[تاسیسات مکانیکی] لوله کشی ساختمانی

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
قواعد عمومي نصب لوله و اتصالات:



· اطلاع از قوانين و استاندارد هاي محل نصب ، نوع خاك و بستر مناسب لوله گذاري قبل از عمليات لازم است .
· مطمئن شويد لوله و اتصالات انحراف از گردي نداشته باشند . و مطابق ابعاد استاندارد طراحي و ساخته شده باشند .

· هنگام زمستان مطمئن شويد آب در لوله هاي در حال نصب جريان نيابد تا باعث خسارت هاي ناشي از يخ زدن نشود .

· مطمئن شويد در حين نصب مواد خارجي به داخل سيستم وارد نشود .
· سيستم لوله كشي بايد محكم باشد . از شناوري آن و امكان حركت هاي زاويه اي ، توسط نگهدارنده ها و رعايت استانداردهاي نصب جلوگيري كنيد و مطمئن شويد كل سيستم از فشار اضافي خارجي خصوصا در نواحي آب بندي آزاد است .
· جهت نصب سهل و آسانتر از توصيه هاي نصب و مونتاژ اتصالات پوش فيت اطلاع داشته باشيد .
· در تمام موارد و مشكلات احتمالي در نصب و كاركرد با ما ارتباط برقرار كنيد .

توصيه هايي براي نصب مناسب و آسانتر سيستم


· لوله های مناسب برای اتصال از نوع پوش فیت پخ ( شیب انتهای لوله ) زده شده اند در صورتی که از سایر لوله ها استفاده می کنید یا لوله را برش زده اید ،براي مونتاژ راحت تر بايستي پخ زده شوند زاويه پخ ها از 15 تا 45 درجه قابل تغيير است و در ناحيه پخ زده شده ضخامت لوله نبايد از يك سوم ضخامت ديواره كمتر شود

نحوه پخ زدن لوله های pp:


· در صورتیکه وسیله پخ زن موجود نباشد یا از سایر
لوله ها استفاده می کنید می توان از مینی سنگ
نیزاستفاده کرد .

· سعی کنید سطح پخ صاف و عاری از پلیسه و شکست باشد .

· برش لوله بايستي عمود بر محور لوله و كاملا صاف و بدون پليسه باشد از شکل های ذیل می توانید برای این مهم کمک بگیرید .

اگر وسیله مناسب در دسترس نیست با یک برگ کاغذ به روش زیر می توانید یک خط برش صاف برای خود ایجاد کنید

· در این سیستم آب بندی و تمام مزیتهای ذکر شده توسط واشر آب بندی لاستیکی ایجاد می شود و باید مورد مراقبت قرار گیرد . برای این منظور واشر ها را قبل از اتصال از لحاظ قرار گرفتن در جای مناسب خود و عاری بودن از کثیفی ، بررسی کنید و در صورتی که در حین عملیات مونتاژ و نصب واشر آب بندی شما آسیب دید آنرا تعویض نمایید.

· روان كننده ها كمك شاياني به شما براي نصب راحت تر مي كنند . مناسبترین و در دسترس ترین روان کننده محلول آب و مایع ظرف شویی است که می تواند در ظرف مناسب تهیه و مورد استفاده قرار گیرد . روان کننده را روی پخ لوله یا نرگی اتصال و واشر مادگی اتصال استفاده کنید . (از روغن های صنعتی برای این کار استفاده نکنید)




· برای نصب پس از هم مر کز کردن لوله و سیفون یا اتصالات به صورت الاکلنگی(حرکت بالا و پایین ) و با کمی فشار به جلو اتصال را داخل لوله نمایید .دقت نمایید واشر آب بندی اگر در جای مناسب خود قرار نگرفته باشد ممکن است حرکت کرده(بپیچد ) و نصب را بسیار سخت نماید . پس از چند بار تمرین روش مناسب کار را فراخواهید گرفت و راحتی نصب این اتصالات بر شما معلوم خواهد شد .



اگر احساس می کنید به دلیل سرما واشر سخت شده یا در جای خود کمی لقی دارد می توانید کمی آنرا کشیده و در جای خود بگذارید


· در صورتی که تغییرات دمایی بسیار زیاد است فاصله انبساطي درلوله ها و نصب آنها را در نظر بگيريد( حدود10 میلیمتر ) . در شرایط معمول آب و هوایی وبرای اتصالات زیر خاک نیاز نیست .
· پس از نصب اتصالات از مناسب بودن بستر زیر آن مطمئن شوید . سیفون و اتصالات نباید معلق در کانال باشد . و باید از هرگونه فشار زاویه ای آزاد باشند .

· مطابق استاندارد های نصب و بستر سازی روی اتصالات را با خاک و شرایط مناسب پر کنید .اگر با روش فوق کار کنید مطمئن باشید اتصالات را بسیار سریع ، ایمن و آب بندی شده تحویل مشتری خواهید داد .
منبع :نقش ونگار

 

sama.jafari.86

عضو جدید
[ تاسیسات مکانیکی ] لوله کشی ساختمانی

[ تاسیسات مکانیکی ] لوله کشی ساختمانی

لوله آب مصرفی پس از کنتور به شیر قطع و وصل و شیر یکطرفه در ورودی ساختمان متصل می گردد. از آن پس با توجه به شبکه لوله کشی و تجهیزات آب رسانی مورد استفاده در ساختمان ها، بسته به این که تک واحدی یا مجموعه ای از چند واحد مسکونی، تجاری یا اداری باشد، ادامه مسیر لوله کشی می تواند بسیار متنوع باشد. آب معمولا از پایین ترین قسمت شبکه لوله کشی با یک انشعاب اصلی نخست به شیر تخلیه و سپس وارد لوله تقسیم کننده می گردد. آن گاه از این لوله انشعاب های مناسب برای تهیه آب گرم مصرفی و لوله های تغذیه آب سرد طبقات و زیر زمین جدا می شود. در صوت استفاده از دستگاه سختی گیر در سیستم حرارت مرکزی و تهویه مطبوع، انشعاب دیگری نیز برای آن در نظر گرفته می شود. بهتر است یک شیر فلکه سرشیلنگی نیز برای برداشت آب در موتورخانه نصب گردد. لوله های آب گرم خروجی از منبع آب گرم همراه لوله وارد سرویس ها شده، وسایل بهداشتی را تغذیه می کند.
شکل 4_لوله کشی آب سرد و گرم مصرفی و فاضلاب ساختمان
در ساختمان های بزرگ تر و چند واحدی، معمولا یک یا چند مسیر برای بالا رفتن لوله های آب در نظر گرفته می شود. هر کدام از لوله های بالارونده در ابتدای مسیر باید دارای شیر فلکه قطع دستی باشد. لوله انشعاب در طبقات نیز بایستی مجهز به شیر فلکه قطع و وصل برای کلیه لوله های سرد و گرم مصرفی باشد. سپس توزیع آب سرد و گرم مصرفی در طبقات و واحدهای جداگانه مشابه سرویس های ساختمان قبلی انجام می گیرد. در صورتی که استفاده از سقف کاذب امکان پذیر باشد بهتر است لوله کشی در هر واحد در داخل سقف کاذب همان طبقه انجام گردد. شکل 5 نحوه گردش آب در لوله بالا رونده را نشان می دهد.
همان طور که در سیستم لوله کشی ملاحظه می نمایید، علاوه بر لوله های آب سرد و آب گرم لوله سومی نیز وجود دارد که "برگشت آب گرم" یا لوله "گردش آب گرم" نامیده می شود. این لوله معمولا از آخرین مصرف کننده گرفته می شود و در محل ورود آب سرد به منبع آب گرم وصل می شود. کار آن گردش دائمی آب بین مصرف کننده ها و منبع آب گرم است خواه شیر مصرف کننده باز و خواه بسته باشد. وجود این لوله باعث می شود که با باز کردن شیر آب گرم در فاصله زمانی کمتری به آب گرم دست پیدا شود و از هدر رفتن آب جلوگیری به عمل آید.
شکل 5_ سیستم آب رسانی​

لوازم جلوگیری از برگشت جریان

ویرایش




از برگشت جریان آب، مایعات، مواد یا محلول های دیگر به داخل شبکه لوله کشی توزیع آب آشامیدنی باید جلوگیری شود زیرا خطر ایجاد آلودگی به همراه دارد. یکی از موارد امکان برگشت آب گرم به لوله آب سرد در زمان قطع جریان آب است. همچنین هر گاه دوش تلفنی یا شیلنگ شیر مخلوط در داخل وان و یا ظرف محتوی آب قرار گرفته باشد و در همین وضعیت آب شهرقطع شود. خطر برگشت جریان آب آلوده به شبکه داخلی ساختمان و مهم تر از آن به شبکه شهری وجود دارد. به هر حال از آنجا که آلودگی آب آشامیدنی تهدید جدی برای همه شهروندان به شمار می رود برای جلوگیری از وقوع هر نوع آلودگی در شبکه لوله کشی توزیع آب، از راه ها و وسایلی مانند فاصله هوایی، شیر یک طرفه و شیر خلا استفاده می شود. شیر یکطرفه: از شیرهای یکطرفه معمولا بعد از کنتور آب، قبل از آب گرم کن روی خط تغذیه آب سرد و مواردی مانند این ها استفاده می شود. شر یکطرفه که برای جلوگیری از برگشت آب به داخل شبکه مورد نظر نصب می شود، باید از نوع فنردار با نشیمن آب بند باشد و فقط در یک جهت به آب اجازه جریان دهد و در جهت عکس هیچ گونه نشتی نداشته باشد. درمواردی که مقررات ملی تعیین کرده است باید از شیر یک طرفه دوتایی استفاده شود.
خلاشکن
هر شیر یا وسیله مکانیکی دیگری که عمل مکش سیفونی را حذف می کند و از بین می برد خلاشکن نام دارد. این وسیله روی شیر فشاری آب شست و شوی کاسه توالت و روی خط تغذیه آب بهداشتی به ماشین لباس شویی و ظرف شویی نصب می گردد و جلو برگشت جریان را در صورت قطع جریان آب شهر می گیرد.
شکل6​

















































فاصله هوایی اگر شیر های دست شویی، ظرفشویی، وان و موارد مشابه طوری نصب شوند که خروجی آن ها داخل لگن مربوطه قرار گیرد، می تواند خط برگشت جریان را در هنگام پر شدن لگن از آب استفاده شده ایجاد نمایند.
شکل7



 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا