تازه های علوم جانوری

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار

دوستان لطفامطالب مرتبط باتازه های علوم جانوری شامل سیستماتیک وفیزیولوژی جانوری-بافت شناسی وجنین شناسی رودراین تاپیک قراربدین.

 
آخرین ویرایش:

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
دستاورد جديد دانشمندان براي افزايش شانس نجات جنين در بارداري‌هاي خارج رحمي

دستاورد جديد دانشمندان براي افزايش شانس نجات جنين در بارداري‌هاي خارج رحمي

دانشمندان انگليسي در حال كار بر روي يك آزمايش جديد هستند كه مي‌تواند نويدبخش بارداري‌هاي موفق از طريق درمان‌هاي لقاح خارج رحمی باشد.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين آزمايش با هزينه 966 دلاري به پزشكان در شناسايي جنين‌هاي داراي شانس بهتر براي زنده ماندن در رحم پيش از كاشت آنها كمك مي‌كند.
در كازآزمايي‌هاي اوليه، نرخ بارداري تا 25 درصد افزايش نشان داده است.
بسياري از زنان به چندين دوره درماني با هزينه‌هاي بيش از 6000 دلار پيش از وضع حمل نياز دارند.
در حال حاضر تنها يكي از چهار دوره لقاح برون رحمي منجر به بارداري موفق مي‌شود. با اين حال، در كارآزمايي اوليه اين آزمايش بر روي 50 زن، 31 درصد از آنان باردار شدند.
در روش غربالگری، تخمك‌هاي بارور شده توسط لقاح برون رحمي در اسيدهاي آمينه قرار مي‌گيرند تا شرايط درون رحم را شبيه‌سازي كنند.
اين شيوه توسط پروفسور هنري ليس، زيست شناس دانشگاه يورك و دانشكده پزشكي هال ايجاد شده است.
ليس اظهار كرد: ما دريافتيم كه بهترين جنينها آنهايي هستند كه آرام بوده و از اسيد آمينه تغذيه مي‌كنند.
در حال حاضر كارآزمايي بر روي 400 زن در واحدهای باروری در لندن، ليدز و ليورپول آغاز شده است.
اين آزمايش كه «EmbryoSure» ناميده شده، در صورت موفقيت،‌ ممكن است تا سال آينده در دسترس عموم قرار گيرد.
تاكنون بيش از سه ميليون دلار براي ايجاد اين شيوه هزينه شده است.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
شناسايي گونه‌هاي جديد خرچنگ بنفش

شناسايي گونه‌هاي جديد خرچنگ بنفش

محققان موفق به شناسايي چهار گونه جديد خرچنگ آب شیرین در فيليپين شده‌اند كه به رنگ بنفش براق هستند.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين موجودات ريز در زير تخته‌سنگها و ريشه‌هاي درون رودخانه‌ها پنهان شده و در طول شب از گياهان، ميوه‌ها، مردار و حيوانات ريز در آب تغذيه مي‌كنند.
اين حيوانات كه تنها در اكوسيستمهاي جنگلي زمين پست در گروه جزاير پالاوان يافت شده، اكثرا از پوسته بنفش با چنگالها و پاهاي قرمز رنگ برخوردارند.
به گفته محققان، خرچنگها مي‌توانند در ميان رنگها تبعيض قائل شده و از اين رو مي‌توان آن را نشانه‌اي بر رفتارهاي اجتماعي مانند جفت‌گيري اطلاق كرد.
بسياري از خرچنگهاي نر گونه Insulamon در مقايسه با خرچنگهاي ماده يا نابالغ نر بنفش رنگ، بيشتر قرمز رنگ هستند.
تا كنون پنج گونه از اين گونه كه Insulamon unicorn نام داشته، شناسايي شده‌اند كه چهار گونه آن جديد هستند.
اندازه بزرگترين حيوان اين گونه 53 ميليمتر در 41.8 ميليمتر بوده و كوچكترين آنها 33.1 در 25.1 ميليمتر است.
دو گونه ديگر كشف شده، palawense و johannchristiani ناميده شده‌اند.
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
زالوها به جدیدترین ابزار ردیابی پستانداران کمیاب تبدیل می‌شوند
یک گروه از محققان بریتانیایی و دانمارکی به کشف این مسئله رسیده اند که DNA موجود در خونی که زالوها مصرف کرده اند وجود پستاندارانی را تصدیق می کند که شاید یافتن آنها دشوار و حتی بسیار نادر باشد.
به گزارش خبرگزاری مهر، کشف DNA موجود در خون مصرف شده در زالوها ابزاری کم هزینه و جایگزین ساده سایر ابزارهای سنتی ردیابی پستانداران چون حسگرهای مجهز به دوربین خواهد بود.
برخلاف پستانداران گریزانی که محققان همواره به دنبال آنها هستند، زالوها به امید یافتن یک وعده غذایی مناسب به انسانها نزدیک می شوند.
محققان در مرحله اول 20 زالو را بررسی کردند که از خون بزهای باغ وحش کپنهاگ تغذیه کرده بودند. در این زالوها ردی از DNA بزهایی بود که چهارماه از تغذیه آنها توسط زالوها گذشته بود.
این اثر ژنتیکی برای محققان این امکان را فراهم می کند که پستاندارانی را شناسایی کنند که زالوها با آنها در ارتباط بوده اند.
براساس گزارش دیسکاوری، در مرحله بعدی، دانشمندان 25 زالو را در جنگلهای بارانی ویتنام بررسی کردند و در آنها DNA پستانداران محلی چون نوعی خرگوش را یافته اند که از سال 1996 در این منطقه رویت نشده است.
تیم گیلبرت، استاد مرکز جئوژنتیک دانشگاه کپنهاگ اظهار داشت: این تکنیک نه تنها در آسیای جنوب شرقی بلکه در سایر مناطقی که زالوها زندگی می کنند کاربرد خواهد داشت.
نتایج این تحقیقات در مجله "بیولوژی امروز" (Current Biology) منتشر شده است.
 

Parisa R

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
زنبوری عجیب که از اشک چشم تغذیه میکند!

زنبوری عجیب که از اشک چشم تغذیه میکند!

زنبوری عجیب که از اشک چشم تغذیه میکند!
دانشمندان گونه جدیدی از زنبورها را کشف کرده اند که از خوردن هیچ چیز به اندازه اشک چشم انسان لذت نمی برند. این گونه از زنبورها که لیسوتریگونا lisotrigona نام گرفته اند به آرامی زیر پلک انسان می نشیند و حتی برخی از افراد ممکن است اصلا آن را احساس نکند و یا هیچ حسی نسبت به آن نداشته باشد و پس از آن مکیدن اشک چشم یا مایعی که تخم چشم را پوشانده را آغاز می کند.

براساس گزارش انجمن حشره شناسی کانزاس ، حتی بستن چشم ها هم به این روند کمک نخواهد کرد.



این گزارش می افزاید: با آزمایش این زنبورها، پس از این که آنها روی چشم می نشینند و درحالی که اشک چشم را می مکند، انسان به ندرت احساس حضور یک زنبور را در چشم خود دارد، تنها با نگاه کردن در آینه است که می توان اطمینان حاصل کرد که آیا این زنبور هنوز در چشم باقی مانده یا خیر.

ورود همزمان چند زنبور به چشم با جاری شدن شدید اشک همراه خواهد بود.




این درحالی است که اگرچند زنبور به طور همزمان وارد چشم شما شود و مکیدن اشک چشم را آغاز کنند این امر با احساس ناخوشایند و جاری شدن شدید اشک همراه خواهد بود.

این زنبور در تایلند کشف شده و تاکنون در اروپا و آمریکا مشاهده نشده است. گفته می شود که این زنبور به علت وجود میزان اندکی از پروتئینی که در اشک وجود دارد به آن جذب می دهد. آنها همچون همتایان نیویورکی خود به شوری اشک چشم و تعریق بدن نیز علاقمند هستند.

تصویری از یک زنبور عسل که از سنتی ترین منبع غذایی خود تغذیه می کند.



محققان این تحقیق تلاش کردند که این زنبورها را با ارائه انواع دیگری از غذا چون گوشت و پنیر ترغیب کرده و آنها را از چشم دور کنند، اما این زنبور ها تنها به دنبال اشک چشم انسان بوده اند. دانشمندان اعلام کردند که پلک زدن غیرارادی موجب می شود که این حشره از مژه ها سقوط کند، اما در این صورت نیز برخی از زنبورها به قدری تلاش می کنند تا به چشم ورود پیدا کنند.
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانشمندان به مناسبت بيستمين سال فهرست‌نوسي خود از 1300 گونه‌ جديد حيواني كشف شده در دنياي علم، 20 گونه جديد را معرفي كردند.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، البته از ميان 1300 گونه شناخته شده، تنها حدود 500 مورد توسط آرايه‌شناسان از لحاظ طبقه‌بندي و نامگذاري توصيف شده‌اند.
با اينكه برخي از اين موجودات مانند نوعي ماهي كه رنگهاي درخشان چشمك‌زن در زمان جفت‌گيري دارند و از چشم‌انداز زيبايي برخوردارند، ساير آنها مانند عقرب بزرگ آبي يا مورچه‌هايي كه در زمان بروز تهديد با نيشهاي تيز به هم متصل مي‌شوند، بسيار جالبترند.
بزرگترين عنكبوت شناخته‌شده در جهان
در ميان اين موجودات عجيب نوعي عنكبوت غول‌پيكر موسوم به theraphosa blondi، عنوان بزرگترين عنكبوت جهان را با وزن 170 كيلوگرم و طول پاي 30 سانتيمتر در اختيار دارد.
اين موجود توسط دانشمندان در سال 2006 در گينه شناسايي شد.
برخلاف نام فريب دهنده اين موجود، بی مهرگان و پستانداران كوچكي مانند مارمولكها و مارهاي سمي بخش اعظم غذاي آن را تشكيل مي‌دهند.
مكانيزم دفاعي اين موجود در موهاي روي بدن آن است. اين عنكبوت در زمان خطر به مالش پاهاي خود بر شكم و انتشار ابري از نيش ميكروسكوپي مي‌پردازند كه در پوست و مخاط مهاجم فرو رفته و ايجاد درد و سوزش طولاني‌مدت مي‌كند.
عقرب امپراطور(Pandinus imperator)
اين در حاليست كه عقرب امپراطور با نام علمي Pandinus imperator و بدن 20 سانتيمتري‌اش يكي از بزرگترين عقرب‌هاي جهان است.
اين موجود در سال 2006 در غنا مشاهده شد. برخلاف ظاهر بسيار بزرگ آنها، اين عقربها بيشتر از موريانه‌ها و ديگر بي‌مهرگان كوچك تغذيه كرده و سم آن براي انسان مهلك نيست.
سم اين موجود مورد آزمايش قرار گرفته و تركيبات آن براي داروهاي احتمالي جهت كنترل آريتمي مفيد است. همچنين بتاكربولينهاي درخشان آبي روي پوست اين جانور نيز كه تنها در نور فرابنفش قابل مشاهده است، براي درك بهتر انحطاط پروتئين‌هاي درون عدسي چشم انسان مورد مطالعه قرار گرفته كه منجر به نابينايي در اثر آب‌مرواريد مي‌شود.
مورچه قلاب ماهي
در ميان اين گونه‌ها نوعي مورچه قلاب ماهي با اندازه 1.5 سانتيمتر مشاهده مي‌شود كه استخوانهاي منحني آنها براحتي درون پوست فرو رفته و تا مدتها باقي مي‌ماند. اين گونه براي اولين بار در سال 2007 در كامبوج شناسايي شد.
اين مورچه‌ها در گروههاي بزرگ در لانه‌هايي درون تنه درختان مرده زندگي كرده و در زمان مورد حمله قرار گرفتن توسط مهاجمان به يكديگر متصل شده و دستيابي به يكي از افراد را براي مهاجم مشكل مي‌كنند.
مورچه strumigenys tigris
گونه ديگراين فهرست يك مورچه strumigenys tigris است كه در لاشبرگهاي جنگلهاي پاپوآ گينه‌نو زندگي مي‌كند.
اين مورچه كوچك دو ميليمتري با آرواره باز حركت كرده تا بتواند بي‌مهرگان ريز را به سرعت شكار كند. طرح رنگي آن با شاخه‌هايي كه روي آنها زندگي كرده، هماهنگي داشته از اين رو جمعيت آنها در برابر شكارچيان حفظ مي‌شود.
قورباغه عظيم‌‌لجثه Nyctimystes
گونه قورباغه Nyctimystes حدود 15 سانتيمتر بوده و از چشمان بسيار بزرگي برخوردار است. اين گونه در سال 2008 در پاپوآ گينه نو كشف شد.
قورباغه كشف شده به گونه‌اي تعلق داشته كه از طرح غيرمعمولي وريدي بر پلك چشمها برخوردار است و بچه‌هاي آن داراي اندام مكنده بسيار بزرگي هستند.
مارمولك دم برگي شيطاني
مارمولك دم برگی شیطانی Uroplatus phantasticus در سال 1998 در ماداگاسكار مشاهده شد اما براي اولين بار در سال 1888 توصيف شده بود.
اين مارمولك در ميان 12 گونه عجيب مارمولكهاي دم برگي از همه كوچكتر بوده و شب‌زيست است. شيوه استتار اين جانور نيز بسيار مرموز بوده و گونه‌هاي بزرگ آنها از بيشترين دندان در ميان گونه‌هاي مهره‌داران روي خاك برخوردارند.
خفاش ميوه دماغ‌لوله‌اي nyctimene
خفاش ميوه بيني لوله‌اي nyctimene در گينه نو شناسايي شده است.
كوسه قدم زن hemiscyllium galei
كوسه قدم زن hemiscyllium galei در سال 2006 در اندونزي كشف شد اما بر خلاف نام آن كاملا قادر به شنا است. اگرچه اين جانور بيشتر مايل به راه رفتن در بخشهاي صخره‌هاي مرجاني با باله‌هاي خود بوده و از ميگوها، خرچنگها، مارهاي آبي و ماهيهاي كوچك تغذيه مي‌كند.
موش درختي چين‌چيلا يادگار دوره اينكاها
موش درختي چين‌چيلا در كوهستان ويلكابامبا در نزديكي محوطه باستاني ماچوپيچو در پرو شناسايي شده است. رنگ اين موجود خاكستري روشن بوده و از قامت كوتاه و درشت و آرواره بزرگ با يك نوار سفيد در روي سر خود برخوردار است.
راست بال طاووسي
حشره راست بال طاووسي با نام علمي Pterochroza ocellata در سال 2006 در گينه مشاهده شد.
اين حشره بزرگ گرمسيري از دو استراتژي موثر براي حفاظت از خود در برابر شكارچيان استفاده مي‌كند. در نگاه اول اين حشره مانند يك موجود مرده يا يك برگ آسيب ديده بنظر مي‌رسد اما در حالت تهديد ناگهان به نمايش يك جفت لكه چشم درخشان بر روي بالهاي خود مي‌پردازد و شروع به پرش مي‌كند كه شبيه به سر يك پرنده بزرگ خواهد بود.
انواع نر اين گونه به توليد صداي بسيار بلند كه البته براي انسان قابل شنود نيست، مي‌پردازند.
راست بال RAP
گونه راست بال brachyamytta rapidoaestima برنامه ارزیابی سریع RAP كه در سال 2002 در غنا و گينه كشف شده، يك گونه جديد بوده كه با پنهان شدن در ميان برگها به شكار حشرات ريز مي‌پردازد.
سنجاقک platycypha eliseva
سنجاقک platycypha eliseva در سال 2004 در كنگو كشف شده و از تركيب رنگي منحصربفردي برخوردار است كه با گونه‌هاي ديگر متفاوت است. شكم اين موجود زرد رنگ و استخوان تیبیاي آن سفيد و قرمز است.
اين گونه نشانه خوبي براي آب با كيفيت خوب است چرا كه بيشتر در اطراف آبهاي تميز سكونت و از حشرات و موجودات ريز آبزي تغذيه مي‌كند. بسياري از لاروهاي سنجاقكها به شكار لاروي پشه پرداخته و از اين رو در برنامه‌هاي سلامت انسان براي كنترل پشه‌هاي ناقل بيماري مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
ماهي نر paracheilinus nursalim
ماهي paracheilinus nursalim از مراسم خواستگاري بسيار زيبايي برخوردار است چرا كه براي جذب ماده‌ها به نمايش رنگهاي درخشان چشمك زن بر روي بدن خود مي‌پردازد. اين اجرا هر روز عصر اتفاق افتاده كه تا غروب خورشيد به طول مي‌انجامد.
دهان و لبهاي اصلاح شده اين موجود به تغذيه، تنفس و اتصال به زيرلايه‌ها از طريق مكش كمك مي‌كند.
مرغ عسل‌خوار
گونه‌اي جديد مرغ عسل‌خوار نيز در جزيره گينه نو شناسايي شد. اين موجود در ارتفاع 1650 متري سطح آب دريا در كوهستان فوجا سكونت دارد. اين پرنده از منقار كوتاه سياه و چشماني با بخشهاي نارنجي در اطراف پوست عريان برخوردار است . اين خصوصيات آنرا از ديگر مرغهاي عسل‌خوار متمايز كرده است.
علاوه بر آن اين موجود بسيار ساكت بوده و به ندرت از خود صدايي بروز مي‌دهد. منبع غذايي اين پرنده شهد و گلهاي گرده‌افشان و گاهي حشرات است.
قورباغه پينوكيو
از ديگر موجودات حاضر در اين ليست مي‌توان به قورباغه درختي نرlitoria sp. nov. اشاره كرد كه به دليل برآمدگي خاص روي بيني آن به قورباغه پينوكيو موسوم است. اين گونه در سال 2008 در گينه نو كشف شد.
برآمدگي روي بيني اين موجود در زمان صدا درآوردن آن به سمت بالا متمايل شده و در زمان سكوت به سمت پائين مي‌ماند.
سمندر bolitoglossa
در آخر اين فهرست سمندر ET با نام علمي bolitoglossa قرار دارد كه در سال 2009 شناسايي شده است. اين گونه نادر از سمندر بوده كه از پاهاي تاردار براي بالا رفتن از ارتفاعات برخوردار است. اين گونه همچنين از شش برخوردار نبوده و از طريق پوست به تنفس مي‌پردازد.
بزرگترين عنكبوت شناخته‌شده در جهان​

عقرب امپراطور​

مورچه قلاب ماهي​

مورچه strumigenys tigris​

قورباغه عظيم‌الجثه Nyctimystes​

مارمولك دم برگي شيطاني​

خفاش ميوه دماغ‌لوله‌اي​

كوسه قدم زن​

موش درختي چين‌چيلا​

راست بال طاووسي​

راست بال RAP​

سنجاقک platycypha eliseva​

مرغ عسل‌خوار​

قورباغه پينوكيو​

ماهي نر paracheilinus nursalim​

سمندر bolitoglossa​




 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
ابداع شيوه كم‌هزينه تعيين رابطه پدر - فرزندي جنين توسط دانشمندان

ابداع شيوه كم‌هزينه تعيين رابطه پدر - فرزندي جنين توسط دانشمندان

محققان با ابداع شيوه‌اي تازه كه از طريق آزمايش خون ساده‌ انجام مي‌پذيرد، موفق به تعيين رابطه پدر - فرزندي جنين هشت هفته‌‌اي شدند.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در روش هاي متداول براي تعيين رابطه پدر/ مادر - فرزند، آزمايش DNA بر روي فرزند و پدر يا مادر فرضي انجام مي‌شود و در صورتي كه كودك هنوز بدنيا نيامده باشد، ‌از جنين نمونه گيري شده و نمونه جنيني با نمونه پدر فرضي مورد مقايسه قرار مي‌گيرد.
نمونه برداري از جنين از طريق آمينوسنتز يا نمونه برداري از پرزهاي جفتي (chorionic villus) انجام مي‌شود كه هر دو نيازمند برداشتن مايع آمنيوتيك يا بافت از جفت است.
اين دو روش بسيار پر هزينه و تهاجمي هستند و در برخي موارد مي تواند منجر به سقط جنين شود. از اين شيوه براي بررسي مشكلات كروموزومي يا ساير اختلالات جنين استفاده مي شود و بدليل هزينه هاي بالا كمتر براي تعيين رابطه پدر / مادر - فرزند مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
در شيوه ابداعي محققان شركت Ravgen‌ مي‌توان از طريق يك روش غير تهاجمي و با انجام يك آزمايش خون ساده در هفته هشتم يا نهم بارداري، رابطه پدر- فرزندي را تعيين كرد.
در اين شيوه با استفاده از يك نمونه خون ساده از مادر كه حاوي قطعات DNA جنين است، مي توان جنسيت و صفات پدري را مشخص كرد.
نتيجه اين تحقيق در مجله New England Journal of Medicine‌ منتشر شده است.
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
هوش شگفت‌انگیز حیوانات/ از توانایی همدلی فیلها تا خودشناسی دلفینها

هوش شگفت‌انگیز حیوانات/ از توانایی همدلی فیلها تا خودشناسی دلفینها

هوش شگفت‌انگیز حیوانات/ از توانایی همدلی فیلها تا خودشناسی دلفینها
برخلاف بسیاری از تصورات تنها پستانداران دوپا که به انسان شبیه هستند از هوش سرشار برخوردار نیستند، بلکه این هوش شگفت میان دلفینها، سگها و فیلها نیز به طرز شگفت انگیزی مشاهده شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، مغز دلفینها از ارتباطهای کاملا متفاوتی نسبت به پستانداران برخوردار است که این تفاوت در نئوکورتکس (Neocortex) مغز آنها که مرکز کارکردهای عالی چون استدلال کردن و تفکر هوشیارانه تر بوده چشمگیر تر است.
وقتی صحبت از رفتار اجتماعی و ارتباطات به میان می آید برخی از محققان اظهار می دارند که دلفینها چون شامپانزه ها و میمونها به انسان نزدیک هستند و حتی شاید نزدیک تر از آنها باشند.
براساس گزارش آسوشیتدپرس، لوری مارینو عصب شناس دانشگاه اموری که در تحقیقات دلفینها تخصص دارد اظهار داشت: دلفینها می توانند مفاهیم انتزاعی را درک کنند. آنها می توانند هرکاری که شامپانزه ها و بابونها توانایی انجام آن را دارند، انجام دهند. حقیقت این است که آنها بسیار با ما متفاوت هستند و از سوی دیگر بسیار به ما شباهت دارند.
در سالهای اخیر محققان حیوانات دریافتند که فرآیندهای تفکر در حیوانات به این مسئله که آنها چقدر شبیه انسان هستند هیچ ارتباطی ندارد و نمی توان استدلال کرد که این هوش تنها مختص به پستانداران است.
براساس اظهارات مغز دلفینها به نظر می رسد که هیچ شباهتی به انسان نداشته باشد اما هرچه بیشتر درباره آنها می آموزیم بیشتر پی می بریم که آنها از ظرفیت و ویژگیهایی برخوردارند که ما تنها آنها را به انسانها نسبت می دهیم.
دلفینها به عنوان پستانداران دریایی خود را در آینه تشخیص می دهند و حسی از هویت اجتماعی دارند، آنها نه تنها می دانند که چه کسی هستند بلکه حسی از کیستی، کجایی و چیستی گروه خود دارند. آنها سلامتی و احساسات سایر دلفینها را درک کرده و با آنها ارتباط برقرار می کنند، درست مثل اینکه به صورت آنلاین بایکدیگر ارتباط برقرار کرده و از حال هم باخبر شده اند.
برایان هیر محقق دانشگاه دوک که درباره بابونها مطالعه کرده است، گفت: هوش حیوانات کارکرد خطی ندارد، من آن را به مثابه یک جعبه ابزار در نظر می گیرم، برخی از گونه ها در ابزار خود دارای چکشهای شگفت انگیزی هستند و برخی پیچ گوشتی های بهتری دارند.
براساس اظهارات هیرکه کتاب اخیر خود را با عنوان " نبوغ سگها به زودی به بازار عرضه می کند، سگها از ابزار اولیه مشاهده انسانها و توانایی برای ارتباط برقرار کردن برخوردارند. برای مثال سگها اشاره انسان را به خوبی دنبال می کنند و می فهمند که این اشاره با پا صورت می گیرد یا دست. اما شامپانزه فاقد این توانایی است.
پس از بررسی این حیوانات نوبت فیلها می رسد که هوش سرشار آنها نیز بسیاری از محققان را شگفت زده کرده است.
براساس اظهارات جاش پلاتنیک رئیس تحقیقات فیلها در بنیاد فیلهای آسیایی مثلث طلایی تایلند، فیلها از توانایی همدردی ، کمک به یکدیگر و کارکردن با یکدیگر برخوردارند. در یک بازی کلاسیک که نیازمند همکاری است و دو حیوان باید دو سر طناب را در یک زمان بکشند، فیلها سریع تر از شامپانزه ها آن را آموخته و اجرایی کردند.
فیلها حتی در همدلی کردن و عملیات نجات حتی بهتر از میمونها عمل می کنند. در حیات وحش دیده شده که فیلها همه چیز را متوقف می کنند تا فیلی را نجات دهند که در گودال اسیر شده است.
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
بخش خبری بنیاد نشنال جئوگرافیک گزارش میدهد که گروهی از پژوهشگران دانشگاه “رن” در کشور فرانسه که مشغول آزمایش بر روی عنکبوت ها بودند متوجه شدند که گونه خاصی از این جانور به طرز عجیبی پس از مرگ دوباره به زندگی باز میگردد.این دانشمندان برای انجام یک کار پژوهشی بر روی عنکبوت ها، ۳۶۰ عدد عنکبوت ماده از سه گونه ی مختلف را گرد آورده بودند تا میزان تاب آوری این سه گونه را در برابر غرق شدن زیر آب بسنجند.

این مجموعه متشکل از سه نوع از گونه عنکبوت گرگی، دو نوع از گونه عنکبوت نمکزار و یک نوع نیز گونه عنکبوت گرگی جنگلی بودند.

پژوهشگران این عنکبوت ها را برای مدت طولانی در ظرف آب شور بدون امکان دسترسی به سطح قرار دادند و تنها هر دو ساعت، به کمک یک برس به آنها ضربه خفیفی وارد آوردند تا از واکنش آنها اطلاع حاصل نمایند.
همانگونه که انتظار میرفت، گونه ی عنکبوت گرگی جنگلی با نام علمی Pardosa lugubris زودتر از سایرین جان خود را از دست داد. این عنکبوت پس از گذشت ۲۴ ساعت، دیگر هیچ واکنشی نسبت به تکانه ها نشان نداد.

عنکبوت نمکزار چندین ساعت بیشتر دوام آورد. اما این عنکبوت نیز که در متون علمی با نام Pardosa purbeckensis شناخته میشود پس از ۲۸ ساعت تلف شد.

مقاوم ترین گونه این عنکبوت ها در برابر غرق شدن گونه ای با نام علمی Arctosa fulvolineata بود. این عنکبوت به طور میانگین بیش از ۳۶ ساعت در زیر آب تاب آورد و به تکانه ها واکنش نشان داد، اما این گونه ی مقاوم نیز در نهایت زیر آب شور و تحت تاثیر فقدان اکسیژن جان داد.

دانشمندان پس از اطمینان از فقدان هرگونه واکنش نشانگر وجود حیات در تمامی نمونه های آزمودنی، آنها را از آب خارج کرده و به قصد وزن کردن در محلی قرار دادند تا آب آغشته به بدن آنها خشک شود. در این زمان بود که رویداد شگفت انگیز رخ داد!با گذشت زمانی نزدیک به دو ساعت، عنکبوت هایی که به باور دانشمندان در عالم مردگان سیر میکردند، یکایک به زندگی بازگشته و بر روی ۸ پای خود برخواستند!

پروفسور “ژولین پتیون” ضمن بیان اینکه برای نخستین بار است که با پدیده ی ورود به کُمای اختیاری در میان بندپایان در هنگام غرق شدگی مواجه میشویم ادامه میدهد: “این پدیده البته پیشتر در جانوران دیگری مشاهده شده بود و در جهان این گونه از جانوران بی سابقه نیست”.

این عنکبوت شناس در توجیه این پدیده ی شگفت انگیز چنین توضیح میدهد: “این عنکبوت ها در مواقعی که برای مدت طولانی زیر آب قرار گرفته و به اکسیژن دسترسی نداشته باشد، به طور موقت بدن خود را در حالت کُما قرار میدهد تا تنها اعضای کلیدی بدنشان از اکسیژن و انرژی باقی مانده استفاده نمایند”. این پژوهشگر این واکنش شگفت بدن عنکبوت ها را، عکس العملی در برابر سیلاب های طبیعی میداند که بعضن سبب میشوند که عنکبوت ها به حکم اجبار چند ساعتی را در زیر آب بگذرانند.

پروفسور پتیون در انتها ضمن اظهار شگفتی مجدد از حاصل مشاهداتش می افزاید: “ما واقعا گمان نمیبردیم که عنکبوت ها هم بتوانند وارد کُما شوند. این پدیده براستی ما را غافلگیر کرد”.



منبع:www.shadine.ir

برگرفته از انجمن زیست شناسان ایران
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
پژوهشگران کشور با تولید نوعی زنبور توانستند 2 آفت کرم ساقه خوار و برگ خوار را بدون نیاز به سموم شیمیایی در مزارع برنج، ذرت، سویا، پنبه و بادمجان از بین ببرند این نوع زنبور قبل از تولید به مزارع منتقل می شود.
مهندس علی بهارلو- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برخی آفات ساقه خوار و برگ خوار در مزارع، افزود: در طبیعت پروانه های بسیاری وجود دارند که در صورت بی توجهی به آنها، خسارات زیادی را در مزارع بر جای می گذارند.

وی ادامه داد: این پروانه ها پس از جفتگیری در سطح مزارع شروع به تخم ریزی در زیر و روی برگها می کنند. این تخمها پس از 7 روز تبدیل به کرم می شوند و از برگها تغذیه کرده و یا وارد ساقه گیاهان مزارع می شوند و تبدیل به کرم ساقه خوار می شوند.

بهارلو با اشاره به روشهای مبارزه با این آفت خاطر نشان کرد: برای مبارزه با کرم برگ خوار و ساقه خوار از روشهای مختلفی چون استفاده از سموم شیمیایی استفاده می شود که این روش علاوه بر باقی ماندن سموم در محصولات زراعی موجب آلودگیهای زیست محیطی نیز می شود.

مجری طرح از اجرای طرح تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و یادآور شد: در این تحقیق به منظور مبارزه بیولوژیکی با این دو آفت مزارع اقدام به تولید نوعی زنبور به نام زنبور "تریکوگراما" شد. این زنبور یکی از حشرات ریز است که قادر به از بین بردن کرم برگ خوار و کرم ساقه خوار است.

بهارلو به بیان نحوه تولید این عامل بیولوژیکی پرداخت و اظهار داشت: در این تحقیق با استفاده از تخم پروانه بید اقدام به تولید زنبور تریکوگراما شد به این ترتیب که این پروانه های بید را در انسکتاریوم (محل پرورش حشرات) به صورت انبوه تولید کردیم سپس این تخم ها را در اتاقکهای مخصوص پرورش زنبور تریکوگراما، در اختیار این زنبور قرار دادیم.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، اضافه کرد: زنبور تریکو گراما تخم خود را در داخل تخم پروانه بید وارد کرد به این ترتیب به جای اینکه از یک تخم پروانه یک کرم خارج شود، با این روش پس از 8 تا 10 روز یک زنبور تریکوگراما تولید شد که می تواند با آفات مزارع به صورت بیولوژیکی مبارزه کند.

وی با تاکید بر اینکه قبل از متولد شدن زنبور از تخم پروانه، تخمها به مزارع منتقل می شوند، ادامه داد: پروانه های متولد شده برای حفظ تداوم نسل خود پس از جفتگیری برای تخم ریزی پرواز کرده و به جستجوی تخم پروانه می پردازد که با یافتن آن تخم ریزی را در تخم پروانه آغاز می کند.
زنبور تریکوگراما با تخم زیری در تخم پروانه کرمهای ساقه خوار و برگ خوار مانع از رشد آنها در مزارع می شود
بهارلو به مزایای تکثیر زنبور تریکوگراما در مزارع اشاره کرد و گفت: این نوع زنبورها می توانند بر علیه تخم آفات ساقه خوار و برگ خوار گیاهانی چون برنج، ذرت، سویا، پنبه و بادمجان اقدام و مزارع را از به کار بردن سموم شیمیایی بی نیاز کند.

این محقق کاهش آلاینده های زیست محیطی را از دیگر مزایای به کاربردن این نوع زنبور در مزارع نام برد و افزود: علاوه بر آن محصولات تولید شده با استفاده از این روش موجب ارتقای سلامت جامعه می شود چراکه در این محصولات زراعی باقیمانده سموم شیمیایی به حداقل رسیده است.
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصاویری از تولد نخستین پاندا در ژاپن طی دو دهه اخیر
باغ وحش یئنو در ژاپن برای اولین بار پس از 24 سال طی یک موفقیت نادر در برنامه پرورش پانداهای در اسارت شاهد تولد یک پاندا بود.
به گزارش خبرگزاری مهر، این بچه پاندا تازه متولد شده که نخستین پاندای باغ وحش یئنو طی 24 سال گذشته بوده که به صورت طبیعی در اسارت متولد شده هنوز نام گذاری نشده است.
یک مقام مسئول در این باغ وحش اظهار داشت: این بچه پاندا حدود ظهر روز پنجشنبه متولد شد اما ما جزئیات بیشتری در دست نداریم چرا که متصدیان باغ وحش درحال نگاهداری از آن هستند.
این باغ وحش از اوایل هفته گذشته بازدید عمومی را معلق کردند چرا که پاندا ماده که نام وی " شین شین " است از صدا و نور و عصبی شده بود.
"شین شین" و همسرش "ری ری" اواخر ماه مارس جفت گیری کرده و پس از دو هفته سطح هورمونهای شین شین، از بین رفت اشتهای وی نخستین علائم باردار بودن آن را به مسئولان باغ وحش گوشزد کرد.
این زوج پاندایی سال گذشته به طور موقت از چین به ژاپن منتقل شده اند، کلان شهر توکیو سالانه هزینه یک میلیون دلاری را به چین بابت این پانداها پرداخت می کند.
در ژاپن به طور کلی 16 پاندا متولد شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین با ابراز مسرت از این خبر اظهار داشت: پانداها پیام آوران دوستی هستند و ما امیدواریم که رابطه میان چین و ژاپن پس از متولد شدن این پاندا ارتقا یابد.
پانداها بیشتر در نواحی مرکزی و جنوب غربی چین زندگی می‌کند. این حیوان هرچند در راسته زیستی گوشتخوارسانان قرار دارد اما 99 درصد رژیم غذایی آن را گیاه بامبو تشکیل می‌دهد. پانداهایی که در اسارت نگهداری می‌شوند غذاهایی مانند عسل، تخم پرندگان، ماهی، مرکبات، موز، برگ گیاهان و سیب زمینی را هم مصرف می‌کنند.
پاندا امروزه فقط در چند کوهستان مرکزی چین عمدتا در ایالت سیچوآن و در حد کمتری در شاآن‌شی و گانسو زندگی می‌کنند. پانداها زمانی در نواحی کم‌ارتفاع‌تر هم زندگی می‌کردند اما با پیشرفت زمین‌های زراعی و همزمان از بین رفتن جنگل‌ها و برخی از عوامل دیگر پانداها به مناطق مرتفع پناه آوردند.
نسل این جانور به شدت در معرض تهدید است. بر اساس گزارش‌ها 239 پاندا در چین در باغ وحش و 27 پاندا نیز در باغ وحش‌های بیرون از چین می‌زیند. همچنین تخمین زده می‌شود حدوداً 1590 پاندا در طبیعت زندگی می‌کنند اما یک مطالعه بر اساس تحلیل‌های ژنتیکی تخمین زده که بین 2 هزار تا 3 هزار پاندا می‌تواند در طبیعت وجود داشته باشد و گزارش‌هایی نیز نشان می‌دهند که پانداهای موجود در طبیعت در حال ازدیاد هستند. اما اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست اعتقاد دارد این گزارشها برای بیرون آوردن نام پاندا از جانوران در معرض خطر انقراض کافی نیست.
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=3]تلاش برای ثبات سن مغز : راز زنبورهایی که جوان می شوند[/h]

طبق آخرین نتایج محققان دانشگاه آریزونا، مغز زنبورهای مسنتری که وظایف زنبورهای جوان را انجام می‌دهند رو به جوانی می‌گراید. در آزمایشی که انجام شد دانشمندان همه زنبورهای پرستار را از کندو خارج کرده و فقط لاروها و ملکه را نگه داشتند و زنبورهای کارگر وقتی به کندو برگشتند از لاروها نگهداری کردند. تعدادی از زنبورهای کارگر به جمع آوری غذا پرداخته و بقیه از لاروها پرستاری کردند. پس از گذشت ده روز، نیمی از زنبورهای مسنی که به نگهداری از لاروها پرداخته بودند پیشرفت قابل توجهی نشان داده و چیزهای جدیدی یاد گرفته بودند.
این تحقیقات نشان می‌دهد نگه داشتن زنبورهای کارگر درون کندو و واداشتن آنها به انجام فعالیت‌های اجتماعی ساختار مولکولی ذهن آن‌ها را تغییر می‌دهد. گرو آمدام سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌گوید بر اساس تحقیقاتی که قبلا انجام شده بود ما می‌دانستیم حضور زنبورها درون کندو و نگهداری از لارو ذهن آن‌ها را فعال و قدرتمند نگه می‌دارد. اما وقتی همان زنبورها برای تهیه غذا از کندو بیرون رفته و این کار را به صورت مستمر انجام می‌دهند پیر می‌شوند. پس از دو هفته موهای بدنشان از بین رفته و مغزشان غیر فعال می‌شود. برای ما این سوال به وجود آمد که اگر همان زنبورها را دوباره به کندو برگردانده و مسئولیت نگهداری از لاروها را به آن‌ها بسپاریم چه اتفاقی خواهد افتاد. تحقیقات تکمیلی محققان نشان داد در مغز زنبورهای مسن که از لارو پرستاری کرده بودند پروتئینی یافت شده که می‌تواند از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری کند. همچنین پروتئین دیگری کشف شده که از آسیب دیدن پروتئین‌ها و بافت‌های بدن در برابر استرس جلوگیری می‌کند
. محققان در جستجوی دارویی هستند که بتواند سن مغز را ثابت نگه داشته و از افت عملکرد آن با افزایش سن بکاهد. اما حدود سی سال زمان لازم است تا تحقیقات به نتیجه قطعی برسد. آمدام در گفتگو با phys.org گفت: قطعا فعالیت اجتماعی زنبورها در جوان شدن ذهنشان بی تاثیر نبوده است. ما باید برای جوان ماندن ارتباط اجتماعی مان را افزایش دهیم. از آن جا که این پروتئین‌ها در بدن انسان هم وجود دارد قطعا مشاهدات ما در نتیجه واکنش پروتئین‌ها به تجربیات خاص اجتماعی است. وی ادامه داد برای اینکه در این مورد به نتیجه قطعی برسیم لازم است این تحقیقات را روی پستاندارانی چون موش‌ها هم انجام دهیم.
منبع:گزيده اخبار علمي(برگرفته از سایت زیست شناسان)
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
رفاقت ميمون‌ها

رفاقت ميمون‌ها



جام جم آنلاين: مطالعات اخير دانشمندان روي بابون‌ها كه نوعي ميمون دم‌كوتاه است، نشان داد اين ميمون‌ها رفتارهاي اجتماعي بسيار شبيه انسان‌ها دارند و روابط دوستانه حاكم بر آنها مشابه بخشي از رفتارهاي انساني در جامعه امروز است.

برخي دانشمندان معتقدند روابط اجتماعي دوستانه و صميمي حاكم بر جمعيت ميمون‌ها پشتوانه محكمي براي بقاي آنها و كاهش فشارهاي زندگي در طبيعت است، در اين ميان رفتار‌ ميمون‌هاي ماده همواره نسبت به ميمون‌هاي نر قابل تامل بوده است.
ميمون‌هاي ماده در مقابل روحيه رقابت‌جويانه ميمون‌هاي نر در تلاش هستند كه به روابط دوستانه خود استحكام ببخشند، يكديگر را تيمار كنند و دايره ارتباطات خود را حتي با آن دسته از ميمون‌هايي كه ارتباط ندارند، گسترش دهند.
ميمون‌ها اگرچه براي برقراري روابط دوستانه خود با يكديگر تلفني صحبت نمي‌كنند، به سينما نمي‌روند يا همديگر را در مكان‌هايي مانند كلاس درس ملاقات نمي‌كنند، اما همواره دوستاني دارند كه براي كمك و همدلي آماده‌اند و مي‌توانند به آنها تكيه كنند.
همچنين آنها از انگشتان بلند و دندان‌هايشان براي تميز كردن گرد و خاك و حشرات روي پوست يكديگر استفاده مي‌كنند.
براساس تحقيقات يك بيولوژيست از دانشگاه نيويورك، چنين رفتار‌ها و آدابي براي تميز كردن يكديگر مانند نوازش كردن و در آغوش گرفتن از روي محبت است، آنها سخاوتمندانه براي يكديگر وقت مي‌گذارند و روابط دوستانه خود را حفظ مي‌كنند.
به اين ترتيب ميمون‌ها با جوريدن (جستجو کردن ) يكديگر در طول شبانه‌روز باعث تميز شدن بدن همنوعان خود مي‌شوند و براي نجات يكديگر در مواقع درگيري به كمك ديگران مي‌شتابند.
جالب است كه رفتار جوريدن علاوه بر تميز كردن و يافتن حشراتي مانند شپش و انگل نوعي ماساژ نيز براي كسب آرامش محسوب مي‌شود.
از اين‌رو آنها زماني را كه مي‌توانند به استراحت بگذرانند، صرف جوريدن همنوع خود مي‌كنند و در طول روز اين رفتار چندين بار تكرار مي‌شود.
بررسي‌ها نشان داد، تميز كردن يكديگر خود حاكي از نوعي رابطه دوستانه به شمار مي‌رود. آنها اغلب قسمت‌هايي از بدن حيوان ديگر را تميز مي‌كنند كه او خود مي‌توانست آن را انجام دهد.
از سوي ديگر همواره فرض دانشمندان بر اين بود كه اين رابطه بيشتر ميان حيواناتي غالب است كه با يكديگر ارتباط و وابستگي دارند و اين فرهنگ رفتاري ميان ديگر گروه‌ها براي بلندمدت پايدار نيست، اما مطالعه روي اين نوع از ميمون‌ها نشان داد اين رفتار اجتماعي بسيار گسترده‌تر از محدوده افراد آشنا و گروه بستگان است.
همچنين تحقيقات دانشمندان نشان داد ميمون‌هاي ماده تجربيات خوب خود را با يكديگر به اشتراك مي‌گذارند و مادر و دختر داراي پيوندهاي بسيار قوي عاطفي با يكديگر هستند. همچنين به شكل شگفت‌انگيزي خواهران و ديگر خويشاوندان زن نيز مراقب يكديگر هستند و به ديگر بستگان كمك مي‌كنند.
دانشمندان ديگر مستندات مشابهي را براي اسب‌ها‌ و شامپانزه‌ها به دست آورده‌اند. آنها معتقدند، انگيزه بشر براي ايجاد رابطه دوستانه نزديك و درازمدت ناشي از تجربه‌اي است كه به طور غريزي در طول تاريخ طولاني تكامل طبيعي خود به دست آورده است.
آنها تلاش مي‌كنند با مطالعه چگونگي رابطه دوستي بين حيوانات نسبت به رابطه ميان انسان‌ها آشنايي بيشتري پيدا كنند.
Science News - حميده سادات هاشمي
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
توليد داروي جديد ايدز از اسفنج دريايي

توليد داروي جديد ايدز از اسفنج دريايي

يافته‌هاي جديد محققان مؤسسه تحقيقاتي اسكريپس نشان مي‌دهد، يك تركيب طبيعي بدست آمده از اسفنج دريايي مي‌تواند ويروس انساني نقص سيستم ايمني را در سلول‌هاي آلوده نابود كند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين تركيب جديد مي‌تواند كلاس جديدي از داروهاي ضد ويروس اچ آي وي با ظرفيت سركوب تكثير ويروس در سلول هاي حاد و مزمن آلوده ايجاد كند.

روش درماني شامل استفاده از برخي داروهاي ضد رترو ويروس، درمان ضد رترو ويروس بسيار فعال (HAART)‌ و شامل كاهش روند گسترش بيماري است.

«سوزانا والنتين» سرپرست تيم تحقيقاتي اسكريپس خاطرنشان مي‌كند: مخازن ويروس اچ آي وي با روش‌هاي درماني فعلي بطور كلي از بين نمي روند، اما تركيب جديد مي‌تواند روند تكثير سلول‌هاي آلوده را بطور كلي متوقف كند.

در اين مطالعه از تركيب موسوم به Cortistatin A استفاده شده است. اين محصول طبيعي سال 2006 از اسفنج دريايي Coricium توسط تيم محققان شيمي موسسه اسكريپس سنتز و توليد شد.

محققان اين مركز در مطالعه جديد خود از نسخه سنتز شده تركيب didehydro-Cortistatin A استفاده كردند تا اثر آن را بر روي دو گونه ويروس اچ آي وي مورد بررسي قرار دهند.

درحالي كه تركيبات ضد رترو ويروس تنها توانايي مهار عفونت جديد را دارند، تركيب didehydro-Cortistatin A در عين كاهش روند تكثير در سلول‌هاي آلوده، انتقال سلول به سلول را نيز محدود مي‌كند.

توانايي اين تركيب در مهار روند توليد و تكثير ويروس 99.7 درصد گزارش شده است؛ همچنين اين مهار كننده جديد با دارا بودن ساختار دارو مانند در غلظت هاي پايين نيز موثر است.

دو گونه ويروس اچ آي وي شامل سويه HIV-1‌ به عنوان رايج ترين شكل ويروس و سويه HIV-2‌ بيشتر در غرب آفريقا و در بخش هايي از اروپا، ديده مي‌شود.

نتايج اين پژوهش در مجله Cell Host and Microbe منتشر شده است.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
توليد عروس دريايي آزمايشگاهي با قلب موش، چشم‌اندازي تازه در مهار امراض قلبي

توليد عروس دريايي آزمايشگاهي با قلب موش، چشم‌اندازي تازه در مهار امراض قلبي

دانشمندان موسسه فناوري كاليفرنيا و دانشگاه هاروارد دست به ساخت يك عروس دريايي مصنوعي با استفاده از قلب موش و پليمر زده‌اند كه اميد مي‌رود بتواند چهره ضربان ساز قلب را براي هميشه تغيير دهد.


به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، به گفته محققان اين موجود كه از سيليكون و بافت قلبي موش ايجاد شده، مي‌تواند براي كمك به ساخت يك نسل جديد از ضربان‌سازهاي زيستي بي‌نياز به علائم الكتريكي مورد استفاده قرار بگيرد.


اين عروس دريايي موسوم به medusoid پس از بررسي انقباضات عضلانی سریع كه حيوانات را در آب به جلو مي‌رانند، ايجاد شد.


آنها اين موجود را درون يك مخزن آب شور مشابه شرايط اقيانوس قرار دادند كه از يك جريان الكتريكي برخوردار بوده و براي ايجاد حركات هماهنگ شبيه به يك عروس دريايي واقعي استفاده مي‌شد.


به گفته دانشمندان، با كار بيشتر اين نمونه مصنوعي مي‌تواند مانند قلب انسان، خود به توليد ضربان بپردازد.


آنها افزودند كه مي‌توان از اين عروس دريايي براي توليد ضربان‌سازهاي بدون نياز به علائم الكتريكي يا حتي مهندسي اندام جديد پس از سكته قلبي استفاده كرد.


كوين كيت پاركر، استاد مهندسي زيستي و فيزيك كاربردي دانشگاه هاروارد در توضيح دليل ساخت اين موجود مصنوعي اظهار كرد اين تحقيقات را به دليل كمبود درك دانشمندان از كاركرد پمپاژ عضلات آغاز كرده است.


پاركر افزود: من كار بر روي موجودات دريايي را آغاز كردم كه براي زندگي كردن به پمپاژ مي‌پردازند. سپس متوجه يك عروس دريايي در آكواريوم نيوانگلند شدم و به سرعت شباهتها و تفاوتهايي ميان پمپاژ اين موجود با قلب انسان را شناسايي كردم.


Medusoid كه از هشت بازوي دوک وار برخوردار است، از يك ماده ژله مانند با الگوي مولكولهاي پروتئيني در يك عروس دريايي واقعي چاپ شده در بالاي آن ايجاد شده است. بافت موش نيز كه با يك جريان الكتريكي حتي پس از جداسازي از قلب قابل تحريك براي ايجاد ضربان بوده، در اين پژوهش گنجانده شده است.


به گفته دانشمندان اين پژوهش يك نگاه كوتاه به آينده مهندسي مجدد كل موجودات براي ارتقاي فناوري پزشكي است.


بيماري‌هاي قلبي يكي از بزرگترين عوامل مرگ و مير در جهان محسوب مي‌شوند. ضربان‌سازها كه عموما بين شش تا 10 سال عمر مي‌كنند، به ارسال علائم الكتريكي به قلب براي تحريك آن براي انقباض مي‌پردازند. اين امر منجر به ايجاد يك ضربان شده و پمپاژ خون را در بدن مداوم نگه مي‌دارد.


تصور مي‌شود كه عروس دريايي قديمي‌ترين حيوانات چند اندامي در جهان بوده كه احتمالا از 500 ميليون سال قبل بر روي زمين حضور داشته‌اند و طول عمر آنها از چند ساعت تا چند ماه متغير است.


نتايج اين پژوهش در مجله نيچر نانوتكنولوژي منتشر شده است.
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
كشف گونه‌ عجيب كرم كوچك با 60 چشم

كشف گونه‌ عجيب كرم كوچك با 60 چشم

دانشمندان موفق به كشف يكي از عجيبترين موجودات جهان شده‌اند كه گونه جديدي از كرم پهن با 60 چشم است.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين موجود جالب از 60 چشم برخوردار است كه همه آنها در بدني به طول تنها 12 ميليمتر قرار گرفته‌اند.
اين كرم 12 ميليمتري توسط برايان اورشان، مديراجرايي بنياد حيات‌وحش بدفوردشاير، كمبريج‌شاير و نورث‌همپتون‌شاير در علفزارهاي نزديك كمبريج كشف شده است.
تصور مي‌شود كه اين بي‌مهره عجيب از نسل كرمهاي استراليايي است اما همچنين نسبت نزديكي با گونه كشف شده در ايرلند شمالي موسوم به Kontikia Andersoni دارد.
دكتر هيو جونز اين كرم را يك گونه كاملا جديد و ناشناخته خوانده است.
جونز كه دانشيار علمي موزه تاريخ طبيعي است، اظهار كرده كه ديگر نمونه‌هاي كرم مشابه به اين گونه را در هلند ديده است و مشاهده آن در انگليس را بسيار نامعمول خواند.
كرم پهن 60 چشم​



 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
گونه جدیدی از عنکبوت در آمریکا شناسایی شد
غارنوردان یک خانواده جدید از عنکبوتها را در کوه‌های سیسکییو در جنوب اورگان آمریکا کشف کرده‌اند و دانشمندان به علت پاهای جلوی ترسناک آنها را به Trogloraptor (سارق غار ) نامگذاری کرده‌اند.
به گزارش خبرگزای مهر، این غارنوردان آماتور نمونه های این عنکبوتها را به آکادمی علوم کالیفرنیا در سان فرانسیسکو ارسال کردند که دارای بزرگترین مجموعه عنکبوتهای ساحل غربی آمریکا است.
حشره شناسان اظهار داشتند که این عنکبوت که رنگ آن به قهوه ای مایل به سرخ بوده و اندازه آن در حد یک سکه است طوری رشد داشته که دارای خانواده خاص خود است.
این عنکبوت نخستین خانواده عنکبوتی است که از دهه 1870 در آمریکای شمالی کشف شده است.
چارلز گریسورلد متصدی بخش جانوران بندپا در این آکادمی اظهار داشت: مدتها طول کشید تا توانستیم بفهیم این عنکبوت به هیچ کدام از عنکبوتهایی که تاکنون کشف شده شباهت ندارد، ما از کالبدشکافی و آزمایش DNA استفاده کردیم تا جایگاه تکاملی این عنکبوت را شناسایی کنیم و سپس به مشورت با سایر کارشناسان در سراسر جهان پرداختیم. آنها نیز با ما در این نظر که این عنکبوت برای علم کاملا جدید است هم عقیده بودند.
شرح این اکتشاف در مجله زوو کیز منتشر شده است.
جاناتان کادینگتون متصدی بخش بندپایان در موسسه اسمیتسونیان و معاون مدیر بخش علم در موزه ملی تاریخ طبیعی با تأکید بر اینکه این عنکبوتها متعلق به خانواده ای است که تاکنون مشاهده نشده اظهار داشت: کشف این عنکبوت یک رویداد مهم است.
نورمن پلاتنیک متصدی بازنشسته بخش عنکبوتها در موزه تاریخ طبیعی اظهار داشت که این کشف به قدری برای دانشمندان عنکبوت شناس هیجان برانگیز است که کشف یک دایناسور می تواند برای دیرین شناسان هیجان انگیز باشد.
وی افزود: این عنکبوتها متعلق به یکی از گروه های اولیه عنکبوتهای حقیقی هستند و از نیروی بالقوه ای برخوردار است که بسیاری از اندیشه های کنونی ما را درباره تکامل اولیه عنکبوتها تغییر بدهد اما وجود این عنکبوت بهتر از فسیل آن است، چرا که ما می توانیم کل اورگانیسم آن را همراه با رفتارها و فیزیولوژی آن مطالعه کنیم و نه این که صرفا این ابعاد را از روی فسیلها حدس بزنیم.
کودینگتون اظهار داشت: غارها محلی برای نگاهداری گونه های اولیه نسبت به تکامل هستند، چرا که غارها پناهگاهی در مقابل تغییرات جوی و سایر تغییرات هستند.
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
شامپانزه‌ای كه حرف می‌زند

شامپانزه‌ای كه حرف می‌زند

[h=2]تهران- یك گونه خاص و نادر از میمون‌ها توانسته است با استفاده از كامپیوتر با انسان‌ها سخن بگوید.[/h]
به گزارش 'نیچر'، این 'بونوبو'ی دوساله به نام 'تاكو' با استفاده از یك تبلت و نرم‌فزار خاص می‌تواند با انسان‌ها صحبت كند. این موجود باهوش با استفاده از نرم‌افزار خاصی كه برای او طراحی شده است، توانسته واژه‌نامه‌ای شامل چندین هزار كلمه ایجاد كند.
نكته جالب این است كه تاكو می‌تواند این واژگان را به دنبال هم ردیف كرده و جملات و سوالات ساده‌ای را بیان كند. او با استفاده از این ابزار حتی می‌تواند لطیفه تعریف كند و با انسان‌ها سخن بگوید.
چنین استعدادی برای یك كودك انسان عجیب نیست، اما تاكو یك بونوبو است.
با وجود این كه بونوبوها شباهت زیادی به شامپانزه‌ها دارند، دارای خصوصیات فیزیكی و رفتاری متفاوت بوده و نژاد دیگری از پستانداران محسوب می شوند.
این موجودات اجتماعی‌تر از شامپانزه‌ها هستند و به نظر می‌رسد توانایی زیادی برای سازگاری با زبان انسان‌ها دارند. بونوبوهای باهوش تنها در جمهوری كنگو زندگی می‌كنند و جمعیت كل آن‌ها چیزی بین 10 تا 50 هزار راس است.
نتایج این تحقیقات تاثیر بسیاری بر شناخت نحوه توسعه اجتماعات و زندگی موجودات اولیه و همچنین شناسایی مبدا فرهنگ، زبان، ابزار و هوش در انسان‌ها سایر گونه‌های هوشمند روی زمین برجای خواهد گذاشت.

 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشف یک گونه موش کم دندان/ تغذیه از طریق کرمهای نرم خاکی
یک گونه جدید موش که به موش کم دندان نامگذاری شده است و از کرمهای خاکی نرم تغذیه می کند، کشف شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، گونه جدید موش بی دندان که Paucidentomys vermidax نامگذاری شده، نوعی موش است که در جزیره سولاوسی اندونزی زندگی می کند و نخستین موش فاقد دندانی است که تاکنون شناسایی شده است.
این موش فاقد دندانهای آسیا است و تنها دارای دندانهای پیشین است.
جیکوب اسلستین از دانشگاه مک مستر و همکارانش اشاره کردند که سایر انواع موشهای شناخته شده که تعداد آنها به 23 هزار گونه می رسند دارای دندانهای متعددی هستند. این حیوانات نیاز به خرد کردن تمام چیزهایی دارند که یک موش می خورد، چون دانه ها، سبزیجات و سایر حیوانات کوچک.
براساس باور دانشمندان، این موش بی دندان یا کم دندان نشان دهنده روند تکاملی گونه ها در شرایط مختلف است
اما نوع رژیم غذایی این موش نشان می دهد که چرا دندان ندارد و به دندان هم نیازی ندارد.
اسلستین و گروه وی در مقاله ارائه شده نوشته اند که به علت شکل منحصر به فرد دندانهای پیشین این موش نمی تواند بجود و به نظر می رسد که صرفا از کرمهای خاکی تغذیه می کند.
این تحقیق در آخرین شماره مجله مقالات زیست شناسی منتشر شده است.
اسکلت گونه موش تازه کشف شده که نشان می دهد، این گونه تنها از دندانهای پیشین برخوردار است
نمای نزدیک از دندانهای پیشین گونه جدید موش که تنها از کرم خاکی تغذی می کند
دکتر کیوین رو از موزه ویکتوریا در استرالیا به عنوان یکی از اعضای تیم کشف اینگونه اظهار داشت: کشف این گونه نشان می دهد که گونه های مختلف جانداران وقتی با یک فرصت جدید بوم شناختی رو به رو می شوند می توانند ویژگیهای خود را در فرآیند تکامل از دست بدهند تا با شرایط جدید انطباق پیدا کنند که در این رابطه شرایط جدید وفور کرم های خاکی بوده است.
دم این گونه شبیه موش است اما بینی باریک آن شبیه گونه ای موش است که به آن shrew گفته می شود.
نام علمی درنظر گرفته شده برای این موش نیز در زبان لاتین به معنای موش کم دندانی است که از کرم تغذیه می کند.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]تصویری که بسیاری از کاربران را شوکه کرد!!
[/h]
وقتی دکتر آرتور این تصویر عجیب و غریب را بر روی صفحه فیس بوک خود منتشر کرد ، همه بینندگان از دیدن این موجود عجیب شگفت زده شدند .....

آیا این یک پرنده است؟ آیا این یک سگ است؟ نه ...

به گزارش روزگارنو، وقتی دکتر آرتور این تصویر عجیب و غریب را بر روی صفحه فیس بوک خود منتشر کرد ، همه بینندگان از دیدن این موجود عجیب شوکه شدند و فکر می کردند این عکس جعلی و یا فتوشاپ باشد اما در واقع این موجود عجیب یک پروانه واقعی بود.که به سختی می توان تشخیص داد.


این پروانه زیبا که در ونزوئلا کشف شده است هنوز نام علمی ندارد.



 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشف یک گونه سوسک درخشان در آمریکای جنوبی
براساس تحقیقات جدید یک گونه سوسک که در آمریکای جنوبی کشف شده، دارای نوعی باکتری است که موجب می‌شود درخشش عجیبی داشته باشد و تمام نقاط قهوه‌ای رنگ بدنش تبدیل به یک زرد درخشان شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، نام علمی این سوسک اهل آمریکای جنوبی Lucihormetica luckae است و تحقیقات نشان می دهد این گونه و گونه های مشابه با همان طول موجهای مشابه سوسکهای مفتولی ریشه که سم تولید می کنند می درخشند.
این درخشش که با تقلید از رنگ محیط صورت می گیرد موجب می شود که این حشره شکارچیان خود را بترساند، رنگ زرد این سوسک در واکنش به نور فلورسنت صورت گرفته است.
اما مسئله اصلی اینجا است که این شکارچیان موضوعی نیستند که این سوسک باید نسبت به آن ابراز نگرانی کند بلکه تخریب و تباهی زیستگاه آنها درحال حاضر بزرگترین تهدید برای بقای آنها است.
از دو سال پیش تا کنون، پس از فوران آتشفشانی که این سوسکها در آن زندگی می کردند هیچ گونه ای از آنها در حیات وحش مشاهده نشده است.
نتایج این تحقیقات در مجله Naturwissenschaften منتشر شده است.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
زيست‌شناسان دريافتند: جفت‌يابي پرندگان با حس بويايي!

زيست‌شناسان دريافتند: جفت‌يابي پرندگان با حس بويايي!

تحقيقات جديد زيست‌شناسان نشان مي‌دهد: برخي پرندگان از حس بويايي برخوردار بوده و جفت خود را با كمك اين حس انتخاب مي كنند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بسياري از حيوانات جفت خود را با كمك حس بويايي انتخاب مي كنند و انتخاب جفت مناسب از روي بو به داشتن فرزندان سالم با سيستم ايمني قوي كمك مي كند، چراكه بوي هر فرد منعكس كننده اطلاعات ژن هاي اختصاصي اوست.

يافتن جفت با تطابق ژني مناسب، شانس مقاومت فرزندان در برابر طيف وسيعي از حملات انگلي و بيماري ها را افزايش مي دهد.

محققان دانشگاه لوند رفتار جفت گيري پرندگان را مورد بررسي قرار داده و دريافته اند كه پرندگان نيز ترجيح مي دهند جفتي كاملا متفاوت از خود انتخاب كنند، چراكه اين اقدام باعث تقويت سيستم ايمني فرزندان آنها مي شود.

برخلاف بسياري از حيوانات، پرندگان از حس بويايي ضعيفي برخوردار هستند، اما در دنياي پرندگان استثنا هم وجود دارد.

پرنده دريايي قطب جنوب Blue petrel با كمك حس بويايي بسيار قوي مي تواند جفت و لانه خود را تنها از طريق حس بويايي بيابد و با كمك همين حس در تاريكي مطلق هوا به لانه باز گردد.

«ماريا استراند» محقق دپارتمان زيست شناسي دانشگاه لوند و سرپرست تيم تحقيقاتي، هدف از انجام اين مطالعه زا شناسايي و مقايسه ژن ها در گونه هاي مختلف پرندگان عنوان مي كند.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
دستاوردي جديد در فرايند لانه‌گزيني موفق جنين با شناسايي مسيرهاي بيان ژن

دستاوردي جديد در فرايند لانه‌گزيني موفق جنين با شناسايي مسيرهاي بيان ژن

محقق سوئدي برگزيده گروه «ژنتيك توليد مثل» سيزدهمين جشنواره بين‌المللي تحقيقاتي رويان، موفق به شناسايي مسيرهاي بيان ژن و شبكه‌هاي تنظيم آن شد كه به درك بهتر شبكه ژني مؤثر در لانه‌گزيني موفق جنين منجر مي‌شود.
دكتر «سيگنه آلمائه»، دانشجوي دوره پسادكتري دانشگاه گرانادا اسپانيا در گفت‌وگويي اختصاصي با خبرنگار علمي ايسنا اظهار كرد: لازمه لانه‌گزيني موفق جنين، آماده‌سازي مناسب آندومتر و تشكيل و نگهداري يك جنين زنده است. همچنين موفقيت لانه‌گزيني بيشتر بر اساس يك ارتباط دو طرفه بين جنين و رحم متكي است.
وي ادامه داد: در اين طرح در قالب شبكه زيستي لانه‌گزيني جنين انسان، به شناسايي مسيرهاي بيان ژن و شبكه‌هاي تنظيم آن پرداخته‌ايم.
يافته‌هاي اين تحقيق منابع اساسي را براي درك بهتر شبكه ژني موثر در لانه گزيني موفق جنين فراهم مي‌كند. اين در حالي است كه مبناي مولكولي مراحل پيش از لانه گزيني و لانه گزيني در انسان به خوبي شناخته نشده است.
آلمائه با بيان اين كه مقاله اصلي اين طرح در مجله Molecular Endocrinology سال 2012 به چاپ رسيده است، به ايسنا گفت: اين پژوهش نخستين مطالعه سيستماتيك از بر هم كنش پيچيده در شبكه مولكولي دخيل در فرايند لانه‌گزيني جنين در انسان است كه در آن از روش‌هايي مانند نمونه‌هاي جنيني و آندومتري، ايزوله كردن RNA و ميكرو آرايه‌هاي اوليگونوكلئوتيد، آناليز ميكرو آرايه، ساخت شبكه‌هاي تعاملي جنين و آندومتري، ارزيابي بيان MRNA در تعاملات شبكه و الگوريتم هايپرماژول بهره گرفته‌ايم.
وي در پايان در خصوص نحوه انجام آزمايش اين طرح نيز گفت: در اين طرح بيان ژني در جنين و آندومتر انساني بررسي و نهايتا اين داده‌ها با تعاملات پروتئين – پروتئين براي شناسايي شبكه‌هاي مولكولي درون آندومتر و جنين و تعاملات آندومتر – جنين در زمان لانه گزيني يكپارچه‌سازي شد.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک موجود زنده چند سلولی در عمق 3900 متری!!* تصویر

دانشمندان موفق به شناسایی گونه جدیدی از کرم ها -که موجودات چندسلولی هستند - در عمق 3900 متری زمین شدند.



جام علمی؛ نیچر نوشت:
گروهی از متخصصان توانستند گونه جدیدی از کرم ها را شناسایی کنند که در اعماق زمین و در جایی که پیش از این تصور می شد تنها ساکنان آن موجودات تک سلولی هستند زندگی می کنند.
این گونه جدید که "هالیسفالوبوس مفیستو" نام دارد، در عمق 3900 متری یک معدن طلای قدیمی واقع در آفریقای جنوبی کشف شده است.

این کرم عجیب در دمای 47 درجه سانتیگراد و در بین جریان های آبی شدید که بین صخره های اعماق زمین جاری هستند زندگی می کند.
به گفته دانشمندان، به دلیل کم بود اکسیژن در اعماق زیاد، تنها موجودات تک سلولی توانایی زیستن در چنین مکان هایی را دارند اما هالیسفالوبوس مفیستو تنها موجود زنده چند سلولی شناخته شده است که در عمق 3900 متری زمین زندگی می کند.

به دلیل عدم امکان دسترسی به اعماق بیشتر و دشواری های موجود در راه بررسی حیات در این مناطق، حتی در صورت وجود گونه های دیگری از موجودات چندسلولی، دانشمندان تا کنون موفق به شناخت گونه های دیگر نشده اند، با وجود این تلاش دانشمندان همچنان ادامه دارد.
112
 
آخرین ویرایش:

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نحوه پردازش اطلاعات توسط مورچه‌ها در کار گروهی

نحوه پردازش اطلاعات توسط مورچه‌ها در کار گروهی



» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 92011302160
سه‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۸



مورچه ها کارگران سخت کوشی هستند، اما مطالعات جدید نشان می‌دهد که کار گروهی کلید موفقیت این حشرات است و این نکته می تواند به الگویی برای انسان ها تبدیل شود.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان شیوه انتخاب لانه توسط مورچه های منفرد و مورچه های گروهی را مورد بررسی قرار دادند؛ مورچه ها مجبور به دوبار انتخاب در یک سایت دارای دو لانه و یک سایت با هشت لانه شدند. در هر آزمایش نیمی از سایت ها آسیب دیده و نامناسب بودند.

محققان دریافتند که مورچه‌های منفرد در زمان انتخاب لانه از بین هشت گزینه بدترین انتخاب را داشته و از بین دو گزینه انتخاب درستی داشته‌اند، درحالیکه مورچه‌های گروهی بدون توجه به اندازه سایت، در هر دو مورد بهترین لانه را انتخاب کردند.

پروفسور «استفان پرات» از محققان دانشگاه ایالتی آریزونا (ASU) خاطرنشان می‌کند: انسان در حال غرق شدن در حجم وسیعی از داده‌های مختلف است که می‌تواند بر سلامت و قدرت تصمیم‌گیری او اثر منفی بگذارد.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، مورچه‌های منفرد در زمانیکه با گزینه‌های کمتری مواجه هستند، تصمیم گیری بهتری دارند، چراکه با حجم غیرمنتظره‌ای از اطلاعات مواجه نیستند.

به گفته «پرات» زندگی گروهی منافع متعددی دارد که مورچه‌ها از آن بهره مند می شوند و با تقسیم بار تصمیم‌گیری، از بروز اشتباه در کلونی جلوگیری می کنند؛ نکته مهم در اجتماع مورچه‌ها این نکته است که هیچ مورچه ای بیش از توان خود در پردازش اطلاعات مشارکت نمی‌کند.


بطور کلی محققان بر این عقیده هستند که کار گروهی منجر به اتخاذ تصمیم‌های بهتر می شود، چراکه هر عضو گروه مسئول بخشی از فرآیند تصمیم‌گیری بوده و همین امر منجر به کاهش درصد خطا می شود.

نتیجه این مطالعه در مجله Current Biology منتشر شده است.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] عزلت‌گزینی ماهی چشم‌ حبابی از ترس ترکیدن چشمهایش!
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92040803913
شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۲



ماهی‌های قرمز به حافظه کوتاه مدتشان مشهورند؛ این می‌تواند مزیتی برای یک ماهی عجیب با چشم‌های حبابی باشد که همیشه مجبور است به تنهایی شنا کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، چشمهای این ماهی جالب در صورت برخورد با ماهی دیگر مانند بادکنک باد می‌شود.

چشمهای روبه بالای این ماهی با دو کیسه پر از مایعات بزرگ همراه است.

این کیسه‌ها به قدری حساس هستند که مخازن نگهدارنده آنها باید دور از تمام موجودات دریایی، اشیا و گیاهان دریایی باشد، چرا که کوچکترین تماس می‌تواند باعث ترکیدن آنها شود.

این در حالیست که در صورت ترکیدن این کیسه‌ها، ماهی می‌تواند مجددا آن را تولید کند.

معمولا ماهی‌های قرمز در محیط زندگی خود تا اندازه 20 سانتی‌متر از چشم‌ها تا دم رشد می‌کنند، اما این موجودات ظریف در معرض عفونت‌های ناشی از ترکیدن کیسه‌های آنها یا خورده شدن توسط موجودات دیگر نیز قرار دارند.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]رمزگشایی دانشمندان از معمای نابودی اندام تناسلی پرندگان نر[/h]


» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92040703550
جمعه ۷ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸



تیمی از محققان دانشگاه فلوریدا یکی از سردرگم‌کننده‌ترین معماهای تکامل پرندگان را حل کردند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رشد دستگاه تناسلی بسیاری از پرندگان نر حین تکامل متوقف یا اندازه آن‌ کوچک می‌شود.

بسیاری از پرندگان هم کاملا از دستگاه تناسلی محروم هستند، اما استثناهایی در میان اردک‌های عجیب وجود دارد. تعدادی از واک‌ها نیز دارای دستگاه تناسلی مارپیچ هستند که بزرگ‌تر از دیگر اندام‌های بدنشان است.

مطالعات نشان می‌دهد ترشح نوعی پروتئین حین تکامل جوجه‌ها، بلدرچین‌ها و بسیاری از پرندگان دیگر، رشد دستگاه تناسلی پرندگان را در همان ابتدا متوقف می‌کند.

در مجموع، این یافته‌ها مضامین مهمی را برای رشد اندام تناسلی دارد، زیرا نقص در دستگاه تناسلی یکی از شایع‌ترین نقص‌های مادرزادی در انسان‌هاست.

به منظور درک گوناگونی از دست‌دادن دستگاه تناسلی حین رشد، کوهن و همکارانش از دانشگاه کالیفرنیا جنین‌هایی را از جوجه‌ها (galliforme) و اردک‌ها (anseriformes) رشد دادند و رشد اندام تناسلی آن‌ها را هم رهگیری کردند.

به گفته کوهن، جوجه‌ها و اردک‌ها رشد اندام تناسلی‌شان را چنان به شیوه مشابهی آغاز کردند که تقریبا از هم غیرقابل تشخیص بودند.

چند روز بعد، آنها دستگاه تناسلی در حال تورم را بر روی جنین جوجه‌ها مشاهده کردند؛ با این حال، رشد اندام تناسلی مشاهده شده، ناگهان متوقف شد و سیر پس‌رفت یافت.

جوجه‌ها هنگامی که متولد شدند، فقط دارای یک دهانه به نام cloaca و نه اندام تناسلی خارجی بودند. اما در جنین‌های اردک، دستگاه تناسلی به رشد خود ادامه داد.

سپس محققان آن چه که رشد دستگاه تناسلی جوجه را متوقف کرد و در عین حال اجازه داد که به طول قابل توجه برسد را کشف کردند.

آن‌ها دریافتند که در جنین‌های جوجه، رشد جنین با ترشح پروتئین ریخت‌شناسی استخوان 4 یا Bmp4 متوقف می‌شود. این پروتئین همزمان با تورم اندام تناسلی اولیه در اوان رشد جوجه ظاهر می‌شود.

محققان این پروتئین را به اندام تناسلی اردک‌ها افزودند و مشاهده کردند که رشد این اندام در اردک‌ها متوقف شد. همچنین آن‌ها بیان Bmp4 را در اندام تناسلی جوجه‌ها مسدود کرده و دریافتند که اندام تناسلی جنین پرنده به رشد خود ادامه داد.

بنابراین محققان اعلام کردند که Bmp4 یک عامل مرگ سلولی است و ترشح آن خودنابودی سلول‌ها را ترغیب می‌کند؛ در نتیجه، ارگان در حال رشد را به ارگانی در حال کوچک‌شدن تبدیل می‌کند.

مرگ سلولی در جنین‌ها عادی است، اما از دست‌ رفتن عوامل رشد جنینی در مواردی که در آن جوارح در جنین پس‌رفت می‌کنند، پدیده‌ای خاص است.

مطالعه جدید چگونگی از دست‌ دادن اندام تناسلی پرندگان را تشریح می‌کند، اما از دلیل این امر سخنی نمی‌گوید.

زیست‌شناسان تکاملی بر این باورند که شاید اندام تناسلی پرندگان نر به این دلیل ناپدید می‌شود که پرندگان ماده جفت‌هایی را با اندام کوچک‌تر ترجیح می‌دهند.

با گزینش جفت‌هایی با اندام تناسلی کوچک‌تر، پرندگان ماده شاید به کنترل بیشتری روی فرایند تولیدمثل دست یافته‌اند.

همچنین از دست دادن اندام تناسلی می‌تواند عارضه فرعی تغییرات دیگر در بدن پرنده باشد.

پروتئین‌ Bmp مسئول پی‌ر‌یزی پرها در پرندگان و از دست‌رفتن دندان‌هایشان و پروتئین Bmp4 مسئول گوناگونی در اندازه و شکل منقار است.

کوهن و همکارانش معتقد هستند که تحقیقاتشان دریچه‌های توسعه تکاملی را در جهان ورای پرندگان می‌گشاید.

این مطالعات به دانشمندان امکان درک نه تنها چگونگی عملکرد فرایند تکاملی، بلکه عوامل شکل‌گیری‌ نقص خلقتی را می‌دهد.

یافته‌های جدید در مجله Current Biology ارائه شد.

انتهای پیام​


 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] اردکی که صاحب پای مصنوعی چاپ سه بعدی شد
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92040804263
شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴



دانشمندان از فناوری چاپ سه‌بعدی برای خلق پای مصنوعی یک اردک ناقص‌الخلقه استفاده کردند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اردکی به نام Buttercup با نقص مادرزادی عجیبی متولد شده بود و یکی از پاهای حیوان دارای جهت‌گیری اشتباهی بود.

پیش از چاپ سه‌بعدی پا، از شیوه‌های سنتی درمان فیزیکی برای کمک به این موجود استفاده شده بود اما همه این تلاش‌ها بی‌ثمر بود.

کمپانی چاپ سه‌بعدی NovaCopy با استفاده از سیلیکون به جای پلاستیک سختی که معمولا در اشیا سه‌بعدی چاپ‌شده به کار می‌رود، پای جدیدی را برای این پرنده ساخت. دلیل استفاده از سیلیکون این بود که پای اردک باید انعطاف‌پذیر می‌بود.

طرح نهایی از جوراب سیلیکونی برای نگه‌داشتن پای اردک در جای خود بدون هیچ‌ گونه احساس ناراحتی استفاده می‌کند.

به نظر می‌رسد این پرنده به زودی پای جدید را دریافت کند.

انتهای پیام


پای اردک


کد خبرنگار: 71456
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] تولید سوخت مایع با الهام از موریانه‌ها!
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92041106294
سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۸



موریانه‌های دریایی خورنده چوب می‌توانند الهامی برای چگونگی تبدیل ضایعات به سوخت زیستی باشند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تحقیقات جدید نشان می‌دهد چگونه موریانه‌های دریایی که چوب را هضم می‌کنند می‌توانند کلید تولید سوخت‌های عاری از کربن از ضایعات باشند. این موریانه‌ها از چوب که هضم آن دشوار است، تغذیه می‌کنند.

محققان در حال مطالعه آنزیمی موجود در این حشرات هستند که می‌تواند نشان‌دهنده چگونگی شکستن چوب به قندهای ساده در بدن آن‌ها باشد.

این موضوع منجر به یافتن شیوه‌ای برای تبدیل ضایعاتی مانند کاغذ، تراشه چوب و کاه به سوخت مایع می‌شود.

اعضای تیم تحقیقاتی از دانشگاه همفشایر انگلستان، لابراتوار ملی انرژی تجدیدپذیر و چند مرکز دیگر بودند.

این دانشمندان از تحلیل بیوشیمیایی پیشرفته و تکنیک‌های تصویربرداری اشعه ایکس برای تعیین ساختار و کارکرد آنزیم مورد استفاده این موریانه بهره بردند.

برای تولید سوخت مایع از زیست‌توده چوبی، پلی‌ساکاریدها (پلیمرهای قند) که این مواد را تشکیل می‌دهند، باید به قندهای ساده شکسته شوند. این قندها سپس برای تولید سوخت زیستی مایع تهییج می‌شوند.

شیوه‌های کنونی شکستن زیست‌توده‌های چوبی بسیار گران هستند، بنابراین دانشمندان درحال مطالعه ارگانیسم‌های طبیعی هستند که می‌توانند چوب را هضم کنند. آن‌ها این تحقیقات را به امید طراحی فرایندهای صنعتی اجراکننده همین عمل انجام می‌دهند و موریانه دریایی یکی از این ارگانیسم‌های مورد هدف آن‌هاست.

موریانه‌های دریایی برخلاف دیگر حیوانات، دارای سیستم گوارشی عاری از میکروب هستند و بنابراین از کمک میکروبی در هضم چوب برخوردار نیستند.

این امر امکان شناسایی مجموعه‌ کوچک‌تری از آنزیم‌های گوارشی را در مقایسه با حیواناتی که با میکروب‌ها عمل می‌کنند، ارائه می‌دهد.

دانشمندان با بررسی ژن‌های بیان‌شده در سیستم‌های گوارشی تحت مطالعه، دریافتند که 25 درصد از این ژن‌ها glycosyl hydrolases (آنزیم‌هایی که پلی‌ساکاریدها را به قندهای ساده تبدیل می‌کنند) را کدگذاری می‌کنند.

دانشمندان حاضر در این پروژه این سلولز کدبندی‌کننده را برای تولید مقادیر کافی آنزیم با هدف توصیف آن در سطوح ساختاری و بیوشیمایی، در یک قارچ بیان کردند.

مطالعات بیوشیمایی سرعت تبدیل سلولز به قندهای ساده را تحت شرایط متنوع اندازه‌گیری کرد.

این تحقیقات همچنین شامل ساختن بلورهایی از پروتئین و شات‌کردن پرتوهای قدرتمند اشعه ایکس به آن‌ها بود.

محققان سپس پراکندگی اشعه ایکس را ضبط کردند و تصویر سه‌بعدی از آن‌چه آنزیم در جزئیات اتمی به نظر می‌سد، را برای کمک به درک چگونگی شکستن سلولز طراحی کردند.

آن‌ها در مرحله بعد، این بلورها را به سنکروترون Diamond در انگلستان منتقل کردند و داده‌هایی را به دست آوردند که با کمک آن موقعیت هر اتم منفرد را در این آنزیم تجسم بخشیدند.

این تیم سپس از ابررایانه‌های قدرتمند برای مدلبندی آنزیم در حال فعالیت استفاده کردند.

تمامی این مطالعات چگونگی هضم‌شدن زنجیره‌های سلولزی را به گلوکز آشکارسازی کرد.

آنزیم مزبور نخستین آنزیم حیوانی از این دست است و بررسی‌های دقیق‌تر تقاوت‌های ساختاری منحصربه‌فرد آن را نشان می‌دهد.

این آنزیم دارای سطحی بی‌نهایت اسیدی است و این یکی از مشخصه‌هایی است که در هضم چوب به آن کمک می‌کند.

تیم تحقیقاتی آنزیم را به یک میکروب صنعتی منتقل کرد که می‌تواند آن را در کمیت‌های بزرگ تولید کند.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] با تماشای تخم‌گذاری کرم‌ها به حل اسرار مغز کمک کنید!
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92041408229
جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶



با مشاهده یک فیلم ویدئویی 30 ثانیه ای از کرم های میکروسکوپی و فشار دادن دکمه صفحه کلید در زمان تخم گذاری کرم ها، می توانید به دانشمندان برای درک اسرار مغز کمک کنید!

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این پروژه بخشی از یک مطالعه زیست شناسی فوق العاده اساسی و پایه محسوب می شود که ژن های مختلف در کرم ها را مورد بررسی قرار می دهد.

کرم های Caenorhabditis elegans گونه ای از نماتد ها محسوب می شوند که اغلب در خط اول تحقیقات در حوزه ژن مورد استفاده قرار می گیرند.

علاقه مندان می توانند در این پروژه علمی شهروندی که آزمایشگاه مشاهده کرم (Worm Watch Lab) نامیده می شود، مشارکت کنند.

انسان ها بخش عمده ای از ژن های خود را با گونه های مختلف حیوانات آزمایشگاهی مانند موش صحرایی، موش، مگس میوه و کرم های C. elegans به اشتراک گذاشته اند.

برای درک عملکرد یک ژن در بدن انسان، محققان نحوه عملکرد این ژن را بر روی حیوانات آزمایشگاهی مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند و با ایجاد جهش ژنی، نحوه واکنش را مورد بررسی قرار می دهند.

در پروژه علمی شهروندی شورای تحقیقات پزشکی انگلیس، (پس از آموزش های مورد نیاز) از شرکت کنندگان خواسته می شود با مشاهده یک فیلم ویدئویی 30 ثانیه ای زمان تخم گذاری کرم های جهش ژنتیکی C. elegans و تخم گذاری کمتر یا بیشتر از حد معمول را مشخص کنند.

تخم گذاری در این کرم ها یک رفتار بسیار مهم تلقی شده و بستگی به تولید مواد شیمیایی در بدن دارد که انسان نیز همین مواد را در مغز تولید می کند.

بررسی تخم گذاری کرم ها نخستین مسیر ژنتیکی برای بررسی مدارهای خاص مغزی محسوب شده و به درک بهتر ژن ها و حفظ سلامت انسان کمک می کند.

انتهای پیام
 

Similar threads

بالا