انرژی هر ساختمان باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که نیاز آن به سوخت فسیلی به حداقل ممکن برسد .



ضرورت پذیرفتن این اصل در عصرهای گذشته بدون هیچ شک و تردیدی با توجه به نحوه ساخت و سازها غیر قابل انکار می باشد و شاید تنها به سبب تنوع بسیار زیاد مصالح و فن آوری های جدید در دوران معاصر چنین اصلی در ساختمان ها به دست فراموشی سپرده شده است و این
بار با استفاده از مصالح گوناگون ویا با ترکیب های مختلفی از آنها، ساختمانها، محیط را با توجه به نیاز های کاربران تغییر میدهند . اشاره
به نظریه مجتمع زیستی نیز خالی از لطف نمی باشد، که از فراهم آوردن سر پناهی برای درامان ماندن در برابر سرما و یا ایجاد فضایی خنک برای سکونت افراد سرچشمه می گیرد ، به این دلیل و همچنین وجود عوامل دیگر مردمان ساختمانهای خود را به خاطر مزایای متقابل فراوان در کنار یکدیگر بنا می کردند . ساختمانهایی که در تعامل با اقلیم محلی و در تلاش برای کاهش وابستگی به سوخت فسیلیساخته می شوند ، نسبت به آپارتمانهای عادی امروزی ، حامل تجربیاتی منفرد ومجزا بوده و در نتیجه ، به عنوان تلاشهای نیمه کاره برای خلـق مــعـــماری
سبــز مطــرح می شوند. بسیاری از این تجربیات نیز بیشتر حاصل کار و تلاش انفرادی بوده؛ و بنابراین روشن است به عنوان اصلی پایدار در طراحی ها و ساخت و سازهای جامعه امروز لحاظ نمی گردد.
اصل دوم : کار با اقلیم
ساختمان ها باید به گونه ای طراحی شوند که قادر به استفاده از اقلیم و منابع انرژی محلی باشند . شکلو نحوه استقرار ساختمان و محل قرارگیری فضاهای داخلی آن می توانند به گــونــه ای باشد که موجب ارتقاع سطح آسایش درون ساختمان گردد و در عین حال
از طریق عایق بندی صحیح سازه ، موجبات کاهش مصرف سوخت فسیلی پدید آید. ایندو فرآیند مذکور ناگزیر دارای هم پوشانی و نقاط مشترک فراوان می باشند .
پیشاز گسترش همه جانبه مصرف سوخت فسیلی ، چوب منبع اصلی انرژی به حساب می آمدکه هنوز هم حدود 15 درصد از انرژی امروز را نیز تأمین می کند. هنگامی که چوب کمیاب و نایاب شد برای بسیاری از مردم امری طبیعی بود که در راستای کاهش نیاز به چوب ، برای تولید گرما از گرمای خورشید کمک بگیرند . شهرهای یونانی همچون «پیرنه» مکان شهر را به گونه ای تغییر دادند که از ورود سیل
به شهر جلوگیری شود ، و شبکه ای مستطیل شکل با خیابانهای شرقی ـ غربی را احداث نمودند که به ساختمان ها اجازه جهت گیری به سمت جنوب و استفاده از نور مطلوب خورشید را می داد. رومیها نیز پیروی از اصول طراحی خورشیدی را با آموختن از تجربیات یونان ادامه
دادند ؛ اما آنها پنجره های شفاف که اختراع قرن اول پس از میلاد بود را نیزبرای افزایش گرمای بدست آمده بکار گرفتند، با افزایش کمبودچوب به عنوان سوخت ، استفاده از نمای رو به جنوب در ساخت منازل ثروتــمـنـدان و هـمـچنینحمامهای عـمومی شهـر نیز مـتـداول شــد .


سنت
طراحی با توجه به اقـلـیـم بـرای ایجاد آسایش درون ساختمان به قوانین گرمایش محدود نمی شد بلکه در بسیاری از اقـلـیــم ها معماران ملزم به
طـراحـی فـضایی خنک برای پدید آوردن شرایطی مطلوب در داخل ساختمان بود . راه حل معــمول درعـصـر حاضر ، یعنی استفاده از سیستم های تهویه مطبوع هوا ،تنها فرآیندی ناکار آمد در تقابل با اقلیم به شمار می رود و در عین حال همراه با مصرف زیاد انرژی می باشد ، که حتی به هنگام ارزانی و فراوانی انرژی به دلیل آلودگی حاصل از آن امری اشتباه بشمار می آید.
اصل سوم :
اصول سوم : کاهش استفاده از منابع جدید هر ساختمان باید به گونهایطراحی شود که استفاده از منابع جدید را به حداقل برساند و در پایان عمر مفید خود ، منبعی برای ایجاد سازه های دیگر بوجود بیاورد . گرچه جهت گیری این اصل ، همچون سایر اصول اشاره شده به سوی ساختمانهای جدید است ، ولی باید یادآور شد که اغلب منابع موجود در جهان در محیط مصنوع فعلی بکارگرفته شده اند و ترمیم و ارتقاء وضعیت ساختمانهای فعلی برای کاهش اثراتزیست محیطی ، امری است که از اهمیتی برابر با خلق سازه های جدید برخوردار
است . این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که تعداد منابع کافی برای خلق محیط های مصنوع در جهان وجود ندارند که بتوان برای بازسازی هر نسل از ساختمان ها، مقداری جدید از آنها را مورد استفاده قرار داد . ایناستفاده مجدد میتواند در مسیر استفاده از مصالح بازیافت شده یا فضاهای بازیافت شده شکل بگیرد، بازیافت ساختمان ها و عناصر درون آنها بخشی از تاریخ معماری است . صومعهسانتا الباس که در سالهای 1077 و 1115 میلادی بازسازی گردیده ، از آجرهای خرابه های یک ساختمان رومی در نزدیکی خود استفاده نمود. چارچوب های چوبی کهدر قرون وسطی به کار گرفته شدند ،قطعاتی چوبی بودند که بریده و در کارگاه نجاری به یکدیگر وصل شده و کد گذاری می شدند و آنگاه از هم جدا شده و به ساختمان ها انتقال داده می شدند. استفاده از این روش بدین معنی بود که در صورت لزوم می توان بخشهایی از ساختمان قرون وسطایی را جا به جا نموده ؛ حتیامروزه نیز می توان آنها را به مکانی دیگر منتقل کرد . گاهی اوقات کل سازه
ساختمان به منظور بنا کردن ساختمانی جدید جابجا می گردید. برای مثال در هنگام ساخت موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن، به ساختمان قبلی موجود در سایت دیگر نیازی نبود و در سال 1865 پیشنهاد واگذاری این ساختمان فلزی به مسئولان محلی شمال ، شرق و جنوب لندن با هدف برپایی یک موزه محلی در مکانی جدید ارائه گردید. مسئولان شرق لندن این پیشنهاد را پذیرفتند و ساختمان اینموزه محلی در 1872 تکمیل گردید که امروزه این مکان به موزه کودکان بدل گردیده است.در اغلب مواردی که دسترسی به منابع جدید به حداقل می رسد روش هایی کشف می شوند که با آن ها می توان ساختمان هایی که برای یک منظور ساخته شده اند برای مقاصد دیگر استفاده شوند، با این حال بعضی تغییرات ضروری می توانند باعث تغییر شکل اصلی سازه یا ساختمان شود. این موضوع برای کسانی که علاقمند به حفاظت ونگهداری دائمی از ساختمان ها هستند یک فاجعه به حساب می آید و این سوال درذهن نقش می بندد که آیا یک ساختمان به این علت که زمانی دارای کاربری
ارزشمندی بوده است باید همواره بدون تغییر باقی بماند یا باید برای حفظ بازدهی و کارایی تغییرات الزامی را در آن انجام داد؟ یک فرآیند سبز ممکن است در بررسی این موضوع قضاوت را تنها براساس منابع موجود ممکن بداند. اگر منابع مورد نیاز برای تغییر یک ساختمان کمتر از منابع مورد نیاز برای تخریبو بازسازی آن باشد باید از این تغییرات استقبال نمود. با این وجود این موضوع باعث عدم احترام و بزرگداشت اهمیت تاریخی سازه نمی شود. به علاوه ممکن است این سازه ها دارای ارزش دیگری نیز باشند که توجه به آن ها الزامی
است. این مشکلات در تغییر ساختمان های موجود به منظور آماده ساختن آن ها برای هماهنگی با نیازهای جدید بخصوص در مورد بهبود وضعیت ساختمان از لحاظ عملکرد و کارایی که ممکن است به تغییر ظاهر آن منجر شود با تناقض و تضادهایبیشتری آشکار می شود. تغییر در بعضی از ساختمان های قدیمی برای کاربردی های جدید می تواند هزینه ها و مشکلات خاصی را با خود همراه داشته باشد. با این حال مزایای حاصل از استفاده مجدد از این ساختمان های بزرگ در کنار یکدیگر و درون یک محیط شهری می تواند بر این مشکلات و هزینه ها غلبه نماید.نوسازی ساختمان ها ی موجود در شهرهای بزرگ و کوچک همچنین می تواند موجب حفاظت از منابع مورد استفاده جهت تخریب و بازسازی ساختمان و بدین ترتیب جلوگیری از تخریب جامعه شود.
اصل چهارم : احترام به کاربران معماری سبز به تمامی افرادی که از ساختمان استفاده می کنند احترام می گذارد.
به نظر می رسد که این اصل ارتباط اندکی با آلودگی ناشی از تغییرات اقلیم جهانی و تخریب لایه ازن داشته باشد . اما فرآیند سبز از معماری
که شامل احترام برای تمامی منابع مشترک در ساخت یک ساختمان کامل هستند انسان را از این مجموعه خارج نمی نماید. تمام ساختمان ها توسط انسان ها ساخته می شوند اما در بعضی از سازه ها حقیقت حضور انسان محترم شمرده می شود، در حالی که در برخی دیگر تلاش برای رد ابعاد انسانی در فرآیند ساخت مشاهده می شود.



در
ژاپن تعدادی روبوت نقش انسان را در ایجاد و طراحی ساختمان ها بر عهده گرفتهاند، اما برای یک روبوت کارآیی مؤثر در مورد پروژه ، شامل اجرای یک وظـیـفـه خـاص مــی باشد که می تواند آن را به دفعات تکرار کرد. اما در مقیاسی متفاوت یک انسان به عنوان معمارهمچنان می تواند بر مهارت خود بر انجام تعداد بسیاری از کارهای نامرتبط اعتماد کند. احترامبیشتر به نیازهای انسانی و نیروی کار، می تواند در دو مسیر مجزا مورد تجربه قرار گیرد. برای یک ساختمان ساز حرفه ای توجه به این نکـته ضرورت دارد که ایمنی و سلامت مصالح و فرآیند های شکل دهنده ساختمان به همان میزانکه برای کارگران و یا استفاده کنندگان آن مهم است برای کل جامعه بشری نیز از اهـمـیت بـســزایی بـرخوردار می باشد. معماران به تدریج از وجود سم های مختلف در سایت های ساختمانی آگاه شده اند و به تازگی استفاده از مواد عایـق
دارای انواع CFC و یا استفاده از سایر مصالح خطرناک در ساختمان ممنوع شده است. شکلدیگر مشارکت انسانی که نیازمند توجه است، اشتراک و دخالت مثبت کاربران در فرآیند طراحی و ساخت است، که چنانچه به طور موثر بکار گرفته نشود یک منبع کارا و مفید به هدر رفته است. تعداد زیادی از ساختمان ها از این انرژی بهرهبرده اند و نتایج حاصل از آن نیز موجب رضایت در خلـق ساختمان های بزرگ شده
است.

 

claccik39

عضو جدید
عماري
پايدار آينده در قرن 21نويسنده : ديويد گيسن

ناشر : مطبوعات معماري پرينستون
اولين كتاب برايشناسايي آسمان خراشهاي پايدار ، تاريخ آنها ، تكنولوژي آنها و نقش آنها درآيندهتوسعه شهر مي باشد.جنبش سبز يك اكتشاف قاطع و صريح و پيشگام در نيروهاي قابل تغيير در امر طراحي پايدار است.دقت وتمركز روي ساختمان هاي عظيم در جايي كه ساختمانها از نظر سود و منفعت رساني با هم رقابت مي كنند ، بيشتر است.
بر اساس مدارك، پنجاه پروژه به وسيله معماران در اطرافجهان به اين روش طراحي شده اند ، كه در آنها تشخيص داده شده كه بايد از انرژي بهصورت عاقلانه و درست استفاده شود اين
معماران رابطه جهان طبيعي و سلامت محيطي را كه در خور نيازهاي ما براي رشد اقتصادياست موازنه كرده و بدين ترتيب ساختمانهاي جديد طراحي مي كنند.ساختمانهاي هوشمند اكولوژي ، معماري مدرن را شايد ريشه اي تر از هر جنبش و حركتي كه از آغازجنبش مدرن وجود داشته ، دستخوش تغيير كرده است.مسئله اي كه وجود ، دارد اين است كه نيروهاي قدرتمندي سعي مي كنند تا معماري بومي يا معماري هوشمند اكولوژي را از هر ارزش واقعي تهي كنند.يك نمونه ازمعماري پايدار ، ويژگي مهم طراحي منظر در پروژه ادن به وسيله نيكلاس گريمشاو وشركا در زمينه استفاده مفيد از آب باران و آبهاي زميني براي آبياري مي باشد .

در كارهاياخير نورمن فوستر در سوئيس يك چهارم از هواي تازه هر طبقه از ميان شكافي كوچك بيرون كشيده مي شود و از طريق لوله خروجي هوا به بيرون رانده شده و يا براياستفاده مجدد در ساختمان بازيافت مي شود.
تكنولوژي ساختمان و سيستمهاي ساختماني در زمينهحساسيتهاي محيطي ، اثر آن ساختمانها را روي تندرستي ساكنانش و توانايي ساختمان دركاهش مصرف انرژي و احداث بناهاي وسيع وگسترده در ايالات متحده براي به وجود آوردناستانداردهايي جهت حفظ منابع انرژي و كيفيت هواي دروني سيستمهاي بازسازي و فرايندصنعتي پايدار در ساختمانها بررسي مي كنند .
برخي ازمعماران و مهندسيني كه به حساسيتهاي محيطي علاقه مند هستند هم اكنون از راه حل هاي متنوعي استفاده مي كنند تا ضربه هاي سيستمهاي ساختماني به محيط اطراف را كاهش دهند.در طرح مايكل هاپكينز و شركا براي ساختمان پارلمان جديد ، يك حياط مركزي طراحي شده كه يك فضاي عمومي و يك نقطه كانوني براي فضاهاي اداري اطراف مي باشد . كه داراي نور طبيعي بوده و در آن از مصالح تجديد شدني استفاده شده است. درساختمان دوازده طبقه ، كه مي تواند در طي دو هفته بر پا شود و نياز به پي و شالوده ندارد ، يك تكنولوژي سودمند متنوع در بيشتر محلهاي ساختمان استفاده مي شود : حمامهاي سبك وقابل حمل ، آسانسورهاي قابل انتقال و سبك . را طراحي كرد او اساس سيستم Habitat ، Moshe Safdie زماني كه خانه را روي مدل قابل انعطافي طراحي نمود. ساخت جا و محل كه مي توانست در تركيبهاي گوناگون روي وضعيتهاي محلي جمع شود .درآپارتمانهاي مشترك اسپلنيد در كمبريج نشان مي دهد ، چگونه كانسپت مي تواند در يك وضعيت متراكم تشخيص داده شود ( با استفاده از روشهاي ساختمان سازي معاصر ) .

and Fowle Architects Fo

ما بهپيمانكارهايي نياز داريم كه باقي مانده آثار مخروبه هاي ساختمان را باز يافت كنند.اما آنها با ما به مبارزه برخاستند . زيرا آن كار بسيار بزرگي بود . اما آنها بعداتشخيص دادند كه مي توانستند از مخروبه ها و آوارها مجددا استفاده مفيد كنند و پولبسازند .و بدين ترتيب در حدود شست و هفتدر صد مصالح ساختمان مجددا استفاده شد.كتاب فوقهمچنين شامل يك مقدمه معمار و حامي معماري سبز ، ويلييام ام سي دانوف مي باشد و يك سري از مقاله هايي كه تاريخچه و توسعه تكنولوژي ساختمانهاي پايدار جديد را و يكفرهنگ لغات فني مفصل طراحي سبز مانند مصاحبه و ديدار با ريچارد راجرز و كنت يينگ و شركا مي باشد .ديويد جيسن شريك و مسوول ساختمان موزه ملي است . او در دانشگاه آمريكا ، دانشگاه ييل و مدرسه معماري دانشگاه ويرجينيا تدريس كرده است . وي در بالتيمور مريلند زندگي مي كند.معماري وشهر سازي پايدار : شرح فرآيند((زمين ، واقعيت ، افسانه))
يك نمونه مخصوص مساحت سطح زمين به شرح زير مي باشد :اقيانوس 69 درصد، بيابان 8 درصد، چمنزار و مرتع 8 درصد، آب شيرين و يخ 3 درصد، كشاورزي 3 درصد، فضاي شهري 1 درصد. هر مربع 2 درصد سطح زمين يا 10000000 كيلومتر مربع را دررقم و شكل زياد نشان مي دهد.
معماري و شهرسازي پايدار:

براي ساختن شهرها و خانه هاي كم هزينه مفيد ، 12 چيزوجود دارد كه شما مي توانيد انجام دهيد.
تئوريهاي پايداري:
طراحي پايدار لازم است. چنانچه دريداو ديگران پايان تاريخ را پيشنهاد مي كنند. آن يك مفهوم معين تاريخي است. در آينده ي يك دنياي ناتمام، طبقات بالاتر سازمان (آگاهي براي مثال )، ممكن است زمينها و كشتزارها را با امكانات غير قابل تصور آبياري كنند. بعد از اين، اين شغل وابسته به سازمان است كه براي هنرطراحي محيطي رقابت مي كند.
بخش اول : مفهوم پايداري

اولينمفهوم پايداري اصل يا قانون حفظ منابع طبيعي است، كمك و همكاري با طبيعت.
دوم مفهوم پايداري منطقه سازي است يا مفهومي كه همه زندگي يك اساس اجتماعي است كه وظيفه تكنولوژي حفاظت از آينده با الگوها و ميزان منطقه اي بايد باشد.سومين مفهوم پايداري كه وابسته به علم اخلاق است، پادوكس باطل و وهم انگيز بي عدالتي نسبت به طبيعت و محيط را از بين مي برد.
بخش دوم : كارگاهها و روشهاي طراحي محيطي و بومي

مقدمه ومعرفي :
فرض كنيد روزي كه ما در يك سايت گردش خواهيم كرد و واقعا جذب آن ميشويم. بعد ما كامپيوترهايمان را براي فايلهاي اطلاعات درباره لايه هاي عمودي چك مي كنيم. يك صفحه مانيتور براي ما يك پرسكتيو از آنچه كه ما مي خواهيم يك اسيت آنگونه باشد، مي كشد يا طرح مي كند، به استفاده جديد خود تغيير شكل مي دهيم. سپس كامپيوتر به ما اجازه مي دهد كه در ميان آفرينشهايمان گردش كنيم. بنابراين ما مي توانيم آن را اصلاح كنيم ، همانطوري كه ما پيش مي رويم. وقتي كه ما سرانجام با اين نماي افقي راضي شديم، ما از كامپيوتر يك ترسيم دو بعدي را تقاضا خواهيم كرد، آنچه كه كسي ديگر مي تواند بسازد، آنچه را كه براي ما رؤيائي بوده است.معماريو عمل ساختمان سازي امروزه پر هزينه است و راه حل اجباري، استفاده از محوطه هايكوچك است كه به طور نمونه در جايي انجام شده است. اين امر بسيار ساده است، چون
طراحان و تهيه كنندگان و ساختمان سازان به خوبي مالياتها، حق بيمه، حق دلالاناملاك، و بانكها و ... را مي پردازند. هر كسي سود بيشتري بدست مي آورد زماني كهخانه ها و سازمانها، فرآيند ساخت و تركيب اجزاء آنها پر هزينه است، ايده هايمتفاوت و روشهاي مختلفي براي طراحي و ساخت خانه ها و شهرهاي ارزان قيمت مفيد و طراحي منظر وجود دارد.
چيزي كه به عنوان يك مرحله ساختن پايداري درك و استنباط مي شود شامل اين
قدمها و گامها است :تجسم فكري هدف

تشخيص و اظهار نظر در باره محيط اطراف

سياهه هدفهاي طراحي محيطي ( اسكيسهاو ايده هاي اوليه )
تركيب نقشه با هدف زيبا يي ( وابسته به زيبايي شناختي )

ششاصل تاريخي براي اصلاح تاثير انرژي و در نتيجه سودمندي و استفاده براي مسكن وجود دارد :1-طراحي بومي و سايتي

2- سايه

3- سيستم تهويه

4- محافظت خاك

5- اينرسي حرارتي

6-وروديهاي عايق شده هوا وباد. به اين شش ليست مي تواند شش تكنيك جديد طراحي محيطياضافه شود ( تكنولوژيها، روشهاي سودمند، و تركيبهاي طراحي ):7- مقياس واندازه،عايقكاري، طراحي پيشنهادهاي متناوب آينده

8- يك جاي كلكسيون آب و انبار موجود

9- صفحات گرمسازي خورشيدي آب

10-توليد الكتريسيته قدرت زاي نوري11- بازسازي و استفده از ماده ها و مصالح محلي

12- يك جا براي رشد غذا و سوخت و مواد ساختماني.

اين دوازده اصول مي توانند به طور مناسب تركيب شوند، و براي موقعيتهاي گوناگون راه حل هايي را تركيب كنند. در ضمن ويژگيهاي فرهنگي و اقليمي و انساني به مصالح موجود با توجه به شرايط محلي نياز دارند.پايان:

هزينه هاي كم مفيد وطراحي ساختمانهاي پايدار به خوبي با مجتمع سازي، اصل مشهور و تكنولوژيها و روشهاي جديد كار مي كند. اينها بعضي از مزاياها هستند :

1-حفظ منابع طبيعي و منبعهاي ساختماني

2- افزايش دوام و ماندگاري ساختمان

3- افزايش رضايت و آسودگي استفاده كنندگان

4- ذخيره سازي و پس انداز انرژي و مصالح

5- رفع بيهودگي ها و آلئدگي ها
6- ذخيره سازي از چرخه ها
 

safa4

عضو جدید
معماری پایدار

معماری پایدار

بام سبز
بام سبز
بام سبز ساختمانی است که تمام یا قسمتی از آن با گیاهانی که بر روی یک لایه ضد آب کاشته شده است پ.شانده شده است.
- ین بام ممکن است شامل لایه های دیگر مانند حصار ریشه-زه کشی با سیستم آبیاری باشد
- واژه سبز به محیط زیست اشاره می کند و شامل بام هایی نمی شود که تنها رنگ آنها سبز باشد
- نزدیک به سه دهه است که در کشور های پیشرفته برای جلوگیری ار اثرات مخرب آلودگی هوا به طور جدی بع این مسئله ایجاد بام سبز توجه می شود.





- بام های سبز شاید این ایده از توصیف باغ های معلق بابل نشأت گرفته شده باشد یا باغ هایی که در هوا معلق نبوده بلکه در واقع روی بام ها چند ساختمان قرار داشتند.

- بام سبز مدرن که سیستم لایه های پیش ساخته تشکیل می شوند بلا نسبه پدیه ای نو می باشد.
این نوع بام ها در دهه 1960 در آلمان توسعه و بسیاری از کشور های اروپایی و آمریکایی نیز گسترش یافتند.


اهداف ایجاد بام سبز : انواع بام سبز :


* شرایط اکولوژی و حفظ ریبایی های طبیعی 1. سیستم گسترده
* حفظ سلامت جسم و روح شهروندان 2. سیستم متمرکز
ارزش های اقتصادی و معنوی 3. سیستم مدولار یا جعبه گیاه





دستور العمل اجرای دیوار سبز
:
* نور پردازیم
* انتخاب ساختمان مناسب جهت اجرای دیوار سبز
* نیاز به عایق کاری نمای ساختمان
* انتخاب مجری ساختمان و مجری نوع سیستم دیوار سبز
* طراحی پانل های مدولار دیوار زنده
* طراحی کل دیوار سبز برروی نمای ساختمان
* طراحی پانل های مدولار
* نحوه اتصال پانل های مدلار با نمای ساختمان






فناوری دیوار سبز

نمای سبز
: 1. سیستم پانل های شبکه ای مدولار 2. سیستم کابلی و شبکه توری سیمی
دیوار زنده : 1. دیوار غیر زنده فعال

2. دیوار زنده فعال
پوشش گیاهی بایستی سازگار با وضعیت اقلیمی منطقه باشد.




مزایای دیوار سبز:

*مزایای دیوار سبز فقط به زیبایی آن ختم نمی شود این دیوار ها همانند عایقی است که برای تنظیم درجه حرارت داخلی حرارت داخلی ساختمان کمک می کند.
*سطح خارجی دیواری که متصل به دیوار سبز است 10 درجه خنک تراز دیوار در معرض هوای آزاد است.
*کاهش مصرف انرژی در سرمایش و گرمایش انرژی می شود این سازه توانایی دارد که در صورت حساب برق تا 20% کاهش دهد.
*حفاظت ساختمان در مقابل نور خورشید - برف - باران و نواسانات حرارتی
*کاهش آلودگی و جذب سرو صدا و کاهش آلودگی صوتی می باشد.




طراحی پایدار

طراحی پایدار
طراحی پایدار طراحی است مردمی لذا کیفیت فضاهای داخلی ساختمان اهمیت ویژه ای می یابند طراحی بر چند نکته اساسی اشاره دارد :
1. کیفیت گرایی
2. توجه به آینده



توسعه پایدار توسعه ای است کیفی است و هدف از آن بالا بردن سطح کیفیت زندگی برای آیندگان است.
توسعه پایدار در سه حیطه دارای مضامین عمیقی است :

* پایداری محیطی
* پایداری اقتصادی
* پایداری اجتماعی

پایداری محیطی با هدف حفظ محیط زیست بر موارد زیر تاکید دارد

- کاهش اتلاف و پخش انرژی در محیط
- کاهش تولید تاثیر گذارنده ها بر سلامت انسان
- استفاده از مواد قابل بازگشت به چرخه طبیعت
- رفع سموم مواد

 

پیوست ها

  • p1368.jpg
    p1368.jpg
    94.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • report_img01.jpg
    report_img01.jpg
    16.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:
بالا