تاپیک اصول و تئوری پایپینگ

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در اینجا نمونه سوالات فیتری و پایپینگ رو میزارم که برای هر سمتی از پایپینگ به شرکتی مراجعه کنید برای اولین بار این سوال ها رو از شما می کنند. همراه با پاسخ هست این جزوه .
 

پیوست ها

  • نمونه سوالات پایپینگ.pdf
    676.8 کیلوبایت · بازدیدها: 8

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در فایل جالب زیر که برای دانلود گذاشتم مقدمات پایپینگ همراه یک مثال ساده (لوله کشی بین سه مخزن و فیتینگ گذاری و ساپورت و ابزار دقیق و...) با استفاده از شکل ها به صورت مرتب استفاده شده است. فایل به صورت پاورپوینت اسلاید شو هست و بعد از اجرای فایل با زدن دکمه Enter یک مرحله به جلو می روید. سرفصلهای این پاورپوینت زیبا به صورت شکل زیر هست و در زیر عکس لینک دانلود موجود می باشد.


 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اصولا مدارک رسمی پایپینگ به سه دسته تقسیم میشوند. کدها، استانداردها، پیشنهادهای اجرایی و مدارک پروژه.کدها (CODES) یا در فارسی نظام نامه ها، دستورالعمل طراحی، اجرا، نصب و بازرسی هستند و با قوانین کشور تدوین کننده سازگارند. معروفترین کد در پایپینگ، ASME B31-3 برای process piping یا پایپینگ فرایندی است.
استانداردها به بیانی زبان مشترک میان سازندگان و استفاده کنندگان اقلام یا قطعات پایپینگی است. به صورتی که برای هر قطعه یک استاندارد با شمارۀ مخصوص وجود دارد. در استانداردها جنس، ابعاد، روش تولید و تلرانس و ویژگیهای مکانیکی هر قطعه به تفصیل بیان شده و خریدار میتواند با مشاهده شماره استاندارد ساخت هر قطعه روی آن به ویژگیهای آن پی ببرد. به عنوان مثال در ایران استاندارد پذیرفته شده برای لوله های درزدار API 5L یا برای فلنج ها ASME B15-6 میباشد.
پیشنهادهای اجرایی (RECOMENDED PRCTICES) مدارکی است که از سوی همان موسسه های تدوین کنندۀ استانداردها و کدها تولید میشود ولی عمل به آنها اختیاری است. مثلا API 656 در مورد نصب پمپ ها یک پیشنهاد اجرایی است. با این حال به توصیه های آن عمل میشود.
مدارک پروژه مختص همان پروژه است و توسط شرکتهای طراح و براساس شرایط آن محیطی آن پروژه، خوراک (مواد اولیه)، سلایق کارفرما و صلاح دید مهندسان طراح تنظیم میشود و در دیگر پروژه ها اعتباری ندارد مگر با اجازه شرکت مشاور.
 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دمای طراحی برای سیستم پایپینگ در کد ASME B31.3
دمای طراحی هر جزء از سیستم پایپینگ، دمایی است که در آن دما تحت فشار متناظر با آن، بیشترین ضخامت یا بالاترین ریتینگ مورد نیاز باشد.
هنگام تعیین دمای طراحی دست­کم دماهای سیال، دماهای محیط، تابش خورشید، دماهای سیال گرم کننده یا سرد کننده و موارد زیر در نظر گرفته می­شود.
پایین­ترین دمای طراحی: پایین­ترین دمای طراحی کمترین دمای مورد انتظار برای یک جزء در حال کار است. این دما ممکن است شرایط طراحی خاص و نیازهای کیفی ویژه­ای را طلب کند.
الف) اقلام عایق نشده
· برای اقلام عایق نشده با دمای زیر 65ºC (150º F) دمای پایپینگ برابر با دمای سیال در نظر گرفته می­شود، مگر آنکه تابش نور خورشید یا عوامل دیگر باعث بالا رفتن دما شود.
· برای اقلام عایق نشده با دمای 65ºC (150º F) یا بالاتر، دمای پایپینگ بدون عایق نباید کمتر از دماهای زیر لحاظ شود، مگر آنکه از راه محاسبه دمای پایین­تری برای آن به دست آید:
1) شیرها، لوله­ها، اتصالات جوشی و دیگر اقلام دارای ضخامت نزدیک به لوله: 95% دمای سیال.
2) فلنج­ها (به جز لپ جوینت) از جمله فلنج­های روی اتصالات و شیرها: 90% دمای سیال.
3) فلنج­های لپ جوینت: 85% دمای سیال.
4) پیچ­ها: 80% دمای سیال.
ب‌) پایپینگ عایق­کاری شده از بیرون: دمای طراحی این اقلام باید برابر با دمای سیال منظور شود، مگر آنکه محاسبه، آزمایش یا تجربۀ کاری دربارۀ اندازه­گیری دمای دیگری را به دست دهد. هر جا که لوله با تریس یا جکت گرم یا سرد شود، اثر این کار باید در به دست آوردن دمای پایپینگ لحاظ گردد.
ج‌) پایپینگ عایق کاری شده از درون: دمای طراحی پایپینگ در این حالت باید بر مبنای آزمایش یا محاسبات انتقال گرما باشد.
 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
به دو شکل زیر نگاه کنید :







برای روشن تر شدن مطلب می­رویم سراغ مدرک :API-RP 686 در بخشی از این استاندارد گفته شده: لوله­ کشی ورودی پمپ­های گریز از مرکز نباید نقاط تجمع هوا یا بخار مایع در حال تلمبه شدن را داشته باشد (اصطلاحاً باید no pocket باشد).


اما دلیل این گزارۀ این است که هوا یا گازهای محلول در مایع، یا بخار مایع می­توانند در این نقاط جمع شده و موقع به کار افتادن پمپ، با ورود به لابلای پره­ها باعث کاویتاسیون شوند.
حال نکتۀ دیگری را مطرح می­کنیم. در جای دیگری از این مدرک گفته شده: طول مستقیم خط ورودی پمپ، از فلنج متصل شده به نازل تا اولین زانویی، سه­راهی، کاهنده، صافی دایمی یا هر آیتم برهم زنندۀ جریان باید دست کم پنج برابر قطر لوله در ورودی پمپ باشد.

دلیل این گزاره هم این است که مایع هنگام ورود به پمپ نباید زیاد مغشوش و درهم باشد، زیرا درهمی زیاد می­تواند باعث کاویتاسیون شود.
همانطور که در شکل 1 می­بینید، لولۀ ورودی به این پمپ دارای محل تجمع گاز است که می­تواند باعث بروز مشکل شود و باید به گونه­ای این مشکل حل شود. مثلاً با بردن اقلام بالادست این بخش روی یک سکو یا طبقات پایپ رک می­توان محل تجمع گاز را از بین برد.

ه شکل های زیر نیز دقت کنید:









در شکل های 3 و 4 هر دو مشکل همزمان وجود دارند، اما در شکل 5 مشکل تجمع گاز با بردن لوله روی طبقه حل شده است، اما اشکال طول مستقیم هنوز پابرجاست.

 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کاربردی ترین و مفصل ترین نقشه ها در پایپینگ نقشه های آیزومتریک هستند. دانشجویان و دانش آموختگان رشته های مهندسی اگر به یاد داشته باشند، نقشه آیزومتریک نقشه ای است که به کمک آن، سه بعد را می توان در دو بعد و روی کاغذ نشان داد. واژۀ آیزومتریک به معنی هم بُعد است، یعنی وضعیت قرارگیری ناظر نسبت به سه محور مختصات به گونه ای است که با هر سه زاویۀ یکسانی می سازد و به این دلیل ابعاد جسم در همۀ جهات به یک اندازه دیده می شود. البته این هم اندازه بودن جسم در همۀ ابعاد برای نقشه های آیزومتریک صنعتی صادق است، اما برای آیزومتریک های پایپینگ این شرط صادق نیست و یکی از نتایج آن این است که برای این نقشه ها مقیاس تعریف نمی شود




شرط هم مقیاس بودن برای نقشه های آیزومتریک صادق نیست. پس حتما می پرسید شباهت آیزومتریک های پایپینگ به آیزومتریک های صنعتی در چیست؟ پاسخ در زاویه های قرارگیری محورهای مختصات است. یعنی شمال به سمت بالا-چپ با زاویۀ 30 درجه نسبت به خط افقی، جنوب در جهت مخالف آن، شرق به سمت بالا-راست و با زاویۀ 30 درجه نسبت به خط افقی، و غرب به سمت مخالف شرق قرار می گیرد. جهات بالا و پایین هم بدون زاویه خاصی به سمت بالا و پایین قرار می گیرند.
حال برای توضیح بیشتر به نقشه مراجعه می کنیم. بخش اصلی یک آیزومتریک پایپینگ نقشه لوله کشی است. در سمت راست آن فهرست اقلام مصرفی (bill of materials) لوله کشی مورد نظر آورده شده است؛ بدین معنی که تمامی اقلام به کار رفته در نقشۀ سمت چپ در فهرست سمت راست معرفی شده اند. چنانچه به خاطر کمبود جا، همۀ اقلام مصرفی را نتوانیم در ستون سمت راست نمایش دهیم، بقیۀ اقلام در صفحۀ بعدی آورده می شود، که نقشه ای هم که مشاهده می کنید به این صورت است. البته در این حالت، بخش نقشه در صفحۀ بعدی خالی می ماند. همانطور که در نقشه هم مشاهده می کنید، در پایین ستون اقلام مصرفی، نام و نماد کارفرما، پیمانکارهای اصلی (کنسرسیوم)، و اطلاعاتی از قبیل شماره خط، شماره نقشه، شمارۀ پروژه، تعداد صفحات و شمارۀ ویرایش نقشه نمایش داده می شود.
در پایین نقشه هم اطلاعاتی از قبیل نوع عایق :)N برای بدون عایق، :C برای عایق سرد، :H برای عایق گرم و :p برای عایق محافظ کارکنان) و ضخامت آن متناسب با قطر لوله نشان داده می شود. همچنین نوع رنگ آمیزی (painting)، درصد تست غیرمخرب (NDT)، تنش زدایی (PWHT)، در صورت وجود نوع گرم شوندگی لوله (tracing)، نوع تست فشار (با آب یا هوا) و فشار آن، فشار و دمای عملکرد و فشار و دمای طراحی، نقشۀ P&ID مرجع (نقشۀ P&ID که این نقشه با توجه به آن کشیده شده است)، اینکه آیا خط تحلیل تنش می شود یا نه (stress check)، نوع اجرای لوله کشی (در سایت یا کارگاه)، شماره ویرایش نقشه (rev) با تاریخ و مخفف نام طراح (drawing)، بررسی کننده (checking) و تایید کننده (approving) آورده می شود.
پس از این مقدمه دربارۀ اطلاعات ذکر شده در نقشه، و پیش از بررسی نقشۀ پیش رو، کلیاتی را دربارۀ این گونه نقشه ها بیان می کنیم. به اندازه های مشخص شده روی نقشه توجه کنید. این اندازه ها معمولا از محل چرخش لوله در زانویی ها شروع شده و تا زانویی بعدی یا تا یک تکیه گاه یا محل انشعاب ادامه می یابد. سوال اینجاست که اندازه ای که از روی زانویی شروع می شود دقیقا از چه نقطه ای از زانویی آغاز می شود؟ پاسخ سنتر (center) زانویی است. سنتر یعنی محل برخورد محور دو لولۀ منتهی به زانویی. برای به دست آوردن اندازۀ لوله باید فاصلۀ سنتر تا لبۀ زانویی (center to face) را از اندازۀ مشخص شده روی نقشه کم کنید. البته در بعضی از نقشه ها اندازه گذاری از سرجوش انجام می شود که کار نقشه خوانی را ساده تر می کند.
چنانچه لوله در راستایی به جز راستاهای اصلی حرکت کند که به این حالت چرخش (rotation) می گویند، تشخیص راستای آن مشکل است و برای تشخیص بهتر از هاشور استفاده می شود. چنانچه هاشورها عمودی باشند، بدین معنی است که لوله در صفحۀ قائم قرار دارد و هاشورهای افقی نشان دهندۀ قرار داشتن لوله در صفحۀ افقی است. همچنین اندازۀ تصویر طول لولۀ یاد شده در راستاهای اصلی نیز کنار آن نوشته می شود. هر دو حالت یاد شده را در نقشۀ نمونه می توانید مشاهده کنید.
همانطور که در آغاز مطلب هم اشاره شد نقشه های آیزومتریک پایپینگ مقیاس ندارند، یعنی نمی توان با خط کش گذاشتن کنار اندازه ها، طول آنها را به دست آورد. دلیل آن هم این است که بعضی از اندازه در برابر اندازه های دیگر آنقدر کوچک اند که به سختی تشخیص داده می شوند و برای این که بهتر دیده شوند آنها را با اندازه های بزرگتر روی کاغذ نمایش می دهند و اندازۀ واقعی شان کنار آنها نوشته می شود. بهترین مثال برای این حالت، فاصلۀ شیر توپی بالای نقشه تا اولین زانویی است. همانطور که در اندازه های کنار آن هم دیده می شود، طول شیر توپی 393 mm است و فاصلۀ فلنج تا زانویی هم 520 mm می باشد که هر دوی این طول ها در راستای شمال-جنوب هستند، در حالی که جابجایی در راستای شرقی-غربی تنها 1 mm است. اما طول 1 mm کاملا بزرگتر نشان داده شده است تا قابل تشخیص باشد.
اگر به نقشه دقت کنید متوجه مستطیل های کوچکی می شوید که شماره ای درون آنها نوشته شده است. این شماره ها مشخص کننده اقلام مصرفی مثل لوله، فیتینگ، فلنج، شیر یا موارد دیگر است و در سمت راست نقشه توضیحات مربوط به آنها به طور خلاصه آورده شده است. این توضیحات در مورد لوله شامل قطر، استاندارد ساخت، درزدار یا بدون درز بودن لوله و اسکجول آن است. سپس شمارۀ انبارداری کالای یاد شده درج می شود که مختص به همان کالاست و در سمت راست نیز مقدار (طول) یا تعداد کالای مصرفی در این نقشه درج می شود. در مواردی که مشخصات کالای مصرفی قابل تایید نباشند، می توان با توجه به شمارۀ انبارداری درج شده روی کالا درستی آن را تایید نمود.
در نقشه های آیزومتریک، تکیه گاهها با دو خط موازی کوتاه کنار خط اصلیِ نشان دهندۀ لوله نمایش داده می شوند و نوع تکیه گاه کنار آنها نوشته می شود. شماره ای هم در یک مستطیل کوچک در همان محل نوشته می شود که نشان دهندۀ شمارۀ تکیه گاه یاد شده است. در فهرست اقلام مصرفی در سمت راست نقشه، می توان شمارۀ صفحه ای از مدرک استاندارد ساپورت را یافت که نقشه مربوط به تکیه گاه مورد نظر در آن قرار دارد. اگر در نقشه دقت کنید می بینید که در مواردی در کنار علامت تکیه، دو شماره درج شده است. مثلا در پایین نقشه، S21 و S22 هر دو کنار هم نشان داده شده اند. این حالت بدین سبب است که یک تکیه گاه در موارد زیادی ممکن است ترکیبی از دو تکیه گاه ساده تر باشد.
چنانچه لوله به لولۀ دیگری متصل شود که در این نقشه نشان داده نشده است، در محل اتصال، شمارۀ لولۀ مجاور و طول، عرض و ارتفاع نقطۀ اتصال نشان داده می شود.
همانطور که در فهرست اقلام مصرفی مشاهده می کنید، این فهرست به دو بخش اقلام ساخت (fabrication materials) و اقلام نصبی (erection materials) تقسیم می شود. اقلام ساخت به آنهایی گفته می شود که برای نصب شان به کارهایی شبیه جوشکاری، برشکاری یا خمکاری نیاز است، مثل لوله ها، فیتینگ ها، فلنج ها، تکیه گاهها و شیرهایی که به لوله جوش داده می شوند؛ اما اقلام نصبی بدون تغییر خاصی روی لوله سوار می شوند، مثل گسکت، پیچ و شیرهای غیرجوشی.


 

پیوست ها

  • piping isometrics.rar
    875.5 کیلوبایت · بازدیدها: 8

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ساده ترین ساپورت، حالتی است که لولۀ لخت (بدون عایق) (bare) روی سازه (تیر افقی) می نشیند. این حالت مستلزم هیچ گونه تغییری در لوله نیست و در برخی از پروژه ها حتی در نقشه های آیزومتریک هم این حالت نشان داده نمی شود.


این نوع از تکیه گاه طبیعتا برای لوله هایی است که قرار نیست عایق شوند. از طرفی تنها در لوله های با قطر کم و متوسط می توان لوله را مستقیم روی سازه نشاند. زیرا با افزایش قطر، وزن لوله و سیال درون آن افزایش می یابد و چنانچه لوله از یک نقطه روی یک جسم سفت قرار گرفته و وزن آن روی همین یک نقطه (یک خط در راستای طولی) وارد شود، لوله تحمل وزن وارد شده را نداشته و از آن نقطه فرو می رود (تنش هرتز). پس در لوله های با قطر بالا (20 تا 26 اینچ و بالاتر، بسته به ضخامت لوله) باید وزن لوله روی یک پوسته (pad) توزیع شده و از طریق پوسته به سازه منتقل شود (شکل پایین سمت چپ). البته در قطرهای 28 اینچ و بالاتر همین پوسته هم جواب نمی دهد و باید زین (saddle) زیر لوله قرار گیرد تا وزن آن را اول به یک پوسته، بعد به چند ورق از جنس لوله و سپس به سازه منتقل کند.
به جز حالتی که در بالا گفتیم شرایطی هست که از نشستن مستقیم لوله روی سازه جلوگیری می کند. مثلا چنانچه قرار باشد لوله عایق گردد، باید از سازۀ زیرین اش فاصله داشته باشد تا عایق بتواند دور لوله را به طور کامل بپوشاند. در این حالت یک کفشک (shoe) در زیر لوله قرار می گیرد (شکل های بالای صفحه).
شکل های ردیف دوم مشابه شکل های بالا هستند با این تفاوت که در زیر آنها یک تکه ورق تفلون (PTFE) قرار گرفته است. دو عامل می تواند باعث این کار باشد:
1- ایجاد عایق الکتریکی میان لوله و سازۀ نگهدارنده. این حالت در شرایطی اتفاق می افتد که جنس لوله متفاوت از جنس سازه است (مثلا گالوانیزه، فولاد زنگ نزن (stainless steel) یا Cu-Ni). در این حالت به دلیل اینکه وجود تماس الکتریکی باعث خوردگی لوله می شود، لازم است این تماس قطع شود که این کار با قطعۀ تفلون انجام می گیرد.
2- لوله های با قطر خیلی بالا (بالاتر از 40 اینچ) که وزن زیادی را به تکیه گاه منتقل می کنند و حرکت های ناشی از تغییر دمای آنها می تواند نیروی افقی زیادی را به سازه منتقل کند (نیروی افقی = نیروی وزن ضرب در ضریب اصطکاک). اما ضریب اصطکاک فلز صیقلی با تفلون 0.1 است که از ضریب اصطکاک فلز با فلز (0.3) بسیار کمتر است.
شکل های ردیف سوم مربوط به مهار وزن لوله های غیرفلزی (مثلا GRP) است. لوله های GRP معمولا ترد هستند و نشاندن مستقیم آنها روی سازه می تواند باعث آسیب به آنها شود. به همین دلیل یک ورق لاستیکی به دور آنها پیچیده شده و یک غلاف (clamp) که روی کفشک جوش شده به دور آنها محکم می شود. در این حالت وزن لوله توزیع شده و احتمال شکستگی از میان می رود. البته استفاده از غلاف به این حالت محدود نمی شود و تکیه گاههای لوله های NACE هم در شرایطی که نیروی افقی زیادی به آنها وارد نمی شود به صورت غلافی اجرا می شوند. دلیل آن هم می تواند دوری گزیدن از جوشکاری باشد. چنانچه لوله های NACE جوشکاری شوند بعد از آن باید عملیات گرمایی تنش زدایی صورت گیرد که برای جلوگیری از این کار ساپورت به صورت غیرجوشی اجرا می شود.
شکل های ردیف چهارم مشابه ردیف سوم اند با این تفاوت که در زیر آنها قطعۀ تفلون قرار گرفته است.
ردیف پنجم سمت چپ را در بالا توضیح دادیم و موارد سمت راستی هم حالت سادۀ لوله لخت هستند که به خاطر تفاوت فلز سازندۀ لوله با سازه، قطعۀ تفلون در زیر لوله قرار گرفته است.




 

پیوست ها

  • support.pdf
    147.8 کیلوبایت · بازدیدها: 7

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جزوه مقدمه ای بر لوله کشی صنعتی اثر مهندس فرشاد سرایی

برای نگاه و دید کلی به پایپینگ خوبه!
 

پیوست ها

  • piping_traning_course_.pdf
    7.2 مگایابت · بازدیدها: 8

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در این پست کتاب ارزشمند و مفید با عنوان اجرای PIPING در پروژه های تاسیسات صنعتی اثر مهندس فرشاد صنعتی رو قرار میدم . این کتاب برای کسانی که در زمینه تاسیسات صنعتی هستند مفید میباشد. نگارنده در این مجموعه مشخصه‌های موجود واحدهای تاسیسات صنعتی و هم‌چنین روش‌های علمی و اجرایی مرسوم در این پروژه‌ها را معرفی كرده است. "كلیات پروژه‌های اجرایی در تاسیسات صنعتی"، "لوله‌كشی صنعتی (piping)"، "راهنمای CD ضمیمه (فایل‌های كمكی)" از مباحث اصلی كتاب به شمار می‌روند. در كتاب خاطرنشان شده است: "تاسیسات صنعتی به كلیه‌ی واحدهای صنعتی كه درصد زیادی از مجتمع را تجهیزات ثابت و دوار خطوط لوله‌كشی و كانال تشكیل می‌دهد تاسیسات صنعتی اطلاق می‌شود و در اصلاح انگلیسی این‌گونه مجتمع‌ها plant نامیده می‌شوند. فایلهای سی دی این کتاب هم برای دانلود در پست جدا گذاشتم و راهنمای فایلهای سی دی در کتاب موجود هست.

کد:
رمز فایل:  [URL="http://www.petromech.blogfa.com"]www.petromech.blogfa.com[/URL]
 

Mina_4

عضو جدید
سلام , ببخشید میخواستم بدونم پایپینگ و یادگرفتن pdms به درد من میخوره با توجه به اینکه شهرهایی مثل عسلویه و... نمیتونم برم ؟ تو تاسیسات ساختمون چقدر کاربرد داره ؟ ممنون میشم اگه راهنمایی کنین
 

notebook60

عضو جدید

با سلام
نحوه محاسبه فشار آب در انتهای لوله عمودی چطوریه؟
ارتفاع داخلی لوله 6 فیت
قطر لوله 1 اینچ
انتهای لوله باز در معرض هوای آزاد و در سطح دریا
فرمولشو فراموش کردم، اگه کسی میدونه ممنون میشم

 

amir-sky

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

با سلام
نحوه محاسبه فشار آب در انتهای لوله عمودی چطوریه؟

ارتفاع داخلی لوله 6 فیت
قطر لوله 1 اینچ
انتهای لوله باز در معرض هوای آزاد و در سطح دریا
فرمولشو فراموش کردم، اگه کسی میدونه ممنون میشم


خوب منظورتونو متوجه نشدم...ولی خوب معمولا فشار یه لوله عمودی بیشتر ناشی از ارتفاع آب هست که فرمولش به این صورته که چگالی اب رو در شتاب گرانشی و ارتفاع آب ضرب میکنی که فشار ناشی از ارتفاع اب بدست میاد.
 

m_abdoulah

عضو جدید
با سلاماینبار دو جزوه زیبا و مهم رو برای دانلود قرار میدم که به شرح زیر هستند.قابل ذکر هست داخل فایل یک پوشه به نام font موجوده که اول فونت های داخل پوشه را بر روی فولدر فونت های سیستم تون نصی کنید سپس فایلها رو باز کنید.اولی جزوه ای در مورد آموزش مقدماتی و آشنایی با فازهای 15 و 16 پالایشگاه پارس جنوبی هست که با شکل های سه بعدی مختصرا واحدها رو توضیح داده و دومین فایل جزوه لوله گذاری (پایپینگ) در بستر دریا هست که به زبان انگلیسی می باشد و توسط دونفر متخصص در موسسه هاوارد تهیه و تدوین شده است. در این جزوه دومی به انتخاب مسیر لوله و متریال لوله , خوردگی و محاسبات اشاره کامل شده هست.




سلام
متاسفانه لینک مشکل داره ( نوشته فایلی وجود ندارد)
 

makh1349

عضو جدید
سلام من این کتاب رو نیاز داشتم ولی انگار لینک دانلود کار نمی کند خواهشمندم لینک اصلاح گردد
 

Similar threads

بالا