تاسیسات معادن زیرزمینی

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تاسیسات و مراحل مختلف معدنی

نگهداری در معادن:
غالبا کارهای معدنی درسنگ های سست حفر می شوند و بنابر این باید برای جلوگیری از ریزش سنگ ها ٬ با یستی این کارها را به وسیله های مختلف نگهداری کرد.نگهداری یکی از مباحث مهم استخراج معدن است.


حمل و نقل:
مواد مفید کنده شده و نیز سنگ های باطله را بایستی از فضای داخلی معدن به بیرون حمل کرد حمل و نقل در داخل معدن به وسیله ناوها ٬ نوار نقاله و واگون انجام می گیرد. که در طی مطالبی که بعدا نوشته می شود توضیح خواهیم داد.


A.0002.41.jpg

تهویه:
برای تامین اکسیژن لازم جهت تنفس کارگران درون معدن ٬ رقیق کردن گازهای حاصل از آتشباری و رقیق کردن گازهای قابل اشتعال (مانند گازهای حاصل در معادن زغال سنگ) لازم است که هوای درون معدن دایما تعویض گردد . به جریان انداختن هوا در قسمت های معدن به نام تهویه موسوم است .

برای ایتکه هوای تازه به تمام قسمت های معدن برسد ٬ هوای تازه را از یک چاه و یا تونل اصلی وارد می کنند و بعد از اینکه این هوا تمام قسمت ها را دور زد از چاه و یا تونل دیگری خارج می شود.


آبکشی در معدن:
ضمن حفر کارهای معدنی مختلف معمولا مقدار زیادی آی جمع می شود که بایستی به طزیقی آنها را به بیرون هدایت کرد . در مواردی که شبکه معدن از یک تونل اصلی تشکیل شده باشد با توجه به آنکه شیب تونل به سمت خارج معدن است ٬ آب های جمع شده خود به خود به بیرون معدن را ه خواهند افتاد اما در صورتی که شبکه توسط چاه های قائم و یا مایل احداث شده باشد بایستی آب را به وسیله تلمبه به بیرون هدایت کرد.


روشنایی در معدن :
نور طبیعی به داخل معدن نفوذ نمی کند و برای تامین روشنایی باید آن را به طزیق مصنوعی روشن کرد ولی برای کار افراد در قسمت های در حال کار بایستی برای هر نفر چراغ انفرادی نیز تهیه کرد که این منظور به کمک چراغ های مخصوصی تامین می شود.


تاسیسات بیرونی معدن

نیروگاه یا پست توزیع برق
برای تامین روشنایی محوطه معدن ٬ شارژ چراغ های معدنی ٬ تغذیه بادبزن های اصلی ٬ تغذیه تعمیرگاه و مسائل نظیر آن وجود نیروگاه یا پست توزیع برق الزامی می باشد.


کمپرسورخانه
بسیاری از دستگاه های معدنی با هوای فشرده کار می کنند برای همین منظور کمپرسور خانه ها احداث می گردند و با توجه به صدای زیاد این بخش این تاسیسات باید دور از تاسیسات اداری ایجاد شوند.


چراغ خانه
برای تامین روشنایی لازم جهت افراد هنگام کار بایستی برای هر کارگر در هر شیفت کاری یک چراغ موجود باشد وهمچنین جهت شارژ این چراغ ها و … وجود این تاسیسات لازم می باشد.


تعمیرگاه و کارگاه فنی
برای تعمیر وسایل معدنی و به منظور ساختن قطعات فلزی ٬ چوبی و بتونی و معمولا در محوطه معدن ایجاد می گردد.


دکل های معدن
در مواردی که برای دستیابی به ماده معدنی از چاه قائم استفاده می شود برای انجام عملیات باربری بالای هر چاه یک دکل احداث می گردد .


جرثقیل ها
حمل و نقل افراد و مواد معدنی در داخل چاه به کمک تعدادی جرثقیل انجام می گیرد که معمولا همه آنها در یک محوطه مخصوص نصب شده ا ند.


بادبزن اصلی
یکی از مسایل مهم در معدن تهویه هوای آن می باشد وبرای یک به جریان انداختن هوا در قسمت های مختلف معدن معمولا یک بادبزن اصلی در محوطه معدن نصب می شود که از طریق تونل یا چاه موجود هوا را به جریان می اندازد .


بونکرها
معمولا مواد معدنی از طریق واگون ها به بونکرها انتقال یافته و سپس از آنجا در کامیون ها تخلیه شده و به ایستگاه بارگیری حمل می شوند.


مخزن آب
​برای اطفا حریق های اتفاقی در برخی معادن بخصوص معادن زغال سنگ ٬یک مخزن بزرگ آب پیش بینی شده و به وسیله لوله هایی به داخل معدن متصل می گردد که البته ایم مخزن جدا از مخزن آب برای مصارف آشامیدنی و بهداشتی می باشد.


کارگاههای تغلیظ
امروزه در اکثر معادن یک کارگاه تغلیظ و شستشوی مواد معدنی وجود دارد که ماده خارج شده را پر عیار می کند .


ساختمان های اداری و بهداشتی
علاوه بر تاسیسات یاد شده در محوطه هر معدن یک ساختمان اداری مرکزی ٬ حمام و ساختمان کمک های اولیه احداث می گردد.
 

Similar threads

بالا