تاپیک تخصصی تعمیر و نگهداری و اورهال هواپیما( تاپیک MRO)

tsp.co

عضو جدید
سلام دوستان!
با کسب اجازه از مدیرت محترم تالار بدلیل شرایط خاصی که برام پیش اومده و همچنین علاقه شخصیم به MRO این تاپیک رو اینجا ایجادکردم تا با هم پیرامون این مبحث صحبت کنیم و از تجربیات شما و دانشتون که نسبت به من تخصصی تر هستش استفاده کنم!( اگه اجازه بدید!!)
من یه خورده اطلاعات راجع به این زمینه جمع و جور کردم که به یاری خدا به تدریج قرار میدم!

واما بحث ما اینه:
از زمانی که یه هواپیما به یک خط هوایی و یا سازمان نظامی یا غیر نظامی تحویل داده میشه و تا زمانی که پرواز می کنه باید چه چکهایی روش انجام بشه و این چکها باید چه استانداردی رو رعایت کنن و....از اینجور بحثها!!!

اگر هم جای این تاپیک تو زیر تالار مناسبی نیست پیشاپیش از مدیرت تالار معذرت می خوام!

ممنونم!
 

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چک های لازم رو کارخانه سازنده مشخص میکنه
به طور کلی معمولا تعمیرات تو سه رده سازمانی میانی و تعمیرات اساسی انجام میشه که در بعضی جا ها ممکنه این رده ها به پنج قسمت تقسیم بشن
قطعات هواپیما بر اساس فلسفه طراحی که طراخ مد نظر داشته ممکنه زمان (tbo)دار یا کارکرد تا خرابی باشن
چک ها بر اساس ساعت پرواز انجام میشن که مشخص شده هستن و یا بر اساس نمرات منفی که بازرسین مراکز تعمیرات در بازرسی از هواپیما ها به اونها اختصاص میدن انجام بشه
بعد یک ساعت مشخص و بهینه شده توسط کارخانه سازنده هواپیما باید تعمیرات اساسی بشه که این ساعت و برنامه ریزی اون جوری زمان بندی شده که هواپیما کمترین مدت زمان انتظار بر روی زمین رو داشته باشه و یا مثلا هواپیما مرتب مجبور نشه برای هر قطعه و تعمیر اون مرتب زمین گیر بشه
اگه موضوع مشخصی مد نظر دارین بپرسین
 

tsp.co

عضو جدید
چک های لازم رو کارخانه سازنده مشخص میکنه
به طور کلی معمولا تعمیرات تو سه رده سازمانی میانی و تعمیرات اساسی انجام میشه که در بعضی جا ها ممکنه این رده ها به پنج قسمت تقسیم بشن
قطعات هواپیما بر اساس فلسفه طراحی که طراخ مد نظر داشته ممکنه زمان (tbo)دار یا کارکرد تا خرابی باشن
چک ها بر اساس ساعت پرواز انجام میشن که مشخص شده هستن و یا بر اساس نمرات منفی که بازرسین مراکز تعمیرات در بازرسی از هواپیما ها به اونها اختصاص میدن انجام بشه
بعد یک ساعت مشخص و بهینه شده توسط کارخانه سازنده هواپیما باید تعمیرات اساسی بشه که این ساعت و برنامه ریزی اون جوری زمان بندی شده که هواپیما کمترین مدت زمان انتظار بر روی زمین رو داشته باشه و یا مثلا هواپیما مرتب مجبور نشه برای هر قطعه و تعمیر اون مرتب زمین گیر بشه
اگه موضوع مشخصی مد نظر دارین بپرسین

سلام و متشکرم!
بطور کلی این چکها رو به چند دست میشه تقسیم کرد و اگه میشه اسم مخفف یا اصطلاح رایج اونها رو هم بگین!
بازم تشکر!
 

tsp.co

عضو جدید
معرفی سایت در زمینه MRO

معرفی سایت در زمینه MRO

سلام!
دو تا سایت در زمینه MRO بنظرم جالب اومد و حیفم اومد شما هم نبینید:
1- شرکت فجر آشیان که تقریبا توضیحاتی رو در رابطه با فرایند کاریش و کارهایی که انجام میده رو توش معرفی کرده. این شرکت توانایی اورهال هواپیماهای پهن پیکری همچون 747 رو داره و یه گوشه از مهرآباد مال اونه:
www.farsco.com

2- شرکت هنکل که مواد شوینده صنعتی ازجمله اونهایی که برای شستشوی قطعات و قسمتهای مختلف طی MRO بکار می رند رو تولید می کنه. فقط کافی توی قسمت search سایت بنویسید aerospaceبعدش با تونع محصولاتش روبرو می شید.
www.henkel.com

بازم اگه سایتهایی جالبی رو پیدا کردم حتما براتون معرفی می کنم!
موفق باشید!
 

tsp.co

عضو جدید
یه سری مطالب مقدماتی در حد آشنایی با پروسه اورهال موتورهای جت هستش که از تاپیک توربینهای گازی( به امضام یه نگاهی کنید!!) که بحث تخصصی پیرامون اونها می کنیم براتون میذارم:
عملیات نگهداری و تعمیر موتورهای جت به دودسته کلی تقسیم میشه:
1-on-wingیا line maintenance
2-overhaul یا shop maintenance
پس می بینیم که اورهال هم قسمتی از نگهداریه ولی خوب خودش بحث مفصلی داره که باعث شده که جدا از این قضیه بنظر برسه!

مورد 1 همون در حقیقت بازبینی قطعات و سیستمهای موتور هست که توسط سازنده توصیه میشه و در این وضعیت موتور از هواپیما جدا نمیشه و به قول معروف سرپایی کارهای مربوطه رو انجام می دن و حتی میشه بعضی از قطعات رو هم عوض کرد ولی در مورد موتورهای modular دیگه این مورد معنی پیدا نمی کنه!
الان حتما می پرسی موتور modular چیه؟
بعضی شرکتهای سازنده موتور جت از یه هسته مرکزی تولید قدرت یا gas generation در چندین نوع مدل ویا حتی چندین نوع موتور مختلف استفاده می کنن. این هسته مرکزی که در حقیقت همون hot section رو هم شامل میشه در حقیقت نوعی موتور توربوجت هست که با اضافه کردن متعلقاتی اون رو می تونن بصورت موتور توربوفن یا توربوپراپ یا توربوشفت دربیارن که این متعلقات اضافه شده modul میگن.
حالا موتورهایی که با این روش ساخته میشن زمانی که نیاز به تعویض یک قطعه متعلق به یه modul باشه باید کل modul با یه modul مشابه تعویض بشه و در نتیجه باید موتور از هواپیما پیاده شده و اورهال کامل صورت بگیره. البته بعدا modul تعویضی مجددا دمونتاژ شده و قطعه معیوب تعویض شده و modul دوباره آماده استفاده میشه. پس دیگه on-wing در رابطه با این موتورها معنایی نداره!
در رابطه با مورد 2یا اورهال هم که حتما می دونید موتور از هواپیما پیاده شده و مورد تعمیر و بازرسی های دقیق قرار می گیره که بعدا مفصلا باید جداگانه بحث بشه!
البته یه تقسیم بندی دیگه که در حقیقت maintenance بر اساس آن صورت می گیره به صورت scheduled و unscheduledهستش که در نوع اول طبق توصیه سازنده بعد از طی ساعتهای پروازی مشخصی باید نسبت به بازبینی به صورتی که در بالا توضیح دادم اقدام کرد و نوع دوم برای زمانی هستش که یه اتفاق یا حادثه نا خواسته مثل برخورد پرنده با موتور و یا سایر اشکالات ناگهانی به وجود می یاد.
ثبت دقیق اطلاعات مربوط به هر موتور در هر مرحله تعمیر و بازبینی و بطور کلی داشتن پرونده برای هر موتور و رعایت توصیه های سازنده از نکات مهمی هست که عمر موتور به اون بستگی داره و به دلیل حساسیت قضیه رعایت اونها الزامیه!
 

Avon

عضو جدید
سلام بر دوست عزيز
خوبين
مطالب خوبي رو شروع كردين
اما متاسفانه اونا رو ادامه ندادين!
 

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکت خدمات موتورهای هایی هنگ کنگ(HAESL) و کمپانی مهندسی SIA به دلیل ارایه خدمات پیشرفته MRO از طرف Overhaul & Maintenance مورد قدردانی قرار گرفتند.
نیل گلن؛ مدیر ارشد HAESL جایزه بهترین خدمات مستقل MRO آسیا و اقیانوسیه را به دلیل سرمایهگذاری در تکنولوژیهای پیشرفته و ارایه خدمات تعمیر و نگهداری نوین از جمله خدمات MRO مربوط به موتور، به خود اختصاص داد. شرکت وی از نظر صرفه جویی در مصرف برق و حفاظت از محیط زیست سر مشق میباشد.
ویلیام تن، مدیر شرکت SIAEC این جایزه را به دلیل سهیم بودن در اولین ارایه A380 در ناوگان هوایی سنگاپور و تداوم نرخ بالای پروازهای تحت سرویس کمپانی SIA در ناوگانهای مختلف و همچنین استراتژی رشد بین المللی وی که شامل 22 قرارداد اقتصادی میباشد، دریافت کرده است.
سوال مهم اینست که میزان وابستگی صنعت MRO در هنگ کنگ و سنگاپور به کشورهای بلوک غرب و آمریکا چقدر است؟ آیا این میزان توسعه و پیشرفت در سایه این وابستگیها پدید آمده و یا عوامل موثرتری هم در این بالندگی نقش دارند؟
نکته دیگر آنکه به نظر میرسد کشورهای پیشرفته این صنعت را علاوه بر رفع نیاز داخلی برای گسترش روابط بین المللی و ورود به عرصه های جهانی عامل موثری میدانند.

منبع: www.aviationweek.com
 

tsp.co

عضو جدید
سلام بر دوستان عزیز!
تواین مدت یه سری از مباحثی رو خودم دنبال کردم و یه سری نتیجه رو تونستم بدست بیارم که فکر کنم برای دوستان علاقه مند به MRO جالب باشه:
بطور کلی صنعت MRO در هواپیمایی تجاری رو میشه به 4 قسمت تقسیم بندی کرد:
1- نگهداری سنگین یا تغییر و تیدیلهای که ممکنه روی قطعات و یا اجزای اصلی انجام بشه که به اختصار میشه اون رو HMV/mods نامید
2-اورهال موتور که درحقیقت مهمترین و وقت گیر ترین قسمت مربوط به بحث MRO میشه
3-اورهال سایر اجزا مثل سیستم اویونیک و....
4- بحث مربوط به نگهداری خطی یا همون بدون خارج کردن هواپیما از سرویس که باید بطور منظم صورت بگیره

سطح امور MRO هم به چندین فاکتور بستگی داره:
1- تعداد ساعت پروازی هواپیما
2-تعداد روزهای سپری شده از آخرین بازرسی ها
3- چرخش سیکلهای عملیاتی هواپیما

حالا یه نکته جالب برای خود من درزمینه میزان فعال بودن و اهمیت دادن به فرایند MRO که خیلی هم ساده هستش و احتمالا شما هم می دنید تعداد هواپیماهای زمین گیر شده و همچنین بازنشست شده هستش که اگه یه شرکت یا خط هوایی دارای علم کافی از MRO باشه مطمئنا هواپیماهاش خیلی سخت زمین گیر میشن و همچنین سن بازنشتگی شون هم بالا میره که خوب تعداد هواپیماهای از رده خارج شده در کشور ما نشون میده هنوز خیلی کارها هستش که با توجه به قیمت بالای خرید هوایپما باید انجام بدیم.
بطور متوسط فرایند اورهال کامل یه هواپیما بین 3 تا 7 میلیون دلار هزینه داره که خوب ممکنه به همین جهت یه خورده خطوط هوایی ما هم در زمینه MRO تنبل بشن ولی یه سری راهکارهای ساده برای اون وجود داره که با دونستن اونها وهمچنین درک کامل علم MRO و همچنین اهمیت بیشتر به شرکتهایی که می خوان و دارن تو این زمینه در کشورمون حرکت می کنن میشه این هزینه های هنگفت رو بطور قابل توجهی کاهش داد.
اون جور که من متوجه شدم بعد از گذر یه چیزی در حدود 15 سال از عمر هواپیما باید اورهال کامل حتما روی اونها انجام بشه و اگه تا این مدت خوب مراحل MRO رعایت نشه شاید هم هواپیما خیلی زود بازنشسته بشه که متاسفانه از این مورد تو کشور ما کم نیست!
یه بحث جالبی رو هم تو پست بعدی اگه سئوالی نباشه شروع می کنم دررابطه با PMA یا Part Manufacturing Authority که درحقیقت بحث پیرامون ساخت قطعات توسط شرکتهایی غیر از سازندگان اصلی اجزای هواپیما یا OEM که اختصار Original Equipment Manufacturer هستن خواهد بود که دونستن یه سری اطلاعات در رابطه با اونها می تونه براتون جالب و مفید باشه!
منتظر سوالهای شما دوستان برای بالا بردن اطلاعات خودم هستم!
ممنونم!
 

MOHAMMAD FAZA

عضو جدید
ما دو نوع چک کردن داریم که توسط مهندسای تعمیر و نگهداری انجام میشن.۱ـ چکهایی که بعد از هر ۱۰۰ روز یک بار انجام میشن که کلی هستن.۲ـ چکهایی که قبل و بعد از هر برواز انجام میشن که توسط تعمیر ونگهداری و یه کمک کوچیک خلبان انجام میشه.
 

MOHAMMAD FAZA

عضو جدید
ایرو دینامیک موشک

ایرو دینامیک موشک

سلام .در باره ایرودینامیک موشک و نرم افزار مربوط به اون چی دارین .:biggrin:
 
بالا