[تاسیسات مکانیکی] چيلر

marali_64

عضو جدید

آشنائي با چيلر و طرز كار آن


چیلر
چیلر دستگاهی است که آب مورد نیاز هواساز و یا فن کویلها را تامین می کند. در هواساز قسمت سرد کننده عبارتست از

کویلی که معمولا آب سرد در آن جریان دارد. هوا توسط فن ( بادزن ) از روی کویل سرمایی عبور داده می شود و پس از سرد
شدن توسط کانال کشی به اطاقها و قسمتهای مورد نیاز فرستاده شود. در مورد فن کویل هوای اطاق توسط فن از روی کویل
سرمایی عبور کرده و خنک می شود.
دستگاه سرکننده چیلر بر اساس سیکل تبریدی عمل می کند که در گولر گازی توضیح داده شد. با این تفاوت که اوپراتور کولر

گازی هوا را خنک می کند ولی اوپراتور چیلر آب را سرد می کند.


اوپراتور چیلر


در شکل جزئیات قسمت سرد کن چیلر نشان داده شده است . این نوع سرد کن اوپراتور پوسته و لوله نامیده می شود

که پوسته عبارتست ازلوله فولادی که در داخل آن یک سری لوله های مسی بین دو صفحه مدور در دو سر قرار گرفته اند. آب
از یک طرف وارد پوسته شده واز طرف دیگر خارج می شود. مایع مبرد(فریون 22) پس از خروج از شیر انبساط از یک طرف وارد
لوله های مسی وپس از تبخیردر داخل آنها از طرف دیگر خارج می شود. ماده مبرد گرمای لازم برای تبخیر را از آب جریانی در
پوسته می گیرد و آب را سرد می کند . در ضمن کار آب معمولا با دمای 120 درجه وارد و با دمای 7 درجه خارج می شود .
ساختمان و طرز کار چیلر
1- الکتروموتور : میل لنگ کمپرسور را به حرکت در می آورد حرکت دورانی میل لنگ باعث حرکت رفت وبرگشت پیستون در

داخل سیلندر می گردد در نتیجه گاز مبرد در کمپرسور متراکم می شود .
2- کوپلینگ : جفت کننده محور الکترو موتور با محور میل لنگ کمپرسور است .
3- کمپرسور: گاز خروجی از اواپراتور را متراکم کرده وارد کندانسور می کند .
4- لوله رانش : گاز خروجی از کمپرسور را به کندانسور هدایت می کند.
5- کندانسور : کندانسور این چیلر از نوع پوسته و لوله است در داخل پوسته گازمبرد و در داخل لوله ها آب خنک جریان دارد . گاز داغ و متراکم توسط لوله وارد پوسته کندانسور می شود . به علت تماس با لوله های مسی حاوی آب خنک ، خنک شده به مایع تبدیل می شود و از پایین از طریق لوله خارج می شود . آب جریانی از طریق لوله وارد کندانسور شده واز طریق لوله خارج می شود . آب خروجی از کندانسور به برج خنک کن هدایت می شود تا پس از خنک شدن دوباره به کندانسور برگردد .
6- لوله خروج مایع مبرد از کندانسور
7- شیر سرویس کندانسور : برای بستن لوله خروج مبرد از کندانسور در مواقع سرویس و تعمیرات و توقف طولانی دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد .
8- شیر تغذیه ماده مبرد : برای شارژ سیستم استفاده می شود .
9- ***** درایر یا صافی رطوبت گیر : وجود مواد جامد و رطوبت در دستگاه تبرید موجب بروز اشکالاتی می گردد که برای جلوگیری آن از وسیله ای به نام ***** برای گرفتن مواد جامد و درایر برای گرفتن رطوبت موجود در سیستم استفاده می شود .
10- شیر برقی : که در صورت وصل بودن جریان الکتریکی مسیر عبور مایع مبرد را باز نگه می دارد این شیر برقی از ترموستات فرمان می گیرد .
11- شیشه رویت یا سایت گلاس : میزان تغذیه ماده مبرد در سیستم و همچنین وجود رطوبت بیش از حد را در سیستم مشخص می نماید .
12- اواپراتور : ماده مبرد پس از عبور از شیر انبساط وارد اواپراتور چیلر می شود ودر داخل لوله های مسی تبخیر شده و به صورت بخار از اواپراتور خارج می شود . تبخیر در اواپراتورباعث سرد شدن آب جریانی در پوسته می گردد . آب سرد شده از محل بطرف هواساز و فن کویلها جریان می یابد و در برگشت از هواسازیا فن کویلها از محل وارد اوپراتور چیلر می شود .
13- شیر انبساط ترموستاتیک : که از دمای گاز خروجی از اواپراتور تاثیر گرفته مقدار ماده مبرد ورودی به اواپراتور را تنظیم می نماید .
14- لوله مکش : که گاز خروجی از اواپراتور از طریق لوله وارد قسمت مکش کمپرسور می گردد .
15- تابلو وسایل اندازه گیری و کنترل فشار : که مانومترهای فشار زیاد و فشارکم کنترل فشار کم و زیاد و منترل فشار روغن روی آن نصب شده اند .
16- تابلو برق : که سیم کشی الکترو موتور کمپرسور و کنترلهای سیستم در آن انجام می گیرد و بر روی جعبه آن چراغهای سیگنال و کلید راه انداز قرار گرفته است .
17- محل خروج آب از کندانسور
18- محل ورود آب به کنداسور
19- محل برگشت آب سرد به اواپراتور
20- محل خروج آب سرد از اواپراتور
21- ترموستات کنترل درجه حرارت آب سرد : عضو حس کننده این ترموستات در معرض آب برگشت از هواساز و فن کویلها قرار می گیرد و روی درجه 120 سانتیگراد تنظیم می گردد .
22- ترموستات ضدیخ زدگی ( آنتی فریز ) : این ترموستات یک کنترل ایمنی است و در صورت عمل نکردن ترموستات آب برگشتی و پائین آمدن درجه حرارت آب کمپرسور را خاموش می نماید تا از رسیدن آب به درجه انجماد و خسارات ناشی از انجماد جلوگیری به عمل آید
.








 

DDDIQ

مدیر ارشد
[ تاسیسات مکانیکی ] تامین سرمایش ساختمانھا با استفاده از انواع چیلرھا

[ تاسیسات مکانیکی ] تامین سرمایش ساختمانھا با استفاده از انواع چیلرھا

تامین سرمایش ساختمانھا
با استفاده از انواع چیلرھا
 

پیوست ها

  • تامین سرمایش سا&#1.pdf
    282.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
[ تاسیسات مکانیکی ] چیلر تراکمی

[ تاسیسات مکانیکی ] چیلر تراکمی

اسلاید
چیلر تراکمی


تهیه کنندگان:
سپیده حقیقی و آزاده شهپوری

دستگاهی است که آب را تا دمای 5-8 درجه جهت سرمایش ساختمان خنک می سازد


چيلر هاي تراكمي داراي سه بخش اصلي:
1- كمپرسور (متراكم كننده)
2- كندانسور(تقطير كننده)
3- اواپراتور(تبخير كننده)
 

پیوست ها

  • chiler tarakomi.zip
    5.8 مگایابت · بازدیدها: 0

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
[ تاسیسات مکانیکی ] چيلر جذبي

[ تاسیسات مکانیکی ] چيلر جذبي

تحولات به وقوع پيوسته در صنعت و شيوه هاي جديد استفاده از منابع نيرو همچنين رشد اقتصادي روز افزون ، موجب خواهد شد که در طي 20 سال آينده تحولاتي اساسي در زمينه صنعت تبريد در سراسر دنيا رخ دهد . سازمان انرژي ايالات متحده پيش بيني کرده است در آمريکا بيش از 300 گيگا وات ظرفيت توليد انرژي براي تامين تقاضاي روز افزون انرژي الکتريکي و همچنين جبران انرژي مربوط به نيروگاههايي که از رده خارج مي شوند، مورد نياز است .

در ماه مارس سال 1999 اين سازمان و صنايع مرتبط مفهوم گرمايش ، سرمايش و تامين نيرو براي ساختمانها را مطرح کردند که آغازي براي توسعه تکنولوژي سيستمهاي تهويه مطبوع يکپارچه ، گرمايش با آب گرم خانگي و تامين انرژي الکتريکي بود. سرمايش جذبي يکي از فناوريهاي کليدي در زمينه سرمايش ، گرمايش و تامين نيرو براي ساختمانها مي باشد چرا که اين سيستم امکانات قابل توجهي را براي تبديل گرماي هدر رفته به سرمايش در اختيار مي گذارد . سرمايشي که از اين طريق بدست مي آيد را مي توان به منظور نگهداري و ارتقاي کارايي توربينهاي گازي و ژنراتورهاي الکتريکي مورد استفاده قرار داد.

در ساختمانهاي تجاري و موسسات مختلف که در آنها از سيستم چيلرهاي جذبي استفاده مي شود، طرح سرمايش ، گرمايش و تامين نيرو براي ساختمانها بر حصول مفاهيم زير استوار است : توسعه چيلرهاي شعله مستقيم : تاسيسات حرارتي پيشرفته که نسبت به سيستمهاي شعله مستقيم جديد با تکنولوژي جذبي دو اثره برتري دارند . توسعه تکنولوژي ليتيوم برومايد / آب : مانند نسل طراحي جديد اين سيستم ، سيستمهاي يک اثره جذبي ( بازيافت حرارت) ، ميکرو توربين ها و سيستم هاي جذبي هم سوز، و چيلرهاي هوا خنک ليتيوم برومايد / آب ارزيابي : منافع بالقوه حاصل از موتورهاي درون سوز، توربينهاي گازي ، ميکروتوربينها و سلولهاي سوختني .
شناسايي : مراکز فعلي توليد نيرو که ميتوانند از يکپارچه سازي توسط چيلرهاي جذبي ( مانند استفاده از سرمايش براي ورودي توربين هاي گازي ) منتفع گردند .

تاريخچه چيلرهاي جذبي

تا پيش از قرن نوزدهم ميلادي تبريد تنها به حمل ونقل يخ از مناطق سردسير به مناطق گرم سير و نگهداري آن در محفظه هاي مخصوص و يا زير زمين و همچنين ساخت يخ در زير زمين و نيز نگهداري برف فشرده در مكانهاي مخصوص براي استفاده در فصول گرم سال محدود بود.در سال 1834 اولين ماشين تبريد دستي در انگلستان تحولي در صنعت تبريد به وجود آورد ،قبل از آن ميشل فاراده در سال 1824 يك سلسله آزمايشات براي تبديل بعضي گازهاي پايدار به مايع انجام داد كه مبناي كار ماشينهاي جذبي قرار گرفت اگرچه فاراده در زمان خودش نتوانست از اين آزمايشات براي توليد برودت بهره بگيرد ولي مقدمه اي شد براي آيندگان .
در سال 1851 يك مخترع آمريكايي يك ماشين يخ ساز با مبرد هوا ساخت و در سال 1859 سيكل جذبي با استفاده از آمونياك بعنوان ماده مبرد وآب به عنوان جاذب توسط فرديناندكاره مورد استفاده قرار گرفت اين سيتم اولين بار در ايالات متحده آمريكا براي ساخت چيلر هاي جذبي استفاده شد .سپس در سال 1860 اولين ماشين اتر سولفوريك براي ايجاد برودت در صنايع نوشابه سازي در استراليا ساخته شد بعد ها در سال 1880 اولين كارخانه يخ مصنوعي ساخته شد و اين كارخانه اولين قدم در عمومي سازي صنعت تبريد بود.
در سال 1890 تبريد تراكمي و جذبي رواج يافت البته در اوايل پيدايش تبريد تراكمي ،دستگاههاي موجود حجيم وگران بودند و راندمان زيادي نداشتند و مي بايست فردي متخصص از آنها نگهداري مي نمود به همين دليل تبريد مكانيكي صرفا به چند كاربرد بزرگ محدود مي شد. يكي از دلايل عدم پيشرفت تبريد مكانيكي در دهه هاي اوليه استفاده از بخار براي چرخاندن كمپرسور بود ،با اختراع و پيشرفت موتودهاي الكتريكي و همچنين تهيه مبرد هاي بي خطر توليدات صنايع تبريد و تهويه مطبوع به نقطه اوج خود رسيد و دستگاههاي هواساز كوچك و يخچالها و فريزرهاي خانگي به ميزان قابل توجهي توليد گرديد و هنوز هم تكامل و پيشرفت ادامه دارد.

اساس كاركرد سيستم هاي تبريد جذبي در آزمايش ميشل فاراده كه در سال 1824 م صورت گرفت استوار مي باشد.در آن زمان دانشمندان عقيده داشتندكه گازهايي مانند آمونياك تنها به شكل بخار وجود دارند.فاراده آزمايشهايي را به منظور مايع ساختن آمونياك انجام داد. او مي دانست كه بخار آمونياك مي تواند به مقدار زياد جذب كلريد نقره شود،فاراده كلريد نقره را در دماي بالا در معرض بخار آمونياك قرار داد.پس از جذب بخار آمونياك توسط كلريد نقره،فاراده ماده حاصل را درون يك لوله آزمايش به شكل عدد 8 قرار داد سپس انتهاي لوله را كه حاوي كلريد نقره بود حرارت و در همان حال انتهاي ديگر لوله را در يك ظرف آب سرد قرار داد.
بخار آمونياك تحت اثرحرارت داده شده از كلريد نقره جدا شده و در يك طرف ديگر لوله كه درون آب سرد قرار داشت تقطير شد.پس از اين عمل فاراده لوله آزمايش را از ظرف آب و از نزديكي شعله خارج كرد پس از مدت كوتاهي ،مايع آمونياك در داخل لوله آزمايش به شدت شروع به جوشيدن كرد.سپس تمامي مايع در مدت كوتاهي تبخير شده و مجددا جذب كلريد نقره شد.فاراده با لمس كردن لوله آزمايشي كه آمونياك در آن جوشيده بود متوجه شد كه اين لوله به مقدار زيادي سرد شده است.در واقع آمونياك ضمن تغيير فاز از مايع به بخار گرماي محيط را جذب كرده و سبب ايجاد سرما شده بود در واقع اين آزمايش نقطه آغازين پيدايش سيستمهاي تبريد جذبي بود.

سيستم تبريد جذبي اولين بار در سال 1860 بوسيله فرديناند كاره فرانسوي اختراع شد بدين ترتيب كه اگر در سيستم تراكمي بخار،بجاي كمپرسور يك ژنراتور و يك جذب كننده و يك پمپ قرار دهيم نتيجه يك سيستم جذبي ساده خواهد شد(البته در شرايط خاص مي توان پمپ را نيز از سيكل حذف كرد).

اصول كار چيلر جذبي

در چيلرهاي جذبي مايع مبرد آب است براي آب گرماي نهان تبخير در 100 درجه سانتيگراد برابر 525 کيلوکالري بر کيلوگرم است . دماي جوش آب را مي توان پايين آورد اگر فشار در سطح آب را پايين بياوريم ، مثلا اگر فشار مطلق آب 0.5 اتمسفر صنعتي باشد ، دماي جوش 81 درجه سانتيگراد و در يکصدم اتمسفر، آب در 4.5 درجه سانتيگراد مي جوشد . به عکس هر چه فشار بيشتر شود ، درجه حرارت جوش نيز زيادتر مي شود، مثلا اگر فشار به 3.5 اتمسفر برسد، آب در 147 درجه سانتيگراد مي جوشد . در چيلرهاي جذبي مايع ديگري نيز به عنوان ابزور بر ( جذب کننده ) براي جذب بخارهاي آب وجود دارد که بيشتر از محل ليتم برمايد براي اين منظور استفاده مي شود. زيرا اين محلول داراي قدرت جذب بخار آب زياد است و سمي و قابل انفجار نيست و همچنين ايجاد ترکيبات مضر نمي کند .
براي درک بهتر کار اين نوع چيلرها مراحل مختلف تشريح مي شود :

اگر دو ظرف داشته باشيم که در يکي آب و در ديگري محلول ليتم برمايد باشد و فرض کنيم که هوا بوسيله پمپ خلاء هوا از اين ظروف تخليه شده باشد ، ظرفي که آب در آن است تبخير کننده (اواپراتور) و ظرفي که در آن ليتم برمايد است ابزوربر مي رود و به وسيله محلول ليتم برمايد جذب مي شود.

از طرفي در نتيجه ي تبخير قسمتي از آب در اواپراتور ، درجه حرارت آب باقي مانده کاهش مي يابد براي اينکه از سرماي حاصله در اواپراتور استفاده شود ، يک کويل که در آن جريان دارد.
آب وارد کويل مي شود و پس از طرف ديگر خارج مي شود . آب سرد شده براي خنک کردن ساختمان موردنظر به کار مي رود .

حال براي بهتر کردن کيفيت کار وراندمان سيستم ، دو پمپ به شرح زير اضافه مي کنيم :

پمپ مايع مبرد :

اين پمپ آب را روي کويل مي ريزد و شدت تبخير آب را زياد مي کند .

پمپ ابزوربر :

اين پمپ محلول ليتيم برومايد را به صورت اسپري در ابزوربر مي پاشد و در نتيجه قدرت جذب آنرا بالا مي برد .

اضافه کردن اين دو پمپ ، راندمان سيستم را بالا مي برد، اما دو اشکال اساسي باقي مي ماند :

يکي اين که محلول ليتيم برومايد مرتبا بخار آب را جذب مي کند و رقيق مي شودو در نتيجه قدرت جذب کنندگي خود را از دست ميدهد . براي رفع اين مشکل، به سيستم يک ژنراتور و يک پمپ اضافه مي کنيم و محلول ليتيم برومايد به ويسله اين پمپ به ژنراتور مي رود و به وسيله بخار حرارت داده مي شود و در اثر حرارت، آبي را که جذب کرده است ، به صورت بخار خارج مي شود و محلول مجددا غليظ ميشود و به ابزوربر بر مي گردد .

براي رفع مشکل دوم ، به سيستم اخير يک کندانسور ( تقطير کننده ) اضافه مي کنيم تا بخار آبي که از ژنراتور خارج مي شود به کندانسور برود و به مايع تبديل شود و دوباره به اواپراتور بر گردد و در نتيجه يک مدار بسته تشکيل مي شود.

حال براي تکميل سيستم و بالا بردن راندمان کار ، يک مبدل حرارتي بين ژنراتور و ابزوربر قرار مي دهيم تا از يکطرف محلول رقيقي را که از ابزوربر به ژنراتور مي رود، گرم کند و از طرف ديگر محلول غليظي را که از ژنراتور به ابزوربر بر مي گردد ، خنک کند .

با توجه به اين که هر چه درجه حرارت محلول ليتيم برومايد پايين تر باشد، مي تواند آب بيشتري جذب کند، بنابراين براي خارج کردن گرماي حال از انحلال در ابزوربر و بالا بردن قدرت جذب لتيتيم برمايد ، يک کويل در ابزوربر قرار مي دهيم که داخل آن آب سرد ( از برج خنک کننده ) جريان يابد .

در بعضي از مدل ها پمپ ابزوربر را حذف مي کنند و جريان محلول در اثر اختلاف فشار انجام مي گيرد.

نکته قابل ذکر اين است که محلول حاصل در ژنراتور، تحت نيروي جاذبه و اختلاف فشار، از مبدل حرارتي عبور مي کند ( به وسيله محلول رقيق سرد مي شود ) و به وسيله يک ادوکتور ( که نوعي مخلوط کن است ) با محلول رقيق مخلوط مي شود محلول مخلوط را تشکيل ميدهد و اين مخلوط به افشانک هاي ابزوربر مي رود.
فشار مطلق کندانسور و ژنراتور تقريبا مساوي وبرابر يک دهم اتمسفر است که معمولا در يک پوسته قرار مي گيرند و فشار اواپراتور و ابزوربر حدود يک صدم اتمسفر است و در يک پوسته قرار داده مي شودبا توجه به فشار موجود در اواپراتور ، آب در 4.5 درجه سانتيگراد مي جوشد و در نتيجه درجه حرارت آب سرد تا حدود 7 درجه سانتيگراد مي رسد .

چیلر دستگاهی جهت ایجاد برودت بر اساس عمل تراکمی و یا جذبی یک مایع می‌باشد.

چیلرها به سه دسته چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی و چیلر های سانتریفیوژ تقسیم می‌شوند. چیلرهای تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی و چیلرهای جذبی با استفاده از انرژی حرارتی باعث ایجاد برودت و سرما می‌شوند.

چیلر تراکمی

در چیلرهای تراکمی گاز ابتدا توسط کمپرسور، متراکم می‌گردد. این گاز سپس به کندانسور وارد شده توسط آب یا هوای محیط، خنک شده و به مایع تبدیل می‌گردد این مایع با عبور از شیر انبساط یا لوله موئین وارد خنک کننده(اواپراتور) می‌شود که در فشار کمتری قرار دارداین کاهش فشار باعث تبخیر مایع گردیده و در نتیجه مایع سرد کننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر خود از محیط خنک کننده، باعث ایجاد برودت در موادی که با قسمت خنک کننده در ارتباطند می‌گردد.سپس گاز ناشی از تبخیر، به کمپرسور منتقل می‌شود

انواع چیلر تراکمی

۱-چیلر تراکمی رفت و برگشتی

۲-چیلر تراکمی اسکرو

چیلرهای تراکمی اسکرال Scroll

کنترل کننده های فشار در چیلر تراکمی

کنترل فشار بالا و پایین:

این وسیله جهت کنترل کردن فشار دستگاه می باشد، دو لوله موئین در این کنترل وجود دارد که لوله LP را به قسمت مکش کمپرسور متصل کرده و لوله HP را به قسمت فشار بالا. در سیستم چیلر کمپرسور باید با فشار مکش و دهش معینی کار کند . هرگاه از این فشار کمتر یا بیشتر شود این کنترل عمل کرده و دستگاه را خاموش می کند. کنترل فشار بالا و پایین قابل تنظیم می باشد. در چیلر تراکمی با کندانسور آبی معمولا فشار پایین را روی ۳۰ psi و فشار بالا را روی psi ۲۲۰ و با کندانسور هوایی فشار پایین رار روی ۴۰ و فشار بالا را روی ۲۵۰ psi می توان تنظیم کرد. اگر کمپرسور بر اثر فشار بالا قطع شود باید از سیستم رفع عیب شده و کلید ریست را فشار دهیم ولی اگر بر اثر فشار پایین قطع شود دوباره بر اثر افزایش گاز دستگاه روشن میشود.

کنترل فشار روغن :

این وسیله جهت کنترل کردن مداوم فشار روغن کمپرسور می باشد .اگر در کمپرسور فشار روغن نباشد باعث صدمه دیدن آن می شود. کنترل روغن دارای دو لوله موئین می باشد که یکی از آنها به قسمت ساکشن ( مکش ) کمپرسور و دیگری به قسمت فشار روغن کمپرسور متصل می شود. بین فشار مکش کمپرسور و فشار روغن باید حداقل ۱۰ psi فشار باشد در غیر این صورت کنترل روغن فرمان قطع می دهد . هنگامی که کنترل روغن احساس کند که فشار زیر ۱۰ psi است یک هیتر درداخل کنترل روغن شروع به گرم شدن می شود و پس از تقریبا ۹۰ ثانیه حرارت هیتر باعث قطع شدن جریان شده و کمپرسور خاموش می شود.

چیلر جذبی

در چیلرهای جذبی برخلاف چیلرهای تراکمی از جذب کننده (Absorber) و مولد حرارتی (ژنراتور) بجای کمپرسور استفاده می‌گردد. عمومی‌ترین خنک کننده در چیلرهای جذبی سیستم لیتیوم برماید است. در این سیستم، در قسمت جذب کننده، بخار آب توسط لیتیوم برماید غلیظ جذب شده و در قسمت مولد حرارتی، آب بر اثر حرارت تبدیل به بخار می‌شود. بخار آب در کندانسور که دارای فشار ۱/۰ اتمسفر است به حالت مایع در می‌آیدو سپس در خنک کننده که تحت فشار ۰۱/۰ اتمسفر دوباره به بخار تبدیل می‌گردد و آب برای اینکه تبخیر گردد گرمای نهان خود رااز محیط خنک کننده می‌گیرد و باعث ایجاد برودت می‌گردد سپس بخار آب ایجاد شده در خنک کننده به جذب کننده منتقل می‌گردد و دوباره این چرخه تکرار می‌شود.

انواع چیلر جذبی

۱- گروه تک اثره (Single effect)

که خود به سه دسته چیلرهای تک اثره با تغذیه بخار، تک اثره با تغذیه آب داغ ( دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد) و تک اثره با تغذیه آب گرم ( دمای زیر۱۰۰ درجه سانتیگراد) تقسیم می‌شوند که نحوه کار آنها مشابه بوده و همگی دارای حداقل یک مولد حرارتی می‌باشند.

۲- گروه دو اثره (Double effect)

که به دو دسته دو اثره با تغذیه بخار و دو اثره با شعله مستقیم طبقه بندی می‌شوند. این چیلرها، جز نسل جدید چیلرهای جذبی بوده و دارای سیکل تبرید کاملتری نسبت به چیلرهای جذبی تک اثره‌است.
منبع :fai.ir
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
عملکرد چیلر جذبی

عملکرد چیلر جذبی



مرحله اول:

مبرد پاشیده شده بر روی لوله های آب سیستم با تبخیر خود و گرفتن گرما از آب درون لوله ها آن را خنك می نماید برای افزایش تبخیر، پایین آوردن فشار محیطی كه این تبخیر درون آن صورت میگیرد راه كار مناسبی است برای همین این قسمت از دستگاه توسط پمپ خلاء كم می شود و درون آن خلاء نسبی ایجاد می شود در این فشار نقطه جوش مبرد به شدت پایین می آید وتبخیر بهتر با سرعت بیشتری انجام می شود این مرحله از سیكل تبرید جذبی در پوستهای انجام می شود كه به آن اواپراتور می گویند.

مرحله دوم :

در این مرحله مبرد تبخیر شده فضا را كاملا پر نموده است و از تبخیر بیشتر مبرد جلوگیری می كند برای حل این مشكل از یك ماده جاذب استفاده می شود كه قدرت بسیاری در جذب مبرد دارد و به آن جاذب گفته می شود. این ماده با جذب بخار موجود در فضا برای ادامه پیدا كردن سیكل شرایط را محیا می كند . همچنین با توجه به اینكه محلول غلیظ در ژنراتور حرارت داده شده است و دمای بالا آن روی قدرت جذب آن تاثیر منفی دارد در این مرحله همزمان مایع غلیظ به كمك آب برج خنك كن خنك می شود .این مرحله از سیكل تبرید جذبی در پوسته ای انجام می شود كه به آن ابزربر می گویند.

مرحله سوم :

ماده جاذب مورد استفاده با توجه به مبرد انتخاب می شود و می تواند از مواد مختلفی باشد ولی عمدتا از محلول لیتیوم بروماید استفاده می شود نوعی محلول نمكی غیر سمی كه جاذب بسیار خوبی برای آب می باشد محلول لیتم برماید... پس از جذب مبرد رقیق شده و قدرت جذب آن كاهش می یابد و برای جذب بهتر باید مبرد جذب شده را از آن جدا كنیم در واقع محلول رقیق را به محلول غلیظ تبدیل نماییم. این عمل با گرما دادن به ماده جاذب صورت می گیرد منبع حرارتی در این مرحله می تواند آبگرم ، آب داغ ،بخار و یا منبع حرارتی مستقیم (مشعل ) و حتی خورشید باشد در واقع با جوشاندن جاذب كه در این مرحله و جدا سازی مبرد از آن محلول غلیظ بدست می آوریم این مرحله از سیكل تبرید جذبی در پوسته ای انجام می شود كه به آن ژنراتور می گویند.

مرحله چهارم :


مبرد جدا شده پس از گرما دادن ماده جاذب به صورت بخار می باشد جهت استفاده مجدد از آن باید دوباره به مایع تبدیل شود در این مرحله با استفاده از آب برج خنك كن بخار مبرد چگالیده شده و به مایع تبدیل می شود مایع مبرد به قسمت اواپراتور بر می گردد تا مجددا مورد استفاده قرار گیرد این مرحله از سیكل تبرید جذبی در پوسته ای انجام می شود كه به آن كندانسور می گویند.

چهار مرحله بالا مراحل اصلی چیلر جذبی می باشد.


منبع : chillerjazbi.mihanblog.com
 
بالا