[تاسیسات مکانیکی] سامانه آفتاب گردان

flashbanner

عضو جدید
سلام

چند روز پیش یک پستی را تحت همین عنوان ارسال کردم و می خواستم ادامه آن را بنویسم اما هر چه گشتم کمتر یافتم. خلاصه از قید پست قبلی گذشتم و تصمیم گرفتم دو باره آن را بنویسم. این هم از مشکلات افراد تازه وارده دیگه!


روشهای رفع مشکل نور ساختمان بصورت طبیعی

1- با استفاده از فیبر نوری
2- با استفاده از تیوبهای انتقال نور
3- با استفاده از آفتاب گردان

بجای توضیحات فکر کنم چند تا تصویر بگذارم بهتر باشد. تو خود حدیث مفصل بخوان از این تصاویر!

منبع: www.sns-solar.com
















http://sns-solar.com/gall/f1.jpg





http://sns-solar.com/gall/t2.jpg
 

معمار ایرانی

عضو جدید
[تاسیسات مکانیکی] سامانه آفتاب گردان

تابش آفتاب به مکانهای تاریک و کم نور ساختمان به روش طبیعی با خورشید


معماری نیوز: بیشتر مردم به دنبال خانه ایی هستند که از نور طبیعی کافی برخوردار باشد. دقیقا به همین دلیل است که آژانس های مسکن برای جلب مشتری همیشه بر نورگیر بودن خانه ایی که معرفی می کنند تاکید دارند.

برخورداری از نور کافی در منزل علاوه بر اهمیتش از بعد مهندسی ساختمان، فواید جسمی و روانی هم دارد بخصوص برای خانواده هایی که فرزندان کوچک دارند این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می کند. همچنین طبق تحقيقات انجام گرفته استفاده از نور طبيعي در محيط هاي كاري باعث افزايش راندمان كارمندان و كارگران مي شود.

ليكن حركت خورشيد و زمين و زواياي تابش به گونه ايي مي باشد كه نمي توان از نور طبيعي در تمام نقاط ساختمان و كارگاهها استفاده نمود. اين موضوع بويژه براي مجتمع هاي مسكوني و شرايط ساخت و ساز كه محدوديتهاي خاص خود را دارند بيشتر نمود پيدا مي كند.

سامانه آفتاب گردان با هدف تابش آفتاب به مکانهای کم نور و تاریک ساختمان طراحی و تولید گردیده است كه از صبح تا عصر خورشید را دنبال می کند و آفتاب را به کمک آیینه هایی به مکانهای مورد نظر منتقل می نماید.

مزایای آفتاب گردان عبارتند از:

• تابش آفتاب و افزايش لوکس نور به اتاق ها و محلهاي مورد نظر
• بهبود اثرات رواني بدليل تابش آفتاب و نور به محل سكونت و كار
• كاهش هزينه هاي مصرف برق
• تابش آفتاب به داخل واحدهاي شمالي ساختمان (ساختمانهاي درب به ساخت)
• تابش آفتاب به داخل نورگيرهاي ساختمان در هر كجاي ساختمان بويژه براي ساختمانهاي درب به حياط
• تابش آفتاب به زير زمين ها و طبقات منهاي شصت
• تابش آفتاب به دستگاههای راه پله كه در وسط ساختمان قرار دارند
• تابش آفتاب به داخل پارکینگ، راهروها، كوچه ها، انبارها و هر مكاني كه نياز به استفاده از آفتاب و نور خورشيد دارد
• افزايش قدرت مانور مهندس معمار دراستفاده از آفتاب در زمان طراحي ساختمان



طرز كار آفتاب گردان
نحوه كار آفتاب گردان به اين صورت مي باشد كه با تابش خورشيد، آفتاب گردان موقعيت خود را با زاويه تابش آن تنظيم كرده و آفتاب را به آيينه ي ثابت ديگري كه بالاي نور گير، دستگاه پله يا محل مورد نظر نصب شده است منتقل مي كند و از آنجا خورشيد به داخل محل مورد نظر انتقال مي شود. با تغيير زاويه تابش خورشيد آفتاب گردان بصورت خودكار موقعيت جديد را تشخيص داده و خود را مجددا با زاويه تابش خورشيد تنظيم مي كند. سيستم آفتاب گردان به گونه ايي طراحي شده است كه در تمام فصول سال از طلوع تا غروب خورشيد، آفتاب را به مكانهاي تنظيم شده مي تاباند.

كشور ما در موقعيتي قرار دارد كه بطور متوسط 275 روز آفتابي را در آن شاهد هستيم. از طرفي شرايط ساخت و ساز بويژه در شهرهاي بزرگ به گونه ايي انجام شده است كه بدليل شرايط زمين و ساير عوامل سعي بر اين است كه حداكثر استفاده از فضا بشود. در اين زمينه افزايش زير بناي مفيد و استفاده حداكثري از فضاها در الويت معماران قرار دارد.

از طرفي با بهره مند شدن از نور طبيعي علاوه بر اثرات مثبت روحي، بهداشتي و سلامتي مي توان ضمن رعايت استانداردهاي ساخت و ساز از منظر تامين حداقل نور واحدها، از كاهش هزينه هاي مستقيم و غير مستقيم ساختمان بویژه با اجرا شده طرح هدفمندي يارانه ها نيز بهره برد. تمام اين شرايط در كشور ما مهيا است و مي توان از اين سيستم بدون هيچ گونه مشكلي در ساختمانها استفاده نمود.

نظر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهر سازی در خصوص سيستم آفتاب گردان را از اينجا مشاهده نماييد.
 
بالا